Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
val av fjädrar till E30 325 88..
1, 2   >>
3134 besök totalt
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
val av fjädrar till E30 325 88..

Sitter gula koni på samt Weitec fjädrar som sprack höger fram efter en inbromsning o 210kmh thumbs down så nu behövs det nya,,,

Ska man ha HR,Cobra, eller vad är det som gäller...

MVH///Johnny Ekman

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Fjäderkonstanten är viktigare än fabrikatet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
fuling skrev:
Fjäderkonstanten är viktigare än fabrikatet.


Så hur vet man att fjäderkonstanten är bra?

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Var bilen lagom hård/mjuk med de fjädarar som gick av?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
fuling skrev:
Var bilen lagom hård/mjuk med de fjädarar som gick av?


Nej den var alldeles för mjuk..

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kan väl utan att skämmas säga att jag fifflat en hel del med frekvensberäkningar till just E30.

Så vill du ha en "exakt" fjäderkonstant för just din bil kan vi nog fixa det om du hör av dig, det kräver dock lite vägning osv.
Vill du ha ett riktvärde som antagligen kommer funka bra att starta från går det lite fortare och det kan nog tas här.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Kan väl utan att skämmas säga att jag fifflat en hel del med frekvensberäkningar till just E30.

Så vill du ha en "exakt" fjäderkonstant för just din bil kan vi nog fixa det om du hör av dig, det kräver dock lite vägning osv.
Vill du ha ett riktvärde som antagligen kommer funka bra att starta från går det lite fortare och det kan nog tas här.
'

Frekvensberäkningar?? riktvärde?? just nu känner jag mig lite dum

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tycker inte du ska känna dig dum ett dugg...det är nog bara vi som har underliga läggningar...

om du vill lära dig att räkna själv och förstå vad allt detta innebär så används sökfunktionen, då kommer nog allt fram.

Nöjjer du dig med olika svar så kommer vi nog med lite frågor om sådant vi vill veta som vi inte vet redan.

Kan du inte svara kan jag nog hjälpa dig att ta fram korrekta data.

Enkelt kan man säga att Hz-talet anger hur hårt bilen är fjädrad. Alltså "verklig upplevd fjäderhårdhet" med avseende på bilens vikt och geometri...lite enkelt förklarat...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
det är nog bara vi som har underliga läggningar...
Prata för dig själv, min läggning är fult normal


Jag kan börja ställa frågor.
1. Vad skall bilen användas till? (typ ren racbil, gat och banbil pluss lite slalom)
2. Är bilen lättad eller är den std?
3. vad är gjort övrigt på bilen??


ps finns inga dumma frågor bara dumma svar

_________________
Johan Sjölinder
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fuling plitade ner följande:
Citat:
ps finns inga dumma frågor bara dumma svar


Det finns elaka, ironiska och personangreppssvar också....... (mina vänner (fd?) får såna ibland)

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
fuling skrev:
citat:
det är nog bara vi som har underliga läggningar...
Prata för dig själv, min läggning är fult normal


Jag kan börja ställa frågor.
1. Vad skall bilen användas till? (typ ren racbil, gat och banbil pluss lite slalom)
2. Är bilen lättad eller är den std?
3. vad är gjort övrigt på bilen??


ps finns inga dumma frågor bara dumma svar


Det är en "besiktigad" Gatbil som huvudsak ska bli en busbil o ha kul med som att åka på bana o sladda lite med.. Bilen är en 325 88. Med turbo på runt 450hk rensad inredning med bara 2 sparco stolar samt störtbur o kolfiberhuv och bagage samt M3 skärmar runt om i glasfiber.. Skrapad o rensad kaross på allt onödigt.. så den ska vara lätt men hur lätt vet jag inte. Bilen kommer rulla på 18" med 245/35/18..

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Ekman:
Då glömmer vi konfortstuket

Vad vi nu behöver är bilvikten bak och fram.
Den ofjädrade vikten har nog Andreas koll på om inte bak och framvagn är helt ombyggda.

citat:
Det finns elaka, ironiska och personangreppssvar också....... (mina vänner (fd?) får såna ibland

hmm kan man inte klass sådana som dumma????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
fuling skrev:
Ekman:
Då glömmer vi konfortstuket

Vad vi nu behöver är bilvikten bak och fram.
Den ofjädrade vikten har nog Andreas koll på om inte bak och framvagn är helt ombyggda.

citat:
Det finns elaka, ironiska och personangreppssvar också....... (mina vänner (fd?) får såna ibland

hmm kan man inte klass sådana som dumma????


Ja det kan vi tycker jag Då kastar jag frågan till andreas om vikten på Bumsen

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Ekman:
Hmm jag tror du missförstår mig.
Du måste leta rätt på en våg och väga bilskrället på så vi får vikten bak och fram.

Den OFJÄDRADE vikten är fälj,bromok,delar av bärarmar mm per hjul.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



AL du räknade ut fjädrar till Jonas 535:a kommer du ihåg vad du kom fram till eller kanske du har gamla papper som ligger som du ev. kan slänga en blick i?

Tror nog jag ska bygga om lite på min.


Mvh/Henrik

_________________
Henrik Andersson
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Personligen undviker jag progresiva fjädrar , men bak på E-30 blir man tvungen till det , pga dålig erfarenhet på div BMW , men det kan bero på klant till stötdämpar val

På nuvarande bil har jag org fjädrar och gula Koni , M-fjädrar ca 10-15 mm sänkning , och det fungerar bra

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

För att göra livet lite enklare så kan man kanske först titta på vilka fjäderkonstanter som fjädrar som finns till bilen original har och på olika "standardtillbehörschassien" och höfta därifrån?

Johnny, kan du inte ta reda på fjäderkonstanten på Weitecfjädrarna som satt/sitter på osså?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Andersson skrev:
AL du räknade ut fjädrar till Jonas 535:a kommer du ihåg vad du kom fram till eller kanske du har gamla papper som ligger som du ev. kan slänga en blick i?

Tror nog jag ska bygga om lite på min.


Mvh/Henrik


Inga papper kvar men vill minnas att den sattes ganska hårt, kanske tom för hårt. Bortåt 3,5 Hz om jag minns rätt. Ska man ha den som banleksak på R-däck med lite gatåka kvar så vet i tusan om inte runt 2,5 Hz skulle räcka väldigt långt som en start. 2,5 Hz är inte mjukt egentligen. Jag börjar få en kännsla av "att man" legat väldigt högt tidigare men nu börjat sansa sig ngt. Iaf tänker jag nog mer så...

Men för att få kolla på vilken fjäder som ger vilken frekvens är vi där igen och behöver massorna (och lite längder men de har jag nog för din bil) för div saker... Kan du fixa det så är resten inga problem.
Annars får du maila mig så kan jag ha ngt kul på G...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ekman skrev:

Det är en "besiktigad" Gatbil som huvudsak ska bli en busbil o ha kul med som att åka på bana o sladda lite med.. Bilen är en 325 88. Med turbo på runt 450hk rensad inredning med bara 2 sparco stolar samt störtbur o kolfiberhuv och bagage samt M3 skärmar runt om i glasfiber.. Skrapad o rensad kaross på allt onödigt.. så den ska vara lätt men hur lätt vet jag inte. Bilen kommer rulla på 18" med 245/35/18..


oki, då är jag med lite bättre.

original bromsar osv? *ska väga ett ben snarast för eget vetande så då får jag fram exakt*

Mao vet vi att du har onödigt hög ofjädrad vikt med tanke på hjulstorleken och en lättning av framskärmarna som inte tar upp extrakilona du lagt i motorrummet i form av en monstersnurra...

*petig, men ska inte vara mer elak*

Ska se vad jag kan ordna åt dig. vill du så går det bra att skicka ett mail så kan jag komma med ev. följdfrågor där.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Andreas Lidström skrev:
...vill du så går det bra att skicka ett mail så kan jag komma med ev. följdfrågor där.

NEJ, NEJ, NEJ!!! >

Vi vill också vara med och lära oss.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Andreas Lidström skrev:
...Ska man ha den som banleksak på R-däck med lite gatåka kvar så vet i tusan om inte runt 2,5 Hz skulle räcka väldigt långt som en start. 2,5 Hz är inte mjukt egentligen. Jag börjar få en kännsla av "att man" legat väldigt högt tidigare men nu börjat sansa sig ngt...

Man kanske har kommit på; att det svänger bättre om man har hjulen i marken (banan är bucklig).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
val av fjädrar till E30 325 88..
1, 2   >>
3134 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande