Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 9 besök senaste veckan (52446 totalt) |
Cédric: Tackar! Tyvärr vägde jag inte bågen innan montering, men jag skulle tippa på runt 20kg. Jag funderade på att plocka bort mattorna, men jag vill gärna behålla komforten, sen ligger inredningsmattan bättre med de tjocka mattorna under. Lyckligtvis har jag elstol, så jag räknar med att kunna vinna några kilo där.
Torkel: Lite kasst uttryckt av mig kanske, självklart är det en minimivikt. Det jag menar är att minimivikten på min bil blir 1198kg och man vill ju inte släpa runt på en massa extrakilon, så någon form av bantning är nog på sin plats. "Tyvärr" väger jag 65kg, så det mesta av bantningen får nog bilen stå för. ![]() Eddie: ![]() ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||
Förutsatt att du inte har erfarenhet från att ha tävlat i racing tidigare och att du är intresserad i att börja tävla med oss i SPVM (du såklart varmt välkommen!) så är mitt råd: Sikta på att komma till start.
Du ska vänja dig vid att sätta kvaltider i alla väder och omständigheter, att köra fort nära andra bilar och komma förbi andra förare. Du ska vänja dig vid hela karusellen som en tävling är och så vidare. 50-60kg brukar typiskt göra myyycket liten skillnad på resultatet under första sässongen. Att ha ställt in bilen rätt och tränat ordentligt gör som regel långt större skillnad. Och kom ihåg: de som envisas med att bygga klart först, de kommer aldrig till start. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
Re:
Med risk för att låta enormt självgod (vilket såklart inte är meningen) så har jag erfarenhet av tävlande. Dock är standardbilar något helt nytt för mig, så 50kg extra skulle nog inte skulle spela så stor roll just nu för min del (mer psykiskt i så fall). Jag förstår precis vad du menar med att de som tvunget ska ha en perfekt bil aldrig kommer till start. Tanken med att köra Roadsport är absolut inte att tvunget vara den som står överst på pallen, utan bara att kunna vara med och åka något med en vettig summa pengar som insats (och utan att det känns som att man har ett till heltidsjobb). Det jag siktar på i nuläget är dock inte SPVM utan MSCCs KM, men det är definitivt inte omöjligt att det kan bli någon tävling i SPVM också vad det lider ![]()
_________________ Fredrik Moberg |
||
Ikväll har jag fått användning av en sak jag tillverkade för någon månad sedan. Nämligen en pryl så man kan kränga
av ett däck från fälgen (så att man kan fortsätta med däckjärn och byta däck). Så nu ligger det 4st ganska feta slicks på mina 17" Cup 2-fälgar. Imorgon blir det provmontering på bilen samt provkörning...hoppas farbror blå har sovmorgon ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||
Nuuuu längtas det efter trackday kan ni tro.
Eftersom det regnat de senaste dagarna och slicks har...ogynsamma...våtegenskaper blev provkörningen av slicksen uppskjuten. Men imorgon ska min dotter ha pannkakor med sig till dagis och äggen var slut. Attans! ![]() - Älskling, JAG kan köra och handla! (Egentligen menade jag; älskling, jag kör en runda på de mindre och lite svängigare vägarna, och sen kan jag åka förbi affären och köpa ägg) Provkörningen var inte så mycket för buskörning, utan mer för att kolla så att inget tog i och att hjulen var någorlunda balanserade. Det var de! Såhär ser det ut när man kör breda mackor till affären. Ganska diskret eller hur? Notera bevismaterialet på vingen ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||
Det händer väl inte sådär jättemycket med bilen just nu, men en liten uppdatering får jag väl kosta på mig, annars kommer ju
snart frågan om man tröttnat. Idag upptäckte jag att baksätet var blött efter gårdagens regn. Läckande taklucka konstaterade jag. Skit! Eftersom jag inte vet säkert om jag fixat problemet eller inte så bestämde jag mig för att slita ut det muggiga baksätet och mattorna runt det. Tanken är att baksätet ska i igen, men lets face it, det här kan mycket väl vara början till det som händer de flesta bilar som ska vara "att handla glass med och kanske köra på bana lite då och då". Det är alltid samma sak, varför ska det alltid spåra ur?!?! Jag blir så trött! Aja, det kunde varit värre...jag tänkte prova att köra bilen utan inredning ett tag, så får vi väl se vad jag bestämmer mig för sedan. Fördelen med att det bara är baksätet är att man inte märker någon skillnad visuellt när man kör bilen. Någon som vet vad man använder för att tvätta bort limrester men som inte tvättar bort lacken? Sen plockade jag även av ett par hjul eftersom jag tänkte beställa spacers till bilen. Min dotter var inte så sugen på att mecka idag, men gillar ju ändå att vara i garaget, vad passar då bättre än tält och iPad? ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||
Re:
Tack för tipset, men jag kollade det och där var inga som helst problem med flödet genom dräneringsrören. Det jag däremot såg var att luckan ligger lite över taklinjen i bakkant, så det verkar som att den inte dras ner som den ska och det läcker in mellan listerna. En anledning kan säkert vara gamla torra lister också. Jag har funderingar på att byta luckan mot en i glasfiber istället och ev. demontera elmanövereringen till den, men jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra. _________________ Fredrik Moberg |
||
Nyss inkommen från garaget.
I veckan var jag hos ATM-racing i Löddeköpinge och köpte en omgång fälgar med rätt ET. Eftersom de var använda i racing och lite halvskabbiga mattade jag ner dem med slipduk och la ett lager lack (Skaniagrå) på dem. Det är lite av en chansning, men jag hoppas färgen ska funka bra till den vita karossen...annars får det väl bli omlackering i annan kulör. Så får man ju hålla på så tills man är nöjd ![]() Det är alltid svårt att säga något om resultatet innan färgen torkat, men jag sticker ut hakan och säger att det blev skitbra! ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||
Idag var jag på Sportvagnsmeeting och hade trevligt med de många andra funktionärerna från MSCC (och diverse förare, åskådare
mm. också för den delen). Det enda tråkiga var att det inte fanns tillräckligt många 944-or på plats, enligt mitt sätt att se det i alla fall. Min märkeskollega Eddie med efternamn Varvstopp hade med sig 2st plastrutor till mig, som jag sprang ut i garaget och monterade nu på kvällen när tid gavs. Jagar man kilon och gram så kan det vara värt att byta, men egentligen är viktskillnaden för liten för att det ska vara värt besväret. Originalrutorna vägde 780g per styck, mot Lexanditon som vägde 330g per styck. Alltså sparar man knappt ett kilo... Eller som man också kan resonera, jag ändrade just vikt/effekt-förhållandet på bilen från 7,975 kilo/hk till 7,969 kilo/hk Babysteps ![]() Dessutom var jag tvungen att sätta dit en ny Rejsa-dekal och valde då en som syns lite bättre än den svarta som satt där innan. ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||
Idag körde jag förbi en bilprovning där jag fick låna vågen en stund. Till min förvåning var bilen lättare än jag trodde faktiskt (kanske visade inte lastbilsvågen jag besökte för ett tag sedan riktigt rätt). Kanske kan det vara bantningskuren som hjälpt. Sen sist har buren åkt i. Å andra sidan har baksätet och en massa ljuddämpningsmattor åkt ur, och hjulen har bytts från 17" till 15". Nåja, såhär var vikten i alla fall, med väldigt lite bensin i (precis så man vill ha det efter ett race).
Fram - 650kg Bak - 590kg Totalt - 1240kg Utan förare - 1170kg Så om det ska bli perfekt för Roadsport C behövs bilen bantas ca 50kg, och det går nog att ordna om man bara byter ut lite tunga plåtbitar mot lite lätta plastbitar. Och sen har jag ju foortfarande originalstolarna i. Sen byggde jag om bogseröglorna som jag inte var riktigt nöjd med. Nu går de att dölja nästan helt om man vill. (Fram döljs den av den svarta fyrkantiga kudden i kofångaren.) ![]() ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||
Jaha, då slänger vi väl upp en liten uppdatering här.
Precis innan ett banmöte i höstas drog jag vid renovering av bakvagnen av en bult i chassiet. Därför blev bilen stående och det är inte förrän nu jag tagit tag i problemen. Det jag också hann med under Oktober var en resa till Nurburgring, så av självklara anledningar har nu fokus skiftat från Roadsport till Ringen. Tanken med bilen nu är att påbörja en renovering i maklig takt som beräknas ta större delen av 2014. Vi får väl se lite hur det går, men jag har i nuläget inga planer att köra bilen under 2014 (vore dock coolt att kunna testa den lite under hösten). Steg ett just nu är att demontera det mesta av hjulupphängningen och renovera undersidan av bilen. Jag har länge varit avundsjuk på de som har bilar som är rena och lackade undertill, och nu tänker jag göra något åt det ![]() Här kommer lite bilder på det som blivit gjort under den senaste veckan. Bakvagnen demonterades ![]() Bromskylningen (som förvisso fungerade bra) åkte i papperskorgen ![]() Innerskärmarna fram åkte av ![]() En bild på hjulupphängningen fram (kommer troligtvis bytas mot coilovers) ![]() Diverse delar på arbetsbänken för uppfräschning ![]() Bärarmarna bak demonterade ![]() Bakvagnsbalken redo för blästring och lack ![]() Tom bakvagn (jag kommer nog ta ner växellådan och fräscha upp den) ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||
Inga stordåd de senaste dagarna, men hela bakvagnen är isär och bakvagnsbalken har fått första lagret av vit hammarlack.
Sen håller jag på med arbetet att plocka ner växellådan, men födelsedagar och annat kommer lite i vägen för garage-timmarna. ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||
Bra dag! På 4h meckning har jag tagit ner växellådan, skrapat underredsmassa och målat ena hjulhuset, och målat lite bakvagnsdelar.
Skrapningen av hjulhuset var det jag bävade mest. Men till min förvåning var det helt ok...nästan kul t.o.m. ![]() Jag använde en kombination av värmepistol/skrapa och vinkelslip med stålborste. Det gick faktiskt snabbare än jag räknat med. Sen tog jag de sista resterna med aceton på en trasa. Sjukt stor skillnad när man ska under bilen. Nu vill man ju vara här ![]() ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Tack Eddie!
Det känns faktiskt helgött och dessutom är det ett ganska trevligt jobb att lacka saker när man inte känner så stor stress att få det färdigt till ett visst datum. Om jag nu bara kan bestämma mig för om jag ska skrapa hela underredet eller om man kan måla direkt på underredsmassan, så kan jag snart börja återmonteringen. _________________ Fredrik Moberg |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 9 besök senaste veckan (52446 totalt) |