Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur ska bälten ligga över axlarna? Och HANS-förberedd stol?
1948 besök totalt
Chrisse
Nyköping
Här sen Mar 2006

Trådstartare

Hej,

Jag har två frågor. Den första gäller för användning av 6-punktsbälten eller liknande. Jag har en Sparco-stol som jag köpte för några år sedan då jag började med banåka. Dock täcker mina axlar större delen av bälteshålen. Ska bältena ligga emot bälteshålens nederkant eller ska de ligga emot axlarna? Finns det någon regel för det, eller spelar det ingen roll?

Den andra frågan gäller HANS-förberedd stol. Om man ska använda sig av HANS, måste stolen då vara förberedd för HANS, eller kan jag använda det till min Sparco Evo som är några år gammal?

Tacksam för svar!

Mvh
Christopher

Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Kolla igenom denna tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63750
Generellt kan man nog säga att bältena aldrig ska ligga mot kanterna på hålen

Tystberga
Här sen Mar 2004

Bältet ska ligga mot axlarna och ha en vinkel mellan 0-20grader nedåt och sitta så nära föraren som möjligt, över benen ska det dra mycket nedåt så de inte kan glida över höftbenen, de ned mellan benen ska hålla ner höftbältena för det är höften som tål mest stryk och ska hållas fast.

Alla stolar som bältet ligger rätt på kan man ha HANS. bältet över axlarna ska inte gå isär bakom stolen utan gå lite ihop.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Hur ska bälten ligga över axlarna? Och HANS-förberedd st

Chrisse skrev:
Den andra frågan gäller HANS-förberedd stol. Om man ska använda sig av HANS, måste stolen då vara förberedd för HANS, eller kan jag använda det till min Sparco Evo som är några år gammal?
Gällande HANS så finns det inga speckrav på stol, eller bältet heller för den delen (dvs inga speciella FIAspecar för att få användas med HANS).
Men HANS ändrar ju rätt mycket av bältet över axlarna och ställer tuffare krav på vinkar för att systemet ska fungera.
HANSförberedda stolar har ofta högre axelremshål (eftersom bältet komemr 2-3cm högre över axlarna) och nackstödet lägre bak för att rymma HANS för fler förare.

Så om dina axlar är högt i axelremshålen nu så lär det blir ännu värre med HANS.
Försök att testa med en hybrid istället.

Sabelt har stolar med axelremshål som är 10cm höga (borde passa alla).

Chrisse
Nyköping
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Tack för era svar! Nu har jag äntligen koll på detta!

Och tack Johan för länken! Läste igenom denna och fick svar på andra frågor också!

Mvh
Christopher

Allmänt banåkaforum
1948 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande