Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Klarar era tävlingsbilar 95 dB?
<<   1, 2, 3, 4   >>
24969 besök totalt
Avregistrerad (14522)

Här sen Nov 2008

Re:

vi är på lite olika banor stor som små, Mantorp, tierp, Lunda mm, funkar fin fint följer alla krav och tillstånd så klart det gör vi alltid

Magnus Bengtsson skrev:
Glenn ocklund skrev:
vi har inte hajat det där med bullerkrav, vi har alltid fritt buller på våra tävlingar......vem fan orkar med få till en 95 db lösning, inte vi i alla fall så för 2013 fritt bullar för alla

www.landracing.se

Och ni håller er inom aktuell banas av myndigheter pålagda miljökrav då antar jag?

Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Re:

Glenn ocklund skrev:
vi är på lite olika banor stor som små, Mantorp, tierp, Lunda mm, funkar fin fint följer alla krav och tillstånd så klart det gör vi alltid

Magnus Bengtsson skrev:
Glenn ocklund skrev:
vi har inte hajat det där med bullerkrav, vi har alltid fritt buller på våra tävlingar......vem fan orkar med få till en 95 db lösning, inte vi i alla fall så för 2013 fritt bullar för alla

www.landracing.se

Och ni håller er inom aktuell banas av myndigheter pålagda miljökrav då antar jag?

Blev fundersam när du skriver fritt buller, vilket kan bli hur högt som helst vid vissa motortyper i kombination med raka rör men följs krav så thumbs up

Avregistrerad (14522)

Här sen Nov 2008

Re:

japp våra förare sprider välljud över området oavsett om det är Speed Weekend på en sjö is eller an bana, våra förare har ibland så extrema bilar att dom inte kan klara 95 db, så vi har valt denna väg, fritt buller, inga index, inga vagnsböcker, eller annat som vi tycker fördyrar/försvårar deltagandet tänk stort tänk enkelt .....Det är våran tes bra eller dålig får andra tycke om men det är vårat vägval i alla fall, vi lägger tiden på andra frågor som vi tycker är viktigare

Magnus Bengtsson skrev:
Glenn ocklund skrev:

Magnus Bengtsson skrev:
Glenn ocklund skrev:

www.landracing.se

Blev fundersam när du skriver fritt buller, vilket kan bli hur högt som helst vid vissa motortyper i kombination med raka rör men följs krav så thumbs up

Hässleholm
Här sen Mar 2010

Hej
Jag har precis fått igång min banleksak igen, Har bytt motor i den och byggde då även om dom främre rören.
Resten av avgassystemet är samma som suttit på den innan.
Bilen är en Audi V8 med en nyare V8 spis i. När jag var ute och körde första provturen ikväll så reflekterade jag över att den lät mycket. Men innan med det gamla systemet så klarade jag av 95 dB, och det är bara de främre rören som jag byggt om.
Så låter den mer är det nog inte mycket.
Men HÄR KOMMER FRÅGAN:
Om det är så att den gått upp i ljudnivå och jag inte klarar 95dB, finns det några knep att ta till på plats för att få ner den i ljud?
Mer ljuddämpare hjälper ju men det är lite klurigt asa med ett avgas till i kupen
Så tips på det efterlyses thumbs up

Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012

Vrid ett plattjärn, kapa av det och gör ett kors av det i avgassystemet. (används tex med hojar)
rikta utblåset nedåt och till höger(slås sönder av asfalten och riktas bort från mätstället).

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Hörde att flera bilar hade fått svartflagg pga ljud under RHKs tävlingar på Anderstorp i helgen, någon som vet mer?
Läste på RBC att ilska riktades mot ARC, frågan är om det var problem med mätningarna eller om några blev överrumplade av nivån och konsekvenserna.

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

När vi hade banträff på Mantorp den 5/5 i år så hade jag förberett mig med en egentillverkad db-insats.

Utan db-instasen drog jag igång saftblandaren vid varje passering.

Med den på, upplevs bilen som mycket tystare, men likt förbaskat drog jag igång saftblandaren några gånger.
Är Mantorps db-mätare nerställd på 93dB ? Det var någon som jiddrade om det.

Så frågan är, skulle denna lösning, (som GustafB använde), fungera bättre och i så fall varför ?
Citat:
98 dB på tomgång! Uppåt 110 vid 4000 rpm utan last. Fick inte ens åka ut på banan innan jag dämpat 10 dB. Hur fasen skulle jag lyckas dämpa 10 db!?!?!?
Yrde runt i depån och hittade en insats och en rörkrök, tyvärr båda i 4,5" och inte 4". Lånade borrmaskin och borrade och skruva och grejade och sakta men säkert kröp ljudnivån neråt. Fick tips om att fixa nån gummiflärp och hittade ett gammalt bildäck nergrävt brevid banan. En halvtimme senare satt en gummimuff på insatsen och rörkröken. Test nr 752 och godkänt!!!!

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Re:

Benci skrev:

Med den på, upplevs bilen som mycket tystare, men likt förbaskat drog jag igång saftblandaren några gånger.

Är du säker på att det är avgasljudet som triggar blandaren? Det kanske är insugsljudet om du öppnat upp det?

Mvh
Magnus

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Men gustav kom "bara" ner i 99dB, en jäkla skillnad.

En sån här insats räcker inte för att ta bort flera dB när du redan är nära 95dB, då får det vara på gärdsgården för att det ska räcka.

Tumba
Här sen Jun 2012

Korset som gjordes borde ha vridna väggar. Jag tog korta plattjärn och vred dem och satte i ett kors från vägg till vägg. Då slås ljudet sönder lite grann.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Re:

Magnus K skrev:
Benci skrev:

Är du säker på att det är avgasljudet som triggar blandaren? Det kanske är insugsljudet om du öppnat upp det?

Äh, såg i din tråd att du faktiskt lindat in insugsrören i matta...

Mvh
Magnus

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Är det inte dags på att fundera på permanent kapitulation och överdämpa ordentligt.

Nån snyggare lösning liknande detta (en stor burk på tvären som hängs dit på fästen liknande cykelhållare el kofångarjärn)

Tyst och fint på banan, sen hänger man av den när man åker hem igen.
Anslutningen behöver nog inte vara så väldans tät heller, en stor 3" rakigenomburk lär inte ge mycket mottryck.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

TPR skrev:
Hörde att flera bilar hade fått svartflagg pga ljud under RHKs tävlingar på Anderstorp i helgen, någon som vet mer?
Läste på RBC att ilska riktades mot ARC, frågan är om det var problem med mätningarna eller om några blev överrumplade av nivån och konsekvenserna.

Ingen som hört något mer om det här?

Åstorp
Här sen Jul 2004

En kollega till mig bor granne med Ring Knutstorp.
Speakern och musiken är mycket mer störande än motorljudet.

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Fixade en variant på gummidämparen.
Värmetålig kylarslang från Kuntze.
Avklippt och uppklippt lagom ojämt i änden.

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Benci skrev:
Fixade en variant på gummidämparen.
Värmetålig kylarslang från Kuntze.
Avklippt och uppklippt lagom ojämt i änden.

Ska bli väldigt spännande o se vad detta ger för resultat thumbs up

Kungälv
Här sen Okt 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
TPR skrev:

Ingen som hört något mer om det här?

När man är på tävling så har man inte jättekoll på vad som händer för andra ..

Mätning pågick ända från friträningen på fredag och man skall ha meddelat bilar som översteg gränsen. Nu blir det lite som det blir på träning, man åker inte jättemånga varv eftersom banan är lång och ofta så ligger man i grupp förbi mätstationen osv så det blir inte många gånger per bil som man faktiskt blir kollad.

När tävlingarna kom igång så så fort fälten glesades ut så blev ett antal bilar avflaggade. Värst drabbades den nyaste klassen där det inte blev många bilar kvar. Mest sympati fick Myggan som låg strax framför Anders Berger hela sitt heat. Honom flaggar man av när det är ett fåtal varv kvar (jag vet inte när man hängde ut flaggan, men han gick i depå på sista varvet). Det som upprörde var att ingen kunde förstå hur man klarade av säga att mätningen skulle vara giltig med det avståndet han hade Anders.

BTW:
Är det någon som har en bild på var mikrofonen på Anderstorp sitter? Enligt reglerna skall den sitta 10m från bilens centrumlinje och på en höjd 1.35-1.5m över backen (det är alltså inte den som sitter på huset som används)
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2013.pdf
(Man kan notera att det står inget om hur långt mellan bilarna det behöver vara)

norra vram
Här sen Feb 2005

På Anderstorp RHK så svartflagades det hej vilt , flera ledande bilar , alltså pallplats bilar av flaggades 7-8 varvet av ca10 .

Alla dessa bilar hade tidigare fått köra , fredag & lördag , sen plötsligt på söndagen var det stop.

De måste göra fel eller knarka.

Bojkotta Anderstorp & Knutstorp.

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Hörde att nya Formel Renault klassen inte klarar 95 db och att det inte finns utrymme på bilen för något mer ljuddämperi...

www.modsport.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Kimmen skrev:
Hörde att nya Formel Renault klassen inte klarar 95 db och att det inte finns utrymme på bilen för något mer ljuddämperi...

Men kan sätta 2 kronor på att dom inte kommer få problem ändå på tävlingarna

det är skillnad på klasser och klasser hur det bedöms även om reglerna är samma inom SBF.

AndF
Lund
Här sen Okt 2005

Moderator i ett av underforumen

En fågel viskade att det fanns dispenser för vissa klasser i samband med STCC på Knutstorp. Bla Swedish GT. Dock obekräftat, men inte helt omöjligt. Förbundet gillar dispenser.

MSCC har införskaffat en ny ljudmätare som vi använde på Bulltofta förra helgen. Då kör bilarna en i taget, och flera låg över 95dB och många ruskigt nära. Hur mycket påverkar bakgrundsljudet på tex Knutstorp?

Om någon är intresserad kan vi säkert låna ut ljudmätaren så man kan testa sin bil och lite olika varianter på dämpare.

<<   1, 2, 3, 4   >>
24969 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande