Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
"Halv uniballs"?
1586 besök totalt
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
"Halv uniballs"?

Hej, jag har suttit och klurat på någon sorts bättre bussning till casterstagen (övre bärarm som går snett bakåt) på min 535 e28. Eftersom hårda bussningar (tex nylon) inte funkar så bra eftersom de endast kan röra sig i en riktning, blir stora brytkrafter....

Jag skulle villja använda orginal bärarm (ja ja en crommolly med uniballs skulle vara häftigare). Om man tar bort orginal bussningen så har man ett ca 59mm hål och bulten är 12mm.

Då tänkte jag använda ett så stort radialledlager som möjligt, tex GEM 35 ES 2RS http://momentum.iweb.nu/archive/katalog-lager/Lagerledlager_länkh.%20h . . . . som har en ytterdia på 55mm och då svarva en hylsa så lagret passar i bäramen, men inredia är 35mm på lagret för att få en vindpust av komfort täkte jag svarva den hylsan av nylon.

Komentarer till denna ide?

Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003

Låter rimligt tycker jag, förutsatt att lagret klarar de axiella krafter som uppstår vid inbromsning! Glöm ej att sätt dit någon form av dammtätning bara.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Har testat detta på E30, med en aluhylsa som jag pressade in lagret i och låste med 3 insex och brickor från baksidan. (Segringssäkring hade varit snitsigare.) På E30 är det dock inga axiella krafter att ta hänsyn till.

Funkade perfa. thumbs up

Men tycker du kan skippa nylonet, det gör varken från eller till...bara mer komplicerat.
Komforten får man nog hoppa över om man ens tänker nylon/ledlager eller liknande lösningar.

Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Låter lovande.

Kanske det är lika bra att skippa nylonet och bara använda alu hylsor.

Tänkte använda den damtätade modellen. Kan inte tänka mig att inte lagren skulle tåla krafterna då man har sett klena uniballs bärarmar som verkar funka bra.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Tipsaren skrev:
Låter lovande.

Kanske det är lika bra att skippa nylonet och bara använda alu hylsor.

Tänkte använda den damtätade modellen. Kan inte tänka mig att inte lagren skulle tåla krafterna då man har sett klena uniballs bärarmar som verkar funka bra.

Det är stor skillnad på axiell och radiell kraft...

Skruva banåkabil
"Halv uniballs"?
1586 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande