Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
26 besök senaste veckan (7346 totalt) |
Rengöra glasögon (vet..)
Hejsan. Vet inte riktigt hur detta ämne passar in här egentligen men vet att vi sitter på mycket kunskaper med många olika andra intressen/yrken på detta forum. När jag kör bana har jag glasögon för att verkligen se så bra som möjligt. Men det är så att den har en "antireflex behandling". Denna är dock inte hel längre så man ser inte så bra.. Det är som att glasögonen är smutsiga hela hela tiden hur man än gör. Hur får man enklast bort denna yta utan att förstöra glaset? Som egentligen är plast då. Vågar inte riktigt gå på med t-röd etc. Har frågat 4st optiker men de säger att det inte går. Jaha, hur har det då försvunnit en del då?? De vill väl sälja nytt.. Tips mottages. Markus ![]() _________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
Optikerknepet på bra rengöringsvätska är t-röd utspädd med ett par droppar diskmedel och vatten.
Vet dock inte hur bra lämpat det är för plast, du kan ju alltid prova med ganska liten koncentration t-röd i blandningen först. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
Bara en fundering från mig. Efter att ha förstört två omgångar med antireflexbehandlade glas, troligen genom att bära dom bakom automatisk svetsmask när jag svetsat, så har jag numera två omgångar glasögon. De obehandlade glasen är ganska billiga, så behåll de gamla bågarna och sätt såna där nästa gång du byter.
Numera är mina vanliga glas helt OK, ingen krackelerad antireflexbehandling där längre. Har den behandlingen krackelerat, då håller jag nog med optikerna... Kolla noga på glasen om de har små sprickliknande mosaikmönster... Uppstår om man lämnar glasögonen i solen eller liknande. Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
26 besök senaste veckan (7346 totalt) |