Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SLCs klasser o annat (väldigt splittad tråd ;-)
<<   1, 2, 3   >>
3151 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Igino, du bör absolut läsa resultatlistorna från Racingbars gokart cup!

Länk?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
ice skrev:
Fredrik - SLC skrev:
ice skrev:
Fredrik - SLC skrev:
ice skrev:
...Upp till 4 liters cylindervolym! 'känns inte som att jag har så mycket att hämta där.

Näe , kanske inte. Fast dom snabbaste bilarna är på 2 liter...... men du får ju åka och någon måste ju vara sist med. Sen åker dom tillsammans med t.ex beetle Cup bilarna så bilar att kämpa emot på banan borde du ju kunna ha ändå...

o, fan! e' de' sandloppor eller?

Seriöst..... vill du tävla eller är det bara att kommentera

Det var inte meningen att vara otrevlig.

Jag omformulerar frågan: Är det Sevenbilar de som lyckas ta sig runt Gelleråsen på 1.10.xx med endast 2 liters cylindervolym?

Fredrik - SLC skrev:
om du seriöst vill tävla så hjälper jag gärna till...

Ja, jag vill tävla. Jag försöker bara hitta en klass där jag inte behöver vara glad för att jag bara kom näst sist.

Näe, den ena är en BMW och den andra en Audi...

Då har de massa snurrbo, hoppas jag.

Fredrik - SLC skrev:
just nu har vi ingen klass där du kan vinna, men vi har planer till nästa år...

Att fixa en klass just för mig. Ni e' alldeles för snälla!

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ice skrev:

Här är Audin om jag förstår rätt. Ganska kass bild men det var den enda som jag kom ihåg att jag tog. Har lite film på den också.

EDIT: Alltså ingen turbo.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

2 liters "gamla" touringbilar thumbs up

Här sen Nov 2002

ice skrev:

Nä, dessutom är dom nedtrimmade mot förr, dvs ca 280hk mot ca 310-320 för att få dom att hålla en hel säsong istället för någon tävling enbart.
ice skrev:

Njae, det vi siktar på är att göra en riktig "mellanklass" som kan ta det mesta från Fyndbörsen Cup till diverse märkescupers bilar i ..... dvs där det finns en jäkla massa bilar färdiga idag.... det är bara att komma på ett bra reglemente som tillåter lite olika varianter men ändå får det rättvist som är kvar att komma på..... men det ska väl lösa sig.

Nån som har några tips?

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Fredrik - SLC skrev:

Förresten , hade du inte VW motor i din Alfa? för isåfall är du även välkommen att åka Bug Run (som är öppen för alla bilar som har antingen kaross eller/och motor från VW.

Mer info här https://rejsa.nu/artikel.php?t=10186

Räcker det med VW loggan på ventilkåpan?
Tror det står på blocket oxå iof

Här sen Nov 2002

Daniel5xQ skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Förresten , hade du inte VW motor i din Alfa? för isåfall är du även välkommen att åka Bug Run (som är öppen för alla bilar som har antingen kaross eller/och motor från VW.

Då är det väl en VW produkt egentligen.....

Jag frågade faktiskt Bug Run chefen hur tolkningarna skulle göras.... t.ex om någon kom med en Porsche 924 och hävdade att motorn var en LT31 maskin (eftersom det är ungefär samma i den) och då sa han att det var helt ok..... Och då med samma tolkningsgrad så måste ju din vara lika ok.....

Så på med Slicksen och anmäl dig

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Fredrik - SLC skrev:

Nån som har några tips?

RoadSports reglementet borde gå att använda.......om man justerar vikt/fälgbrädd tabellen......så den täcker alla bilar.

Alltså en förbestämd litereffekt, beroenda på antal ventiler, överladdning, mm.

EDIT: helt otrimmad bil = registrengsbevisets siffra

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Nån som har några tips?

RoadSports reglementet borde gå att använda.......om man justerar vikt/fälgbrädd tabellen......så den täcker alla bilar.

Jag är kluven till det, det är egentligen rätt bra på pappret, men samtidigt så trots många års filande så slår det lite snett ändå här och där (fast egentligen är det nog rätt bra).

Ett sätt som jag tror skulle funka är att göra klasser på vikt/effektförhållande på så vis att man mäter maximal acceleration som ekipaget presterar. Det görs enkelt med en liten utrustning som innehåller accelerometer och loggar värdena, gör man ett gäng sådana så blir dom rätt billiga, troligen en bra bit under en tusenlapp/st. Alternativt så kan man ha en ambulerande utrustning under t.ex friträningen.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:
Jag är kluven till det, det är egentligen rätt bra på pappret, men samtidigt så trots många års filande så slår det lite snett ändå här och där (fast egentligen är det nog rätt bra).

Jag har inte läst ett nyare..........men om man går på det gammla.....så är ett fel att vikt/fälgbräddskalan börjar på 800 kg......medans vissa bilar väger 5-600 kg.

Vad har du för erfarenheter..??

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:
[Ett sätt som jag tror skulle funka är att göra klasser på vikt/effektförhållande på så vis att man mäter maximal acceleration som ekipaget presterar.

Snygg tanke.....men oj vad det skulle fuskas........

Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Fredrik - SLC skrev:
Nån som har några tips?

Det finns ju en sorts röd tråd i många gräsrotsserier. Typ utgå från Grupp N, huv & skufflucka samt skruvade karossdelar får bytas mot lättare material, rutorna får bytas mot lexan (utom framrutan), motor på 2.5 liter med tvåventilsteknik alt 2 liter med flerventilsteknik, ingen turbo, 7x15 fälg med 205 breda R-däck, bussningar & justerbara topplagringar får man ha, annars ska hjulupphängningen vara original. Motor och kaross måste vidare vara av samma fabrikat.

Kanske vill man ha begränsningar på trimmning på motorn? I MSLS klass 4 får man tex inte modifiera insuget och bränslesystemet skall vara original.

Som vanligt tror jag att man måste hålla nere kostnaderna för att få folk att köra.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
Pär Hylander skrev:

Jag har inte läst ett nyare..........men om man går på det gammla.....så är ett fel att vikt/fälgbräddskalan börjar på 800 kg......medans vissa bilar väger 5-600 kg.

Vad har du för erfarenheter..??

Jag tänkte mer på den av reglementet beräknade effekten.

Laholm
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
Pär Hylander skrev:
[Ett sätt som jag tror skulle funka är att göra klasser på vikt/effektförhållande på så vis att man mäter maximal acceleration som ekipaget presterar.

Snygg tanke.....men oj vad det skulle fuskas........

Hurdå?

Har man en pryttel i bilen (stor som en transponder ungefär) som hela tiden loggar hur kraftig accelerationen är, så är ju enda sättet att "fuska" genom att inte hålla gasen i botten en enda gång.....

Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag har skummat igenom en del reglementen.......och dom är helt sjuka.
Finns det inget annat reglemente än V8-Chalange.....som funkar...???

Ex. SSK klass 3.
Max 500 hk, men en 5 litersbil ska väga 1600 kg. Det är väl inte racing.....

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

inse att det inte finns ngt reglemente som är vattentätt.
alla reglementen går att kringå med lite fantasi.

att ha vikt/effekt per volym driver ju bara upp kostnader iom man måste ligga på gränserna för motorn och delarna blir ruskigt dyra.

tänk dig underhållet på en 2l ex stcc-motor.
byggkostnaden är väl runt 3-400' och kräver renovering efter 15-20tim á 50-100' om inget redan pajat innan.

t.o.m. i volvo original så fuskas det iom att en chaufför som inte är tillräckligt snabb måste fila lite extra och hoppas att inte fastna i kontrollen efteråt.

är det någon som läst F1 reglerna? där om någonstans är väl det mesta reglerat och trots det infinner sig det fusk av ngn outgrundlig anledning

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Lägga ngn form av bas likt Roadsport där man sedan plussar eller drar ifrån efter huruvida man har pillat på vissa saker eller inte.

Det hade nog varit det bästa och trevligaste. Någonstans runt Klass 1 och Klass 2 idag fast kanske med den möjligheten att man kan åka med en mindre trimmad "storvolymsmotor" istället för en toktrimmad 1600cc...

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Största nackdelen jag upplevde med roadsport-reglerna var att man inte tog hänsyn till vad jag faktiskt fick ut av mitt trim. Den Alfa snurra jag envisades med att köra med svarade ungefär lika bra på trimning som en ångmaskin. Jag hade 145 hk, och hade kanske hittat 10-15 till med inställning i bromsbänk. En volvo eller VW-motor med motsvarande prylar borde nått 180-190hk. Kan tänka mig att ung. samma förhållande skulle uppstå mellan Cheva/Ford SB

Effektintyg vore väl det bästa (om man bortser ifrån mörkningspotentialen), men Pärs ide om axtest är nog inte helt uppåt väggarna.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
ice skrev:

Nä, dessutom är dom nedtrimmade mot förr, dvs ca 280hk mot ca 310-320 för att få dom att hålla en hel säsong istället för någon tävling enbart.
ice skrev:

Njae, det vi siktar på är att göra en riktig "mellanklass" som kan ta det mesta från Fyndbörsen Cup till diverse märkescupers bilar i ..... dvs där det finns en jäkla massa bilar färdiga idag.... det är bara att komma på ett bra reglemente som tillåter lite olika varianter men ändå får det rättvist som är kvar att komma på..... men det ska väl lösa sig.

Nån som har några tips?

Ja! Klassa bilarna efter vikt/effekt, inte efter emblemen.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Daniel5xQ skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Det står TrendAB på ventilkåpan.

Jag skall kolla vad det står på blocket.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
ButterflyRacing skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Nån som har några tips?

Ett sätt som jag tror skulle funka är att göra klasser på vikt/effektförhållande på så vis att man mäter maximal acceleration som ekipaget presterar. Det görs enkelt med en liten utrustning som innehåller accelerometer och loggar värdena, gör man ett gäng sådana så blir dom rätt billiga, troligen en bra bit under en tusenlapp/st. Alternativt så kan man ha en ambulerande utrustning under t.ex friträningen.
thumbs up

Citera
Allmänt banåkaforum
SLCs klasser o annat (väldigt splittad tråd ;-)
<<   1, 2, 3   >>
3151 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande