| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad blir problemet med för liten huvudbromscylinder?
|
10 besök senaste veckan (4695 totalt) |
|
Har precis bytt frambromsar på min 325 e36 till e46 m3 bromsar men tycker att de är lite dålig känsla i pedalen när man bromsar på riktigt hårt känns lite svampig o mjuk...Vid gatkörning tycker jag inte det märks specielt mkt..Frågan är ju om det är bromscylindern som spökar..Original är 22.4 och m3ans 25.5..Av det jag lyckats hitta på nätet... Har luftat extremt mkt
_________________ Robert Forsberg |
||
|
När jag monterade större hbc på min kärra blev känslan klart maffigare. Hårdare.mindre svampig. Kolla bara upp så att ditt bromsservo passar till din nya hbc. Själv fick jag byta den oxå på min e36. Har du ABS på bilen KAN det vara kinkigare att lufta. Jag blev rådd att lufta,köra och trigga ABS sedan lufta igen.
Med mindre cylinder vid bromspedalen får du längre slag och "mjukare pedal". Samma om du ökar cylinderdiameter i bromsoken. Är ju en fråga om utväxling eller som en hävstång så att säga.
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Med för liten huvudcylinder får man längre slag på pedalen, man kan uttrycka det som att den hydrauliska utväxlingen ökar så du blir starkare. Men eftersom fysikens lagar råder (det som vinnes i kraft förloras i väg) måste du trampa pedalen relativt sett längre ned för att uppnå samma tryck som med en större cylinder, och flytta samma mängd vätska.
Förutom att man kan få svampig känsla så är den stora risken att pedalen och/eller cylindern bottnar, speciellt när bromsarna är varma och/eller lite slitna. Om cylindern bottnar mekaniskt så kan man ju inte öka bromskraften, det är riktigt farligt. Oftast gör det också att tvåkretsfunktionen blir riktigt dålig, med läckage i en krets kan man bli helt utan bromsar. Skillnaden mellan 22.4 och 25.5 mm brukar vara tillräcklig för att det inte ska fungera bra, räkna på skillnaden i area så förstår du. Jag bromsprovar ganska många bilar med just detta fel. Ett tecken på att det inte lirar brukar vara att man inte klarar att låsa framhjulen på asfalt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Tack för alla superbra svar..fick tag i. En hbc från en m3 e36 3.0..den passade rakt av. Har dock inte luftat nått än..men de är precis samma fel som ni beskriver..allra helst när dom blir varma så blir dom mkt sämre:) tack för all hjälp
_________________ Robert Forsberg |
||
|
Re:
Som Gustav beskriver så är bromsar ett känsligt kapittel. Man bör veta vad man håller på med då det kan sluta riktigt illa annars, det finns många fallgropar och ett bra upplägg för hur man själv testar bromsarna efter ombyggnad borde tillämpas. Som det är blir det ofta design, märke och mängden kolvar som tas för inteckning vad gäller bra bromsar. Bromsar är inget område där design skall ha företräde utan ren kunskap gäller. Jag får många frågor om bromsar men det är ett område där felsteg får katastrofala följder och därför ytterst tveksamt att ge råd då sådana råd måste vara skottsäkra. Man bör ha klart för sig VARFÖR man ändrar i systemet och försäkra sig om att den tilltänkta åtgärden verkligen åstadkommer detta och inga andra effekter. Bromsar är ett område där hela det kompleta systemet spelar in och det är av yttersta vikt att man förstår detta. Att räkna på enskillda delar av ett system ger en fingervisning om det man räknar på, men inte om systemet som helhet kommer att fungera. Olika cylinder diametrar skapar till exempel andra totaltryck i systemet och förutom själva utväxlingen så kan vätskeledningar behöva en översyn. Och så vidare. Inga överdrivet muntra ord men vi talar om säkerheten nummer 1 på en bil. Med vänlig hälsning Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Glöm inte att använda bra bromsvätska! Ju hårdare man använder bromsen destå bättre bromsvätska krävs det. Åker man banträffar är det viktigt med ny bromsvätska innan säsongen och vet man att man ligger på gränsen till var brosarna klarar av kan en riktig racing-bromsvätska göra underverk.
_________________ Peggen Andersson |
||
|
Re:
Ny vätska varje säsong är särskilt viktigt med den utväxlin liten huvudcylinder ger. Minsta flex i systemet och pedalen bottnar. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Jag har problem som påminner om dessa, skillnaden är att jag har byt till M3:ans HBC redan men är inte nöjd med känslan i pedalen som är sämre än tidigare. Summan av mina bromsar skall vara harmoni men så upplever jag det inte nu.
Något svampig känsla, svajig på bana och ger mig inte 100% tillförlit. Var tusan börjar man felsöka? Luftat 4ggr enligt konstens alla regler. Om HBC är defekt borde inte pedalen sjunka så sakta då? OM bromsservot är kass borde verklige pedalen sjunka då om man startar upp bilen med foten på pedalen? Sorry om jag är lite off topic.. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
Det finns några saker man kan testa. Har man gummislangar till oken kan man prova att blockera en slang i taget (svetstång med gummiskydd), och se om flexet försvinner när något ok blockeras. Då kan man isolera felet. Alternativt kan man göra pluggar för slangarna om man vill lossa och tömma.
Jag har sett belägg som förmodligen överhettats och blivit "svampiga", men det kan också vara ett ok som flexar, speciellt om det är monterat med adapterplatta och inte är helt parallellt med skivan. Glidok kan flexa om glidbussningarna är dåliga eller felaktiga. Det kan förstås också vara en bromsslang någonstans som flexar. Om huvudcylindern är dålig sjunker pedalen sakta mot golvet. Själva servot brukar inte direkt påverka känslan i pedalen. Ytterligare en sak att kolla är om huvudcylinder och servo sitter fast ordentligt. Det finns ju stag att köpa till vissa bilar för att de inte ska vika sig - och jag har varit med om att slutbesikta en Cobrareplika där det flexade så mycket att pedalen nästan bottnade mot torpedväggen... En grundförutsättning är förstås att det inte finns luft i systemet. Om man har banjokopplingar, T-kopplingar och bromsljuskontakter (kanske till och med en hydraulisk handbroms) i systemet är risken för luftbubblor som fastnar stor. Min erfarenhet är att det kan hjälpa att lufta med lite mer flöde (trycksatt behållare eller vakuumsug), och att knacka på alla misstänkta kopplingar medan man luftar. Något som också händer emellanåt är att oken är monterade så att luftnippeln inte är högst upp. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Jag kan tillägga att man inte bör använda bromspedalen vid luftning, utan externt trycksatt luftningssystem. Trycket bör inte vara för högt, mellan 0,5-1 kg. Detta för att inte vätskan skall rusa för fort i systemet och framkalla egen gas, vilket kan ske med bromspedal. (Att detta inte sker när man använder pedalen för bromsning beror på att vätskan då rör sig ytterst lite i kanalerna, det är mest frågan om trycksättning). Ett jämnt flöde med ganska stor mängd vätska som passerar så all luft följer med hela vägen i alla lutningar på rören. En del bromscylindrar kan ha väl liten behållare med vätska för ändamålet. Eftersom bromsvätska är hydrogent så det gäller att få ut all gammal vätska ur oken, kan vara ide att trycka in kolvarna och trycka ut så mycket som möjligt.
Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
10 besök senaste veckan (4695 totalt) |