Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lufta bromsar varje gång?
1688 besök totalt
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Brukar ni lufta bromsarna inför varje banträff? Jag hade "ny" vätska och nyluftade bromsar för en månad sedan, men har varit på knutstorp och kört däremellan. Hur gör ni?

/Johan B

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: Lufta bromsar varje gång?

blixten skrev:
Brukar ni lufta bromsarna inför varje banträff? Jag hade "ny" vätska och nyluftade bromsar för en månad sedan, men har varit på knutstorp och kört däremellan. Hur gör ni?

/Johan B

Ut med 2-3 cm vätska inför varjegång.

Finspång
Här sen Apr 2003

Daniel5xQ skrev:
blixten skrev:

/Johan B

Öh ..vaffö dåå?..

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Anders Larsson skrev:
Daniel5xQ skrev:

Öh ..vaffö dåå?..

För att blöda fram fräsch vätska fram till oken, det är närmast oken som högst värmeutveckling är = vätskan åldras/försämras mest där?

/Mangan

nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Magnus Karlsson skrev:
Anders Larsson skrev:
Daniel5xQ skrev:

Öh ..vaffö dåå?..

För att blöda fram fräsch vätska fram till oken, det är närmast oken som högst värmeutveckling är = vätskan åldras/försämras mest där?

/Mangan

Ah..det låter logiskt...får man ju nytta av skvätten som blir kvar i plåtburken efter bytet också thumbs up

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Anders Larsson skrev:
Ah..det låter logiskt...får man ju nytta av skvätten som blir kvar i plåtburken efter bytet också thumbs up

App, app... Inte spara bromsvätske-skvättar! Vätskan tar upp vatten från luften och åldras fort, enligt de som vet.

Men, jag vet inte... Vätskan i behållaren borde väl åldras i samma takt som resten av skvätten i burken?

Jaja, några cent till i debatten?

Mvh
Mangan

nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Magnus Karlsson skrev:
Anders Larsson skrev:

App, app... Inte spara bromsvätske-skvättar! Vätskan tar upp vatten från luften och åldras fort, enligt de som vet.

Men, jag vet inte... Vätskan i behållaren borde väl åldras i samma takt som resten av skvätten i burken?

Jaja, några cent till i debatten?

Mvh
Mangan

Japp..ny plåtburk varje år o slänger den gamla självklart,men ett par månader tål den allt under säsongen thumbs up

All vätska blandas nog småningom yes det tror jag med,men det funkar nog o hålla den fräschare iaf

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

För min del så tror jag ju att skvätten i burken på hyllan har ett betydligt mindre fuktigt liv än den som är i behållaren i bilen och är därför inte rädd att fylla på med "skvättvätska".

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Eller så förvarar man bromsvätskan i en gammal vinflaska och använder en vacuumpump...

Eskilstuna
Här sen Feb 2004

bromsvätska ska förbrukas inom 14 dar enligt förpackningen ...

hur mycket är egentligen 2-3 cm vätska?
i behållaren eller i en hink?

Lund
Här sen Feb 2003

Folxam skrev:

Antar att det är 2-3 cm vätska i slangen man tryckt på nippeln för att inte få bromsvätska överallt..
Genomskinlig slang är att rekommendera
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Folxam skrev:

Jobbigt att byta vätska i bilen så ofta... Är det inte så att tillverkaren vill skydda sig genom att skriva på det viset?

Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Nisse Classon skrev:
Folxam skrev:

Jobbigt att byta vätska i bilen så ofta... Är det inte så att tillverkaren vill skydda sig genom att skriva på det viset?

Nja, det menas väl att man ska hälla det i bromssystemet inom 14 dar .. Väl där så ska det ju inte vara i kontakt med luft.

Men byta ofta är bra! En viss herre här på forumet åkte av i full fart i slutet på Knutstorprakan med sin Boxster S efter att den två-tre år gamla vätskan börjat koka ..
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Dan Hovang skrev:
Nisse Classon skrev:
Folxam skrev:

Nja, det menas väl att man ska hälla det i bromssystemet inom 14 dar .. Väl där så ska det ju inte vara i kontakt med luft.

Men byta ofta är bra! En viss herre här på forumet åkte av i full fart i slutet på Knutstorprakan med sin Boxster S efter att den två-tre år gamla vätskan börjat koka ..

ojdå... Bilen klarade sig hoppas jag??

Lidköping
Här sen Nov 2002

Dan Hovang skrev:
Nisse Classon skrev:
Folxam skrev:

Visst förstår jag att det är bra att byta ofta, men jag tror ändå att vätskan som finns i bilens behållare lever sämre än slatten i burken. I burken finns ju bara en viss mängd luft och fukten i den tar ju efter en tid slut när vätskan absorberat den. Frågan är ju bara hur mycket vatten det blir i vätskan av den luftmängden. Mitt kemibetyg räcker inte till för att ta reda på det nu.
Systemet i bilen är ju faktiskt inte slutet, hade det varit det så hade behållaren "blivit platt" när man sliter på beläggen och nivån minskar. Vidare så är det högre temperaturväxlingar i motorrummet (om man nu har behållaren där) än i garaget och "aningens" fuktigare ibland.
Nåja, rätt eller fel av mig, men en åsikt är det iallafall.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

gummipackningen i mitt lock till huvudcylindern är dragspelsformad, dvs kan expandera ner till vätskan. Vidare är det ett litet hål i själva locket (för att det inte ska bli undertryck mellan packning och lock gissar jag) och sen sitter det en luftnippel på behållaren.
Så teoretiskt sett kan man få ut all luften ur bromssystemet..

Bara jänkarna som tänkte på detta?
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Anders Jeppsson skrev:
Folxam skrev:

Antar att det är 2-3 cm vätska i slangen man tryckt på nippeln för att inte få bromsvätska överallt..
Genomskinlig slang är att rekommendera

Ja precis

Tokholm
Här sen Jan 2003

Anders Jeppsson skrev:
gummipackningen i mitt lock till huvudcylindern är dragspelsformad, dvs kan expandera ner till vätskan. Vidare är det ett litet hål i själva locket (för att det inte ska bli undertryck mellan packning och lock gissar jag) och sen sitter det en luftnippel på behållaren.
Så teoretiskt sett kan man få ut all luften ur bromssystemet..

Bara jänkarna som tänkte på detta?

Så brukar det se ut på motorcyklar.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag känner att jag måste balansera monologen en smula.
Jag byter bromsvätska då jag köper mina snabba fordon (jag vill veta vad som finns i). Då häller jag i det bästa som går att, utan alltför mycket krångel, få tag på.
Se'n åker jag tills jag får nå't problem (Don't mend it, if it ain't broken).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
1688 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande