Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1688 besök totalt |
Lufta bromsar varje gång?
Brukar ni lufta bromsarna inför varje banträff? Jag hade "ny" vätska och nyluftade bromsar för en månad sedan, men har varit på knutstorp och kört däremellan. Hur gör ni? /Johan B ![]() _________________ Johan B |
||||||
Re: Lufta bromsar varje gång?
Ut med 2-3 cm vätska inför varjegång. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Re: Lufta bromsar varje gång?
Öh ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
Re: Lufta bromsar varje gång?
För att blöda fram fräsch vätska fram till oken, det är närmast oken som högst värmeutveckling är = vätskan åldras/försämras mest där? /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Re: Lufta bromsar varje gång?
Ah..det låter logiskt...får man ju nytta av skvätten som blir kvar i plåtburken efter bytet också ![]() ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
Re: Lufta bromsar varje gång?
App, app... Inte spara bromsvätske-skvättar! ![]() ![]() Men, jag vet inte... Vätskan i behållaren borde väl åldras i samma takt som resten av skvätten i burken? ![]() Jaja, några cent till i debatten? ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Re: Lufta bromsar varje gång?
Japp..ny plåtburk varje år o slänger den gamla självklart,men ett par månader tål den allt under säsongen ![]() ![]() All vätska blandas nog småningom yes det tror jag med,men det funkar nog o hålla den fräschare iaf _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
För min del så tror jag ju att skvätten i burken på hyllan har ett betydligt mindre fuktigt liv än den som är i behållaren i bilen och är därför inte rädd att fylla på med "skvättvätska".
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Antar att det är 2-3 cm vätska i slangen man tryckt på nippeln för att inte få bromsvätska överallt.. Genomskinlig slang är att rekommendera ![]() |
||||||
Jobbigt att byta vätska i bilen så ofta... Är det inte så att tillverkaren vill skydda sig genom att skriva på det viset? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Nja, det menas väl att man ska hälla det i bromssystemet inom 14 dar .. Väl där så ska det ju inte vara i kontakt med luft. Men byta ofta är bra! En viss herre här på forumet åkte av i full fart i slutet på Knutstorprakan med sin Boxster S efter att den två-tre år gamla vätskan börjat koka .. |
||||||
ojdå... Bilen klarade sig hoppas jag?? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Visst förstår jag att det är bra att byta ofta, men jag tror ändå att vätskan som finns i bilens behållare lever sämre än slatten i burken. I burken finns ju bara en viss mängd luft och fukten i den tar ju efter en tid slut när vätskan absorberat den. Frågan är ju bara hur mycket vatten det blir i vätskan av den luftmängden. Mitt kemibetyg räcker inte till för att ta reda på det nu. Systemet i bilen är ju faktiskt inte slutet, hade det varit det så hade behållaren "blivit platt" när man sliter på beläggen och nivån minskar. Vidare så är det högre temperaturväxlingar i motorrummet (om man nu har behållaren där) än i garaget och "aningens" fuktigare ibland. Nåja, rätt eller fel av mig, men en åsikt är det iallafall. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
gummipackningen i mitt lock till huvudcylindern är dragspelsformad, dvs kan expandera ner till vätskan. Vidare är det ett litet hål i själva locket (för att det inte ska bli undertryck mellan packning och lock gissar jag) och sen sitter det en luftnippel på behållaren.
Så teoretiskt sett kan man få ut all luften ur bromssystemet.. Bara jänkarna som tänkte på detta? ![]() |
||||||
Ja precis ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||||
Så brukar det se ut på motorcyklar. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jag känner att jag måste balansera monologen en smula.
Jag byter bromsvätska då jag köper mina snabba fordon (jag vill veta vad som finns i). Då häller jag i det bästa som går att, utan alltför mycket krångel, få tag på. Se'n åker jag tills jag får nå't problem (Don't mend it, if it ain't broken). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1688 besök totalt |