Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Förstör Drifting våra banor ?
<<   1, 2, 3
7637 besök totalt
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Håller med Björn, långlopp och annat på gatdäck och R-däck är hanterbart, även om gränserna mellan grepp och släpp kan vara en säkerhetsrisk i sig, speciellt på blöt bana. Att greppet varierar är en sak, men det får inte vara alltför nyckfullt. Olja och glykol, liksom grus varnar man för med gulröd flagga vid träning och race.
Tråkigt om "plastdäcken" medför att den flaggan behöver vara ute en hel helg....
Problemet visar sig tydligast när racebilar på slicks är ute på banan. Inte så jäkla kul att komma med en formelracer eller racersportvagn och jazza ut i armcon pga att greppet plötsligt försvann.
Det går liksom "lite" fortare än med gatbilar och standardvagnar, speciellt i böjarna, bilarna är så pass optimerade för racing att harva runt på tvären vare sig är lämpligt eller görbart med dessa för att "köra runt" problemet. Visst ska och behöver drifting självklart få plats på våra banor. Men ska det verkligen ske till priset av att alla vi andra ska anpassa oss? Tveksamt!
Man kör inte konståkning på Globens is veckan innan hockey VM heller för övrigt.....

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20203



Re:

Bosse L skrev:
Man kör inte konståkning på Globens is veckan innan hockey VM heller för övrigt.....
Det kan man nog göra, men att varva grenarna samma dag sker knappast.

Det blir mer tydligt om man tar Slutspel i hockey vs Hästhoppning i Scandinavium (eller Globen). Det glider lite dåligt i gruset och hästar vill nog inte hoppa högt med broddar

Det ena utesluter inte det andra, men det blir bättre för bägge om man separerar det lite i tid ("fokuserar" kan man kalla det också).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

Niklas Falk skrev:
Bosse L skrev:
Man kör inte konståkning på Globens is veckan innan hockey VM heller för övrigt.....
Det kan man nog göra, men att varva grenarna samma dag sker knappast.

Det blir mer tydligt om man tar Slutspel i hockey vs Hästhoppning i Scandinavium (eller Globen). Det glider lite dåligt i gruset och hästar vill nog inte hoppa högt med broddar

Det ena utesluter inte det andra, men det blir bättre för bägge om man separerar det lite i tid ("fokuserar" kan man kalla det också).


thumbs up thumbs up thumbs up


EDIT:
Som flera skrivit, är en bra observation att vi trackdayåkare och långloppare inte lider av det ÖHT, inte som jag ser det iaf. Greppet varierar så mycket ändå pga av allt från överaskningsglykol, överaskningsolja, regn och även att långloppsbilar ibland blir "intressanta" att köra när de går sönder halvt om halvt längs med loppet Och som det alltid har varit: beroende på vad för aktiviteter det varit dagarna innan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Re:

Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
Bosse L skrev:
Man kör inte konståkning på Globens is veckan innan hockey VM heller för övrigt.....
Det kan man nog göra, men att varva grenarna samma dag sker knappast.

Det blir mer tydligt om man tar Slutspel i hockey vs Hästhoppning i Scandinavium (eller Globen). Det glider lite dåligt i gruset och hästar vill nog inte hoppa högt med broddar

Det ena utesluter inte det andra, men det blir bättre för bägge om man separerar det lite i tid ("fokuserar" kan man kalla det också).


thumbs up thumbs up thumbs up


EDIT:
Som flera skrivit, är en bra observation att vi trackdayåkare och långloppare inte lider av det ÖHT, inte som jag ser det iaf. Greppet varierar så mycket ändå pga av allt från överaskningsglykol, överaskningsolja, regn och även att långloppsbilar ibland blir "intressanta" att köra när de går sönder halvt om halvt längs med loppet Och som det alltid har varit: beroende på vad för aktiviteter det varit dagarna innan.


Tror både hockeyfolk och isdansare är noga med underlagets skick, även det är is i bägge fallen.
Jag tycker jämförelsen med andra överraskningar haltar en aning, då posteringarna i regel varnar efter förmåga och enligt vedertaget system för de situationer som uppstår.
Om banan skick påverkas av drifting, dragracing, truckracers, eller rallycrossbilar som drar med sig skit upp på banan är mindre intressant. Det är mer av en säkerhetsfråga, kanske ännu mer för de som använder banan för racing på två hjul eller formelbil. Tycker det blir fel när man försöker förenkla problematiken med gatbilar som norm.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

Magnus Thomé skrev:
trackdayåkare och långloppare inte lider av det


Bosse L skrev:
mer för de som använder banan för racing på två hjul eller formelbil


Inget fullständigt motsatsförhållande i åsikterna ändå kanske

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 273



Frågeställaren kanske ska tänka på hur han reagerar när grannarna vid räserbanan vill ha ner bullernivåerna, vill han då att de kanske har överseende med lite buller temporärt?

Tolerans......

_________________
/Per
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2150



Kan dock tänka mig att drifting in emellan racen är lite av ett trick att locka publik, mer publik genererar mer korv med bröd, vilket genererar mer pengar..

Och det är väl något alla banägare/arrangörer suktar lite efter?

MAO kanske det blir svårt att separera dom två grenerna när väl en arrangör bestämt sig för det?

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Allmänt banåkaforum
Förstör Drifting våra banor ?
<<   1, 2, 3
7637 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande