Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3635 totalt) |
Vilken bil skulle du välja - avsnitt #267 - Swift vs MINI
Vore kul att höra lite åsikter kring de å ena sidan snarlika (små hot hatches kan nog båda kallas) men ändå väldigt olika: MINI Cooper S vs Suzuki Swift Sport _________________ ![]() |
||
Begagnat i Sverige så finns väl egentligen bara MINI att välja på. Swift Sport finns i princip inget utbud alls av beggat här som jag sett. Den togs tydligen inte in förrän först förra året om jag förstått allt rätt.
_________________ ![]() |
||
Re:
Swift sport fanns även i den äldre kostymen 2006-2010, men just nu hittar jag bara 1st på blocket...? För ngn månad sen fanns 10st... _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
_________________ ![]() |
||
Re:
CITROEN DS3 _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Swift
![]() _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Har precis sålt min Mini, skall du bruksa den under vintern kan jag avråda.
Den är inge vidare att komma in i på vintern (allt fryser fast), vet inget om Swift. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||
Jag var nyss i samma sits och letade liten hot hatch, efter kollat på många olika så slutade det med en Opel Corsa OPC!
192 hk turbomaskin, Recaro skinnstolar som standard ('likadana' som i Audi RS4), bra utbud av tuning/trim/diffbromsar om man vill det... eller bara köra med 5 års garanti om man väljer ny! Begagnade finns de från 80kkr för en 2008a så definitivt mycket hot hatch för pengarna. _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Självklart Sporten. Lätt och rolig, inget monster men känns rejsig.
Någorlunda bekväm och känns som en modern småbil. Nu är jag en aning färgad, då jag jobbar på Suzuki ![]() _________________ Emil Nilsson |
||
jag har en Swift Sport -08.
Det är ingen långfärdsbil, men det är ju inte diskussionen här heller. Däremot är den extreeeeemt rolig att köra med sin låga vikt. Hade inte skadat med lite mer effekt, men redan originalchassiet kan man ta kurvor i vilka hastigheter man vill. Nu blir jag osäker, men jag har för mig att vikten ligger bara några kilon över 1000kg och det märks verkligen. Generation 2 av swiften (som kom -11 eller nåt sånt) är ju betydligt mer "vanlig" bil när det gäller utrustning och vikt. Jag har inte kört någon Mini, men det jag blir imponerad av när det gäller Swiften, är att den känns väldigt analog och inte alls så sminkad i chassiet (och därmed förmedlingen av asfalten upp till förarstolen) som många andra nya bilar känns. Det är ju på gott och ont också - är vägarna dåliga behöver man nästan njurbälte. Pga den höga utväxlingen varvar motorn 3500 rpm i 110km/h vilket är ganska jobbigt i längden att lyssna på. Men som sagt, jag är supernöjd. En kompis till mig ägde bilen innan mig och på tre år byttes två glödlampor och ABS-enheten (på garanti) Jag kommer motvilligt byta bort bilen den dagen det är dags för barnvagn. Eller så ställer jag bilen på pallbockar i 20 år tills jag kan roa mig med den igen. ![]() |
||
Fifth gear älskar Swiften. Den är inte snabbast, men rolig att köra
![]() Det han säger om ESPn här stämmer faktiskt... Man känner sig sällan strypt av den, även om det råkade gå lite fort i kurvan Tjänstevikt 1110kg var det visst. Effekt 92kw. Hade jag fått förbättra något, hade jag önskat mig en sjätte växel och 20 hästar till. Och fyra pallbockar. ![]() |
||
|
||
|
||
Med tanke på skillnad i pris och ägandekostander, så blir det Swiften alla gånger. (Jag är dock också färgad, då även jag har en Swift, dock inte Sport tyvärr)
Det vore dock mer rättvist att jämföra Mini Cooper utan S mot Swift Sporten, då S:en både prestanda- och prismässigt är långt över Swiften. Fifth Gear gjorde väl ett sånt test, gamla Sporten mot nya Coopern. Coopern var väl lite snabbare runt deras bana men upplevdes som långsammare. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
Första frågan borde vara i vilken bil forumägaren aka Långben kan lyckas knöka sig in i?
Det är mycket som behöver vecklas in och ut ![]() (Jag antar att bilen är till den bättre hälften, men sådana bilar tenderar till att hamna på banan också...) _________________ BMW MC-klubben |
||
Re:
Jag är en jävel på att veckla ihop mig ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Har testat båda, i lite olika versioner. Utgår från Cooper S vs Swift Sport.
Som skojig vardagsbil så är Minin (både den gamla med kompressor och i nyare turboversioner) sjukt rolig. Swiften känns klart segare i vanlig trafik, den behöver lite sväng och fart för att komma till sin rätt. Kvalitetsmässigt känns Minin sämre och klart mindre solid, medan Swiften verkar snudd på oförstörbar, på det där tråkiga men effektiva gamla Japanska sättet ![]() _________________ -- |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3635 totalt) |