Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Äntligen av med oskulden,...
879 besök totalt
Jörgen Gustavsson
Dalhem, Gotland
Här sen Sep 2003

Trådstartare

...Gotland Ringoskulden. Äntligen fick man tummen ur och åka på allmänhetens åkning. Tyckte det var fantastiskt roligt! Körde 3*7-9 varv på korta slingan. Hade gärna kört lite till men jag hade med mig en bekant som tittade och det var lite kyligt där uppe, så av ren omtänksamhet...
Dock var det en sak som jag upplevde som lite negativ. Framför mig på ett av passen var det en kille som körde och driftade och körde med breda uppställ i varje kurva. Vid ett tillfälle snurrade han framför mig. Visserligen låg jag just då så långt bakom att det inte var någon fara men man höll sig gärna på avstånd från honom efter det. Något varv senare lossnade ett stort stycke av slitbanan på ett av hans bakdäck och sen i depån noterade jag att det var helt blankslitet. Jag tror inte han slitit ner det så mycket under den tid vi kört, det måste ha varit ordentligt slitet från början.
Då jag är nybörjare undrar jag:
Brukar det inte vara krav på schyssta grejer vid såna här tillfällen?
Sen kändes det lite oansvarigt av honom att drifta när det finns andra bilar i närheten.
Upplevde det som lite si och så med säkerhetstänkandet. Eller är det bara jag som är hönsig?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Han hade nog blivit svartflaggad om det hade varit en märkesklubb.

Det är inte ovanligt att 1-2 personer utmärker sig vid banträffar.

Har själv sett 2 avåkningar pga dåliga däck resp. dåliga bromsklossar.
Man ser det komma och kan nästan peka ut vad som kommer hända.
Ibland har man tur och hinner prata med personer ifråga, men man kan ju inte leka storebror till alla.

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

trackdays är inte till för o drifta runt. thumbs down

kanske blir så, nu när 402m killarna verkar ha fått upp intresset för att köra i kurvor oxå.
tyvärr sidledes genom kurvan. (eller har jag fördomar =)

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

AndreasNystrom skrev:
kanske blir så, nu när 402m killarna verkar ha fått upp intresset för att köra i kurvor oxå.
tyvärr sidledes genom kurvan. (eller har jag fördomar =)
Alla vill inte drifta i banorna trots att vi nyss börjat lära oss svänga.
Jag vill också prova Gotland Ring. Lite synd att den är på en ö bara...

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

I PSC ska vi iaf hålla koll på däck-standard inför varje pass, har efterlevts bra hittills, har bestämt mig för att mönsterdjup vid besiktning inte är en parameter vid torr bana. Däremot ska ingen med bubblor eller synlig kord släppas ut. Kanske borde komplettera med att "däck som bedöms som osäkra medför att ekipaget inte tillåts köra ut på banan" eller nåt.

"Breisladd" har inte varit en issue hittills eftersom de flesta av våra bilar är framhjulsdrivna och dessutom har rätt moderat motoreffekt. Om nån 306 Rallye kör med ställ kommer jag nog att vänta ett par varv för att se om vederbörande har koll innan det blir svartflagg, men om denne hindrar seriös bantrafik åker blåflaggen ut.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Det finns Muppar i alla klubbar, t.o.m i CAR.

Jag brukar behandla dem på ett av dessa sätt:

MicrOMuppar: Gå därifrån, det finns andra att prata med.
MiniMuppar: Kör ifrån dem!
MegaMuppar: Jag uttrycker mig så att det inte går att missförstå: "En gång till, och jag skall se till att det är färdigåkt för din del!".

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
879 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande