| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga biltransport( solstad)
|
2997 besök totalt |
|
Hej!! Är sugen på att bygga en biltransport men vill gärna ha lite tips och ideer.. Bilen blir nog en s80,v70 eller audi a6.. Vilka bakaxlar använder folk? Finns det några riklinjer som man ska hålla sig till? Kom gärna med tips och ideer eller länkar till liknande bygge eller ritningar. Tack på förhand! Mvh Ivanko |
|
En sak som är bra att veta från början är att bygget normalt sett klassas som amatörbyggt fordon. Det gör också att man kan bygga på en bil utan identitet (så länge man kan visa vad den kommer från).
De flesta som vill få låg lasthöjd bygger på någon form av specialaxlar till just biltransport eller möjligen släp (men att ordna hydrauliska bromsar kan vara en utmaning). Jag har besiktat några byggen med "bilaxlar" men då kommer flaket normalt sett ovanpå hjulen vilket inte alltid är så bra. Man får räkna en del för att placera axlarna smart så man inte riskerar att överstiga maximalt framaxeltryck. Därför är det också klokt att kolla lite olika "grundfordon" och kanske försöka välja en bil som har högt godkänt framaxeltryck. Extra smart kan det vara att hitta en bil som finns med olika godkända axeltryck, och se om man kan uppgradera en enklare modell till det högre trycket. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Jag hyrde en hemma byggd SolstadSaab för några år sedan.
Den var byggd på två SAAB 900 bakaxlar som var ut flyttade så man körde upp i mellan hjulen. Byggd med luftbäljar för lätt lastning och perfekt att ställa trycket efter tyngdne på lasten. _________________ Fredrik Sunnemalm |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2997 besök totalt |