Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fundering kring motorkudde
2894 besök totalt
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Har problem med att min motor reser sig i framkant vid acceleration. På Saab 99or hittar vi ju en längsmonterad spis med kombinerad växellåda/oljetråg, och när man då står på lite så vrider sig hela drivpaketet kring drivaxlarna i lådans bakkant, vilket får motorns framkant att resa sig.
Vid trimning brukar man försöka hindra denna rörelse eftersom man kan få en rad följdproblem (motorn tar i torpedväggen och annat bjäfs). En vanlig lösning är att komplettera med ett extra främre motorfäste, men jag tänkte försöka undvika detta. Originalkuddarna ser ut såhär:

Kraften drar alltså stången i mitten uppåt. Stången är genomgående och drar i muttern uppåt, vilket komprimerar den nedre kudden. (Den andra kudden tar upp motorns vikt när den inte vill resa på sig).
Min tanke var då att behålla motorkuddens normala egenskaper, men göra den hårdare vid acceleration. Detta då genom att byta ut den nedre plattan mot en med ny design:

En större anläggningsyta som "sluter" mer om kudden skulle då göra den svårare att trycka ihop...

Verkar idén vettig eller tror ni skillnaden blir akademisk? Har funderat på att byta ut hela kudden mot en av vanlig "gummiklutt-med-gängad-stång-i-varje-ändå"-version, men jag tycker originalkuddens konstruktion borde vara bättre på att ta upp dragkrafter?

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Gamla audi 100 har en gummikluns på en pinne som sitter längst fram på motorn.
Den hindrar motorn från att resa sig vid acc.
Kanske skulle vara enklast att komplettera med nått liknande i saaben?

Hur är kuddarna placerade i saaben, långt fram?
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Främre motorfästet på 99or brukar ju till och med gå sönder på simpla 100 hästare, så det verkar ju inte vara någon heavy duty grej precis. Skulle det inte gå att svetsa i främre fästet från en 900 och byta gaveln på växellådan, eller blir det för trångt under kylaren .

Annars skulle nog ett wirestopp göra nytta. Hur mycket får det röra sig innan det tar i?

Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
Gamla audi 100 har en gummikluns på en pinne som sitter längst fram på motorn.
Den hindrar motorn från att resa sig vid acc.
Kanske skulle vara enklast att komplettera med nått liknande i saaben?

Hur är kuddarna placerade i saaben, långt fram?

Absolut längst fram på motorpaketet, se bild:

En ganska vanlig lösning är en bygel över "läppen" som är bultad i motorkudden. Problemet med den lösningen är att den bygger på höjden, och jag har ont om höjd pga intercooler, bakåtflyttad kylare mm.

Författare Meddelande
tvåtaktsmicke skrev:

Främre motorfästet på 99or brukar ju till och med gå sönder på simpla 100 hästare, så det verkar ju inte vara någon heavy duty grej precis. Skulle det inte gå att svetsa i främre fästet från en 900 och byta gaveln på växellådan, eller blir det för trångt under kylaren .

Att fästena pajjar var inget jag hört talas om eller sett själv, vart går de sönder? Gjorde en grov överslagsberäkning på vilka krafter det skulle bli i skruvar osv, och enligt en borde det hålla utan större problem.
Tyvärr bygger 900ans kudde alldeles för mycket på höjden, inte tänkbart. Ett tänkbart alternativ vore t.ex. två stycken 99-kuddar, men det är ju smidigare om man kan modifiera den enda så man slipper svetsa i karossen....

mvh/Ragnar

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Jag känner personligen två stycken som har havererat främre fästet. Skruven hade gått av, jag var själv med och hjälpte en av dem med reparationen.

Prova med den där kupade brickan du visade till och börja med, det bör ju förbättra situationen något eftersom det blir en större "yta" som håller emot på gummit.

Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
Jag känner personligen två stycken som har havererat främre fästet. Skruven hade gått av, jag var själv med och hjälpte en av dem med reparationen.

Prova med den där kupade brickan du visade till och börja med, det bör ju förbättra situationen något eftersom det blir en större "yta" som håller emot på gummit.

Vad för årsmodeller har deras bilar varit? De måste ändrat designen på mittpinnen med åren nämligen, den jag har i handen nu har en mittdel som ser ut att vara gjord med skärande bearbetning, och sen har överdelen svetsad till det. På min 83a är däremot mittskruven en vanlig 8.8-skruv och överdelen har istället gängat mitthål. Borde vara en starkare konstruktion, speciellt om man byter ut mittskruven mot 10.9 eller tom 12.9.

Tänkte ta och tillverka en kupad bricka och sen komprimera fästet i hydralpress för att försöka se hur pass mkt det ändrar kompression/last-förhållandet.

mvh/Ragnar

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Tja, det var väl något i stil med -76or eller nåt. (Smala blinkers) och CC med dragkrok var det också. Den ena av dom byggde fjällstuga och körde konsekvent med överlast både på bil och släp,till råga på allt så hade han supermotor i 99an. Det var alltså stora krafter i omlopp

Nykvarn
Här sen Jan 2003

Re: Fundering kring motorkudde

Ragnar skrev:

Verkar idén vettig eller tror ni skillnaden blir akademisk? Har funderat på att byta ut hela kudden mot en av vanlig "gummiklutt-med-gängad-stång-i-varje-ändå"-version, men jag tycker originalkuddens konstruktion borde vara bättre på att ta upp dragkrafter?

Passa dig för "maskinskokuddar", dem är endast gjorda för tryck och inte drag/ryck.

Kanske kan du byta ut den undre gummidelen mot en skiva polyuhretanstång?

2894 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande