Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (45311 totalt) |
Småpillat med bilen under dagen..... bl.a. moddat med en ny växelspak som ger lite större slag. Förhoppningsvis kan jag ge f*n i att dra i fel växel nu???
![]() ![]() Och i morgon åker 4:10'an dit igen. Känns som den kan vara ok på Kullen ![]() Kanske skulle på att bunta fast lite kablar samtidigt ser jag nu.... ![]() ![]() _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||
Och eftersom det är ett evigt bytande av diff just nu (3.73 Mantorp, 4.10 Kullen, 3.73 Mantorp osv osv) så rev jag lite i skrotlådorna för att se om man inte kunde underlätta bytandet..... Hittade en gammal pakethållare till nån Japsmotorcykel, lite plattjärn och en gammal "vågspets" jag gjorde till Lådbilen som passade i garagedomkraften. Sydde ihop skrotet på 15 minuter och vips var det tokenkelt att plocka ner och upp diffarna.... allting ligger stadig på garagedomkraften och justera in den var en barnlek...
Fulare än stryk men fungerar helt perfekt ![]() ![]() ![]() _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||
Beställt från Kanada i torsdags och i dag låg det i brevlådan!
![]() Massive Brakes sköter sej och nu kan vi ju hoppas på mer bromskraft.... konstruktionen ser ju helt ok ut! ![]() Sen har krokiga ventilen fått en brorsa. Nu hoppas vi att det inte dyker upp fler släktingar ![]() ![]() _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||
Din var iallafall i ett stycke. På min hittade jag ventilskaftet uppe i insuget
tillsammns med delar av ventilsätet & tallriken satt på tvären uppbankad i toppen ![]() Hoppas bromsarna blir bra har kört samma setup på min gatbil & det var 110-120kg tyck på bromspedalen för att få stopp på bilen ![]() Själv har jag motsatta problem på min med för hög utväxling håller på att ändra det nu _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Massive rekommenderar en max utväxling på 6.4:1, men helst 6:1 om det kan vara till någon hjälp?
Original är ju 4:1... Har ritning med mått på pedalen var hålen hamnar utväxlingsmässigt om det är intressant? ![]() _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||
Ok, då var Kinnekulle avklarat
![]() Kanonhelg och superväder. Möjligen aningen för varmt om man inte har A/C i bilen.... ![]() Körde upp bilen på Fredag kväll efter jobbet för besiktningen. Nästan synd man bor så nära, för det var ett gäng gubbar på plats och man har svårt att slita sej, men var ju tvungen att åka hem och lasta resten i Cittran... Kör fortfarande med reservmotorn och tänkte väl att det inte har sååå stor betydelse på Kullen med lite mindre effekt. Fel tanke skulle det visa sej.... Nåja, lottades att köra tidsträningen med Specialbilarna. Åkte ut med lite andra tankar än på Mantorp. Nu var det ju inte snack om att lära sej hitta runt, utan upp med värme i däcken och försöka sätta en vettig tid direkt. Till saken här att jag heller inte hade oljetempen inkopplad på Mantorp (och tur var väl kanske det), men nu var den det och efter 4-5 varv börjar den klättra upp mot 150 grader.... jag förstod att den här maskin var kass, men inte SÅ dålig ![]() Sätter en 1:02.388 och känner att jag får svårt att förbättra den. Bilen går bra på banan, men det fattas en del effekt och eftersom jag har 2 sek upp till täten i gruppen, beslutar jag mej för att hoppa över tidsträning 2 och kanske spara lite på maskin i stället.... Race 1 Startar i mitten nånstans (nej, jag kommer inte ihåg exakt var, men har för mej det var i 6e led...) och sitter och sover i starten. Har Ahlberg bredvid och Martin Skoog snett bakom. Martin kommer som skjuten och det var väl ungefär allt som hände i race 1 till slut... Vi 3 ligger i en egen klunga större delen av racet och jag avvaktar lite försiktigt för att inte stöka till det. Självklart är det om placering, men om jag inte får nån större lucka tänker jag inte försöka pressa mej förbi heller..... ![]() Kör till slut in på totalt 10e plats och överraskande nog på en 3e i klassen... Pokal??? Va?? Visar sej att Samson brutit med tappat bränsletryck och lämnat banan innan jag hann se att han brutit. Race 2 Inget speciellt med bilen mer än justering lufttryck och funderingar på att tejpa över oljetempmätaren, så man slipper sitta och glo nervöst på den... Samma sak igen, kommer inte riktigt ihåg i vilket led jag startar, men har för mej det blev 5e led nu. Skillnaden är bara att nu har jag Martin framför mej och Ahlberg fortfarande bredvid. Startar aaaaningen bättre nu, men måste chansa för det går bara inte att se flaggan.... Allt fungerar bra ner till Kvarn där det blir en lättare kontakt med Håkan Carlborg. Påverkar inte bilen eller spåret så det är bara att fortsätta. Efter 3-4 varv är vi samma klunga igen, Ahlberg, Skoog och jag. Man kan väl säga att jag fick 1a parkett med dom två vilt fightandes framför nosen ![]() Rätt som det är kommer vi ner från TV-krönet och ser Bergströms bil ligga på sidan i bankanten. Blev lite ställd en sekund för det såg rätt otäckt ut först och trodde en liten stund att man skulle flagga av racet.. Inget hände och gulflaggen kom fram, så vi malde på som innan. Kom samtidigt på att eftersom Samson fick starta lååångt bak och med Bergström ur leken, fanns det reell chans till en 2a-plats? Förstod också att Samson knappast cruisade på delfart bakom, så hoppet var väl ställt till att han inte skulle hinna ifatt...... vilket han självklart gjorde..... Lyckades hålla tätt bakåt ett varv och försökte komma ut så bra som möjligt på start/mål, men blev till slut grundlurad av Johan. I samband med varvning av Marcus försökte jag hänga på i hans spår under bron och trodde aldrig Johan skulle försöka under bron..... ja, vilket han såklart gjorde.... ![]() Vad jag tyckte om mej själv som förare då? Inte mycket kan man väl säga, men att till slut i alla fall (med en hel del egen tur) få med sej 2st tredjeplatspokaler gjorde ju inte ont direkt ![]() Sammanfattat var det ju en kanonhelg på alla sätt. Bra arrangerat, trevliga medtävlare och grymt fint väder gjorde ju att det blev en sån där helg man kommer komma ihåg. Att motorn höll var ju nästan underligt efter att fått gå på fullt hela tiden med en oljetemp på över 150 grader, men tack och lov gjorde den ju det i alla fall ![]() Men nu är det uppladdning för Mantorp som gäller! MÅSTE få ihop ordinariemotorn nu!!! ![]() Race 1 Race 2 (Förarfrustration vid 19:30 när man förstod att det var slut på hopp och chanser ![]() Kameran bakåt hade hängt sej så nån film åt det hållet blev det tyvärr inte.... Oljetempen..... mittre mätaren ![]() Och till slut en bild på en lyckad rookie-dag ![]() ![]() _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||
Snyggt rattat, kändes som du stundtals fick släppa av pga framförvarande bil oxå men det är svårt att avgöra framför datorn. Var detta med 3.71 utväxling? Ser att din shiftlight var tänd relativt lång stunder i vissa partier. Du tror inte det påverkar oljetempen?
![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Re:
Tack Michael ![]() Tror krysset får sitta kvar ett tag till, för jag misstänker att ordningen är återställd på Mantorp ![]() ![]()
Stämmer bra.... fick hålla igen stundtals. Iofs kunde jag kört för placering, men kände att jag hade inte så stort övertag att det var värt att bråka med toppstriden i Standard ![]() Kör med 4.10 på Kullen. Bekvämt att bara behöva växla 2 ggr på ett helt varv ![]() Shiftlighten är grymt snålt ställd.... den triggar på 6000 och regulatorn i ECU'n står på 7200. Lite nervös med varvtalen efter alla ventiltapp kanske?? ![]() ![]() Nja, maskin är slut. Duktigt med vevhuskomp bl.a. och med andra maskin har aldrig oljetempen varit över 100 grader.... kan meddela att den SKA sitta i till Mantorp ![]() _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||
Re:
på tal om snyggr måste vi gratta martin till snygg räddning av stället du fick en bit innan bilen som låg på sidan. Kunde ju faktiskt gått illa med lite otur. Rödflaggen kändes gjuten från åskådarplats då bilen låg relativt illa till. OT=OFF _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Dåså, uppladdningen för Mantorp påbörjat!
Block och vev från ordinariemotorn hos lokala motorverkstan för kontroll rundhet/rakhet. Allting ser riktigt bra ut för stunden och med lätt polering av lagerytorna på veven är den fit for fight med nya lagersatsen monterad. Loppen håller bra tolerans och rundhet, så aningen brotsch och nya ringar så är blocket klart. Kolvar inte kollade ännu, men blir i veckan. Hinns det med blir rasket balanserat också ![]() Toppen är ju redan klar, så för stunden är det enda med okänt skick oljepumpen. Är den ok toleransmässigt i gavlarna och huset, blir det nya pumpdrev och koll regulatorfunktion! Vanoskontroll står på att-göra-listan samtidigt. Ska bli så skönt att få en vettig maskin i bilen! ![]() Oljekyl står på önskelistan och ska försöka hitta en lösning så snart det går..... Svagt understyrd i dag och vill väl försöka komma närmare helt neutralt beteende, men generellt är den ruskigt snäll att köra ![]() Fick ju lite mer förståelse för Mantorp senast, så målet primärt är ju att förbättra kvaltiderna i alla fall. Booster-delete-kittet från Massive Brakes gav lite mer pedaltryck och känsla, så nu har jag betydlig mer förtroende för bromsarna.... lyckades ju t.o.m. låsa upp lite på Kullen, så nu känns dom mer precisa än innan. Andra småsaker att fixa är möjligen justering av vinkeln på backspegeln. Just nu ser man mest vingen! ![]() Ska försöka hinna med att få testa den på rulle innan Mantorp också. Har ju inga möjligheter att justera bränsle/tändning, men det kan vara intressant att se vad den ger nu... På sikt blir det nytt motorstyr, men får hålla igen lite på utläggen för stunden.... ![]() Sen måste jag försöka bli lite tuffare och ta chansen när den finns..... tenderar att vara lite överförsiktig i närkamper ![]() Usch vad kul det är detta!!! ![]() ![]() _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||
Re:
Med lite j*vlaranamma och tur, så blir det film från bakåtkameran och då är det gratis ![]() ![]() _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||
Ok, Block, vev, stakar, kolvar..... ja rubbet från "ordinariemotorn" inlämnat till IA Motorcenter i Lidköping.
Blocket tvättat och uppmätt..... 1/100-del ovalitet känns helt ok. Loppen fina, så det kommer räcka med lätt honing och nya ringar. Veven i stort sett felfri, så samma där, polering av lagerytorna och ny lagersats är vad som gäller. Ska kika på skicket invärtes i oljepumpen och är gavlar och lopp ok, så beställer jag nya pumphjul. Reduceringsventilen skall kollas samtidigt och lite gradning i hörnorna för bättre flöde borde ligga inom ramarna för reglementet? ![]() Toppen ligger ju redan nyrenoverad, så det enda som är kvar om det finns tid, är väl förhoppningsvis en balansering! Tiden borde rimligen räcka till utan problem för att kunna lufta spisen på Mantorp. Ska bli spännande att se vad det kommer göra ![]() Bilen känns ju välbalanserad och lugn, så det enda jag saknar nu är mer pulver än det som kommer ur den rätt(!) trötta reservmotorn. Ur den kommer mest värme och oljespill..... ![]() ![]() ![]() _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (45311 totalt) |