Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Någon som ska till Ringen på Destination Nurburgring 12-13/6
3548 besök totalt
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Trådstartare

Tjenare gott Ringenfolk,

Nu är det dags att åka ner till Ringen och sätta några BTG varv under 8 minuter med silverpilen (ja, med risk för något utökad assymetri utöver den befintliga :-o)
Jag kör ner med en polare under tisdagen 11/6 och om fler ska dit denna dag så hade det varit trevligt med lite tågande.

Fjolårets hårda Kumho V70A K90 resp C-03 K90 har till i år ersatts med en uppsättning medium V70A K61.
Är därför inte jättesugen på att köra ner bilen på mediumdäcken för att inte slita på dem i onödan.
I år kör jag även något mer YAWfrämjande vinklar som inte gör slitaget mindre ;-).
Denna gången även med två Go-Pro samt en Video VBOX, wiiiiiiiiio B-)

Någon som har lite extra utrymme i sin bil som hade kunnat få ner däcken till Ringen?
Det skulle även funka att lämna däcken hos Peter P några km från banan om ni ska dit innan detta datum.
Självklart lägger jag till en slant för den ökade bränsleförbrukningen ;-).

Tack på förhand.

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Och om inte önskad BTG-tid uppnåddes onsdag/torsdag pga trafik så kan du köra fredag 8-16 också. Max 80 deltagare, ingen guidad körning, trackwalk eller dylikt, bara open pitlane hela dagen!

Trackdayen i måndags kommer nog dock att länge förbli svårslagen med strålande solsken, 17 grader och 24(!) deltagare...

NYC
Här sen Jan 2003

Re:

Christian Eick skrev:
strålande solsken, 17 grader och 24(!) deltagare...

Låter som gamla goda tider...(minus vädret)!

Patrickofsweden
Stockholm
Här sen Jul 2008

Jag funderar på att åka dit den helgen. Vad innebär destination nurburgring? Trodde det bara var vanlig turistfahren, eller?

Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

Hej,

Det är inte en helg, det är onsdag och torsdag i nästa vecka.
Nope, inte TF, trackday från typ 08-16 med open pitlane och fullvarv dvs kör hur mycket du vill.
£900 för två dagar.

Googla Ringweekends eller Destination Nurburgring.

Ska du dit? Vi åker på tisdag.

Patrickofsweden skrev:
Jag funderar på att åka dit den helgen. Vad innebär destination nurburgring? Trodde wdet bara var vanlig turistfahren, eller?

Citera
Patrickofsweden
Stockholm
Här sen Jul 2008

Sorry, min plan är att åka 12-13 juli ( inte juni).... Såg snett...

Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

Christian Eick skrev:
Och om inte önskad BTG-tid uppnåddes onsdag/torsdag pga trafik så kan du köra fredag 8-16 också. Max 80 deltagare, ingen guidad körning, trackwalk eller dylikt, bara open pitlane hela dagen!

Onsdag/torsdag är också Trackday med Open Pitlane hela dagen + körning på TF under kvällen om jag av någon anledning inte skulle tycka att 8h är nog med körning för en dag, hehe.
Även om där är dubbla antalet bilar så kör inte folk så mycket och racebilar (som har behov av att nöta och göra setups) är inte tillåtna dessa dagar.
Måste bege mig hemåt under fredagen, det ska jobbas under helgen, annars så hade det varit det "optimala" givetvis. Denna dag kostar dock ensam lika mycket som de andra två.

Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

Ephas skrev:
Även om där är dubbla antalet bilar så kör inte folk så mycket och racebilar (som har behov av att nöta och göra setups) är inte tillåtna dessa dagar.

Historiskt har Darren alltid varit väldigt liberal med antalet deltagare. För 2 år sedan var det 320 bilar första dagen, vilket ledde till omständigheter liknande helgturistkörning och 3-4 rödflagg under dagen. Uppemot 250 bilar är nog realistiskt att vänta sig första dagen och racerbilar kommer också att synas på banan. Allt detta behöver ju dock inte nödvändigtvis vara något negativt, jag tror att du kommer att kunna köra dig mätt och ha kul utan problem!

Ephas skrev:
Denna dag kostar dock ensam lika mycket som de andra två.

Vilket dock inte behöver betyda att det är dyrt. 80 mest erfarna förare som alla är där för att köra snabbt kan vara hundrafalt bättre än att behöva kryssa mellan ett otal oberäkneliga hyr-Sciroccos med förstagångsbesökare bakom spakarna. Å andra sidan kan det ju vara soligt mitt i veckan och regna på fredag och det vore ju synd då Ringen inte går att köra när det är blött.

Men som sagt, det kommer nog att bli hur bra som helst onsdag/torsdag. Jag ville mest bara upplysa folk om att de kan köra även fredag under relativt sällsynt förekommande former. Man kan dessutom anmäla sig hos flera olika instanser, t.ex. R4R som har fått ett par platser tilldelade.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Christian när du ändå är igång, finns det några billiga trackdays? alltså tillfällen där det inte kostar så många euros men som ger en en annorlunda upplevelse än TF?

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

Johan Sjöström skrev:
Christian när du ändå är igång, finns det några billiga trackdays? alltså tillfällen där det inte kostar så många euros men som ger en en annorlunda upplevelse än TF?

Jadå, se här: http://www.rent4ring.de/de/info/track-days/track-days.html

Jag vet att vi har lite olika syn på detta ämne, men jag anser faktiskt att det är billigt att åka trackday på Ringen. Ett 25-varvskort på turistkörningen kostar 499 EUR. För omkring samma pengar kör du 20-25 varv (eller mer!) på en trackday utan mc, med flaggvakter och öppen Döttinger Höhe. Säkrare och roligare till liknande pris, det kan väl knappast anses vara dyrt?

Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Christian Eick skrev:
Johan Sjöström skrev:

Jadå, se här: http://www.rent4ring.de/de/info/track-days/track-days.html

Jag vet att vi har lite olika syn på detta ämne, men jag anser faktiskt att det är billigt att åka trackday på Ringen. Ett 25-varvskort på turistkörningen kostar 499 EUR. För omkring samma pengar kör du 20-25 varv (eller mer!) på en trackday utan mc, med flaggvakter och öppen Döttinger Höhe. Säkrare och roligare till liknande pris, det kan väl knappast anses vara dyrt?

Nej det låter överkomligt även om ett 25 varvskort räcker 3 dagar och skänker mig mycket glädje. En dag skall jag vara med på en trackday. Jag minns att dom hade lite saleout när dagen väl vara igång förr, förekommer det fortfarande tro? I mitt fall handlar det rent krasst om brist på kosing!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

Johan Sjöström skrev:
I mitt fall handlar det rent krasst om brist på kosing!

Fast det där är ju en Milchmädchenrechnung som tyskarna säger. Jfr vad 1 veckas turistkörning med 2 st 25-varvskort kostar mot en 3-4-dagars vistelse med en 1,5- eller 2-dagars trackday. Plus att frugan blir glad om du inte är borta så länge...

Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Christian Eick skrev:
Johan Sjöström skrev:
I mitt fall handlar det rent krasst om brist på kosing!

Fast det där är ju en Milchmädchenrechnung som tyskarna säger. Jfr vad 1 veckas turistkörning med 2 st 25-varvskort kostar mot en 3-4-dagars vistelse med en 1,5- eller 2-dagars trackday. Plus att frugan blir glad om du inte är borta så länge...

hahahah absolut, jag är med till 100% Men då jag åker ungefär 1 gång per år så drar jag gärna ut på vistelsen lite, chansen att få träffa dig ökar ju då också Frugan uppskattar nog att slippa mig lite då och då dessutom, det hade jag gjort Sen är ju vistelsen så mkt mer än körningen för mig.

Men som sagt en dag skalla jag testa på en trackday därnere.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Trådstartare
OT Deluxe....

;-)

Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004

Hur vad det att åka med DN? Värt det?

Dom har en grej i aug som jag funderar på.

edit: Såg tråden nedanför nu....

3548 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande