Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 30863 besök totalt |
Re:
Lagom att börja där. Logga temp på mantorp så får vi se! Vilken toe kör du bak? _________________ Patrik Skoog |
||||||
3cm kan vara lite lite..... Jag har 11,5 och skulle vilja ha lite mer! Jag har ju haft lite problem med att få balans i bussen, liknande dina men det börjar gå på rätt håll nu. Vi kan diskutera lite inställningar om du vill ha något att jämföra med...
_________________ Martin Skoog |
||||||
Re:
Klart du får låna instrument. Tyvärr är xyz kända för lite drop, alla har samma problem. Har du inte gjort hjulinställning så är du diskad Hr Ahlin. ![]() Tillbaks till ruta 1, gör om gör rätt. ![]() Ett besök hos GT Däck kanske? Sen kan vi börja skruva. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Re:
Kan bra instämma med xyz & lite drop har ca 20mm själv när jag åkte med D2-förut motsvarande det xyz jag har idag hade jag ca 55mm drop. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
11,5! ![]() ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Re:
Mja, svårt att göra hjulinställning innan man vet vad man vill ha och hur kärran beter sig. NU kan jag däremot göra en. Skall bara få tummarna loss.. ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Re:
totalt...........var lite snabb där, 6cm från rideheight _________________ Martin Skoog |
||||||
Re:
6 cm låter rimligt. Precis vad jag skulle behöva. Lev kontaktad, få se vart det leder. _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Mantorp avklarad!
![]() Förmiddagen bjöd på några kortare stint med samma bry som innan, dåligt fäste bak. Skruvade lite på dämparna både fram och bak för att se om det gick att justera bort, men förbättringen var marginell. Skall se om jag kan få till nån bra lösning på detta. Ganska frustrerande att sitta och vänta på att kurvorna skall ta slut så det går att gasa igen. Efter lunch var det TA och efter några varv utan vettigt flyt så klonkade det till vid inbromsningen inför konerna på start-och-målrakan och växelspaken tog ett skutt framåt. Slog av direkt och åkte in i maskindepån för att snabbt konstatera att motorn måste ha rört sig flera centimeter framåt under inbromsningen eftersom ett fläktblad kilat fast sig mellan kylaren och fläktskyddet vilket naturligtvis gjorde att fläkten stod still. Sekunden senare fräste det till och kylaren sköt ur sig vatten vid locket till expansionskärlet. Med tanke på att det var 38 mil hem och motorn uppenbarligen inte satt fast ordentligt så var det färdigkört på banan för dagen. Som tur är verkar allting ha klarat sig bra, efter att motorn svalnat och ny kylvätska fyllts på så ser både vatten och olja ok ut och tempen håller sig på rätt nivå även under hårdare belastning. Finns en del att skruva på innan Knutan, tur det är semester snart. ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Det förklarar varför du inte körde om mig i TA
![]() På det igen bara ![]() Behöver du någon som tittar på och dricker pilsner medan du mekar så kan jag ställa upp. Fast Rius sköter väl det jobbet bra redan i dag? ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Kollat över bilen lite kvickt häromdagen och skapat en liten göralista inför Knutan:
Montera oljekyl. Det blir vaaarmt när man kör långa pass.. Byta till M3 motorfästen. Montera catchtank. BMW Original. ![]() Montera nya framblinkers (med PL400..) ![]() Flytta krängarn till fjäderbenen fram. Försöka fixa längre slag i dämparna bak. + lite allmän översyn. Bilen har potential, skall bara lyckas locka fram den också. Just det, en bur är beställd också... ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Re:
En skruvbur är ju inte skjortan och halva armen... Dessutom väger de inte sååå mycket... ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Normalt sett gillar jag BMW originalösningar, men i fallet oljekylare till S50 vet jag inte hur de tänkte. Kylaren satte de närmast grus, curbs och skit som kommer farande och dessutom med slangkopplingar som är allt annat än standard. Lösningen blev att slå rörgänga i oljefilterhuset och sätta en eftermarknadskylare längre upp i fronten. Gängan är 3/8" rörgänga,R10 om någon undrar. Och Ja, det skall rengöras innan montering.
![]() ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Årets Knutstorpsträff avklarad!
![]() Som vanlig en väldigt trevlig helg med mycket banåka och race. Jag gillade skarpt att det kördes race med både BMW och Porsche och hoppas att det blir ett återkommande inslag i framtiden också! ![]() För egen del flöt banåkat på bra, lördagens banpass saknade lite av den smidighet jag upplevt på tidigare träffar då en del förare missade att hålla koll i backspegeln men på söndagen tycker jag det flöt på bättre. I vanlig ordning försökte jag få så många varv som möjligt och jag hoppas att ni som åkte med mig som instruktör fick nåt vettigt ut av det. ![]() Bilen fortsätter fungera bra; däcken gick ganska hårt åt i värmen, men inte värre än att de gick att köra hem på och håller nog tom en banträff till. Det som imponerarar mest är Pagidbeläggen, tre hela bandagar med massor av åka och de är inte ens halvslitna. Bettar gör de också. ![]() ![]() TA på hemmaplan var förstås spännande och slutade som planerat ![]() ![]() Som det ser ut nu hinner jag inte köra fler träffar i år och kan ev tänka mig sälja bilen. Söker du en lättmekad, snabbt, lättkörd och driftsäker bil som är billig i inköp och drift kan du kontakta mig. ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 30863 besök totalt |