Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1220 besök totalt |
Saab 9000 som banbil?
Hej! Intresserad av folks uppfattning om att välja en saab 9000 av äldre årsmodell för bankörning. För o nackdelar. Eller anses den helt olämplig som ojbekt för banåka. Anledningen till frågan är pga ett objekt som står. Tacksam för svar! _________________ René Hedback |
||
Det som talar emot är väl vikten, men väghållningen ska ju vara betydligt trevligare än på tex ng 900/9-3.
Lite underdimensionerade bromsar har rapporterats oxå. Lågdan är väl inte så kul heller. Tillgång till delar finns väl och kan man göra endel själv så varför inte. Det som talar för är väl motorn om det är en turbo. Sjuk prestanda ordnas relativt lätt, men lådan kan få det lite svettigt...fast våra håller iofs väldigt bra. ![]() |
||
Hej!
Nu vet jag inte vad du menar med äldre årsmodell? Jag hade tidigare en 9000Aero -96 som jag körde på banträffar med. Visst är det en tung bil men med bra chassie & bromsar som matchar effekten så funkade den faktiskt imponerade bra. _________________ ![]() |
||
Den äldre årsmodellen borde väll logiskt sett vara 91 och bakåt, dvs innan den "faceliftades", eller är jag helt ute och cyklar? ![]() |
||
Du kanske är ute och cycklar men det är på rätt cyckel iaf! ![]() Det är en CC kaross jag tänkt bygga på. Vet dock att det är väl den grundkonstruktionen av 9000 bilarna som är minst vridstyv... _________________ René Hedback |
||
Väger även mindre... På bana behöver du ändå ha bur, vilket ger ökad vridstyvhet. _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1220 besök totalt |