Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Reportage av speedmagazine.org: Robert Uhrs brutala Saab
1387 besök totalt
Andreas Douhan

Här sen Okt 2003

Trådstartare

Vi på speedmagazine.org har gjort reportage om Robert Uhrs brutala Saab.

Detta är det första reportage med en film också. Hoppas att det gör det hela lite extra kul.

www.speedmagazine.org

Skriv gärna vad ni tycker om sidan och konstrultiv kritik är mycket välkommet.

/Andreas

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Vet inte om jag ska lägga mina här eller i ett PM? Äh, får bli här.

Det första som slog mig är att även de små bilderna i Saab-reportaget verkar vara ganska stora? Ett mycket bra sätt att få sidan att gå fortare att ladda (och inte vara helt hopplös öfr ev. modemanvändare) är att verkligen skapa thumbnails och inte förminska bilderna genom att sätta width och height i själva IMG-taggen... Även bildkvalitén på småbilderna bli mycket bättre av att resize:as i ett bildbehandlingsprogram.

Hmm, gillar layouten annars! thumbs up

Mvh
Magnus K

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Sidan är lite lång.
De flesta använder statusbaren och då blir det en del scrollande för att se hela sidan, dessutom blir man tvungen att scrolla även utan statusbaren.
Detta i upplösningen 1024*768, i 1152*864 blir det gott om tomrum istället...
Sedan måste man juh fråga sig om ni inte har gjort en alltför oblyg rippoff på sportbilens layot
Citera
Andreas Douhan

Här sen Okt 2003

Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:
Sidan är lite lång.
De flesta använder statusbaren och då blir det en del scrollande för att se hela sidan, dessutom blir man tvungen att scrolla även utan statusbaren.
Sedan måste man juh fråga sig om ni inte har gjort en alltför oblyg rippoff på sportbilens layot

Hej,
Hur kan du tycka det? Tycker de inte ens liknar varandra...vi har iaf anlitat en proffisionell webdesigner som har gjort layouten åt oss! Vår sida är ju så mycket snyggare än sportbilens! Det är dem som borde rippa vår sida

/Andreas

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Andreas Douhan skrev:

Vår sida är ju så mycket snyggare än sportbilens!

Andreas Douhan

Här sen Okt 2003

Trådstartare
Erik B skrev:
Andreas Douhan skrev:

Vad menar du? hmm som i ja eller som här finns jag?

Däremot så är RS6.com en väldigt fin och bra sida!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Andreas Douhan skrev:
Erik B skrev:
Andreas Douhan skrev:

Vad menar du? hmm som i ja eller som här finns jag?

Däremot så är RS6.com en väldigt fin och bra sida!

Tack för komplimangen.

Jag menar att jag inte delar din uppfattning om att speedmagazine är "så mycket snyggare" än sportbilen.

Får man fråga hur många unika besökare ni har? Svar via pm går bra.

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Andreas Douhan skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Sidan är lite lång.

Hej,
Hur kan du tycka det? Tycker de inte ens liknar varandra...vi har iaf anlitat en proffisionell webdesigner som har gjort layouten åt oss! Vår sida är ju så mycket snyggare än sportbilens! Det är dem som borde rippa vår sida

/Andreas

Vem sa att dyra webdesigners inte snor andras layouter?
Angående vilken utav sidorna som är snyggast säger jag bara att min personliga åsikt är att båda sidorna ur designmässig synpunkt är helt förkastliga
Dock funktionella, så det väger jämt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Vad har ni för trafiksiffror? Unika besökare per dag tex och totalt antal besök per dag tex.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Hmm...professionella webdesigners borde veta bättre och inte skala om thumbnails i HTML-koden med WIDTH/HEIGHT tags då det både ser fult ut med nearest-neighbour skalning i webläsaren och tar mer bandbredd när man laddar ner.

Här sen Okt 2003

Trådstartare
beepbeep skrev:
Hmm...professionella webdesigners borde veta bättre och inte skala om thumbnails i HTML-koden med WIDTH/HEIGHT tags då det både ser fult ut med nearest-neighbour skalning i webläsaren och tar mer bandbredd när man laddar ner.

Wedesignern har endast gjort layouten, vi lägger uppp bilder, tect och allt sånt själva.

/Andreas

Stockholm
Här sen Jul 2003

Designen är väl okej men lite för plottrig för min smak. Förmodligen tilltalar det kidsen som är målgruppen för trimmade SAABar.

Lite mer konstruktivt:
Varför är sidan anpassad för skärmupplösning 800x600 pixlar? Det är väl ytterst få som kör med så låg upplösning 2004 (enkelt att kontrollera)? Följden blir att artiklarna är extremt jobbiga att läsa eftersom man måste scrolla hela tiden (jag får en scrollbar även i längsled). Öka bredden, höjden men framförallt fontstorleken så blir det mycket bättre!

och som sagt, använd tumnaglar. Bilderna till höger om artikeln är ju riktiga tumnaglar men inte den översta bilden eller bilderna på framsidan.

Jag kikade på sportbilen.se som någon hänvisade till och den sidan lider av exakt samma problem.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag kör 800x600... 14" CRT skärm från mitten på -80.

BMW 330i -05
Citera
Henrik A
Stockholm
Här sen Jul 2003

MaZ skrev:
Jag kör 800x600... 14" CRT skärm från mitten på -80.

Fast en korrekt designad hemsida anpassar sig efter olika skärmupplösningar. Rejsa.nu till exempel funkar lika bra med låg som hög skärmupplösning. thumbs up

Lund
Här sen Dec 2002

jag tycker det känns lite... förlegat att använda frames, nu med php eller asp är det helt onödigt, den enda fördelen jag såg med frames var att förenkla uppdateringen av sidan, men att stänga in själva innehållet mellan er meny till vänster och alla banners till höger känns verkligen omotiverat, bättre att göra som Henrik A säger och göra så att bredden på sidan själv anpassas efter storleken på webläsarfönstret.

Kunde ni inte valt lite mindre blinkande banners förresten, man får ju ont i huvudet av dem.

och MaZ, visst ska man prioritera att lägga pengar på bilen men om du ber snällt kan du nog få en 17" skärm gratis lite varstans

Här sen Okt 2003

Trådstartare
Sidan är anpassade efter 1280*1024 pixlar, dvs min skärms upplösning. Det är meningen att sidan ska vara som ett "fönster" på skärmen.

Att använda riktiga thumbnails ska jag göra nästa gång. Trodde det var så att bilden sparades i temp mappen och sen när man förstorade den så gick det fortare att få upp den stora bilden, med alla kanske inte förstorar bilderna.

Vill även passa på att ge en eloge till er på rejsa.nu då det är i princip bara ni som skriver konstruktiv kritik. TACK SÅ MYCKET

/Andreas

Stockholm
Här sen Jul 2003

Fyhr skrev:
och MaZ, visst ska man prioritera att lägga pengar på bilen men om du ber snällt kan du nog få en 17" skärm gratis lite varstans

och jag som nyligen skickade en gammal men fullt fungerande 17-tummare till soptippen.
Det var ingen som ville ha den...

1387 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande