Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Manuell vs PDK/semi-automatic vs sekvensiell låda
4822 besök totalt
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Trådstartare

Hej.

Har gått funderat på en sak och det är Manuell vs PDK/semi-automatic vs sekvensiell låda.
Vad gör det på ett varv på t.ex mantorp beroende på låda.

Någon som har testat eller sätt några tester?

Mvh Anton

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Läste för länge sen en test på supertouringbilar (sek vs H och båda rena racelådor)
Om jag inte helt glömt, så var det strax under 1/10 sekund till sek-lådans fördel/vxl.

På mantorp växlar man kanske upp 10-15ggr med en sån bil, så en sekund låter ju iaf rimligt.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Re:

Dude skrev:
Läste för länge sen en test på supertouringbilar (sek vs H och båda rena racelådor)
Om jag inte helt glömt, så var det strax under 1/10 sekund till sek-lådans fördel/vxl.

På mantorp växlar man kanske upp 10-15ggr med en sån bil, så en sekund låter ju iaf rimligt.

Nja, den manuella bilen står ju inte still under den extra tiden det tar att växla...

Eller e jag helt ute och cyklar nu?

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

E.Svensson skrev:

Nja, den manuella bilen står ju inte still under den extra tiden det tar att växla...

Nej, den bromsar bara in. Den tiden som går förlorad kan t.ex. användas till acceleration.

Tystberga
Här sen Mar 2004

Låter rimligt att man inte ökar farten under 0,1sek per växel.

Jämför det med att pumpa till på gasen varje gång på rakan och några ställen till så sjunker varvtiden nog nästan lika mycket eftersom man kör lite saktare en ganska lång sträcka tex. vid växling i början på rakan.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

En manuell bil accelererar inte under den tiden växlingen tar vilket skapar en hastighetsdifferans som varar ända tills inbromsningen in i nästa kruva jämfört med en låda som växlar snabbare.

Man kan se det som att en bil med dubbelkopplingslåda har högre medelhastighet på raksträckan. Går ganska tydligt att se i loggarna men då behöver man logg på två identiska bilar som körs med samma utgångshastighet ut ur kurvan.

Tror ändå att bilen med dubbelkopplingslåda är lite snabbare då den accelererar bättre och gör färre misstag än en förare. Men skillnaden borde vara mindre än 1 sekund per varv. Är lite orättvist att jämföra med en sekventiell låda då en sådan är obetydligt tyngre än en vanlig manuell men betydligt mer snabbväxlad.

En annan aspekt är att dubbelkopplingslådorna väger betydligt mer än en manuell låda. Den vikten försämrar bromsprestanda och kurvhastighet.
T.ex. till en framhjulsdriven bil så väger VW 7 växlade DSG 70 kg och den 6 växlade 93kg
En vanlig manuell låda till en framhjulsdriven bil väger runt 40kg
Porsches PDK låda är 20kg tyngre än deras 7 växlade manuella låda som i sin tur är 20kg tyngre än den äldre 6 växlade manuella.

Är det värt 40-45kg extravikt mot en sexväxlad manuell? Definitivt på rakorna men på ett helt varv om man även inkluderar körglädje? Bra fråga...

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Då är inte missarna man faktiskt gör med en manuell låda inräknat. Ja jag kan iaf lätt säga att jag inte är helt felfri med manuell låda. Högvarvit, superlätt svänghjul och sinterkoppling är lite trixigt jämfört med gatsetup.

Numera kör jag DSG till vardags och sek. På racebilen.

KISA
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Väldigt intressanta åsikter.

Men man kan nästan räkna med 1sek snabbare igentligen vilket bara det gör ju enormt mycket tidsmässigt.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

En singelkopplingslåda som i M3 tappar även den flåset någon bråkdel av en sekund vid växling. Ser man tydligt på mina loggar med CSL'en. Men man får ta i för att växla så snabbt manuellt ändå tror jag. Som sagt, enkelt att jämföra logg på en manuell M3 och en M3 med SMG.

En grej man inte ska glömma är att "vanligare" bilar, både våra gatbilar/trackdaybilar men även många hobbyracingbilar är inte så tätstegade så det blir ganska få växlingar per varv. Kinnekulle är i de flesta "vanliga" bilar bara en enda uppväxling och en enda nedväxling per varv. Totalt. Mantorp fler förstås.

Askersund
Här sen Apr 2010

Att räkna med 1 sekund snabbare ENBART pga att själva växlingen går fortare tror/tycker jag e på tok för mycket...

Ett snabbt räkneexempel (som säkert inte stämmer )

Vi antar att vi har en bil som accar linjärt från 100-200 på 5 sec
0,1 sec uppehåll i acc. för växlingen gör då att bilen tappar 2kmh

Vi antar även att det är 500meter tills det är dags att börja bromsa.

Den ena bilen säger vi då har en snitthastighet på 180kmh och den andra 182

Det gör då
500m / 50ms = 10s
500m /50,55ms = 9,89s

Detta ger då alltså ett försprång på 0,11 sec.

Har i detta exempel tänkt på min egen bil (m3 e46) som jag på mantorp växlar upp med 3-4 gånger.
En m3a har dessutom inte den accelerationen. Och några 500 meter kvar att accelerar på efter att jag växlat upp det är det inte heller.

Sen så ska man ju inte glömma bort att du får ju även 2kmh extra att bromsa bort...

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

En manuell låda med synkringar tar minst 0,3 sek att växla med, och då är det en snabb växling.
På en låda med dog ingrepp ligger växlingarna ner mot ca 0,05-0,1 sek.

www.modsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Kimmen skrev:
En manuell låda med synkringar tar minst 0,3 sek att växla med, och då är det en snabb växling.
På en låda med dog ingrepp ligger växlingarna på ca 0,05-0,1 sek.

En (iof tung) dubbelkopplingslåda är alltså snabbare?? Det där är väl nästan SMG-tider, tror iof SMG ligger strax över 0,1.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Kimmen skrev:
På en låda med dog ingrepp ligger växlingarna på ca 0,05-0,1 sek.
En (iof tung) dubbelkopplingslåda är alltså snabbare?? Det där är väl nästan SMG-tider, tror iof SMG ligger strax över 0,1.
Sen finns ju momentöverföringen mellan växlar på en snabb och hård dubbelkoppling (accelerationstopp när nästa växel går i) där motorns rörelseenergi kommer till nytta när den hoppar till ett lägre varvtal.

En variator har ingen växlingstid alls, men behöver inte vara en bra lösning för det.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Niklas Falk skrev:
En variator har ingen växlingstid alls, men behöver inte vara en bra lösning för det.

thumbs up

Eskilstuna
Här sen Aug 2009

Re:

Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:

thumbs up
Precis, vad är det för fel på DAF ???

Här får ni en kurva att analysera.

Gjorde ett acctest för några år sen med min Bertone (gjorde utrullning också för att se luftmotstånd)
Inte så imponerande siffror kanske men man kanske skulle kunna gissa lite om vad man tjänar i tid på växlingar.

Alfa Romeo GT 1600 Junior, 2,0TS motor, original förutom avgas, max 150hk
890kg +förare = 980kg
Loggat med DL-1
Siffror enligt diagrammet:
0-150 19 sekunder
Tider innan hastigheten är återupptagen efter växling
Växling 2->3 0,4sek (lätt hjulspinn)
Växling 3->4 0,6sek
Växling 4->5 0,6sek

Jag tror ju inte att jag skulle förbättra min 0-150-tid med 1,6 sekunder bara genom en dogbox men frågan är hur mycket bättre??

Ett par andra saker som nämnts ovan, STCC hade väl straffvikt på sek-lådor, därför hade några(BMW??) H-lådor. På en ren banbil är ju dogbox-låda att föredra, dessa lådor är väl i princip samma vikt som en H-låda. DSG är en bra gatbilsvariant men i min bil skulle 40kg extra vara förödande för varvtiderna.

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Det man vinner mest på är garanterat att man kan koncentrera sig på att bromsa o styra istället för att vispa spak!

Kolla chris harris provkörning av nya gt3an. Oslagbart!

Mvh

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

erikjakan skrev:
Det man vinner mest på är garanterat att man kan koncentrera sig på att bromsa o styra istället för att vispa spak!

+1 thumbs up

Jag tror det gör stor skillnad på varvtiden för de som inte behärskar tå/häl-teknik (förutsatt att autoblipp osv. fungerar).

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Fredrik Nyström skrev:
erikjakan skrev:

+1 thumbs up

Jag tror det gör stor skillnad på varvtiden för de som inte behärskar tå/häl-teknik (förutsatt att autoblipp osv. fungerar).

Plus snabbare justering i stökig trafik eller vid oväntade händelser.

Med PDK kan man väl egentligen köra i sport auto läge och alltid ha rätt växel?

Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

erikjakan skrev:
Mvh

Tror också det är där den största skillnaden ligger. Den blir nog mindre hos erfarna racingförare som är vana vid H-låda men för glada amatörer.

Vid experiment vid datorn gör det ungefär en sekund per varv på en normallång bana men jämförelsen är nog inte riktigt rättvis då spakkänslan i H-lådan på Logitech G25 inte direkt motsvarar en riktig bil. Det är helt klart mycket lättare att fokusera på spår, inbromsning och allt det andra om man slipper vispa spak.

4822 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande