Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4822 besök totalt |
Manuell vs PDK/semi-automatic vs sekvensiell låda
Hej. Har gått funderat på en sak och det är Manuell vs PDK/semi-automatic vs sekvensiell låda. Vad gör det på ett varv på t.ex mantorp beroende på låda. Någon som har testat eller sätt några tester? Mvh Anton _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
Läste för länge sen en test på supertouringbilar (sek vs H och båda rena racelådor)
Om jag inte helt glömt, så var det strax under 1/10 sekund till sek-lådans fördel/vxl. På mantorp växlar man kanske upp 10-15ggr med en sån bil, så en sekund låter ju iaf rimligt. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re:
Nja, den manuella bilen står ju inte still under den extra tiden det tar att växla... Eller e jag helt ute och cyklar nu? ![]() |
||||
Re:
Nej, den bromsar bara in. Den tiden som går förlorad kan t.ex. användas till acceleration. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Låter rimligt att man inte ökar farten under 0,1sek per växel.
Jämför det med att pumpa till på gasen varje gång på rakan och några ställen till så sjunker varvtiden nog nästan lika mycket eftersom man kör lite saktare en ganska lång sträcka tex. vid växling i början på rakan. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re:
En manuell bil accelererar inte under den tiden växlingen tar vilket skapar en hastighetsdifferans som varar ända tills inbromsningen in i nästa kruva jämfört med en låda som växlar snabbare. Man kan se det som att en bil med dubbelkopplingslåda har högre medelhastighet på raksträckan. Går ganska tydligt att se i loggarna men då behöver man logg på två identiska bilar som körs med samma utgångshastighet ut ur kurvan. Tror ändå att bilen med dubbelkopplingslåda är lite snabbare då den accelererar bättre och gör färre misstag än en förare. Men skillnaden borde vara mindre än 1 sekund per varv. Är lite orättvist att jämföra med en sekventiell låda då en sådan är obetydligt tyngre än en vanlig manuell men betydligt mer snabbväxlad. En annan aspekt är att dubbelkopplingslådorna väger betydligt mer än en manuell låda. Den vikten försämrar bromsprestanda och kurvhastighet. T.ex. till en framhjulsdriven bil så väger VW 7 växlade DSG 70 kg och den 6 växlade 93kg En vanlig manuell låda till en framhjulsdriven bil väger runt 40kg Porsches PDK låda är 20kg tyngre än deras 7 växlade manuella låda som i sin tur är 20kg tyngre än den äldre 6 växlade manuella. Är det värt 40-45kg extravikt mot en sexväxlad manuell? Definitivt på rakorna men på ett helt varv om man även inkluderar körglädje? Bra fråga... _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Då är inte missarna man faktiskt gör med en manuell låda inräknat. Ja jag kan iaf lätt säga att jag inte är helt felfri med manuell låda. Högvarvit, superlätt svänghjul och sinterkoppling är lite trixigt jämfört med gatsetup.
Numera kör jag DSG till vardags och sek. På racebilen. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n ![]() |
||||
En singelkopplingslåda som i M3 tappar även den flåset någon bråkdel av en sekund vid växling. Ser man tydligt på mina loggar med CSL'en. Men man får ta i för att växla så snabbt manuellt ändå tror jag. Som sagt, enkelt att jämföra logg på en manuell M3 och en M3 med SMG.
En grej man inte ska glömma är att "vanligare" bilar, både våra gatbilar/trackdaybilar men även många hobbyracingbilar är inte så tätstegade så det blir ganska få växlingar per varv. Kinnekulle är i de flesta "vanliga" bilar bara en enda uppväxling och en enda nedväxling per varv. Totalt. ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Att räkna med 1 sekund snabbare ENBART pga att själva växlingen går fortare tror/tycker jag e på tok för mycket...
Ett snabbt räkneexempel (som säkert inte stämmer ![]() Vi antar att vi har en bil som accar linjärt från 100-200 på 5 sec 0,1 sec uppehåll i acc. för växlingen gör då att bilen tappar 2kmh Vi antar även att det är 500meter tills det är dags att börja bromsa. Den ena bilen säger vi då har en snitthastighet på 180kmh och den andra 182 Det gör då 500m / 50ms = 10s 500m /50,55ms = 9,89s Detta ger då alltså ett försprång på 0,11 sec. Har i detta exempel tänkt på min egen bil (m3 e46) som jag på mantorp växlar upp med 3-4 gånger. En m3a har dessutom inte den accelerationen. Och några 500 meter kvar att accelerar på efter att jag växlat upp det är det inte heller. Sen så ska man ju inte glömma bort att du får ju även 2kmh extra att bromsa bort... |
||||
En manuell låda med synkringar tar minst 0,3 sek att växla med, och då är det en snabb växling.
På en låda med dog ingrepp ligger växlingarna ner mot ca 0,05-0,1 sek. |
||||
Re:
En (iof tung) dubbelkopplingslåda är alltså snabbare?? Det där är väl nästan SMG-tider, tror iof SMG ligger strax över 0,1. _________________ ![]() |
||||
Re:
En variator har ingen växlingstid alls, men behöver inte vara en bra lösning för det. ![]() |
||||
Re:
![]() Här får ni en kurva att analysera. Gjorde ett acctest för några år sen med min Bertone (gjorde utrullning också för att se luftmotstånd) Inte så imponerande siffror kanske men man kanske skulle kunna gissa lite om vad man tjänar i tid på växlingar. ![]() Alfa Romeo GT 1600 Junior, 2,0TS motor, original förutom avgas, max 150hk 890kg +förare = 980kg Loggat med DL-1 Siffror enligt diagrammet: 0-150 19 sekunder Tider innan hastigheten är återupptagen efter växling Växling 2->3 0,4sek (lätt hjulspinn) Växling 3->4 0,6sek Växling 4->5 0,6sek Jag tror ju inte att jag skulle förbättra min 0-150-tid med 1,6 sekunder bara genom en dogbox men frågan är hur mycket bättre?? Ett par andra saker som nämnts ovan, STCC hade väl straffvikt på sek-lådor, därför hade några(BMW??) H-lådor. På en ren banbil är ju dogbox-låda att föredra, dessa lådor är väl i princip samma vikt som en H-låda. DSG är en bra gatbilsvariant men i min bil skulle 40kg extra vara förödande för varvtiderna. |
||||
Det man vinner mest på är garanterat att man kan koncentrera sig på att bromsa o styra istället för att vispa spak!
Kolla chris harris provkörning av nya gt3an. Oslagbart! Mvh _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Re:
+1 ![]() Jag tror det gör stor skillnad på varvtiden för de som inte behärskar tå/häl-teknik (förutsatt att autoblipp osv. fungerar). _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
Re:
Plus snabbare justering i stökig trafik eller vid oväntade händelser. Med PDK kan man väl egentligen köra i sport auto läge och alltid ha rätt växel? _________________ Anders Hansson |
||||
Re:
Tror också det är där den största skillnaden ligger. Den blir nog mindre hos erfarna racingförare som är vana vid H-låda men för glada amatörer. Vid experiment vid datorn gör det ungefär en sekund per varv på en normallång bana men jämförelsen är nog inte riktigt rättvis då spakkänslan i H-lådan på Logitech G25 inte direkt motsvarar en riktig bil. Det är helt klart mycket lättare att fokusera på spår, inbromsning och allt det andra om man slipper vispa spak. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4822 besök totalt |