Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
En gammal bakhjulsdriven Skyline, är den bra?
4431 besök totalt
persa
Vellinge
Här sen Dec 2009

Trådstartare

Hej!

Letar lite efter en trackdaybil och funderar på om en Skyline från mitten på nittiotalet inte borde vara en bra sådan, eller?

Nu är ju en förutsättning att jag hittar en som inte har plastsjok i drivor och sådär 10bars laddtryck men OM, nog borde det vara en minst lika kul bil som en E36 M3a???

Den modell jag tänker på är då dn minst eftertraktad som bara är bakhjulsdriven!
Funderingar och ren kunskap mottages tacksamt!

Med vänlig hälsning, Per

Askersund
Här sen Apr 2010

Dom SER tunga ut, men det kanske dom inte är?

Att tänka på när det kommer till val är ju även utbudet utav träffar du och din bil är välkomna till.
Med en bmw så har du ju bmwsc underbara träffar, men en skyline har du... hmmm... (snabb sökning i bankalendern)... en konbanekörning i vårgårda

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
persa
Vellinge
Här sen Dec 2009

Trådstartare
Ja, där har du ju några poänger onekligen! Jag gillar m3an så missförstå mig inte men har varit lite förtjust i Skyline från första blicken, dock har det ju varit turbogenerationens drömbil längre och då har mitt intresse svalnat ända till jag tänkte tanken som formade tråden, Sedan kör jag mest på Sturups öppna trackdaybil och där är alla välkomna.

Med vänlig hälsning, Per

Fixhult
Här sen Apr 2004

Äh, klubbkörningar spelar bara roll om du är intresserad av monokulturella företeelser.
Det finns körningar varje helg från april till oktober om du anstränger dig lite i sökandet.

Det är inget fel på en bakhjulsdriven Datsun, den är ju lite mer udda än en M3 E36.

Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Såg en ifrån passagerarsätet på Gröndal för inte så länge sen:

Ser helt galet kul ju ja

Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Modellen du tänker på är R33GTS-T 1993-1997, 250Hk och bakhjulsdrift.

Du finner mer info om modellen här:
http://www.skyline.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=2204

Macke på skylineforumet körde sin R33 mkt på bana och ändå ganska stock och fick den att gå mkt bra: http://www.skyline.se/forum/viewtopic.php?f=60&t=7495

Mvh Peter

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
persa
Vellinge
Här sen Dec 2009

Trådstartare
Peter!

Du som har erfarenhet av GT-R, har du även kört GTS? Är det fel att titta efter en sådan och bättre att gå på en GT-R?

//Med vänlig hälsning Per

Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

persa skrev:
Peter!

Du som har erfarenhet av GT-R, har du även kört GTS? Är det fel att titta efter en sådan och bättre att gå på en GT-R?

//Med vänlig hälsning Per

Helt olika bilar och lite olika prisklass.

Hitta en fin oskruvad originalare med lågt miltal är ett tips (lågt miltal på en sådan här = max 6500mil).

Halvrisiga bilar kan snabbt kosta 40K och en massa jobb med motorrenovering.

Jag hade en R33GTS-T motor i min senaste skyline: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40042

R33GTR har sjunkit sjukt i pris och börjar nu straxt över 100K, men som sagt akta dig, en halvdassig GTR kan snabbt bli dyr.

Rent driftsäkerhetsmässigt så är en E36M3 betydligt bättre pga sugmotorn. Den tar inte i sig lika mycket soppa vid bankörning heller (Yxan drog ca 3.5-4L/mil bankörning med 360Hk/430Nm).

Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Wärhner skrev:
...Rent driftsäkerhetsmässigt så är en E36M3 betydligt bättre pga sugmotorn. Den tar inte i sig lika mycket soppa vid bankörning heller (Yxan drog ca 3.5-4L/mil bankörning med 360Hk/430Nm).

Min M3 E36 var ju ett riktigt under av driftsäkerhet i nio år. Men den drog faktiskt även den runt 4 L/mil på bana Men snål som attan vid landsvägskörning

Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Wärhner skrev:
...Rent driftsäkerhetsmässigt så är en E36M3 betydligt bättre pga sugmotorn. Den tar inte i sig lika mycket soppa vid bankörning heller (Yxan drog ca 3.5-4L/mil bankörning med 360Hk/430Nm).

Min M3 E36 var ju ett riktigt under av driftsäkerhet i nio år. Men den drog faktiskt även den runt 4 L/mil på bana Men snål som attan vid landsvägskörning

4L/mil? uppmätt eller via färddatorn?

När jag tänker efter så var min E46M3:a ganska turstig den med.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Wärhner skrev:
Magnus Thomé skrev:
Wärhner skrev:

4L/mil? uppmätt eller via färddatorn?

När jag tänker efter så var min E46M3:a ganska turstig den med.

Både på färddatorn och tankat mot körda banmil.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Här en garanterat bakhjulsdriven:

Vellinge
Här sen Dec 2009

Trådstartare
Ha ha, där har vi ju lösningen!

Sm ungdomarna säger, orka!, som jag skulle säga.... Varför :-)

Trevlig helg!

KISA
Här sen Aug 2009

Re:

persa skrev:
Ha ha, där har vi ju lösningen!

Sm ungdomarna säger, orka!, som jag skulle säga.... Varför :-)

Trevlig helg!

Det är en av bilarba från fast and furious. (4)

Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005

Kanske för att ta upp jakten på porsche där också motorn sitter fel hm... jag menar bak.

Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Re:

Yo-1 skrev:
Kanske för att ta upp jakten på porsche där också motorn sitter fel hm... jag menar bak.

ALLA Porschar har inte ryggsäcksmotor... Finns ju både front och mitt-motoriserade varianter

Nya Cayman S skulle inte sitta HELT fel som sportbil i samlingen

Vellinge
Här sen Dec 2009

Trådstartare
Paul!

En 2.0 e rallye hade inte heller varit fel, fins det i dina samlingar?

Med vänlig hälsning, Per

Jönköping
Här sen Jul 2011

Nej, tyvärr... Däremot har jag haft en Grupp A -75B Kadett GT/E som föregående ägare hade tävlat på bana och i backe med i slutet på 70-talet.

Ärligt talat, det är för mycket pengar (och för lite sleeper-stuk) i original CIH-coupéerna, och med bur/båge blir dom i princip 2-sitsiga.

Föredrar 2-dr sedan och City med oskyldigt (eller så gott det går ) yttre, och med rejäla uppgraderingar av prestanda, väghållning och bromsar

Senaste sleepern i stallet: http://www.garaget.org/?car=78428 har överraskat många, men 300 hästar och FWD är inte riktigt min favoritkombination

4431 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande