Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
En gammal bakhjulsdriven Skyline, är den bra?
4431 besök totalt
persa
Vellinge
Här sen Dec 2009
Inlägg: 33


Trådstartare
En gammal bakhjulsdriven Skyline, är den bra?

Hej!

Letar lite efter en trackdaybil och funderar på om en Skyline från mitten på nittiotalet inte borde vara en bra sådan, eller?

Nu är ju en förutsättning att jag hittar en som inte har plastsjok i drivor och sådär 10bars laddtryck men OM, nog borde det vara en minst lika kul bil som en E36 M3a???


Den modell jag tänker på är då dn minst eftertraktad som bara är bakhjulsdriven!
Funderingar och ren kunskap mottages tacksamt!

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Sällström
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1145



Dom SER tunga ut, men det kanske dom inte är?

Att tänka på när det kommer till val är ju även utbudet utav träffar du och din bil är välkomna till.
Med en bmw så har du ju bmwsc underbara träffar, men en skyline har du... hmmm... (snabb sökning i bankalendern)... en konbanekörning i vårgårda

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
persa
Vellinge
Här sen Dec 2009
Inlägg: 33


Trådstartare
Ja, där har du ju några poänger onekligen! Jag gillar m3an så missförstå mig inte men har varit lite förtjust i Skyline från första blicken, dock har det ju varit turbogenerationens drömbil längre och då har mitt intresse svalnat ända till jag tänkte tanken som formade tråden, Sedan kör jag mest på Sturups öppna trackdaybil och där är alla välkomna.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Sällström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20202



Äh, klubbkörningar spelar bara roll om du är intresserad av monokulturella företeelser.
Det finns körningar varje helg från april till oktober om du anstränger dig lite i sökandet.

Det är inget fel på en bakhjulsdriven Datsun, den är ju lite mer udda än en M3 E36.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Såg en ifrån passagerarsätet på Gröndal för inte så länge sen:



Ser helt galet kul ju ja

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Modellen du tänker på är R33GTS-T 1993-1997, 250Hk och bakhjulsdrift.

Du finner mer info om modellen här:
http://www.skyline.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=2204

Macke på skylineforumet körde sin R33 mkt på bana och ändå ganska stock och fick den att gå mkt bra: http://www.skyline.se/forum/viewtopic.php?f=60&t=7495

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
persa
Vellinge
Här sen Dec 2009
Inlägg: 33


Trådstartare
Peter!

Du som har erfarenhet av GT-R, har du även kört GTS? Är det fel att titta efter en sådan och bättre att gå på en GT-R?

//Med vänlig hälsning Per

_________________
Per Sällström
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Re:

persa skrev:
Peter!

Du som har erfarenhet av GT-R, har du även kört GTS? Är det fel att titta efter en sådan och bättre att gå på en GT-R?

//Med vänlig hälsning Per


Helt olika bilar och lite olika prisklass.

Hitta en fin oskruvad originalare med lågt miltal är ett tips (lågt miltal på en sådan här = max 6500mil).

Halvrisiga bilar kan snabbt kosta 40K och en massa jobb med motorrenovering.

Jag hade en R33GTS-T motor i min senaste skyline: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40042

R33GTR har sjunkit sjukt i pris och börjar nu straxt över 100K, men som sagt akta dig, en halvdassig GTR kan snabbt bli dyr.

Rent driftsäkerhetsmässigt så är en E36M3 betydligt bättre pga sugmotorn. Den tar inte i sig lika mycket soppa vid bankörning heller (Yxan drog ca 3.5-4L/mil bankörning med 360Hk/430Nm).

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

Wärhner skrev:
...Rent driftsäkerhetsmässigt så är en E36M3 betydligt bättre pga sugmotorn. Den tar inte i sig lika mycket soppa vid bankörning heller (Yxan drog ca 3.5-4L/mil bankörning med 360Hk/430Nm).

Min M3 E36 var ju ett riktigt under av driftsäkerhet i nio år. Men den drog faktiskt även den runt 4 L/mil på bana Men snål som attan vid landsvägskörning

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Re:

Magnus Thomé skrev:
Wärhner skrev:
...Rent driftsäkerhetsmässigt så är en E36M3 betydligt bättre pga sugmotorn. Den tar inte i sig lika mycket soppa vid bankörning heller (Yxan drog ca 3.5-4L/mil bankörning med 360Hk/430Nm).

Min M3 E36 var ju ett riktigt under av driftsäkerhet i nio år. Men den drog faktiskt även den runt 4 L/mil på bana Men snål som attan vid landsvägskörning


4L/mil? uppmätt eller via färddatorn?

När jag tänker efter så var min E46M3:a ganska turstig den med.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

Wärhner skrev:
Magnus Thomé skrev:
Wärhner skrev:
...Rent driftsäkerhetsmässigt så är en E36M3 betydligt bättre pga sugmotorn. Den tar inte i sig lika mycket soppa vid bankörning heller (Yxan drog ca 3.5-4L/mil bankörning med 360Hk/430Nm).

Min M3 E36 var ju ett riktigt under av driftsäkerhet i nio år. Men den drog faktiskt även den runt 4 L/mil på bana Men snål som attan vid landsvägskörning


4L/mil? uppmätt eller via färddatorn?

När jag tänker efter så var min E46M3:a ganska turstig den med.


Både på färddatorn och tankat mot körda banmil.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Här en garanterat bakhjulsdriven:



_________________
Magnus Thomé
Citera
persa
Vellinge
Här sen Dec 2009
Inlägg: 33


Trådstartare
Ha ha, där har vi ju lösningen!

Sm ungdomarna säger, orka!, som jag skulle säga.... Varför :-)

Trevlig helg!

_________________
Per Sällström
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 901



Re:

persa skrev:
Ha ha, där har vi ju lösningen!

Sm ungdomarna säger, orka!, som jag skulle säga.... Varför :-)

Trevlig helg!


Det är en av bilarba från fast and furious. (4)

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 481



Kanske för att ta upp jakten på porsche där också motorn sitter fel hm... jag menar bak.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Re:

Yo-1 skrev:
Kanske för att ta upp jakten på porsche där också motorn sitter fel hm... jag menar bak.


ALLA Porschar har inte ryggsäcksmotor... Finns ju både front och mitt-motoriserade varianter

Nya Cayman S skulle inte sitta HELT fel som sportbil i samlingen

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
persa
Vellinge
Här sen Dec 2009
Inlägg: 33


Trådstartare
Paul!

En 2.0 e rallye hade inte heller varit fel, fins det i dina samlingar?

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Sällström
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Nej, tyvärr... Däremot har jag haft en Grupp A -75B Kadett GT/E som föregående ägare hade tävlat på bana och i backe med i slutet på 70-talet.

Ärligt talat, det är för mycket pengar (och för lite sleeper-stuk) i original CIH-coupéerna, och med bur/båge blir dom i princip 2-sitsiga.

Föredrar 2-dr sedan och City med oskyldigt (eller så gott det går ) yttre, och med rejäla uppgraderingar av prestanda, väghållning och bromsar

Senaste sleepern i stallet: http://www.garaget.org/?car=78428 har överraskat många, men 300 hästar och FWD är inte riktigt min favoritkombination

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Allmänt banåkaforum
En gammal bakhjulsdriven Skyline, är den bra?
4431 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande