Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 13, 14, 15   >>
152 besök senaste veckan (142340 totalt)
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Nu har jag fått klart en film från söndagen, det börjar med att jag kör lite mot Niva, han är dock ute på spårdiskussionsvarv (spännande ord) med Lennart och viker av. Strax därefter (3 min in i filmen) syns Porschen i slutet på rakan och hornen växer på mig. Efter ett par varvs jagande så är jag ikapp. Ganska lattjo att jaga ifatt en 997 GT3 med Clio 172. Det sporrade mig till att sätta bästa varvtid med 1:40.28 vilket var en putsning med en hel hundradel från lördagens nya PB

Nu vidtar logganalyser, virtuellt har jag en bästa tid på 1.35.xx men i praktiken blev det "bara" 1:40.28. Skall se om jag kan klura ut vad det är som brister i min körning i och med att den uppenbarligen är ojämn. Jag har lyckats prestera hyggligt jämna varv men ojämna sektortider.

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Fredrik Hård skrev:
Nu har jag fått klart en film från söndagen, det börjar med att jag kör lite mot Niva, han är dock ute på spårdiskussionsvarv (spännande ord) med Lennart och viker av. Strax därefter (3 min in i filmen) syns Porschen i slutet på rakan och hornen växer på mig. Efter ett par varvs jagande så är jag ikapp. Ganska lattjo att jaga ifatt en 997 GT3 med Clio 172. Det sporrade mig till att sätta bästa varvtid med 1:40.28 vilket var en putsning med en hel hundradel från lördagens nya PB

Nu vidtar logganalyser, virtuellt har jag en bästa tid på 1.35.xx men i praktiken blev det "bara" 1:40.28. Skall se om jag kan klura ut vad det är som brister i min körning i och med att den uppenbarligen är ojämn. Jag har lyckats prestera hyggligt jämna varv men ojämna sektortider.

Kul med film. Tycker att det spontant ser bra ut, men som vanligt kan det finnas mycket tid i smådetaljer som inte syns väl på film.

Virtuellt 1.35 låter nästan lite orealistiskt bra, kan vara nått strul med loggen. Jag brukar ha max en sekunds skillnad mellan mitt bästa varv och idealvarvet. Men att titta lite i loggarna är aldrig fel. 1:35 tider matchar det snabbaste jag har sett på GR med en framhjulsdriven bil. Tror inte att din bil är tillräckligt snabbt för att nå ända dit men under 1:40 är definitivt möjligt och det är ganska snabbt. Många ligger runt 1:45 tider även med bilar med potential ner mot 1:30 som 997 gt3:an.

Hade varit kul att göra en FWD analys på GR med din, min, Bencis CRX och Jirhalls mini

Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
Fredrik Hård skrev:

Kul med film. Tycker att det spontant ser bra ut, men som vanligt kan det finnas mycket tid i smådetaljer som inte syns väl på film.

Virtuellt 1.35 låter nästan lite orealistiskt bra, kan vara nått strul med loggen. Jag brukar ha max en sekunds skillnad mellan mitt bästa varv och idealvarvet. Men att titta lite i loggarna är aldrig fel. 1:35 tider matchar det snabbaste jag har sett på GR med en framhjulsdriven bil. Tror inte att din bil är tillräckligt snabbt för att nå ända dit men under 1:40 är definitivt möjligt och det är ganska snabbt. Många ligger runt 1:45 tider även med bilar med potential ner mot 1:30 som 997 gt3:an.

Hade varit kul att göra en FWD analys på GR med din, min, Bencis CRX och Jirhalls mini

Jag har funderat lite på hur exakta loggarna är. Jag kör med Harrys Laptimer på iPhone tillsammans med en extern GPS Puck (Dual XGPS) som loggar i 5hz.
Jag har mellantider på D, G, K(eller J) & O enligt denna skiss http://gotlandring.com/omgotlandring_banprofil.php efter att ha städat loggarna lite så är siffrorna reviderade. Virtuellt bästa varv är 1:37,41 vilket känns mer rimligt.

Editerad 2012-10-15 19:52 då den tidigare var felaktig

I sista sektorn ingår något avkylningsvarv där det inte går fullt på rakan därav att medeltiden är hög. Ovanstående är från excel och innehåller 65 varv från lördagen och söndagen. Skall ge mig på RaceLogic då Harrys Laptimer numera har stöd för det (till del). det tråkiga där är att sektortiderna inte blir inlästa. Skall konsultera Harry Schlangman angående detta.

Jag skickar gärna mina loggar om du är intresserad av dem. Delad glädje är väl dubbel glädje

*Editerat då den tidigare sammanställningen var felaktig, nu är det korrekta värden i den.

Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Re:

Fredrik Hård skrev:

Hej

Har tittat på dina filmer och i den sista filmen, från söndagen, har du absolut bäst spårval, tycker jag.
Den överenstämmer med mitt spårval i princip, fast du tar snyggare apex än jag.

Det jag reagerade mest över var att, du tvekar med gasen på flera ställen och går på för sent, efter en inbromsning.
Ibland känns det som att du har bromsat lite för mycket.

- F: det känns som du inte håller helt stumt där, det bör du kunna med r-däck.
- G: på ljudet låter det som om "fullgas" kommer lite för sent efter instyrning, du rullar på halvgas in mot apex.
Med "bara" 170hk och r-däck skulle du kunna gå på max direkt efter instyrning..
- K: testa släppa högerkanten och gena diagonalt uppför backen mot M: så blir det mindre brant uppför samt lite kortare väg.
- P: återigen släpper du av på gasen vid instyrningen och håller inte riktigt fullt genom chikanen.
Det måste man får att ta med sig farten ut på rakan. Återigen med "bara" 170hk och r-däck ...bla....bla...

Men visst var det du som skrotade en bil där, så jag kan förstå om det är en psykologisk spärr.

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Re:

Benci skrev:
Fredrik Hård skrev:

Hej

Har tittat på dina filmer och i den sista filmen, från söndagen, har du absolut bäst spårval, tycker jag.
Den överenstämmer med mitt spårval i princip, fast du tar snyggare apex än jag.

Det jag reagerade mest över var att, du tvekar med gasen på flera ställen och går på för sent, efter en inbromsning.
Ibland känns det som att du har bromsat lite för mycket.

- F: det känns som du inte håller helt stumt där, det bör du kunna med r-däck.
- G: på ljudet låter det som om "fullgas" kommer lite för sent efter instyrning, du rullar på halvgas in mot apex.
Med "bara" 170hk och r-däck skulle du kunna gå på max direkt efter instyrning..
- K: testa släppa högerkanten och gena diagonalt uppför backen mot M: så blir det mindre brant uppför samt lite kortare väg.
- P: återigen släpper du av på gasen vid instyrningen och håller inte riktigt fullt genom chikanen.
Det måste man får att ta med sig farten ut på rakan. Återigen med "bara" 170hk och r-däck ...bla....bla...

Men visst var det du som skrotade en bil där, så jag kan förstå om det är en psykologisk spärr.

Tack för analys, det uppskattas . Vi börjar med det enkla, P är helt korrekt som du skriver. Det tar nog ett par varv till innan det går stumt därigenom igen.

Din analys att jag bromsar för hårt är sannolikt rätt, jag har funderat på det också. Tror att jag kan ha högre fart på flera ställen. Ut ur hårnålen har jag problem med fästet (en diff hade inte varit fel).

Genom F kämpar jag med mig själv till att hålla stumt, har lyckats med det på ett par varv, det gör dock att inbromsningen blir svårare så jag vet inte om jag tjänar på det ännu.

Genom G var nya tankar för mig, skall träna på det tänket.

Från K-->N finns det ett par varianter. Vid nästa körning tänkte jag lägga energi på att testa olika varianter och sen försöka läsa ur loggar vad som är bäst för min körning och denna bil. Magkänslan är dock att hålla tight hela vägen, dvs leta kortaste vägen. Men om jag håller ut inför K och svänger in sent upplever jag att jag får en högre kurvhastighet, om det sen ger snabbare tid vet jag inte. Har även funderat på att gå på 4:ans växel för att motverka avsaknaden av diff.

Genom O är jag inte heller på det klara vilket som är bäst. Brant, djupt in i kurvan och ta den som ett V eller hålla ut i ingången och se kurvan som 2 kurvor. Även här får jag problem med fästet.

Försöker komma underfund med Racelogic för att kunna analysera de loggar jag har, men det är ganska yxigt gränssnitt i det programmet tycker jag. Å andra sidan gratis...

Var inne och snokade lite i din tråd, jag gillar satsningen

Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Här har det inte hänt så mycket, tyvärr inte i garaget heller! Planen för vintern/våren är att göra små förbättringar och lätta bilen lite.
Har gett mig på asfaltsmattorna i kupén (vem fan uppfann det). Det går ju men det tar tid och är inte det roligaste man kan pyssla med. Fördelen är väl att både jag och bilen blir lättare av arbetet...

Efter mattorna är det dags för dörrarna att få en duvning. Exakt hur vet jag inte ännu men någon lätt skiva av lämpligt mtrl får ersätta original dörrsidor.

Den gamla slutburken på avgaset har sett sina bästa dagar. Systemet jag har är ett 2 1/4" (smidig dimension), funderar på att sätta dit en 2" liten slutdämpare från Simmons. Vad är bäst, liten slutburk eller en stor?

Jagar en RS Tuner på brittiska forum, vill åt funktionen för Airbag samt att kunna mappa bilen, ingen som har en liggandes som ni tröttnat på

Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006

Re:

Fredrik Hård skrev:

Har gett mig på asfaltsmattorna i kupén (vem fan uppfann det). Det går ju men det tar tid och är inte det roligaste man kan pyssla med. Fördelen är väl att både jag och bilen blir lättare av arbetet...

Den gamla slutburken på avgaset har sett sina bästa dagar. Systemet jag har är ett 2 1/4" (smidig dimension), funderar på att sätta dit en 2" liten slutdämpare från Simmons. Vad är bäst, liten slutburk eller en stor?

Det är ju minusgrader ibland. Det är då du ska jobba med as..mattan. Den stelnar och med en "hammare/klubba" ger du den några och mattan lossnar direkt, så att du kan damsuga ur den. Tog inte mer än 10 min att göra min bil.

Stort fullflödes, tycker jag är bättre.

Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Antar att du redan fått ut mattan vid det här laget, men om inte tycker jag varmluftspistolen och en isskrapa funkar prefekt. Resterna tar du hur lätt som helst med Biltemas Label-off.

Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Fokus denna vinter och vår har varit på annat, men lite har hänt då och då. Ny slutdämpare då den gamla var sliten och ganska ful också. Den nya är på plats, dock var den nog lite för liten då ljudet är blev ganska högt.

Rensat lite mer i kupén, fått dit ett shiftlight. Mer än så har det tyvärr inte blivit men fördelen är att det finns mer att göra under kommande vinter. Bra jobb räcker länge som en hantverkare uttryckte det

Idag besiktigades bilen med godkänt resultat. Om allt går enligt plan kan det bli ett besök på Gotland Ring under nästa vecka

Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006

thumbs up

Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Packad och klar för en tur till Gotland Ring imorgon. Brorsan är på besök så vi blir två som får dela på körtiden imorgon, men det är bara roligt.
Jag har funderat på hur mycket bilen låter med nya ljudämparen. I bilen låter det mycket så jag var lite orolig att det låter för mycket utanför så det blev ett litet ljudtest idag. Helt ok tycker jag.

Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Gårdagen spenderades på Gotland Ring med brorsan mfl. Bra dag med riktigt bra väder. Bilen gick riktigt bra och funkade hela dagen. Enda problemet var bromsarna som fadade lite efter ett tag på de långa passen. Tror att bromsbeläggen blev överhettade. Ingen luft i systemet och jag kör med ny ATE super blue bromsvätska.

Läste att tillgängligheten på Anderstorp var bra för ett par helger sen, jag kan inte klaga på gårdagens pass då vi hade banan helt och hållet för oss själva

Vi fixade 83 varv och jag var helt färdig efter dagen. Tror att jag skall prioritera en sitta still stol till passagerarsidan, det tar på krafterna att hålla fast sig hela tiden...

volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

Fredrik Hård skrev:
Gårdagen spenderades på Gotland Ring med brorsan mfl. Bra dag med riktigt bra väder. Bilen gick riktigt bra och funkade hela dagen. Enda problemet var bromsarna som fadade lite efter ett tag på de långa passen. Tror att bromsbeläggen blev överhettade. Ingen luft i systemet och jag kör med ny ATE super blue bromsvätska.

Läste att tillgängligheten på Anderstorp var bra för ett par helger sen, jag kan inte klaga på gårdagens pass då vi hade banan helt och hållet för oss själva

Vi fixade 83 varv och jag var helt färdig efter dagen. Tror att jag skall prioritera en sitta still stol till passagerarsidan, det tar på krafterna att hålla fast sig hela tiden...

Kylningen på dom skivorna sitter på utsidan så ev kylluft in i hjulhuset kyler inte,så man måste få in luft i fälgen
så vi gjorde såhär på vår megane med samma 280 skivor , funkade iaf utan problem på sviestad i 2timmar i rejstempo, med original belägg.

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Ska finnas skivor som inte har inloppet från utsidan. Kommer inte ihåg vilka dock. Behöver uppgradera till sådana eller skaffa större skivor på min bil. Idealt vore att hitta flytande skivor med samma mått som orginalskivorna.

Lite bättre belägg borde funka. Gotland Ring är inte så hård mot bromsarna heller så det borde fungera med orginalbromsarna dvs 280*24 skivorna.

Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Hej hopp, här har det varit tyst länge. Det beror främst på massiva uppgraderingar, dock inte på bilen utan i familjen. Efter några år med pappersarbete och oändlig väntan åkte frun och jag till Litauen förra sommaren och kom med med en liten grabb på knappa fyra år.

Lukas tränar på att köra servicebilen. Caddyn är favoriten att åka i då man får sitta fram...

Nu har vi vant oss vid varandra och det fungerar riktigt bra för oss alla tre. Pappa kan nu börja fundera på hur bilen mår. Förra året blev det faktiskt lite körande innan vi åkte iväg, första sidan är uppdaterad med det resultatet men för att ni inte skall behöva bläddra dit kommer det här också.

Resultat 2013
2013 blev det bara 2 dagar med körning den ena var en fulldag och den andra dagen var en svensexa körning så då blev det bara 17 varv.

2013-06-17 82 registrerade varv i strålande solsken. Brorsan var med och körde så alla varv är inte mina och de flesta är med passagerare. Vid lunch var jag ute själv med bilen och lyckades med ett par varv på 1:41 och ett på 1:40.83 som blev det bästa. Jag gick på varvstopp på ett par ställen på banan och insåg att i vissa partier är det nog bättre att peta i fyran tidigare. Skall labba lite med det vid nästa körning när den nu blir av.

Planen för året är att fixa lite med hjulinställningarna, testa 16" hjul. Har sedan tidigare köpt hem en uppsättning begagnade 16 däck och har 2 uppsättningar fälgar att välja på. Skall väga och kolla balansen i dem innan jag väljer vilka det blir. Nya bromsbackar Ferodo DS 3000 är på väg hem också så att vi inte blir stående utan bromsar. Det som planeras med hjulinställningar mer camber bak och fram samt spacer på bakaxeln. Pure motorsport har en smidig lösning där man sätter spacern innanför hjulaxeln direkt på bakaxeln. Bak har jag beställt hem lite shims för camber och eventuellt justerad toe. Fram skall jag skruva upp lite till, vad det landar på får vi se men 3-3,5 grader negativ fram är målet. Bak blir vad shimsen medger, kan nog inte bli för mycket.

Med dessa uppgraderinar hoppas jag på ett par tre körningar under hösten innan bilen återigen får vila i garaget och Lukas får full attention igen

Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003

Gratulerar thumbs up Det finns några saker som är viktigare än våran hobby

Subaru BRZ
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Sent skall syndaren vakna!

Nu är bilen i princip klar för årets premiär

Tiden har som sagt inte funnits men nu är det äntligen dags. Det som skett på bilen är småsaker, justering av chassi samt att jag i år kör på 16" istället för 15. 205:or fram och 195:or bak. Hjulen väger dock 1,9 kg mer stycket än vad mina 15" hjul gör så vi får se om det blir till det bättre eller sämre. Jag har även ökat spårvidden med 1 cm på vardera sida med hjälp av spacers. Bak har det även blivit ordentlig ökning på negativ camber, från 2,3 till c:a 5 grader. Fram blev det 2,5 grader negativ med totalt 0,16 toe out.

Lite bilder från hur den såg ut idag. Planerar att köra på torsdag tillsammans med brorsan.

Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Nytt PB på GR

Torsdagen 28 augusti blev det då till slut premiär i år. Dagen löpte av helt ok även om det blev lite meckande på banan. Det började med att vi tappade en bult till generatorn under uppvärmningen. I veckan monterades en ny och mecken som fixade det (inte jag) hade problem med att få fast undre bulten ordentligt. Med lite glada tillrop och tankeverksamhet löste vi det med ett antal stripes. Ni får inga bildere på denna lösning men det höll ihop hela dagen

Under nästa pass fick vi ett antal genomslag mot skärmarna. Då jag gått upp i både storlek på däcken, sänkt något fram samt breddat spårvidden med spacer var detta inte oväntat. Bak var det ok men fram fick vi ta bort spacerna.

När vi fått till däcktrycket blev det till slut en del körande också. Runt 20 banmil gav dagen och både jag och brorsan putsade våra personbästa. Brorsan nådde 1:40.74 och jag fixade 1:38.64. Bilen kändes väldigt stabil i bakvagnen, jag var orolig att 5 grader camber skulle vara för mycket men hela däcksbredden nyttjades. Fortfarande lite understyrt och svårt med fästet ut ur de två långsamma kurvorna.

Passet där PB sattes var en riktigt bra, 10 varv med tider mellan 1:40.09 och 1:38.64. Film är på väg upp på tuben.

Så här ser åbäket ut numera

Mitt snabbaste varv, feedback på förbättrings mottages tacksamt!

Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
10 jämna varv

Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Du kör väldigt tight och snyggt.

I princip identisk spårval jämfört med min.
Men jag kör litet mer agressivt, med mer slipvinkel.

Det är väl bara effekten som saknas för dig.
Och med lite mer fäste fram skulle det gå bättre, ut ur de tighta svängarna.

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Snyggt kört, vad sugen jag blir på att köra på Gotland Ring igen när jag ser dina filmer. Fantastisk bana.

Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 13, 14, 15   >>
152 besök senaste veckan (142340 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande