Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 8757 besök totalt |
Re:
Tack. Ja, på det varvet är BMW M3an på flugplatz som är huvudorsaken, dessa låtsassportbilar ;-). Jag tappar över 40km/h när jag måste bromsa ner för den i ett parti där man håller stumt i de flesta fall. Tyvärr så har alla varv någonting som hindrar mig men det är bara toppen för då kan jag intala mig att typ 7:55 är fullt möjligt och sträva efter det :-). Även mina snabbaste varv (andra än de ifrån loggsessionen i tidigare inlägg) har tyvärr en hel del hinder de också. Man måste nog räkna med det om man inte åker till event som kostar det dubbla och har färre deltagare. Jag tänkte åka ner i sensommar igen och försöka hitta några sekunder till. Ligger man ute och kör konstant så borde man för eller senare pricka fria/friare varv och jag har dessutom några kurvor där jag inte är nöjd med mitt spår samt fart igenom som jag definitivt kan bättra på. Man måste juh lägga ribban för framtida Ringenbesökare i Miator ;-). Bilen väger 1176kg med mig i och halv tank. Det hade varit intressant och se vilka tider bilen klarar av om man hade gjort en riktig banoptimerad setup på bilen inkl utbyte av lite chassikomponenter. Nu är bilen fortfarande inställd för att käka glass och köra de där 190 milen till och från banan utöver att den inte ska skämmas för sig på banan.
_________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||
Re:
![]() |
||||||
Re:
hehehe hade ju varit übercoolt! _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
Jag har svårt och tänka mig att det finns något aerodynamiskt fördelaktig lasträcke+bagageväska men visst hade det varit häftigt. Funderar dock på om man skulle tagit och kört ett varv med en glass i ena näven och ratta med andra, det är juh en glassätarbil ;-) Med glass eller lasträcke ska jag nog inte förvänta mig att köra sub8 direkt, hehe.
_________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||
Re:
Hahaha, tack. Ja, det går helt ok. Det är faktiskt det som är roligast, att köra ifrån alla dessa dyra sportbilar. Miatan är verkligen en väldigt kompetent underdog. Tack, jag vet inte vad jag jagar egentligen mer än att "köra snabbare". Första målet var juh sub8 som många ifrågasatte men med tanke på att det inte var så krävande som jag trodde att nå dit och att det var fullt med trafik även på det varvet så känns liksom 7:55 som nästa milstolpe :-).
_________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||
Tycker filmen illustrerar bra hur stort inflytande viktfaktorn har på varvtider.
Om man tittar på Rent4Ring:s MX-5 på ca 165 hk, 1050 kg, Öhlins Road & Track cykelpumpschassi och 0 grader camber så körde de 10:11 som bäst i första VLN-loppet i år medan de lärde känna bilen. Slicks javisst, men frågan är om de hade så stor nytta av slicksen med de låga temperaturer som rådde. 10:11 med den bilen motsvarar ca 7:45 BTG. Utan trafik och med högre temperaturer ligger bilens potential <7:35 BTG. Omsatt till din bil som verkar ha aningen mer effekt och väga ett uns mer så bör den definitivt vara god för 7:40-7:45. Verkar rimligt efter att ha tittat på filmen, i grunden bra kört men med mer potential på många ställen. Så 7:55 låter absolut som en rimlig målsättning, säger som Weber: God jakt! ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||
Re:
Mycket intressant analys, tack! Circuit Tools (VBOX egna analysprogram) har faktiskt själv föreslagit en tid på 7:40nånting baserat på de mellantider jag kört men det är inte helt rättvist eftersom man ibland får offra en sektor för att köra snabbt i en annan. Rent4Ring miatan har gjort ett BTGvarv på 7:59, länk: http://www.youtube.com/watch?v=JYJ3c Jag körde också på det eventet förra året när jag bara lyckades prestera 8:09 och då hade den samma setup som du beskriver, helt urlättad, fullbur, Yokohama A005, Endless bromsar etc. Öhlins Road and track är rätt mycket mer potent än D2 road and track med fjädrar utanför dämparnas hanteringsområde. Den kördes av en utav Rent4ring killarna som bor där nere. Enligt honom själv och ögonmåttet så hade den ganska vettiga hjulvinklar då vi pratade om det. De hade orginalfjädrarna ifrån Öhlins som till det kittet är 7 fram och 4 bak, jag kör 10 fram och 7 bak men man märker tydligt hur dämparna kämpar för att hålla emot. Tyvärr kan jag inte justera kompression separat ifrån retur annars hade det kunnat lösa ett och annat :-). Enligt honom själv körde han allt vad han kunde och sade att "fortare går det inte" vilket alltid är relativt. Bevisligen så går det att köra fortare. Nåväl, vi får väl se hur det går :-). Jag jagar väl ingen specifik tid men jag ska definitivt sätta mig inför nästa resa och djupanalysera varje varv jag kört för att se var jag kan köra snabbare, en del ställen är rätt uppenbara och en del ställen vet jag att det går att hålla stumt igen, måste bara göra det med trygghet.
_________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||
Re:
Tack. Om en vecka är jag nere och kör igen, förhoppningvis sista gången med silverpilen. Det får bli den bästa-tid det blir helt enkelt. Grundmålet med en "affordable" + "effektsvag" + "relativt standard" + "relativt rimliga modifieringar" + "som man kan köra med till och från ringen utan trailer och utan några modifierar emellan väg och bana utom däcktryck" -bil är i alla fall uppnått och det var att komma under 8 minuter. Efter nästa resa får jag låta någon annan fortsätta jaga lägre tider och bygga om den så att den passar klimatet och miljön där nere lite bättre (om den nu kommer tillbaka med någorlunda bibehållen symmetri från nästa resa sas. Nej, jag är inte pessimist, jag är realist och inte där för att turistköra, hehe). Den har juh redan sin Ringen-Patina och om man fortsätter utveckla bilen från där bilen är idag så är man nog på rätt spår att finna en sjukt snabb Ringenmiata. Jag menar, bara lätta den en 50kg till är möjligt utan större ingrepp och tycker man att AC, inredning etc är överflödigt så går det nog snabbt upp emot 75kg (och för alla er med häftiga vetenskapliga titlar (ingen nämnd, ingen glömd) så vet ni hur mycket det kan ge ytterligare, hehe.) Man har ju sagt det förr och lik f*rbannat så slutar det med att man köper en ny Miata, haha så vi får la se vad som händer under vintern. Men jag har ju faktiskt varken haft en NB av något slag eller NC Facelift... hmmm... Silverpilen får hitta ett ny ägare först... _________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 8757 besök totalt |