Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 1997
<<   1, 2, 3 ... , 27, 28, 29   >>
8 besök senaste veckan (196537 totalt)
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784



En kompis kör med elservo från en Opel. Kan evt. kolla med honnom om det är interessant? Hans E36 gör 7:32 på Ringen, så fungerar nog helt ok..

_________________
Raymond Andersen
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 909


Trådstartare
Re:

R Andersen skrev:
En kompis kör med elservo från en Opel. Kan evt. kolla med honnom om det är interessant? Hans E36 gör 7:32 på Ringen, så fungerar nog helt ok..


Det låter intressant, vänligen forska lite. thumbs up

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2154



Opel corsa tror jag har en bra modell av elservo, även Volvo 480 har någon(några) kört med.

Har för mig han med den vita corsan här på rejsa har ett sånt elservo, hmm.. Mattiash eller liknande? thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
AntonG
Örebro
Här sen Jul 2008
Inlägg: 869



Vi kör med elservo från en Opel astra -03. Funkar ganska bra, hänger inte alltid med vid riktigt snabba rattningar.

_________________
Anton Gruffman


Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5
Gatbil: Porsche 996 - Såld

http://www.gruffmanracing.com
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6701



Astra -03 är väl elektrohydralisk medan Corsa C är helelektrisk?
Finns lite olika att välja mellan beroende på hur man vill bygga

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
AntonG
Örebro
Här sen Jul 2008
Inlägg: 869



Sorry, astra -99 artiklnr 9191970 är det vi kör med.

_________________
Anton Gruffman


Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5
Gatbil: Porsche 996 - Såld

http://www.gruffmanracing.com
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 909


Trådstartare
Re:

Lind4hl skrev:
Opel corsa tror jag har en bra modell av elservo, även Volvo 480 har någon(några) kört med.

Har för mig han med den vita corsan här på rejsa har ett sånt elservo, hmm.. Mattiash eller liknande? thumbs up


Tackar skall kollas upp.

AntonG skrev:
Vi kör med elservo från en Opel astra -03. Funkar ganska bra, hänger inte alltid med vid riktigt snabba rattningar.


Det är lite så jag uppfattade servon på 123an jag har, inte jättetrevligt.

Figgz skrev:
Astra -03 är väl elektrohydralisk medan Corsa C är helelektrisk?
Finns lite olika att välja mellan beroende på hur man vill bygga


Så kanske det är. Jag är ju fri som en fågel att välja & vraka. Fördelar/ Nackdelar??

AntonG skrev:
Sorry, astra -99 artiklnr 9191970 är det vi kör med.


Denna är elektrohydralisk då om jag gissar. Alltså en hydraulisk styrväxel med en elpump?

Min första prio är att försöka utnyttja min orginalservo, den är jag grymt nöjd med.

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
AntonG
Örebro
Här sen Jul 2008
Inlägg: 869



Re:

AntonG skrev:
Sorry, astra -99 artiklnr 9191970 är det vi kör med.


Denna är elektrohydralisk då om jag gissar. Alltså en hydraulisk styrväxel med en elpump?

Min första prio är att försöka utnyttja min orginalservo, den är jag grymt nöjd med.[/quote]

Det stämmer

_________________
Anton Gruffman


Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5
Gatbil: Porsche 996 - Såld

http://www.gruffmanracing.com
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1318



Varav dessa tilltag i byggandet? Nu platsar den väl plötsligt inte in i bmw-cup?

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 909


Trådstartare
Re:

frapp skrev:
Varav dessa tilltag i byggandet? Nu platsar den väl plötsligt inte in i bmw-cup?


För att motorn var felplacerad ifrån början.
Bmw cup är för mig helt ointressant, att jag inte bygger efter ett reglemente kan kanske (definitivt) minska en eventuell kundkrets på bilen men den planerar inte att säljas.

&så ha jag en perfekt ursäkt att neka att jag skall till cupen till skillnad från Markus97...

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 909


Trådstartare
Motorn sitter på plats med nya motorfästen.

Nytt fäste för växellådan blev det också.


Jag modifierade framvagnsbalken så att servopumpen fick plats.


Då kan jag även använda orginal generator position. Om jag kan få rattstången att smita förbi generatorn vill säga.



Är det någon som vet splinestorleken som BMW använder på e36an??

Det är trångt för rattstången minst sagt.
Det borde inte ställa till några större negativa effekter att att luta styrväxeln lite framöver eller?
Typ så här.. för att få brantare vinkel på rattstången?


Om man skulle förskjuta förarsidans fäste för styrväxeln framåt säg runt 10-15 mm för större frigång runt generatorn, vilka negativa effekter medför detta?


Någon som har några bra ideer att bidra med?

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1654



Råkade se denna rattstången som dom tydligen använder när dom LS1 konverterar E36 i staterna, dom verkar lida av samma problem som du gör lite... Kanske kan funka på din med?

http://sambergperformance.com/product/bmw-e6-steering-shaft-assembly/

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 909


Trådstartare
Re:

Lagnelov skrev:
Råkade se denna rattstången som dom tydligen använder när dom LS1 konverterar E36 i staterna, dom verkar lida av samma problem som du gör lite... Kanske kan funka på din med?

http://sambergperformance.com/product/bmw-e6-steering-shaft-assembly/


Detta hade jag missat, tackar det kanske skulle funka.

Men jag snickrade ihop en lösning bestående av BMW orginalgrejor. Jag blev aldrig klok på vilka splines BMW använder, runt 17,5 mm utvändig diameter & 54 splines har jag för mig att jag fick fram.




Nu för första gången på länge har jag förbindelse mellan ratt & styrväxel. Nu skall det bara justeras lite & tillverka fästen.

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8461



thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 909


Trådstartare
Snart nyckelfärdigt nu..


Färdigsölat med bromsvätska nere vid pedalstället nu.


Lite olyckligt att det blev tight runt luftintaget men jag får väl fixa en böj eller slang. Jag flyttar iallafall inte fram motorn igen.

Annars är det ju gott om plats.


Jag söker en sådan här kollapszon. Någon som har stumpen till salu?

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



Vad tänker du köra för sprut till denna? Imponerad av ditt flitiga användande av vinkelslipen

_________________
Citera
vibbe
Norrköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 158



Re:

Colin skrev:
I Helgen förstärkte jag främre fjäderbenstornen.



Jag byter motorkuddarna till något ur standardsortimentet på Momentum, tillverkade även en uppstyvande hatt.



Motorn med nybytt vattenpump samt båda remmarna.

Tänkte att jag skulle installera en Grupp N strypning map oljeflödet till toppen.



Hallå
Hur går det här då
Hjälper Grupp N restriktorn på en s50b32 med att motorn inte trycker ut olja i vevhusluftningen. min trycker ut lite


Hallå
Hur går det här då
Hjälper Grupp N restriktorn på en s50b32 med att motorn inte trycker ut olja i vevhusluftningen. min trycker ut lite

Men hur skall den lilla rackaren vara monterad??



Så?

Eller så?

Kanske inte spelar någon roll heller??
Hjälp önskas så att jag kan lägga i motorn imorgon & komma framåt..


Hallå
Hur går det här då
Hjälper Grupp N restriktorn på en s50b32 med att motorn inte trycker ut olja i vevhusluftningen. min trycker ut lite

_________________
Martin Viberg
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Restriktorn ska sitta som på en 3l, alltså den delen som har en M6 gänga invändigt skall mot insugssidan. Däremot har 3,2l blocken en restriktor i oljekanalen upp till toppen så jag tror inte man behöver båda. Jag satte in restriktorn i min sexa men bara för att jag hade en liggande men jag fick fila lite på den för att den skulle passa i 3,2 toppen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 909


Trådstartare
Re:

Vibbe skrev:
Colin skrev:


Hallå
Hur går det här då
Hjälper Grupp N restriktorn på en s50b32 med att motorn inte trycker ut olja i vevhusluftningen. min trycker ut lite


Det som händer här är väl i det närmaste inget alls, den ligger i malpåse.

Jag ser att Niklas redan svarat & att han svarade dig samma sak som mig när jag frågade en gång i tiden.

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
vibbe
Norrköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 158



Då får du väl sätta fart så vi kan ta en öl i tyskland igen

_________________
Martin Viberg
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 909


Trådstartare
Jag har iallafall hittat vägen till garaget igen efter ett par år stiltje.
Den börjar närma sig lack av motorrum ,kardantunnel & kupe.



_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 1997
<<   1, 2, 3 ... , 27, 28, 29   >>
8 besök senaste veckan (196537 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande