Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3263 besök totalt |
Vad vet ni om Triboron?
Nyfiken om det är på riktigt eller skoj(lurendrejeri) Triboron http://www.triboron.se/ _________________ Johan Sjölinder |
||
Har kört med Triboron i ett par av mina 2-t motorer. Min uppfattning är det fungerar.
Iaf på våra 2-T som är rätt friktionskänsliga. Tror att det räddade oss vid ett värmenyp under midnattssolsrallyt för några år sedan. På Falkenberg fick jag ut ca 300-400 varv mer på änden av rakan efter jag började använda hokuspokusmeldet, så helt verkningslöst är det nog inte. Vilken nytta det gör på motor som är felbyggda i grunden, dvs 4-taktare har jag ingen aning om. ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Re:
Har inga som helst problem med vanlig olja i rätt mängd även på ganska extremt trimmade motorer ~ 400 literhästar ungefär. (borde väl bli ungefär 1200 hästar i en päronhalva minst) Har inte haft en nypning på flera år, livslängd på vevlager etc har ökat med rätt oljeinblandning. Utvarvning i slutet på rakan har nog mer med att pricka exakt rätt bestyckning till rådande väderförhållande etc. Flera medtävlande i andra klasser brukar varje räjshelg kommentera att vi har 'rätt sång' i bitarna, de hör att det inte fyrtaktar etc ![]() När man köper bra olja för vettiga pengar skulle jag inte chansa. Tils nyligen har det ju körts världsmästerskap i mc med tvåtakt och där körs det på olja... Om något annat vore direkt bättre skulle nog ett eller flera privatstall direkt ha bytt ![]() _________________ Roland Johansson |
||
???? Inte fasan byter man ut oljan mot bor, man tillsätter det i bränsle/oljeblandingen min värld.....
Hur ni ungdomar gör på era mopeder har jag nollkoll på, vid min ålder måste man ha stödhjul :-D Edit: Slog mig just att jag inte funderade på det var just Triboron vi körde med, finns det någon annat Borbaserad smörja kan det varit också, får kicka om jag har någon gammal flaska kvar i garaget. Jag körde med Shell Helix Advance X och innan det Castor Maxima 427, anser inte någon av dessa vara skitoljor.... Rolle om du ska få ut 400 rpm mer på Falkenberg ur min maskin genom bestyckning ligger du så fel att du ser det både på lambda och egt. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Jag hade velat se testdata från några tvåtaktstest tex JASO. Nu är ju inte detta en traditionell tvåtaktsolja men tvåtaktsoljor som fungerar i både utombordare och luftkylda motorer brukar ha problem med smörjningen för maskiner med höga varv och temperaturer.
Miljöfördelarna bör tas med en stor nypa salt. Borsyra är giftigt, vilket också framgår av deras säkerhetsdatablad. Hela marknadsföringen och dokumentationen runt produkten tycker känns oseriös. Med felaktiga påståenden, kurvor med fantastiska resultat jämfört med icke namngiven konkurrent osv. 10% bränslebesparing i en bil tror jag många biltillverkare skulle vara intresserade av... Men det kanske funkar. Det har ju trots allt funnits på marknaden i minst tio år och verkar ha en trogen följarskara. / P _________________ /Pär Nyman |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3263 besök totalt |