| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 2002 Första fransosen
|
2 besök senaste veckan (26069 totalt) |
|
Re:
Kul med fler Renaulter! Cliosar är ju riktigt roliga på bana.
Var på Sviestad samtidigt. Vi kanske ses där någon annan träff.
Mer camber och styvare fjädrar blir nog kalas, men det är väl högre prio på mer krängare fram än bak? Bak lyfter ju innerhjulet en del redan. Går ju inte att flytta mer vikt mellan hjulen där...
Mina
Annars är det väl bara att köra på. _________________
|
||
|
Mer krängare fram är ju tyvärr inte ett alternativ om man inte ska göra väldiga ombyggnationer, har inte sett det på någon Clio faktiskt.
Men hårdare fjädrar runt om samt mer camber fram är vägen att gå. Hur mycket camber du behöver beror nog till rätt stor del på hur stora fälgar du väljer att köra. Gällande fjädrar bak har jag tallrikar för rejsfjädrar bak liggandes ifall du är intresserad, flong nya.
|
||
|
Blir en trevlig bil det där och ett riktigt kap.
Jag har skaffat en ClioSport fas 1 igen (ägde en 02-07) och vill byta ratt. Vad är det för ratt du satt i? Följer det med motstånd till airbag etc? _________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||
|
Niklas: du har helt rätt, fram måste ju vara bäst att styva upp.
Men det sitter en krokig rackare där original. Det borde ju finnas någon som kunde smida till en grövre variant som kan passa. Mårten: Jag kör 15 tum, 205 fram och 195 bak. Dom där fjädertallrikarna lät ju intressanta, var hittar man passande fjädrar till dom? Jag är också på gång att byta till hårdare motorfästen, går det att få tag de fästen som du har från Pure? Hade du K-Tecs fästen tidigare och i så fall, varför bytte du? Lars: ratten är något uddamärke som jag köpte på nätet. Den är 350 mm i diameter. Det satt en annan ratt i med mindre diameter i bilen när jag köpte den. Jag tyckte den var för liten. Den är förövrigt till salu med ett nytt nav till fas1, hör av dig om du är intresserad. Motstånd kan du köpa hos någon elektronikfirma, jag köpte 10 st för 30 kr. Dom skall vara på 3-6 ohm. Det går åt motstånd överallt för att hålla airbaglampan släckt (ratt, bälten, stolar) _________________ Thord Johnsson |
||
|
Re:
Hej, Jag brukar handla Eibach fjädrar från DemonTweeks. Talrikarna är ritade för att passa fjädrar med 60,1mm inner diameter. Jag tror att länden var 140mm men den informationen kan du säkert hitta i min tråd, på första sidan finns sidhänvisningar till de flesta modifikationer jag gjort. Pure har inte släppt fästena officiellt än, men det kommer kanske i nästa vecka då Nick är tillbaka från semestern. Jag kör K-tecs övre fästen och de fungerar utmärkt, men skulle jag handla idag skulle jag satsa på hela PMS kittet. Ktec har inget nedre fäste att erbjuda förutom Powerflex som verkligen suger. |
||
|
Nu har det skruvats en del.
Började med att montera en ställbar krängare bak.
Sedan monterades 15 mm spacers och pinbult. Fälgarna jag kommer att använda till R-däcken har ytterligare 5 mm mindre ET så totalt blir det 20 mm breddning. Bak kommer jag att testa med 5 mm spacers, således 10 mm totalt.
Nästa projekt blev att få till ökad camber. Slutade med att jag hade närmare 5 grader negativ camber , en aning i överkant.
Efter en grovjustering så satte jag den på ca 3,5 grader. Monterade även chims bak som gav en ökning med 1 grad extra.
Sänkte den även något, mest bak. Efter det så blev det denna höjden.
Skall göra en riktig hjulinställning på Torsdag, nu så verkar jag ha väldigt mycket toe in. _________________ Thord Johnsson |
||
|
Re:
Manton spacers? Nöjd med kvalitén? |
||
|
Köpte mina spacers på Spacers.se.
Ett Gnosjö-baserat företag med mycket bra service, dom tillverkar det du vill ha. Har också gett motorn en uppdatering. ny kamrem och spännare, grymt trångt. Men genom att lossa bägge övre motorfästen så fick man några centimeter extra utrymme.
Bytte även "dephasern". Det skrammel som fanns på låga varv försvann helt, motorn går nu mycket tystare och jämnare.
Monterade sedan nya hårdare motorfästen
Skruvade även dit en oljekylare. Fäste den i gummidistanser så att den inte vibrerar sönder.
Sedan var det dags att fixa lite bromskylning. Offrade dimljusen, plockade även bort kanistern eftersom den satt i vägen för kylslangen.
Formskar även till ett par nya mattor
Var även förbi och vägde ekipaget
1000 kg med halv tank är rätt så okey. Jag skall även plocka bort passagerar-airbagen, det blir ju alltid några kilo mindre. Funderade också på att demontera AC:n men efter årets sommar så får den sitta kvar. _________________ Thord Johnsson |
||
|
Re:
Verkar som bilen hittade till rätt person. känns bra att se att det uppdateras lite efter att den stått i garaget i två år. dephasern är det den som sitter på insugs kamdrevet? var det den som gjorde det ljudet vi misstänkte var lite ventil knack? Hoppas alla el fel fortsätter att hålla sig borta(annars är det bara höra av sig så köper jag tillbaka den)
/Mike W _________________ Mikael Wallner Clio sport -02 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 2002 Första fransosen
|
2 besök senaste veckan (26069 totalt) |