| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
funderingar kring chrommolyrör vs aluminiumrör
|
1879 besök totalt |
|
lite funderingar angående cromoly och aluminium rör. om man jämför ett aluminium rör 25mm i diameter och 5mm tjockt vanligt handels aluminiumrör. vad kan man ha för tjocklek på ett chrrommoly 4130 rör i samma diameter 25mm för samma styhet i sida. i sida menar jag alltså vilken karft den tål innan den böjer sig. och vilket tillsatsmaterial använder man när man svetsar crom moly med tig. _________________ kristian landström. bygger en lamborghini countach |
||
|
Re:
den ska vara styv och inte ge vika. tänkte på ett 1.5mm rör i chome moly 4130 25mm i diameter är den sämre eller bättre än ett 25mm aluminium med 5mm gods? _________________ kristian landström. bygger en lamborghini countach |
||
|
Om jag nu inte tänkt krokigt är stålröret 25x1,5 ca 1,4ggr så styft som 25x5 Al rör.
(25x1 stål ca lika med 25x5 Al) Sen skall det vara styft kan du ski... i crom-molly-rören. Styrvheten sitter i elasisitestsmodulen, den är ca lika för alla stål-sorter. Stål ca 210000N/mm Al ca 7000N/mm Och i yttröghetsmomentet, rör böjning I=(D^4-d^4)*pi/64 D=ytter diameret d=inner diameter Vad crom-mollyrören är bra till är om man skall ha flex, de tål mer flex innan de går av, böjer sig(bister/flyter). Är du med? Rätt gärna mig om jag nu är ute och cyklar tack. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Vad jag läst så krävs det 4 gånger mer kraft att böja ett CrMo rör jämfört med ett "vanligt" stålrör.
|
||
|
Nej kraften är lika till en viss nerböjning.
Sen klarar CrMo-röret mer. Men det är ointresankt om man skall ha en styvkontruktion. Har man så mycket flex så CrMo-rör behehövs är det ingen styvkonstuktion utan mer åt kräningshämmar stuket. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Det är ju inte alltid man endast är ute efter ett teoretiskt lastfall heller, utan vill åt ökad kontroll av händelseförloppet när man hamnar utanför normalfallet (skyddsburar är ju ett exempel, stel och styv som splittras är ingé bra).
Generellt fördomsfullt så har ju alu i alla former en stor nackdel jämfört med stålmaterial och det är utmattning/flytning. Det är väl ingen som skulle designa en krängningshämmare/torsionsfjäder av aluminium? Annars är väl kolfiberrör styvt och lätt, men lite petigt när det gäller flex (definitivt i en oplanerad riktning). |
||
Rätt, ca dit jag vill komma. Hålla kolla på vad det är som skall göras. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
ja jag är med precis vad jag var ute efter, tack för ett riktigt bra svar. med andra ord behöver inte aluminium vara det lättaste materialet att bygga av om man ska ha ca samma hållfasthet, alu är väl inte fullt 3ggr så lätt som stål.
_________________ kristian landström. bygger en lamborghini countach |
||
|
Tack countach, jag försöker svar så nogrant jag kan.
Hållfasthet är lite lurigt begrepp. Gäller ha koll på alla parametar som ingår. Vad man är ute efter. Som Niklas Falk påpekade om tex en skyddsbur. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1879 besök totalt |