Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tappat bromsverkan, fattar inget..
<<   1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (16568 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
beläggen har väl 35% material kvar fram och 60% bak. om oken är slitna vet jag inte hur man avgör men som sagt renoverade och genomgångna därefter. Skivorna är väl i slutet på sin livscykel fram och nya bak.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Johan Sjöström skrev:
beläggen har väl 35% material kvar fram och 60% bak. om oken är slitna vet jag inte hur man avgör men som sagt renoverade och genomgångna därefter. Skivorna är väl i slutet på sin livscykel fram och nya bak.

Ta hjälp av nån kompis (om du har någon ) mät på framoken innan du bromsar, notera värdet, bromsa satan, kanske flera ggr, mät, kolla diffen, det bör inte skilja mer än en mm, förmodligen mindre
(beroende på mätutrustning förvisso)

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Niklas Falk skrev:
Fyll huvudcylinder med vätska och få ut luften redan på bänken, då det är enklare att vrida och vända på den än när den är monterad i bilen.

Rolle Scirocco skrev:
Du har väl förståss luftat bromsarna med tändningen avslagen och motorn avstängd? Inte kopplat in servicedator för att lufta abs-pumpen?

Det brukar ge liknande fenomen, kan inte säga hur bmw gjort sitt system men det är säkert tyskt...

Lufta med tändning på (eller motor) eller med servicedator sätt abs-pumpen i luftningsläge.

Förmodligen sitter problemet i ovanstående.

Det Rolle skriver har jag ingen erfarenhet.....men är säker på att det stämmer.

En huvudcylinder luftas lös i skruvstycket.
Fyll på bromsvätska......tryck kolven i botten och håll sedan för alla hål när ni släpper tillbaka kolven.
Upprepa några gånger.
Skruva dit cylindern i bilen och få dit bromsrören.....medan hålen hålls för (är det många hål och trångt, blir det en intresant gymnastisk övning)

Tyrck sedan ner pedalen EN gång och håll den nere. Släpp alla luftnipplar....en åt gången.
Uppreba några gånger. Detta för att vara säker på att ev luft är i rören och inte sups tillbaka i cylindern.

Sedan luftar man enl. fabrikantens anvisningar.

Det är även stor skillnad på olika metoder.

-Pumpa tryck....öppna luftnippel....stäng luftnippel....släpp pedal.
eller
-öppna nippel.....trampa till på pedalen.....stäng nippel....släpp pedal.

Jag tror mest på den senare metoden på nyare bilar än Volvo 140.

Prova även att koppla bort elen till abs-pumpen. (går åtminstone att göra på e30)
Funkar det bättre då, är det definitift Rolle som har lösningen.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Ett annat klockrent sätt att lufta, är följande.

Linda alla luftnipplar med gängtejp.
Sätt en genomskinlig slang på nippeln, ner i en flaska med vätska i.(biltemas båtavdelning)
Det är väldigt noga att det inte läcker in luft i slang eller nippel.

Öppna en nippel i taget och pumpa tills det kommer frisk vätska i slangen.
Stäng och ta nästa nippel....osv.

Fördelen är också att man kan göra detta själv.

Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Så här bänkluftade jag min huvudcylinder.
Långa mjuka rörelser så att man inte drar tillbaka luftbubblorna in i cylindern igen via slangen.

Efter montering suger jag genom luftskruvarna på oken med en gammal handpumpad oljesug, och passar på att oljenivån i huvudcylindern inte blir för låg så man drar ner luft i huvudcylindern.

Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Här ser du vad jag syftade på med att klotsarna slår sig.

Nu är det färdigkört med EBC Yellowstuff, nästa blir Porterfield R4.

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Det har kommit in många fina tips men är det verkligen sannolikt att jag kan ha luft i systemet? Det här med att bänklufta HBC har jag inte hört talas om och dom jag pratat med som pular BMW säger att det inte brukar behövas, själv har jag ingen aning, Rickys lösning var ju smutt om man skall lufta innan montage och givetvis skall detta testas.

Det som förvånar mig är att det i stort sett inte finns något motstånd i pedalen med motorn igång (det finns ett visst motstånd men i förhållande till hur det skall vara är det i stort sett obefintligt) , den går snällt och utan tvekan ner tills där är kanske några centimeter kvar av pedalens slaglängd. Känslan är som om systemet var nästan helt öppet liksom.

Just nu är jag jävligt less på skiten och samtidigt stressad men utan kapital att bara lämna iväg det.
Ett flertal trackdays går åt pipan och även en del tävlingsmoment.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Johan Sjöström skrev:
Det har kommit in många fina tips men är det verkligen sannolikt att jag kan ha luft i systemet? Det här med att bänklufta HBC har jag inte hört talas om och dom jag pratat med som pular BMW säger att det inte brukar behövas, själv har jag ingen aning, Rickys lösning var ju smutt om man skall lufta innan montage och givetvis skall detta testas.

Det som förvånar mig är att det i stort sett inte finns något motstånd i pedalen med motorn igång (det finns ett visst motstånd men i förhållande till hur det skall vara är det i stort sett obefintligt) , den går snällt och utan tvekan ner tills där är kanske några centimeter kvar av pedalens slaglängd. Känslan är som om systemet var nästan helt öppet liksom.

Just nu är jag jävligt less på skiten och samtidigt stressad men utan kapital att bara lämna iväg det.
Ett flertal trackdays går åt pipan och även en del tävlingsmoment.

Vid närmare eftertanke har jag haft ett liknande problem på en e30 med abs.
Men eftersom jag inte gillar abs, så drog jag bara ur kontakten till abs-pumpen.....och då funkade det.

Så.....jag börjar bli ganska övertygad om att det är pumpen som spökar.
Provkör bilen med pumpen borta.

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Menas det att man stänger av den/gör den strömlös eller fysiskt plockar bort den? Är bara att ta bort den verkligen?

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Johan Sjöström skrev:
Menas det att man stänger av den/gör den strömlös eller fysiskt plockar bort den? Är bara att ta bort den verkligen?

På e30 drar man ur kontakten på pumpen, eller tar en säkring.
Funkar det bättre då....vet du ju att det är pumpen som spökar.

Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005

Har haft samma symtom på jobbet på en V40. Hjälpte ej med ny h-cylinder. Nya klossar, 2 nya bromsok. Fel i hydralaggregatet till ABS. Om du är säker på att det inte är klossarna och inget luft. Byt ABS enhet.

Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Fredin skrev:
.......... Byt ABS enhet.

Nja.......man kan ju lufta den på rätt sätt innar man kastar bort den.

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
något byta av ABS-enheten sker inte i första taget, ABS funkar som den skall och bilen hade ok bromsar fram tills vi bytte HBC, visst KAN det vara fel på den men det låter inte sannolikt. Fortsättning följer..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jaha strulet fortsätter, jag skev om det här, folk får gärna komma med input

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43711&start=2942

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
SaabAero
Jämtland
Här sen Nov 2011

En metod som jag börjat använda är vacumsugning och det funkar riktigt bra på de ABS-enheter jag provat.

Med trycksättning och luftning brukar sällan resultatet bli riktigt 100% så jag brukar avsluta med att flytta min värdelösa "Luftman" från ett däck till ett lämpligt vacumuttag på insuget. Sen startar jag motorn och låter den gå på tomgång några minuter. Rör inga pedaler under vacumsugningen och se till att behållaren inte är toppfylld.

Om detta funkar på Bimmern vet jag inte, men på mina gamla Saabar blir det riktigt bra

Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

SaabAero skrev:
En metod som jag börjat använda är vacumsugning och det funkar riktigt bra på de ABS-enheter jag provat.

Med trycksättning och luftning brukar sällan resultatet bli riktigt 100% så jag brukar avsluta med att flytta min värdelösa "Luftman" från ett däck till ett lämpligt vacumuttag på insuget. Sen startar jag motorn och låter den gå på tomgång några minuter. Rör inga pedaler under vacumsugningen och se till att behållaren inte är toppfylld.

Om detta funkar på Bimmern vet jag inte, men på mina gamla Saabar blir det riktigt bra

Jo det kanske fungerar bra men nu är det luftat och luftat med proffsverktyg, på BMW verkstad och så vidare, jag tror det är luftat igenom minst 3 liter bromsvätska och så mekkigt har det aldrig varit tidigare att lufta bilen. Jag förstår inte varför det skulle vara så nu helt plötsligt, och det här med slaglängden fram/bak är ju dessutom skitskumt..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Inte så enkelt att ni förväxlat fram å bak på hbc ? eller någon annan stans

lufta fram pedalen går långt ner
lufta bak pedalen ska bara sjunka lite om allt är som det ska

Här sen Okt 2009

Namndispens
Namndispens

om ni inte har förväxlat fram & bak tyder ju slaglängden på att det fortfarande är luft i framkretsen. när man inte får ur luft ur kretsar lär man lufta varje rörnippel för sig också, det brukar jag åka på med 240 ok fram och bromsvåg, mycket t kors och skit. har iofs inget med din bil att göra men pröva det om inget annat går

Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
vi har visuellt jämfört med annan bil och både i HBC och ABS pump är det korrekt draget, vi har även diagnostiserat detta med hjälp av datorn och där var inga anmärkningar gällande inkorrekt inkoppling av rören. Dessutom får man nästintill vålda lite för att dra rören fel då dom är rät styva.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag kan inte se att ni använt mina instruktioner. Så det är väl inte någon idee att fråga igen....eller ?

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Nej Håkan jag har än så länge inte testat dina tips, har fått in MASSOR med möjlig tips och lösningar men av dom jag betat av har inget hjälpt. Tidne har dessutom varit knapp.

I helgen förvärrades det hela efter att vi haft av oken bak i samband med byte av bärarmsbussningar.

Skulle lufta och allt gick bra tills vi kom till vänster bak, öppnade nippeln men pedalen var fortfarande stum, kollade om vi klämt något någonstans men icke sa nicke, till och med med bromsslangen helt avkopplad från oket kom inte en droppe trots att jag pressade på ordentligt. Oken kan vi ju utesluta.

Har varit och lånat en likadan ABS hydrualenhet som vi skall testa att byta, något måste ju vara seriöst fel med grejorna då det går troll i skiten och felet flyttar sig..

Input är välkommet..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Skruva banåkabil
Tappat bromsverkan, fattar inget..
<<   1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (16568 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande