Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4405 besök totalt |
Re: När slutade Porsche med K-Jetronic ?
Ja, turbomodellerna av 964 har en variant av K-jet ja. Vet inte orsak, men faktiskt är Porsche i många fall väldigt konservativa. Bla så hade man luftkylt och 2-ventilsteknik ända till 97. Däremot så var en del andra modeller rätt tidiga med Motronic. _________________ Pär Hylander |
||
911 turbo hade K-Jetronic fram tom 94.
Anledningen var (enligt ett antal böcker) att Porsche vid tidpunkten för att ta fram 964 turbo var väldigt pressade tidsmässigt och inte ville ta några chanser. Det som är intressant är att Porsche redan 1987 (tror jag det var) hade den 4-hjulsdrivna vattenkylda 959 med dubbelturbo, motronic och en massa annan spännande ny teknik. Att sen 911 turbo 1991 blev singelturbo, K-Jetronic, luftkyld och bakhjulsdriven var inte riktigt vad biljournalisterna förväntade sig. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
En annan lite speciell grej var väl att awd-system till 964 var rätt likt det från 959, och som jag fattat rätt så komplcerat me datorstyrda diffar etc. Sen till efterföljande 993 var det tekniskt myvket simplare viscosystem.
Tror fatktiskt att 944 turbo var före ngn av dom 6-cylindriga modellerna med motronic, redan 85 kom den. Iofs skulle jasg inte bli förvånad om 928 var före med såpass "modern" motorstyrning. Ngn som vet när motronic eller motsv kom till 928, var det först med S4 eller var det redan med S? _________________ Pär Hylander |
||
jajust det, det kom ju med 3.2:an, 1984. Antar att förklaring till det att som du hakar upp dig på, att Porsche använt i ditt tycke föråldrad teknik länge, ligger åt samma håll som förklaringen som Staffan skrev, att utvecklingsresurserna inte räckte till (det är ju trots allt en ganska liten tillverkare), så hade man en fungerande, om än inte toppmodern lösning så behöll man den. Saab har ju gjort lite tvärtom under åren, ofta infört ny teknologi, speciellt i motorsystem, ofta med gott resultat. _________________ Pär Hylander |
||
928 S4 (kom som årsmodell -87) var första 928:an med Motronic, mig veterligen. |
||
Jo, "det säkra före det osäkra" känns väl som en rimlig orsak.
I fallet med 911turbon + K-Jet kan man _kanske_ förstå det, men att man införde varmtrådsmätning först på 968:an (om jag inte läst på fel) finner jag en aning märkligt. Menmen, man vet aldrig vad som rör sig i huvudet på beslutsfattarna. Saab t ex, envisades, trots att man lanserat DI-tändningen redan 1988, att utrusta ur-900-turbon med fördelartändning ända fram till modellens nedläggning 1994. Med tanke på hur pass lätt det i efterhand är att hänga på ett DI-system på en ur-900:a undrar man lite. Menmen.... För att återgå till Porsche, koncentrerar man sig på sugisarna fr o m 1984 behöver man inte oroa sig för K-Jetronik, det känns bra. ![]() |
||
911 Turbo hade mer eller mindre likadan motor med K-Jet från 1975 till 1991...den växte från 3.0 till 3.3 liter 1978 dock. 3.6:a kom 1992 men hade kvar ungefär likadan K-Jet fram till 1994...fråga inte värför.
Mig vetterligen finns det ingen som helst fördel med denna krångliga snorboll till system förutom att den funkar, kan leverera massa soppa (men inte luft) och har tillverkats i många exemplar. Steg A1 när man trimmar turbosar är att slänga den i sjön och installera elsprut. Carreramodeller fick Motoronic redan 1984, dock med klaff- och inte med varmtrådsmätare. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Det kanske var så att dom tyska diplomingenjörerna inte tyckte klaffsystemet är lika förkastligt som du tycker ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Jovisst.
Man kan ana falangerna inom Porsche, varmtråds- resp. klappfalangen. "Klappa är bäst, das können sie um zu klappen an!" "Varmtråd är bäst, heisse leider keine klappe!" Eller nåt..... ![]() Man undrar bara vilka fördelar dom såg i att mäta luftmängd snarare än luftmassa. Dom gick ju bevisligen över till varmtråd iomed 968:an, men det beslutet måste föregåtts av otroliga interna våndor hos Porsche. ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4405 besök totalt |