Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen hon lever!
<<   1, 2, 3 ... 140, 141, 142 ... 178, 179, 180   >>
360 besök idag (880949 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
Åker du 17" R däck?

Jag har 8st Kuhmo 225 breda i varierande skick och hårdhet K60+K91 som nästan skulle kunna säljas till Sjöström-prut pris.
Krängs av under veckan till förmån för 8st nya däck.
Det är många som kombinerar K60 och K91 på fram respektive bakaxel med bra resultat så det bör även du kunna göra om så krävs.

.........
Ang den stutsande bakvagnen som inte finns längre så brukar det vara dämparsetuppen som spökar mest. Returen är viktig och har/hade du endast envägsdämpare med kompression och retur inställning i samma "ratt" är förhållandet därimellan viktigt att få rätt. När du gör dämparen hårdare gör du också returen snabbare fast du inte alltid vill ha det så.

Tja!

Har haft lite semester och inte hunnit fundera på detta men såg att däcken var på väg bort nu så vi glömmer dom, nästa omgång kanske kan vara mer intressant :-) Tack för input om gamla chassiet.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Det hela började en måndagsmorgon i Sävsjö, en god vän i form av Simon hade sovit över i vår hyrda semesterstuga. Idag var det dags för körning på Anderstorp med Procedural racing där vi skulle agera funktionärer under dagen. Det såg ut att bli en alldeles underbar dag men smolket i bägaren väntade på oss runt hörnet. Själv hade mitt smolk redan slagit till och min bil var utdömd på förhand och därav garagerad i Malmö.

Väl på väg mot Anderstorp så hade vädergudarna tydligen vaknat på rätt sida för allt såg rätt ut, lagom temp, lite dis och nån sekundmeters bris. Vi var absolut taggade då vi sedan tidigare erfarenheter vet att Procedurals träffar brukar vara riktigt bra.

När vi hade kommit ungefär halvvägs mot målet började bilen låta lite konstigt vilket förvärrades något med tiden och vi stannade för att undersöka, något lätt lite illa från motorn men vi beslöt oss för att rulla försiktigt in mot Värnamo och civilisationen, redan efter några hundra meter så sa det klonk och bilen gick inte igång efter det. Med tiden visade det sig vara ett rejält haveri. Bärgning av annan funktionär ordandes och en tredje funkis i en Porsche hämtade upp mig så länge då jag skulle hålla i funktionärsmötet om inte alltför lång tid.

Halvvägs på den sträckan som var kvar i Porschen började bilen gnälla om hög kylvätsketemp och bara en kort stund senare stod den på 120 grader och det sprutade vatten ur kylaren, med andra ord ännu ett haveri! Turligt nog nära ägarens hem så vi kunde smyga hem och byta till en transporter som tog oss till banan. Med den starten kan det bara bli bättre och det blev det ju också..

Vi var framme lite väl sent men allting löste sig och vi hade ett snabbt funktionärsmöte, dom flesta av oss var rutinerade och visste vad dom skulle göra, dock var det lite annorlunda på Anderstorp än på Knutstorp. Själv skulle jag stå på huvudposteringen hela dagen vilket skulle bli skoj, lite mer ansvar och överblick är alltid en utmaning, jag fick lite stöd av en gammal räv och det uppskattade jag väldigt mycket. (Tack Runebrandt!) Vädret hade nu deklarerat att det var maxläge på den där gula lampan i skyn och redan på tidiga dagen var det respektabelt varm, som tur var hade vi en tunn slöja av moln som dämpade lite, det i kombination med en svag svag bris gjorde vädret ganska perfekt och det tror jag vi alla var överens om.

Från min position på HP hade man bra översikt över depån och start och mål i övrigt såg jag inte mycket av banan. Dock var det helt ok då jag speciellt i början hade lite att hålla i huvudet, efter hand som dagen gick var det enklare och klart trevligt. Det enda tråkiga var väl att alla skötte sig så bra så några flaggor fick man inte använda :- ) Det var en härlig mix av bilar med allt från ulttrasnabba Radical, Mclaren, Ferraris, Porsche, Corvetter och en del BMW och visst är det underbart att höra högvarviga mångcylindriga motorer och känna doften av brända bromsar och gummi.

Eliteprojects som står till tjänst med utspisning och enklare mektjänster skötte sig utmärkt, det var faktiskt en del som behövde och då fick stöd från dom med bilen och maten som serverades smakade alldeles ypperligt! Ett trevligt inslag i Procedurals träffar med dryck och mat tycker vi skånepågar!

Dagens personliga höjdpunkt var åkturen i Autoropas Mclaren MP4 12C som var något alldeles extra, 625 ystra pållar som sköt iväg oss som en missil längs med långa rakan men samtidigt med en komfort som var långt bättre än många andra bilar jag åkt, klart imponerande bil men visst för 2.5 miljoner skall det väl lira på rätt bra tycker man.

Dagen rullar på och allt fungerar otroligt bra, den värsta incidenten under dagen är ett tappat framhjul som orsakades av lite dålig efterkontroll i samband med bromsbyte, det gick åtminstone att få ihop bilen så den kunde ta sig in i depå på egen hand vilket kändes bra. Ju längre dagen gick desto tunnare blev klasserna och det är ett gott tecken på att alla fått sitt lystmäte mättat, även värmen bidrar till att folk och bilar tröttas ut i förtid, för alla envisa banrävar blir det så klart massor med extra högkvalitativ körtid, jag brukar själv passa på att köra lite extra mot dagens slut i vanliga fall.

Jag fick även tillfälle att prova en bil som är en klon av min egen fast byggd efter alla mina misstag och med betydligt mer omsorg än min egen. Det var förvisso HELT slut belägg bak men upplevelsen var påtaglig ändå! Läckert ljud, skönt sportig körställning, härlig turn in och en tight bil utan massa oljud, något luriga nerväxlingar/inbromsningar då man lätt låste upp i baken men det var nog delvis en vanesak också. Det var under alla omständigheter kanonskoj att få testa bilen och få uppleva det jag misstänkt, en bil som lirar som tänkt, mången förare har nog funderat lite på hur i helskotta en liten compact kan ta sig fram så pass bra som dom gör men det är otroligt mycket bil för pengarna och dom skänker oss massor med underhållning till en peng som gör att en incident inte påverkar ekonomin katastrofalt.

Till slut började dagen gå mot sitt slut och jag skulle bli upphämtad av familjen för gemensam hemfärd, efter att ha plockat ihop alt från dagen och sagt adjö till alla hoppade jag in i bilen och uppdagade en sak ganska omedelbart, dagens väder hade spelat mig ett spratt, molnen och brisen hade gjort att solen inverkan inte märkts men väl i bilen kände jag hur solbänd jag hade blivit, en nykokt turkisk kräfta är rena blekfisen i jämförelse.

Så om man skall försöka summera dagen ur mitt eget perspektiv så var det en mycket trevlig dag, visst hade det varit skoj med lite mer körning i egen kärra men nu fick man istället chansen att komma in i Procedurals träffar på allvar, och gå omkring och småprata med alla något som jag absolut uppskattar. Från Procedurals kunder sett torde det ha varit en kanondag då allt flöt på från början till slut, vädret var toppen, maten smakade gott och bilarna verkade fungera riktigt bra.

Det var såklart riktigt skönt att komma hem på kvällen och det var riktigt länge sedan jag var så trött i huvud, ben och resten av kroppen som efter denna dag. Gissa om man somnade gott med ett leende på läpparna. Ett stort tack till Procedural Racing för en snyggt anordnad träff precis som vanligt.

Nästa trackday med Procedural Racing blir på Ring Knutstorp i början av augusti och det blir något att se framemot, för egen räkning blir det en 5 dagar lång trackday på Ring Knutstorp så frågan är om inte till och med jag har lite mättnadskänsla på måndagen som blir den sista av dessa 5 dagar på banan.

Vid tangentbordet Johan Sjöström

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jaha lite kort briefing om vad som hänt på sistone utöver att jag varit på semester med familjen och inte haft tid med bilen.

Bromsarna har varit ett tandgnissel av stora mått och fortsätter att spela mig spratt.
Det hela började nog i samband med uppgraderingen av bakbromsarna till M3 OK och maffigare skivor i vintras. (jag tror det började då) Det var ganska mekkigt att lufta skiten men bromsarna fungerade, dock noterade jag en så sakta sjunkande pedal. För ett tag sedan togs beslut om att byta HBC då sjunkande pedal kändes otryggt och det var då problemen började på allvar.

Bromsarna gick inte att få till med ny HBC utan gick bara i botten, speciellt om bilen var igång var bromsarna värdelösa, vi luftade oss blåa i huvudet och det gick många flaskor bromsvätska utan framgång. I förrgår gjorde jag så att samtliga ok lossades och vi testade så att allt rörde sig ordentligt, att belägg och skivor verkade ok, allt såg normalt ut och det enda jag noterade var ett lite ojämnt slitage av beläggen framförallt fram, konstigt nog var det som värst på vänster sida fram där det diffade typ 2.5mm mellan främre och bakre delen av belägget. Jag kör inte med mässingsbussningar längre så det är kanske inget konstigt med detta? Nåja detta gav mig inga fungerande bromsar vilket jag inte hade förväntat mig utan var en ren förberedelse inför gårdagens besök där Need For Speed hade lovat hjälpa till på Kvällskvisten snällt nog.

Ganska snabbt efter att vi hissat upp bilen upptäcktes ett fatalt misstag som känns lite pinsamt att berätta men då det inte var jag som monterade oken så berättar jag :-) Bakoken var monterade upp och ner eller rättare sagt högersidan satt på vänstersidan och vice versa, detta innebär ju att luftningsnippeln sitter ganska lågt nere och det kan vara orsaken till problem med luftningen. Med förhoppning om att vi hade lösningen på problemet började jag byta plats på oken, ganska snabbt konstaterade jag att bromsslangarna fick en högst olämplig böj med oken sittandes som dom skulle och utan modifiering var detta inte möjligt att montera. Då det saknades slangar och tid så blev det en lite specialare då ett bromsrör och lite nipplar tillverkades för att på sås vis få till en fungerande installation, det löpte på smidigt och snart var allt på plats, det var nu dags att påbörja luftningen.

Vi trycksatte systemet och började höger bak och arbetade oss framåt enligt konstens alla regler, pedalen kändes stundom bra stundom riktigt illa men vi kämpade på oförtrutet, vi luftade även med vibrerade ABS ventiler, vi kollade med diagnos om bromsrören till HBC/ABSpump var förväxlade men hur vi än gjorde var det något som var rejält konstigt. Följande saker noterades. Det var ett ovanligt långt slag i bromsarna bak när vi luftade, fram var det ovanligt kort och så fort vi luftade fram försvann typ all bromsverkan. Luftade vi bak igen kom bromsarna tillbaka?? Även denna kväll gick det åt 1.5 liter bromsvätska och det är något annat än luft som spökar det är jag övertygad om.

Klockan blev mycket och idéerna började tryta för dagen så vi avslutade dagen med att lufta bak för att få en hyfsad känsla i pedalen och sedan tog jag mig ut för en kort provkörning. Jag noterade direkt att jag nu hade lite bromsverkan i alla fall och det var ju skönt. Jag tog mig ut på vägen och bromsar fanns det helt klart men något var lite konstigt, ABS bromsarna triggades väldigt enkelt när jag bromsade hårt och det är inget jag känner igen, kanske det har varit skit på däck eller skivor det vet jag inte men fenomenet har jag upplevt en gång tidigare och det var efter byta till nya skivor/belägg, det var precis som att grejorna behövde köras in innan ABS slutade att triggas så lätt.

Nåja bromsar fanns och jag kunde ta mig hem i alla fall, det blir mer provkörning idag så får vi se hur det slutar, kanske kanske Mantorp i helgen är inom räckhåll men än vet jag inte helt säkert.
Till helgen blir det besök i Värnamo och resan dit får bli en test av bilen under verkliga förhållanden.
Bromsarna MÅSTE fungera tillfredsställande då dom varit min trygga punkt i bilen, får jag inte ordning på det så kommer jag att backa tillbaka bromsarna bak till original för att se om det är lösningen men det känns inte roligt såklart. En sak är säker, det här suger ur musten ur en och gnistan blir svagare för varje dag som problemen kvarstår. Gällande bromsoken bak och dess felaktiga montage så får jag säga att det är lätt hänt, nippeln pekar ju inte direkt neråt men det skiljer lite mellan rätt och fel, när jag kikade lite snabbt efter att misstaget uppdagats så förstår jag att det är relativt lätt att missa detta.
Så för att koka ner problemen lite så har vi följande strul kvar.

Väldigt lång slaglängd bak vid luftning
Väldigt kort slaglängd fram vid luftning
Bromsverkan försvinner nästan helt så for du öppnar upp och luftar fram
Bromsverkan återkommer så fort du luftar bak
Just nu känns det som jag har vettiga bromsar MEN ABS triggas väldigt lätt

Over and out!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007

Hade ett liknande problem en gång. Då var det en fjäder som skulle hålla fast beläggen som var felmonterad och tryckte istället långsamt isär oken så beläggen hamnade en bit från skivan. Men dina ok ser kanske helt annorlunda ut.

Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Fattar inte riktigt hur ni gör vid luftningen? Du skrev att ni trycksätter systemet (så gör jag också) men sedan börjar ni trycka på pedalen, inte samtidigt som under trycksättningen väl?
Mysko är det hur som helst. Vad har ändrats utöver bakre skivor och ok samt slangar dit? Om inte felen funnits innan borde rimligen felet sitta i något av det nya, fast det vet ni väl.
Tråkigt att det j-klas, hoppas det löser sig snarast.

Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007

Kanske ska prova att byta tillbaka till den gamla HBC nu när oken sitter rätt bak?
Är väl inte så troligt att den är boven, men kan ju vara skönt att utesluta den.

Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011

Re :Bromsar

Kan kolven i HBC sättas fel? Kanske HBC kolven kärvar? Någon packning i HBC som sitter fel/trasig? Är ingen expert men jag tycker det verkar vara någon form av "rundgång" för som jag uppfattat det så hittar du inget läckage? Verkar ju som att du har testat "allt" så för mig låter det som ett problem med HBC ( båda två) Bara ett långskott............Hoppas att du hittar felet.

Med vänlig hälsning, Per

Johan Sjöström skrev:

Väldigt lång slaglängd bak vid luftning
Väldigt kort slaglängd fram vid luftning
Bromsverkan försvinner nästan helt så for du öppnar upp och luftar fram
Bromsverkan återkommer så fort du luftar bak
Just nu känns det som jag har vettiga bromsar MEN ABS triggas väldigt lätt

Over and out!

Sthlm
Här sen Jun 2011

Bromsar

Hittade en kort tråd om liknande problem: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9818

Ingen lösning tyvärr :-( men ett sätt att utesluta HBC dock.

Här en kille som åxo vänt oken fel: http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=171688

"Japp, problemet är löst Nä, vi provade att byta plats på oken fram, som dom satt från början pekade luftningsnippeln nedåt och satt under anslutningen för bromsslangen. Nu sitter den överst på oket. Sen bytte jag båda bromsrörsnipplarna på rören in i huvudcylindern då det börjat läcka där efter alla hundra gånger jag tagit av och på dom. sen blev det bra! Sen fick jag ju hjälp att lufta, är helt meningslöst att hålla på själv, det blir aldrig bra."

Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re: Bromsar

shadow skrev:
Hittade en kort tråd om liknande problem: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9818

Ingen lösning tyvärr :-( men ett sätt att utesluta HBC dock.

Här en kille som åxo vänt oken fel: http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=171688

"Japp, problemet är löst Nä, vi provade att byta plats på oken fram, som dom satt från början pekade luftningsnippeln nedåt och satt under anslutningen för bromsslangen. Nu sitter den överst på oket. Sen bytte jag båda bromsrörsnipplarna på rören in i huvudcylindern då det börjat läcka där efter alla hundra gånger jag tagit av och på dom. sen blev det bra! Sen fick jag ju hjälp att lufta, är helt meningslöst att hålla på själv, det blir aldrig bra."

vi noterade igår en droppe på ett bromsrör mellan HBC och ABS pumpen, den torkades bort då det KAN ha varit från en tidigare stint med bromsarna, jag noterade ny droppe i morse men den KAN ha varit efter allt mekk igår, jag skall köra lite idag och sedan inspektera hur det ser ut, är det något fukt igen beställer jag hem rör och ser till att dom byts.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Rapport från Proceduralträffen på Anderstorp för ett tag sedan hittar ni en bit upp, bekväma typer kan med fördel klicka på länken här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43711&start=2941

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Liten rapport från lördagens bussningsmeck!

Helgen till ära var fylld med både fart och spänning, spänningen bestod väl mest av att en relativt stor operation skulle göras dagen innan Mantorp på bettan, lär man sig aldrig? Näe jag är ett hopplöst fall så är det bara och dessutom var operatören med på noterna och inte speciellt orolig.

Efter ett kort förspel i Ljungbytrakten landade jag hos Janne i Värnamo runt lunch, tröttare kille den här dagen gick inte att uppbringa men tids nog blev det fart på han! Dagens projekt var att byta bärarmsbussningar bak på Compacten då Janne dömt ut dom befintliga och en mätning visade att bakvagnen var typ 10mm "sned" Bussningarna vi skulle få på plats var dom här Gula polska som redan satt på plats i form av diffbussning och Silentblock.

Vi började skruva vid ettsnåret och ganska snabbt kom första motståndet i form av handbromsslangar/vajrar som vägrade lossna, med kapen åkte örat av och så duttar vi dit dom sen igen med svetsen, nuftigt som få och själv hade jag bara stått och stampat. Efter ett tag får vi av vad som behövs, däck,avgas,bromsar,dämpare, krängare osv. Det är dags att börja plocka ut det gamla möget.Nu var det så illa att bussningarna var tokslut och vulkningen hade släppt, med andra ord var dom lite tråkiga att få ut men med lite bearbetning fick vi så sakta ut dom. Nästa steg var att korta ner dom nya bussningarna lite då dom var för långa och sedan var det dags att börja få dit dom. Det visade sig att stålhylsan i mitten var alldels för tjock vilket innebar för mycket friktion, den var en millimeter för tjock. Ett samtal senare hade vi tillgång till en mekanisk verkstad och nya stålhylsor skulle svarvas, givetvis var det hyfsat mekkigt att få ut den vi pressat in och det behövdes ordentlig övertalning och tålamod innan den till sist ploppade ur.

Att se Janne hantera en stor svarv från 50 talet som om han inte gjort annat var grymt imponerande och då är han helt självlärd grymt coolt att se dom nya hylsorna växa fram så sakta. Till slut var vi klara och drog oss sakta mot verkstaden då tiden rusade iväg. Väl tillbaka gick det betydligt lättare att få in hylsorna men då kom nästa bakslag, hylsans bredd var ok men plastbussningen var knappt 2mm för smal för infästningen i balken något som var oacceptabelt, Med andra ord gick vi över till plan B och ringde ett nytt samtal, denna gången till en kille i närheten med en samling delar till BMW som vi alla gillar,Samuel var hygglig nog att öppna upp dörrarna för oss trots att det var lördag kväll och vi hade en skön pratstund. Vi som vet vad Samuel kan göra bakom ratten på en BMW önskar precis som jag att vi får se han på våra banträffar och så vidare, vi får väl se vad som händer på den fronten. Nåja vi fick nu tag i bärarmsbussningar, stålhylsor och lite vettigt fett så nu skulle vi väl äntligen vara på G att lösa det hela. Efter att vi tackat Samuel på Milway för vänligheten så gav vi oss med raska steg åter till verkstaden för att återuppta arbetet.

Den här gånger var det annorlunda att få på bussningarna, allt gled på helt underbart perfekt, snacka om måttpassat ända ut i fingerspetsarna! Vi var förvisso nu bara klara med första bärarmen men det borde gå smutt med nummer 2 nu när vi gjort alla misstag. Visst tog det lite tid att få ner och få bytt bärarm nummer tvås bussningar men med rätt grejer var själva bytet riktigt smidigt. Det som nu gällde var att smacka ihop bettan så vi kunde få komma hem och käka lite och ta ett glas välförtjänt vin efter en hård varm dag. sakta men säkert fick vi ihop kärran och till slut var det dags att lufta bromsarna vilket gick bra till en början.

När vi skulle lufta vänster bakbroms öppnade vi upp nippeln och jag pumpade på pedalen, jag kände att något var skumt då pedalen fortfarande var stum och hur jag än pressade kom inte en droppe bromsvätska ur slangen, vi delade slangen lite tidigare men sak samma där, det kom inte en droppe vilket var jävligt udda, vi dubbelkollade alla slangar men kunde inte hitta någon som var eller varit i kläm under dagen. Vi var nu så trötta och ville hem så jag sa vi skiter i det här, bromsarna har ju svikit mig totalt detta året och dagens uppgift var klar, vi hade nya trevliga bussningar på plats i rumpan och det var jag absolut nöjd med. Att komma till Mantorp med dessa bromsar lockade inte speciellt men hey, what a heck! TIll slut var vi helt klara och tog våra bilar och körde raskt hem till verandan och satte oss ner och njöt av friden. Ett glas eller två senare somnade jag ofantligt gott på en soffa och skulle nu sova ett antal timmar innan det var dags att köra iväg mot Mantorp, för egen räkning var det 08.15 på mantorp som gällde då jag hade lite åtaganden. Det var såklart med blandade känslor jag somnade men i det stora hela var jag väl nöjd, bromsar är för fegisar eller hur var det nu? :- )

Ett par saker:

Dom gamla bussningarna var sopslut och så lite till framförallt på vänster sida av bilen.
Diffen på 10mm från sida till sida var nu helt borta och bilen var symmetrisk på ett positivt sätt,

Ett superstort tack till Janne för en ypperlig dag, få svordomar men en hel del glädje!

Hittade den här påsen på samma plats jag lämnade den för några månader sedan.

Hamburgaren såg ut som ny! möjligtvis lite krispig men på bild ser man ingen skillnad mot en färsk!

Här ser vi hur det såg ut innan vi började montera av bärarmen

Bärarm 1 är loss!

Här jobbar vi med att få ut den gamla skiten.

Bärarmshålen är rengjorda och den gula plasten är på väg in

Den första är på plats!

Hylsorna var för grova och här svarvar Janne nya 1mm tunnare.

Mera svarvbilder

Torrsprucket och trist

Nerslipat och redo för nya bustningar

Millway is the shit må jag säga!

Och här är dom på plats, like a glove!

Jannes kanonfina "originalbil"

Att det skall vara så bökigt att bli av med dessa gamla gummibitarna..

Skitig och trött gubbe efter ett lite väl långt pass!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Här har det inte skrivits så mycket på senaste tiden och det har sin förklaring, bromsarna fortsätter jävlas med mig och som tur är är jag behäftad med ett rätt bra tålamod annars hade bilen legat på havets botten för ett bra tag sedan. Senast jag skrev här fick jag ju NOLL broms på vänster bak, bilen är fullt körbar även på bana men ABS triggas väldigt lätt och pedalkänslan inger inte förtroende, detta gör såklart att man bara kör på 89% vilket är minst 21 % för lite

Efter Mantorp började vi rota lite i detta, jag lånade hem en ABS pump från Frapp (tack Fredrik!) vilket vi bytte men det var ingen skillnad, när vi skulle lufta systemet kom det såklart ingen vätska ute vid oket vänster bak, vi provade att med tryckluft blåsa igenom röret från ABS pumpen till oket men det var tvärstopp, ok tänkte jag vi är en bit på vägen. Hittade lite kopparrör i baken som gjorts vid efter fabrik och där det gick att dela för att på så vis reda ut VAR det tog stopp. Det hela slutade med att jag lyckats pinpointa felet till en inre bromsslang och 2 korta bitar kopparrör, före dom fick vi tryckluften att passera. Lite lätt upprymd över detta faktum att vi var på väg att sortera ut problemet satte vi ihop bilen och gav upp för dagen.

Någon dag senare hade jag ordnat nya pressade stålomspunna slangar och fick lite eller rättare sagt mycket stöd av Need For Speed att dra 4 nya kopparrör i baken med allt vad det innebar. Till slut satt allt på plats och vi hade ju nu även bytt höger sidas rör när vi ändå var igång. Eftersom vi visste att det var fri passage i dom främre rören satte vi ihop allt och började lufta systemet.

Gick det bra tror ni? Näe det gick åt helvete såklart, tvärstopp vänster bak fortfarande och jag trodde jag skulle gå i bitar, det går troll i detta och säsongens körningar har redan tagit skada alldeles för mycket.
Jag är inte hundra på nästa åtgärd men det lutar åt att byta ut bromsröret/rören hela vägen från ABS pumpen och bak så att vi vet att allt är i fullgott skick, det känns dock trist då det är lite mekk med detta tror jag. (rören går under tanken har jag för mig) Som tur är har jag stöd i detta för själv hade jag inte redit ut det så är det bara.

För övrigt är jag rätt trött på bilen just nu, har kört med sletna däck, kassa bromsar hela säsongen, idag var jag och lämnade in fälgarna för att få på mina nya gummin så äntligen får man prova på den grejen!
På senare tid har det börjat klonka som in i den där fram och jag tycker mig ha gått igenom allt, fjäderben, bärarmar, kränghämmare, topplagringar, bromsok, okhållare och lite till men ändå hittar jag inget som som inte sitter fast. Det låter som topplagringar/ dämpare men det sitter som det skall och är ju relativt nya grejor. Chassiet måste även det justeras in men det är lite svårt då bilen inte varit i skick för att testa ut det ordentligt, dock känns bilen lite för mjuk och jag måste göra något. Hur var det nu med retur/kompression vilket gör vad och så, jag är för dum för att reda ut det tror jag

Ja det råder väl ingen tvekan om min bitterhet just nu men det har varit en dryg säsong får jag säga.
En redogörelse från TPC träffen som jag besökte igår igår kommer med tiden. Så länge får folk gärna komma med funderingar kring det hela. Allmosor är ok också då detta börjar kosta massa pengar

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

Hej Johan,

tråkigt att du inte fått ordning på bromsen än. Igår på vägen hem så såg jag dig i bilen på väg 108 och tänkte att du äntligen hade hittat problemet. Aja, lycka till och hoppas det löser sig snart,

Mvh / Alex

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

mopack skrev:
Hej Johan,

tråkigt att du inte fått ordning på bromsen än. Igår på vägen hem så såg jag dig i bilen på väg 108 och tänkte att du äntligen hade hittat problemet. Aja, lycka till och hoppas det löser sig snart,

Mvh / Alex

Hej!

Nja det har ju hållt på en evighet detta och bilen brukas till vardags så.., det var troligtvis på vägen hem från TPC träffen på Knutan vi möttes då.

En intressant sak skedde igår och dagens får utvisa om detta påverkar problemet. Jag börjar bli skeptisk till det mesta numera efter allt mög där varit med bilen.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
TPC träffen 2013 Ring Knutstorp

Har sedan länge tillbaka planerat att besöka TPC träffen då den har en trevlig bredd av bilar och även har lite mindre förhållnings-regler än många andra träffar vilket ibland kan vara trevligt.. Tanken var att en god vän med mycket erfarenhet från banan skulle coacha mig lite under dagen vilket verkligen behövs då jag känner att det finns brister i min framfart.

Bilen var dessvärre inte riktigt i skick för detta och jag avbokade min vän i sista stund eller rättare sagt i näst sista stund för kort efter det läste jag att dom behövde funktionärer till träffen och då visade jag mitt intresse för detta och tog givetvis bilen med upp. Det var till att gå upp klockan 05.00, åt frukost, tankade, packade, bytte däck, tvättade av bilen och körde mot Knutstorp. Väl framme var det lite molnigt och svalt, egentligen ganska perfekt för en trackday! Efter lite besiktning och ett förarmöte började jag mina åtaganden som flaggvakt. Först fick jag hand om ett schema för detta och vi försökte sy ihop det så gott det gick med tanke på att det var relativt tunt med funktionärer. Det slutade faktiskt bra och vi fick ihop tillräckligt med folk för att befästa ett antal poster runt banan. Själv intog jag NGK för ett 90 minuter långt pass. Först ut var det följa John några varv vilket var bra då en del kan vara lite överhettade i början och sådant kan straffa sig. Efter detta var det den mindre snabba klassen (långsamma) och ganska snabbt insåg jag att en del var överhettade fortfarande, ett flertal "närapå" incidenter syntes i NGK och jag höll hårt i flaggan redo för en incident. Trevligt nog så verkade det som att adrenalinet i ådrorna avtog efter några varv och det blev mer städat, ganska snart var det dags för snabba klassen och trots den högre hastigheten kändes det tryggare, det märks att det var mer rutinerat folk i snabba klassen även om det fanns något enstaka felklassat fordon osv. Inte en enda gång behövde jag under detta pass använda flaggorna och det var kanonbra tycker jag.

Det var en mycket fin bredd på bilarna även om det var lite mer vanliga bilar och mindre exklusivt men nog fanns här en och annan läckerbit så klart! När mitt pass var över drog jag mig ner mot huvudposteringen för att se om jag kunde göra något. Det blev ett nytt 90 minuters pass och denna gången nere vid bäcken, en position jag aldrig förut haft som flaggvakt. Det visade sig vara ett mycket vackert ställe att stå på med en perfekt vy och bäcken bakom sig härligt porlande. Dessvärre var det tillika även ett blåshål av stora mått och då jag klätt mig efter temperaturen dagen innan (precis under 30 grader) så började jag frysa något enormt. Efter en timme kröp jag ner under räcket och försökte på nåt hopplöst vist linda in mig i den gula flaggan, endast huvudet stack upp utanför båset och tur var att ingen såg mig för det såg nog rätt lustigt ut, en halvtimme senare blev jag äntligen avlöst och kunde hoppa in i en blåsfri Volvo för att bli körd till depån. Nu var jag så frusen och hungrig så mat var ett måste, dessvärre var restaurangen stängd och det som bjöds var hamburgare och korv, 95 kronor för en läsk och en hamburgare tog emot när det dessutom var uselt som föda blir jag så trött. För dom pengarna hade man kunnat göra en lyxburgare och tjänat vettiga pengar. Nåja jag var inte hungrig längre och frös gjorde jag inte i heller så det var ju bra!

Än så länge hade träffen fungerat klanderfritt ute på banan, mig veterligen inga incidenter, inga avåkningar, inget spill, det jag sett såg bra ut med väldigt få undantag, några behövde jobba lite på bakåtsikten i speglarna, några behövde träna på att hålla sitt spår och några behövde tagga ner lite men överlag sköte sig folk riktigt bra! Vädret var fortfarande kanonbra om man var där för att köra då både bil och förare skonades av den milda tempen och att det blåste lite.

Det var nu dags att investera i en endagslicens för att prova på banan lite, visst bilen var inte i sitt esse med broms på 3 hjul och lite halvsletna smala däck. Ett trist klonk i framvagnen som jag inte hittade gjorde väl inte suget större precis. Nåja jag gjorde mig i ordning och stack ut på ett pass för att se hur det kändes. I början hämmade bromsarna mig väldigt mycket men efterhand som tiden gick steg tempot något och nu var det mer däcken som hämmade framfarten med en grym understyrning då dom sämsta däcken satt fram. Bilen kändes även lite mjuk så jag tror detta får justeras lite tills nästa trackday, Även ute på banan upplevde jag att körningen var städad med några få undantag, omkörningarna funkade riktigt bra och med lite hjälp av ljustutan fanns det i stort sett inget att anmärka på i den frågan. Tiderna visade klart att bilen var lite "off" och jag låg 1-2 sekunder över mina normala tider vilket såklart kändes otroligt långsamt, dock uppskattade jag att jag fick varv vilket behövs då Knutan är lurig. Jag är nu på det klara att Idioten är den biten som jag absolut är sämst på, jag noterade en helt galen understyrning och såg att i stort sett alla plockade tid på mig här, även dom jag precis passerat osv, Här var däcken klart avgörande och framöver kommer det att gå bättre tror jag.

Efter att ha tagit en kort paus, justerat bort ett halvt kilo luft per däck och låtit bilen svalka sig lite ställde jag mig i kön igen, det märktes att träffen blivit mer populär och många banrävar var kvar på eftermiddagen med köer som följd, nåja ganska snabbt var man ute igen och i kön blev jag "påtvingad" en passagerare i form av en kille som gillade att åka bil på bana, efter några varv frågade jag han om det gick för fort eller så ""NEJ" svarade han, Ok sa jag går det får sakta då? JA! fick jag till svar och kunde inte annat än skratta, bilen varje inte i bästa skick och bilarna han åkt tidigare hade både mer pulver och slicks så nog gick det fortare i deras kärror. Nåja han fick en bra bunke varv och vi kunde hålla relativt jämnt men hans vän i en Sevenkära med kompressormatad T5 motor och det var jag relativt nöjd med dagen till ära. Efter ett tag var det dags att köra i depån och min medåkare hoppade ur bilen utan att se allt för missnöjd ut.

Det blev något litet pass till men nu när farten började stiga så blev bilen fruktansvärt understyrd och framfarten blev måttligt rolig, trots detta kunde man jaga lite och passera en del bilar och det är ju alltid skoj.Klockan tickade på och dagen började gå mot sin ände, jag hade ju fått köra precis lagom med tanke på bilens skick och att flagga är alltid skoj, dels gör man en insats och dessutom kan man se spårval och njuta av massa trevliga kärror på absolut första parkett. Jag tycker fler borde prova på att flagga lite för det är ingen raketforskning men absolut givande.

Som helhet var träffen riktigt riktigt bra i år, trots en heldag med massor av bilar i högst varierande former så lirade allt på, inget tjafs, inga incidenter osv. Förarmöten och besiktning och lite annat smått runtomkring kan dock förbättras lite till, jag tror orutinen hos många gör att det behövs lite tydlighet i vissa frågor runt flaggor, omkörningar osv. Men klart är att träffen växer för varje år både vad det gäller i kvalitet och bredd så det är med glädje man ser framemot 2014 års TPC träff på Ring Knutstorp.

Ett stort tack till arrangörerna och funktionärer som gjorde träffen så bra!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Trevlig rapport, som vanligt!
Saknar TPC-träffarna en del. Precis som du säger, så är det ju alltid en
skön blandning av folk och bilar. Och såklart lite sådär lagom förvirrat.

Hoppas att du får ordning på den gamla flakmoppen också, även om trehjulsbroms
väl passar utmärkt till just en sån.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

FredrikÅ skrev:
Trevlig rapport, som vanligt!
Saknar TPC-träffarna en del. Precis som du säger, så är det ju alltid en
skön blandning av folk och bilar. Och såklart lite sådär lagom förvirrat.

Hoppas att du får ordning på den gamla flakmoppen också, även om trehjulsbroms
väl passar utmärkt till just en sån.

Tids nog får jag väl ordning på han tror jag, faktum är att idag händer något som förhoppningsvis tar mig ett steg närmare en lösning.

Trots att jag bara har broms på 3 hjul är det ändå 50% mer än du har på ditt "fordon" Fredrik! Vi saknar dig så kom ut ur garderoben och det genast! Får jag ordning på flakmoppen så får du givetvis låna den på nästa PR-träff, jag vet ju hur mkt du älskade bilen sist du testade den

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Johan Sjöström skrev:

............................. och i kön blev jag "påtvingad" en passagerare i form av en kille som gillade att åka bil på bana, efter några varv frågade jag han om det gick för fort eller så ""NEJ" svarade han, Ok sa jag går det får sakta då? JA! fick jag till svar och kunde inte annat än skratta, bilen varje inte i bästa skick och bilarna han åkt tidigare hade både mer pulver och slicks så nog gick det fortare i deras kärror. Nåja han fick en bra bunke varv och vi kunde hålla relativt jämnt men hans vän i en Sevenkära med kompressormatad T5 motor och det var jag relativt nöjd med dagen till ära....................

Elis hälsar & tackar så jättemkt.

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Kristian Hesselmark skrev:
Johan Sjöström skrev:

............................. och i kön blev jag "påtvingad" en passagerare i form av en kille som gillade att åka bil på bana, efter några varv frågade jag han om det gick för fort eller så ""NEJ" svarade han, Ok sa jag går det får sakta då? JA! fick jag till svar och kunde inte annat än skratta, bilen varje inte i bästa skick och bilarna han åkt tidigare hade både mer pulver och slicks så nog gick det fortare i deras kärror. Nåja han fick en bra bunke varv och vi kunde hålla relativt jämnt men hans vän i en Sevenkära med kompressormatad T5 motor och det var jag relativt nöjd med dagen till ära....................

Elis hälsar & tackar så jättemkt.

Hälsa tillbaka från Captain Slow

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Bilen fotsätter muppa sig och även om det finns ljus i tunnelsn så är det JÄVLIGT svagt ljust nu.
10 timmars arbete nerlagt på bilen och vi är absolut problemet på spåren men det går troll i det så det står härliga till. Idag slutade kalaset med att bilen var okörbar därifrån på grund av småsaker.

Nåja andra än jag insåg nog idag att bilen VILL jävlas och gör det oxå. Det som gäller nu är att försöka låna en sats för att kona bromsrör och se om jag klarar av det, känner mig dock inte alls sugen på att göra det då jag vet hur hopplös jag är på saker som detta

Ett stort tack till all hjälp i garret idag och ett stort tack till www.nfs.nu som öppnade upp och fixade fram lite delar vi behövde på kvällen. thumbs up

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Har läst ikapp nu och det har varit fantastiskt kul thumbs up
Riktigt trist med bromsarna och jag håller tummarna att det löser sig.

Angående klonk i framvagnen: har du kollat framvagnsbalken? Höll själv bli tokig på Porschen efter ha ryckt, dragit och spänt bultar till förbannelse utan resultat, för att sedan upptäcka att bultarna till framvagnsbryggan inte var ordentligt åtdragna.

Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen hon lever!
<<   1, 2, 3 ... 140, 141, 142 ... 178, 179, 180   >>
360 besök idag (880949 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande