Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield V6 -05 - Nu med vildkatt under huven!
<<   1, 2, 3 ... , 16, 17, 18   >>
22 besök senaste veckan (124851 totalt)
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
Ja, det vore väl f-n om man inte kan få en generatorrem att ligga kvar när man byggt ihop en hel bil...!
Förhoppningsvis blir det bara depåstopp för koffein och bensin denna gången!

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
Liten snabbrapport från Anderstorp:
(Andra försöket, då Firef*cks lyckades krascha i precis "rätt" ögonblick. Dags att gå tillbaka till att skriva allt i extern editor, tydligen...)

    Generatorremmen blir inte kvar nu heller...! Dock är det inte längre i kurvorna den hoppar, utan nu beror det istället på att den långa remmen kommer i svängning, varvid spännanordningen inte orkar hålla emot. Tryckte dit en bra mycket hårdare: Ingen skillnad! Tror dock jag kommit på en retligt simpel lösning på detta... Funkar inte den heller så får jag helt enkelt trycka i ett större batteri så länge. (I vinter ska drivlinan ur för renovering av växellåda + Clevite-lager och ARP-bult i vevstakarna, och då blir det nog en liten racestartmotor, så att jag kan sätta generatorn lite närmare och stumt i motorn.)

    Kameran (GoPro HERO HD) lägger konsekvent av vid ca 3.7 GB. Förefaller fortfarande spela in, men filen slutar där... Firmwarebugg?

    Bromsen höger bak verkar ok nu - men jag har fortfarande problem! Det hjulet tenderar att låsa först, och bilen drar snett redan innan dess. Dessutom verkar det även som om det hjulet är mer benäget att spinna loss ut ur högerkurvor. Går jag på "för hårt" ut ur en vänster så börjar bilen däremot ställa upp omedelbart men snällt, och det driver ändå på rejält. Slutsats: Corner weight!

    Verkar som om jag klarade 95 dB denna gången också...? Fortfarande ingen siffra.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11694



Gällande din Hero, kör du FAT32 filsystem på minneskortet så har du en gräns strax under 4gb, testa att formatera kortet med filsystemet NTFS och se om det löser dina problem.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Det finns fler åtkomliga axlar på en bil med användbara varvtal. Din generator kan ju drivas från ingående axel diff eller från någon av drivaxlarna bak om det kniper, blir ju bättre än bara köra på batteri? Är ju en vanlig lösning på racebilar som startas på depåbatteri. Vanlig fix i vissa jänkare där det mest är motor där fram....

Några bilder här, stelaxelkit först, men lösningen på Audin nedan går ju spinna vidare på. Men bara ok på bil med baksäte.....generatorn skulle ju hamna under armbågen förstås på din bil
Men man kan tänka vidare, det finns ju många lösningar tänkbara.




_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Gällande din Hero, kör du FAT32 filsystem på minneskortet så har du en gräns strax under 4gb, testa att formatera kortet med filsystemet NTFS och se om det löser dina problem.

Det är VFAT enligt Linux, så det förklarar ju den begränsningen. (Aldrig omformaterad.) Hade ju väntat mig att kameran antingen skulle stoppa eller fortsätta i en ny fil - men uppenbarligen slutar den bara skriva och låtsas att allt är ok.

Både HD och HD 2 ska tydligen byta till ny fil, som jag trodde - och i vilket fall så begriper inte min kamera NTFS; bara hänger sig totalt.

Har uppgraderat till senaste firmware och kör ett test med VFAT...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
Re:

D5 skrev:
Det finns fler åtkomliga axlar på en bil med användbara varvtal. Din generator kan ju drivas från ingående axel diff eller från någon av drivaxlarna bak om det kniper, blir ju bättre än bara köra på batteri? Är ju en vanlig lösning på racebilar som startas på depåbatteri. Vanlig fix i vissa jänkare där det mest är motor där fram....

Jo, jag har tänkt på det... Sätta generatorn ovanpå diffen och driva från ena drivaxeln skulle kunna funka. Laddar ju inte så bra i lagliga hastigheter, men det är inte så många A jag behöver iofs...

Kardanen blir mycket riktigt svårt om man inte hittar en väldigt liten generator. (Mycket mindre än min från Suzuki Swift finns väl knappt? MC...? Skulle kunna klara mig med ännu mindre än 45 A.)

Men, jag har som sagt en annan idé att testa innan jag börjar bygga nya fästen igen... (Trots allt ändå bara provisorium tills jag fått bort startmotorn från det hörnet. Om det inte är en liten Rotrex som ska sitta där istället... Hmm... )

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Hur man löser drivning i vissa rallybilar, generator och styrservo


_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
Tänk om man hade en sådan massa plats i bilen...

Problemet med kameran är löst iaf! Ny firmware. Nu gör den nya filer vid behov, och kör på tills kortet är fullt eller batteriet tomt. thumbs up

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
Sammanfattning från Falkenberg:
    Bilen funkar enormt mycket bättre i det blöta med plastbussningar och snabbare samt glappfri styrväxel! thumbs up

    Det blir ändå hyfsat spännande med halvslitna, mediumhårda A048 när vattnet börjar flyta på banan...

    Generatorremmen är helt enkelt för lång för att funka utan någon form av guider eller rullar. Fixerat axelavstånd + rejäl spänning löste inte problemet; remmen flög ändå av så fort jag började varva lite på rakan.

Så, till nästa år får det bli antingen mer regnvänliga R-däck, eller riktiga regndäck. Det regnar ju så förbannat i det här landet, och dessutom är det kul att köra regn så länge grejorna funkar någorlunda. Funderar på Radical-dimensioner; slicks + regndäck... På ett sätt känns det lite fjantigt att halka runt med för lite grepp till effekten, men samtidigt känns det lite synd att frångå konceptet "helt gatlegal".

Startmotorn får bytas eller modifieras, så att jag kan sätta generatorn så nära motorn som möjligt istället. Det funkade ju perfekt innan, när generatorn drevs från en kamaxel.

Växellådan synkar allt sämre på vissa växlar, så den får också gås igenom i vinter...

Kanske blir det en Quaife ATB eller något också, men det känns som om det finns mer att göra på setupen. (Mindre camber bak ger mer bett vid pådrag, utan att påverka balansen speciellt mycket.) Om man inte går på slicks; då är det väl bara att börja om från noll.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5859



Re:

Olofson skrev:
Funderar på Radical-dimensioner; slicks + regndäck...

Vilka dimensioner är det då?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
Har ett par Radical-märkta Dunlop-slicks här; fram är det 190/535 R13 och bak är det 230/570 R13.

Fram blir det alltså samma bredd på slitbanan som A048 205/60, men lite fetare däcksidor och lite mindre rulldiameter, så det borde gå dit rakt av. Bak får jag flytta ut skärmarna lite. Finns ett par cm att ta innåt, men sedan har jag avgasrör i vägen - och ska man köra 13" så kommer man ändå inte mycket längre in, eftersom upright + leder inte får plats i fälgen.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530



Re:

Olofson skrev:
Sammanfattning från Falkenberg:

Växellådan synkar allt sämre på vissa växlar, så den får också gås igenom i vinter.


"It is not unheard of for S2000s to have gearbox problems, especially with the syncromesh
in the higher gears. Honda's fix for this is usually a new gearbox."
Från http://www.s2kuk.com/technical/faq/s2000_tech_faq_030107.pdf

Verkar som det funnits lite barnsjukdomar, växlar som hoppar ur och trögväxlade.

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
Tackar för infon! thumbs up

Blir väl till att plocka ner lådan och se vad man hittar, till att börja med. Finns det några erkänt problematiska serier som går att identifiera?

Denna har ju synkat bra från början, förutom 2:an som alltid varit lite motvillig på höga varv (mindre viktigt eftersom det inte är grepp till att dra på 1:an ändå), men har blivit allt sämre efter hand.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530





Got the red car back form the shop yesterday. It no longer pops out of 4th gear and seems to shift more smoothly though I haven't had a chance to do much on the icy roads. The service manager was kind enough to give me a copy of the service bulletin.

Summary:
Service bulletin #01-100.
Applies to all 2001-07 and 2008 S2000 from VIN JHMAP214.8S000001 to ....8S001499
Corrective action: Replace the mainshaft 3rd gear set and 4th gear.
Failed part: P/N 23451-PCY-000 H/C6234322
Defect code: 03214
Symptom code: 03701
"Any repair performed after warranty expiration may be eligible for goodwill consideration by the District Parts and Service Manager or your zone office. You must request consideration and get a decision before starting work."


http://www.s2ki.com/stor/library/TSB/A00-055.pdf

Det är bara att söka.


Ska bli intressant att se hur min beter sig när det blir dags.

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
Några nya bitar:


Slutresultatet - direktdriven generator:


Nu får rem<beep>et ligga och skämmas i någon väska...!

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
Liten rapport från LCCS-träffen på Knutstorp i söndags:
    Generatorn har inte flugit iväg än, och funkar utan problem! Lite lågt varv bara, men enda problemet med det i praktiken är att man får varva till som f-n för att den ska gå igång och börja ladda. Får väl koppla in "aktiveringen" till motorstyrningen...

    Alla temperaturer och tryck är under kontroll. Hade inte gjort något med lite större kyl för stabilare vattentemp, men det verkar hålla sig på mattan iaf - kanske dock mest för att jag bara har grepp till att ta ut full effekt på rakorna.

    Växellådan har sina små synkproblem på 2:an och 4:an, men det verkar inte bli värre. Kanske klarar denna säsongen utan renovering. (Har ont om både tid och pengar nu...)

    Ljudproblem! Första passet gick bra, sedan fick jag 98 dB, och sedan 108. Hittade inget fel då, men kom undan med att köra en växel högre resten av dagen. Orsaken: Utmattningssprickor i aluminiumhöljet på slutburken. Igen. Hade den varit rund så hade det nog funkat fint - men nu är det plana sidor som vibrerar en hel del, så det håller bara en säsong, i bästa fall.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
Rapport från Anderstorp 20130606: (Eftersnack)

Åtgärder:
    Nytt hölje på slutdämparen + stag för att stoppa vibrationerna.
    Glappande rattnav åtgärdat.
    1/8 varv mindre toe-out per sida fram, för att eventuellt spara framdäcken lite på vägen.

Resultat:
    Verkar som om en del effekt saknas... Kommer inte i närheten av tidigare 220 km/h på rakan, trots bra utgång och sen bromspunkt!
    Bilen känns aningen motvillig och tungstyrd vid korrigeringar på vägen i de flesta fall. Märks inget på banan.
    Låsningstendenser bak vid bromsning; får snällbromsa.
    Understyrt så fort man inte motorbromsar eller ligger på.

Åtgärder:
    Slang för kalluft från blinkers till luftfilter.
    Ett halvvarv mindre camber bak.
    Bromsvågen framskruvad max; ca 2 varv till.

Resultat:
    Ingen märkbar skillnad på topphastigheten.
    Aningen bättre balans och bett, men fortfarande understyrd!
    Bromsa sent och hårt går bra! I snabbare kurvor funkar det att växla ner ett steg i taget och fortsätta bromsa in i kurvan. Möjligen är cross-weight inte optimal, men viktfördelningen är ju asymmetrisk, så det går aldrig att få full bromsverkan på båda bakhjulen.

Övrigt:
    Dricker en del olja vid motorbroms... Gick nog åt ca 1 liter på 50 l bensin.
    Terminalmuttrarna på generatorn lossnade och svetsades sedan fast - tyvärr utan tryck på kabelskon, så det blev glapp...


Vad beträffar effekten så misstänker jag att denna motorn helt enkelt ger mest effekt vid "maxläget" (30°) på VVTn. Jag körde 32° (oreglerat; konstant öppna VVT-ventiler) när jag hade 220 i sluthastighet, och hade då rejält vrid från ganska låga varv, men började tappa över 6000 rpm. Med nuvarande 25° ser det bra ut i mappen och känns vettigt - men det saknas uppenbarligen en hel del effekt, då jag inte kommer över 210 trots högre utgångshastighet och senare bromspunkt. Får experimentera vidare med det där...

I övrigt; löda terminalen på generatorn, och ännu lite mindre camber bak kanske. Börjar bli dags för lite nytt gummi också.

Toe-in fram (eller vad man ska kalla det; rullningsneutralt är flera mm toe-out med denna cambern) funkar helt enkelt inte på denna bilen - och det värsta är att det är på vägen (där det skulle behövas för att kompensera för cambern) man har mest ont av det. Tyvärr är det struligt att justera camber på denna framvagnen, så det är inget jag vill hålla på och ändra mellan bana och väg. Börjar väl bli dags att göra som alla andra: Trailer...

4:an synkar alltjämt lite dåligt, men det verkar inte förvärras nämnvärt. Får väl gå så länge det är körbart, som det ser ut nu.

Den här oljeförbrukningen är dock lite oroande... Slitage eller kommande haveri?

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
Mjaha... De här låg och skramlade runt i mitt plenum:

Kanske inte helt optimalt...

Kammarna står nu på 30°. Kanske är det helt enkelt här någonstans (normalt max för VVTn) man får ut max effekt? 20° och 25° var iaf klart mycket sämre än de 32° jag körde först. Kanske var det bara de extra 2° som gjorde att jag tappade lite överdrivet mycket över 6000 rpm?

Har inte hittat några tecken på något katastrofalt iaf. Alla tändstift och kolvar ser OK och lika ut. Det enda jag kan se (med endoskop) är att cylinderväggarna är väldigt blanka, så det är väl helt enkelt dags för en renovering inom kort... Denna motorn har ju släpat runt på en tung Jaguar ett bra tag innan den hamnade i mitt badkar, men jag tycker ändå det är lite förvånande med tanke på hur lite slitage det var på Mondeon när jag bytte packningar runt 25000 mil eller så.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
Oj! Glömde uppdatera här...

Numera ser det alltså ut så här i den polerade plåtburken:

Epoxylimmat (igen), samt nu även med tre skruv per tratt. Skruvarna är rejält försänkta i "omvänt koniskt" hål, och överplastade. Man vill ju inte ha lösa skruv som ramlar ner...!

Lite konfunderad över resultaten med kammarna på 30°, dock. Känns som om det drar som f-n från ca 3000 rpm, men sedan är det inte så spännande över 5500. Ungefär som med 32° (mot stoppen in den numera låsta hydrauliken), fast ännu mer bakvänd vridkurva. Dessutom säger loggarna att det går fett i stort sett överallt. WTF!?

Får se om jag får ordning på det, annars får jag väl skruva tillbaka till 25° så länge... Behövs väl inte så mycket mer än 240 hp på Knutan ändå.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
Rapport från TPC Knutstorp 20130714:

Insugskammarna nu på 30°, som sagt, och efter att ha fått ordning på mappen så är det bara att konstatera att det är här någonstans man ska ligga med denna motorn! Massvis med effekt, och brett, lättkört register som räcker i stort sett upp till varvstoppet. Det enda "problemet" är väl att huvudregistret, från 5500 rpm och uppåt, sluttar något nedåt (dock inte alls som det gjorde från början med 32°; då var det knappt lönt att dra över 6000 rpm!) - vilket iofs gör att varvet inte sticker iväg på samma sätt när man råkar spinna loss.

Perfekt grundkaraktär för en liten centrifugalkompressor, tror jag...

Ett enda litet haveri: Laddningsregulatorn brann upp under sista passet, och sedan laddade bara en liten aning, och bara förutsatt att den fick kylning + minst 3500 rpm på motorn. Blev till att rulla undan lite lagom för att komma hem sedan, med andra ord... Jag tror helt enkelt generatorn får för dålig kylning, eftersom den både varvar dåligt (1:1 mot motorn) och går baklänges numera. Ska lösa det med annan kylfläkt.

Sedan får jag kanske köra med ett lite mer slitstarkt material till generatorns flexkoppling också - men den biten är iaf (äntligen!) pålitlig nu. Generatorn går tills man gnagt bort hela kopplingen metall mot metall om det skulle vara så!

Många roliga varv blev det, och bilen känns välbalanserad och kul att köra, även om det finns vissa problem att få ner effekten i backen genom de gamla R-däcken. Tyvärr fick jag nog bara med knappt hälften av passen på film, men jag ska se vad jag kan hitta där...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473


Trådstartare
För<meep> generator<meep>!

Det är ungefär vad jag har att säga efter dagens övningar. Laddar fortfarande dåligt och oreglerat med ny regulator, så det är något annat som brunnit. Det går väl att lösa iaf - slänga dit en ny generator, om inte annat - men orsaken till haveriet måste utredas och elimineras... Helst innan fredag - annars får jag inhandla ett extrabatteri eller två, och en rejäl laddare.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield V6 -05 - Nu med vildkatt under huven!
<<   1, 2, 3 ... , 16, 17, 18   >>
22 besök senaste veckan (124851 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande