Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 86, 87, 88, 89 >> 4 besök senaste veckan (331358 totalt) |
Re:
Ny katt beställd från Ferrita, kommer på torsdag hoppas jag. ![]() Sen skall delar av systemet byggas om, diffen på plats, ny olja i motorn, bilen ses över och sen hjulinställning och CW innan avfärd på lördag. ![]() Troligen blir listan prioriterad i vanlig ordning! Ses på Söndag, skall bli kul att försöka köra fortare än dig! ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Första mekarkvällen i det tillfälliga mekargaraget avklarad. Rejält trångt, men bättre än inget alls. Man kan väl säga att garaget ger mig ordentligt med motivation till det egna bygget i alla fall.
![]() På plats sitter nu en diff där utväxlingen är justerad något sedan tidigare. Utväxlingen som användes tidigare har stämt illa i ett par kurvor på samtliga banor de använts på där jag tvingats växla mitt i kurvan. Hoppas slippa det nu. Min primära diff, som används på de flesta banorna, är oförändrad. Ja, bortsett från att inga asymmetriska ramper används längre på någon av bakaxlelklumparna. Vädret verkar bli strålande på söndag. Kul då Louise och barnen ska följa med. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Racerapport från deltävling 5 & 6 på Mantorp Park
Förra helgen kördes deltävling 5 & 6 i årets upplaga av BMW Cup. Den ursprungliga planeringen hade egentligen Rudskogen som värd för dessa tävlingar men av olika anledningar fick det arrangemanget ställas in och Mantorp tog dess plats. Mantorp stod även som värd för premiärtävlingarna i början av maj, då med massa småstrul i form av ickefungerande bromsljus och växelspaksställ som vibrerat loss. Skulle vi äntligen få köra en hel tävlingsdag utan strul? Minimalt med tid har lagts på bilen då det är mer än fullt upp med husbygget, men ny utväxling har dock letat sig in under diffkåpan. En snabb tvätt hanns också med precis innan lastning på lördag förmiddag. Peder hade tyvärr inte möjlighet att följa med denna gången men jag fick lite depåhjälp av farsan istället. Eftersom det är semestertider för somliga kunde Louise och barnen följa med. Helt plötsligt hade jag värsta hejjarklacken! ![]() Kval Med tanke på att prognosen utlovade härlig högsommarvärme var planen att försöka sätta en bra tid så tidigt som möjligt i kvalet, innan det blev alltför varmt. Efter några uppvärmningsvarv var det dags att bygga upp lite fart för att försöka sätta en hygglig kvaltid. Den planen sprack ordentligt redan efter första varvet då Lundwall snurrade av i inbromsningen efter dragracingsstrippen och fastnade i gruset. Gulflagg och sedan vitflagg vid bärgning så jag avbröt passet efter bara 6 körda varv och en "bästatid" på 1:31,672 som märkligt nog var näst snabbast, trots ljusår bakom Patriks 1:29,395. I kvalpass två gjorde jag två försök om ett par varv vardera med lite däckstrycksjusteringar mellan vilket resulterade i 1:29,841 som bäst. Patrik förbättrade inte sin kvaltid men han var fortfarande snabbast med sin tid från första passet. P2 alltså, 45/100 sekund bakom. Deltävling 5 Jag startade i vänsterledet med Patrik snett framför till höger och kom iväg bra när fältet släpptes. Innerspår genom startkurvan med Patrik bredvid till höger. In i Parisern stockar det ihop sig och jag väljer att försöka ta höjd på yttern om Spjuvern (gul M3 E36 i klass Special) i hopp om att vara före Patrik genom Parisern. I ytterspår var det halt och någon väg vann jag inte då Patrik täppte till fint på innern och då jag dessutom inte fick in bilen innanför banmarkeringen utan grenslade kurbsen fick Patrik en rejäl lucka direkt. Jag har riktigt svårt att snabbt komma upp i fart jämfört med Patrik. På första varvet tappade jag knappt 2 sekunder, varv 2 ytterligare drygt 1,5 sekund, varv 3 knappt 7/10 sekund och varv 4 knappt 4/10 sekund. Efter 4 körda varv har patrik alltså en behaglig lucka på knappt 4,6 sekunder. 5 av de 6 kommande varven är jag sedan snabbare än Patrik och efter varv 10 har luckan har krympt till 2,6 sekunder. Sedan börjar bilen suga luft genom vissa kurvor och de två sista varven tappar jag 5,9 sekunder till Patrik. I mål som tvåa alltså, slagen med 8,5 sekunder. Bästatiden under racet var 1:29,654. Härligt att få köra till mål för en gång skull men märkligt nog problem med bränslebrist. ![]() Film från deltävling 5 Deltävling 6 Inför den sjätte deltävlingen toppfylldes bilen med bränsle sedan lyfte vi bilen på högersidan för att försöka få ut eventuell luft och sedan toppfyllde vi igen. Allt för att slippa problemen med bränslebrist som fanns i dagens första tävling. Patrik kom iväg bättre och planen var att försöka ta rygg och inte släppa iväg honom så mycket som i första racet. Min bil är lättare och det har funnits tydliga tendenser på att Patrik är snabb i början medan jag kör lite fortare relativt honom längre in i tävlingen. Planen följdes sådär... Luckan blev inte lika stor direkt, men den slutade aldrig växa. Värmen gjorde att det var svårt att åka fort, greppet saknades helt enkelt, och Patrik var snabbare i princip varje varv. Med två varv kvar av tävlingen var luckan komfortabla 6,3 sekunder. Då började min bil verkligen få svårt att hålla liv i motorn. Den svarade inte på gas och accelerade oerhört långsamt. Varv 11 klockades på 1:36,5 medan sistavarvet gick på 1:43,7 och det handlade inte om att jag slutade köra utan det gick verkligen inte fortare än så. På invarvet efter avflaggning dog bilen helt och jag blev knuffad in i Parc Fermé. Racets bästatid var 1:30,781 Som tur var hade totalvinnaren i deltävling 6, Håkan Johansson, varvat de som låg efter mig i klassen och han hann sånär varva mig också, annars hade jag aldrig klarat andraplatsen. Film från deltävling 6: Summering Jag tog mig i mål även i den andra deltävlingen för dagen och med det i åtanke får helgen anses vara ett rejält fall framåt. Patrik var klart snabbare än mig i helgen och vann välförtjänt. Tyvärr var jag inte tillräckligt snabb för att kunna utmana och bjuda på underhållande door-to-door-fighter. Men jag lyfter på hatten och gratulerar! ![]() Patrik har höjt lägstanivån på sig själv och bilen från i fjol och kombinerat det med riktigt bra kvaltider. Jämna och låga tider i racen så är man snabbt i mål. Imponerande och tveklöst klassens måttstock! Hur ska vi hitta den tid som krävs för att kunna vinna för egen maskin? Visst, jag upplever bilen som allt annat än följsam, men det skiljer lite för mycket för att det ska kunna göra hela skillnaden. Bromsarna däremot fungerar grymt bra. Känslan är fantastiskt bra och jag bromsar säkert 20 meter senare efter långa rakan jämfört med originalbromsarna. Däremot begriper jag mig inte på varför jag helt plötsligt gör av med mer bränsle? Visst brukar det vara på håret att det funkar, men så illa som det var i deltävling 6 har jag aldrig tidigare upplevt. Gör man av med mer bränsle när det är varmt? Kan bränslet börja koka och skapa någon form av ånglås eller liknande i fuelrailen? Det är väl inte värre än att jag får bygga ett catchtanksystem, men jag förstår inte hur det kan skilja så mycket i bränsleåtgång. I våras fanns inga problem alls, nu höll jag på att inte ta mig i mål. ![]() ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Re:
Tack för morgonfilm! ![]() Det känns som att tiden är förbi när jag tar in på dig i inbromsningarna, nu är det nästan tvärt om? Angående väghållningen skulle vi kunna göra som jag skrev i mailet, en mekar natt i Lödde, barfota, gin & nytorkat golv löser nog problemen även om jag egentligen inte vill hjälpa dig att bli snabbare ![]() ![]() Knutan kommer bli en ordentlig utmaning för mig, helt klart. _________________ Patrik Skoog |
||||
Re:
det där undrar jag också, lundvall hade problem att soppan tog slut och min hackade på sista varvet, hade lika mycket soppa i som alltid annars och det brukar vara en del kvar. har funderat en del på det och kan inte förstå och nu är vi minnst tre bilar som upplevde samma ![]() _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Re:
Vet inte hur mycket det är på originalsprut men normalt så kompenserar sprutet med mindre soppa ju varmare insugstempen är. 20 grader är normalt 0 i kompensering och 30grader = -2% 40grader = -4% osv. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Re:
Konstigt då vi kört 12 varv på Mantorp de senaste 4 åren ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Jag kör också vanlig 98 fast från OKQ8 hemma hos mina föräldrar i Tranås. Jag har svängt över och tror att det inte var bränslebrist utan snarare ett värmeproblem. Dels för att bensinen har räckt tidigare och dels för att flera fick samma problem just nu när det var riktigt varmt. Vill minnas att jag haft samma symptom tidigare för ett par år sedan på Anderstorp när det var tokvarmt ute. _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Re:
Skulle inte Johan orka svara ( förstår om han är less ) så kort sammanfattat. bränsle ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
Något konstigt har hänt för nu fyller bränslereturen den halvan av tanken som inte används och normalt sett är tom. Returbränslet når alltså aldrig tankhalvan där pumpen sitter och då tömmer jag tanken (knappt 30 liter) på ganska exakt 26,5 km... Hygglig soppaförbrukning!
![]() Bakgrunden är att jag har delat originaltanken på mitten som så många andra. Jag har kvar den halvan av tanken som inte används, främst av bilbesiktningsskäl men på senare år även av viktskäl då jag ändå kör omkring med massa pansar i bagagen. Returbränslet leds genom den tomma tankhalvan för att tömmas i koppen under bränslepumpen. Det märkliga är att den här lösningen har använts helt orört sedan 2006 utan problem. Hur som helst är det dags att bygga om systemet nu. Jag är riktigt trött på att inte få köra hela tävlingar. Sedan misstänker jag att det är något lurigt med effekten. Den varvar inte i närheten av vad den gjort tidigare och jag hade svårt att köra om standardbilarna på raksträckan trots att jag både har mer effekt, lägre vikt och bredare däck vilket borde generera högre utgångshastighet. Bilen ska upp på Civincos rullar senare i veckan. Varvtiderna i helgen har varit pinsamt dåliga. Visst, det har varit varmt och jag missbedömde hur mycket det skulle påverka däckstemp och däckstryck. Jag trodde temperatur och tryck skulle öka mer under längre stinter, men jag fick inte riktig temperatur i däcken ens under racet. Till söndagens race höjde jag trycket i däcken något vilket gjorde gott för beteendet. Körningen och attacken, framförallt i söndagens race kändes riktigt bra men jag misstänker att motorn inte gav normal effekt för då borde det gått fortare. På söndagen var det inte så varmt, men ändå var racets bästatid 1,3 sekunder sämre än PB. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Dubbelkolla vevaxelgivare och ev kamgivare. Speciellt den förstnämnda kan ändra beteende när den blir varm, kom på detta precis! Kan vara svårt att mäta utan oscilloskop men värt besväret, nästan att du skall byta i förebyggande.
Civinco är känslig på dessa punkter också, fråga mig inte hur jag vet ![]() Hoppas du hittar svar i bänken, tror temp kompenceringen strular också. _________________ Patrik Skoog |
||||
Re:
Typiskt..... jag som hade både oscilloskop och dator med mej ifall..... Det hade tagit 5 minuter att kolla signalerna. Men skulle nån av sensorerna klippa, borde systemet slå ner tidvis. Dvs uppfattas som misständningar..... Brukar släpa med mej en låda med ett ganska komplett knippe mätverktyg. Kanske bra att veta om nån skulle få strul vid något annat tillfälle ![]() Synd man inte kan kolla ventilras med skopet ![]() ![]() _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||||
Racerapport från BMW Cup på Knutstorp där deltävling 7 & 8 avgjordes i helgen.
Denna gången var den traditionsfyllda sommarträffen en samträff med PCSR, alltså Porsche-klubbens motsvarighet. Kul med en depå fylld av tävlingsbilar! ![]() Eftersom vi var många bilar som skulle träna och kvala samtidigt bestämde jag mig för att försöka sätta en tid så tidigt som möjligt. Vädret visade sig från sin bästa sida och redan på morgonen var det rejält varmt. Kval Mycket bilar gjorde att det var svårt att få fria varv. Efter första kvalpasset var bästatiden endast 1:09,260. Andra passet stod jag över, justerade lite dämpare på bilen och gjorde ett försök till i tredje passet. Bromspunkterna satt bättre, balansen bättre men ändå besvärliga kast i långsamma svängar och urusel traction. Tiden förbättrades till 1:08,140 vilket förvånande nog var 1/10 snabbare än Patrik. Men ändå en sekund sämre än personbästa från i fjol. Påverkar värmen så mycket? Nåväl, skönt att få stå överst i resultatlistan någon gång denna säsongen i alla fall. Eftersom Patrik alltid kör som en biltjuv de första varven var planen att försöka hålla honom bakom mig några varv och därmed hindra honom från att skapa den där luckan på 5 sekunder innan tiderna mellan oss stabiliseras. Skulle jag lyckas med det fanns en god chans att få rejsa om segern på allvar. Dessvärre innebar min startposition att jag skulle stå på vänstersidan med Patrik snett bakom till höger, på insidan alltså. Race 7 Jag lyckades inte placera mig så jag såg lamporna när starten gick och redan vid inbromsningen var Patrik på insidan, en halv billängd före. Planen gick åt pipan redan efter ett par hundra meter alltså. Patrik hade bilar till höger om sig och kröp närmare min bil. Jag kunde inte ge mer plats då jag redan körde längs asfaltskanten. En lätt touch mellan bilarna vid inbromsningen men inget allvarligt. Jag hängde kvar på utsidan men i startkurvans utgång fanns inte plats åt mig då Patrik fick en tryckare i dörren av en bil i Special. Jag tvingades grensla curbsen och Patrik var helt förbi. De följande varven drog Patrik säkert ifrån, medan Cardevik och Bergström i sin tur tappade kontakten med med mig. Redan efter halva racet började bilen tveka genom vissa kurvor och efter 12 körda varv gick det inte längre. Färdigkört och in i depå... Bästa varvtid var 1:09,163. Inte mycket kändes bra. Taskig balans, dålig grepp, slö motor och halvengagerad förare. Hade jag haft dragbilen på plats hade jag lastat och åkt hem. Inget gjordes åt bilen, jag var trött på skiten och hade jag fått ett seriöst bud på den hade den bytt ägare. Kvällen spenderades på Lilla Torg i Malmö... Lördag morgon hade viss del av motivationen kommit tillbaka. Jag rev ner avluftningen till bränsletanken men innerst inne trodde jag att felet var värmerelaterat. De gånger jag haft problem hade det varit väldigt varmt, vilket det också varit under lördagens race. 32 grader i skuggan ställer allt lite krav på materialet. Under söndagen var det bara 22 grader vilket var en väsentlig skillnad. Kanske skulle jag kunna ta mig till mål? Men, när bilen hissades upp för en koll av hjul och hjulupphängning, jag hade fått kraftiga vibrationer efter åkturen över curbsen i först kurvan, hände något märkligt. Det formligen forsade ut bränsle när bilens högersida lyftes. Jag kände på slangar och kopplingar men inget som avslöjade en så kraftig läcka. Av oklar anledning bestämde jag mig för att kolla in i den tankhalva som är tom. När nivågivararmaturen lyftes såg jag att tanken var fylld till bredden! Alltså den tankhalva som bara hänger där för att bilprovningen inte ska märka att jag byggt om bränsletanken. Pumpen sitter i andra halvan men returen från motorn leds rakt genom vänster tankhalva innan returbränslet släpps i koppen vid pumpen. Nu hade något uppenbarligen hänt för returen fyllde istället fel tankhalva. Eftersom jag kört med denna lösning sedan 2006 finns två tänkbara scenarior. 1) Returbränslet sipprar sakta ut och fyller den tomma tankhalvan och att problemet uppdagats först nu när tanken fyllts till bredden. 2) Något har gått sönder vilket gjort att returbränslet fyller fel tankhalva omedelbart. Eftersom det började närma sig start tömdes den "tomma" tankhalvan på bränsle och jag hoppades på scenario 1. Däcktrycket var lågt trots värmen, jag byggde inte så mycket temperatur som jag trott. Kalltrycket ökades 0,1 bar och stötdämparna fram justerades 2 klick. Redo för start. Nu hade jag blivit riktigt taggad då jag hoppades ha funnit problemet bakom mina problem. Sist i fältet spelade ingen roll, nu var det 200% attack som gällde! ![]() Race 8 Som vanligt när man startar sist i fältet tappar man väldigt mycket tid. Särskilt på en så trång bana som Knutstorp där man har svårt att komma om någon som kör defensivt. De första varven var i alla fall otroligt roliga. Maximal attack och varje tillfälle till omkörning togs och på bara ett par varv hade hela standardfältet körts om och halva modifieradklassen. Cardevik och Borgar Hansli fightades framför och jag såg hur jag närmade mig. Jag formligen stod upp och körde! Men! Då började började bilen hacka igen och jag tappade mark. Ett par varv senare var det bara att vika in i depån. Igen. För fjärde gången på åtta starter 2013. Fler under 2013 än samtliga andra DNF sedan jag började tävla. Det visade sig att att det var scenario 2, dvs något har hänt och returen fyller fel tankhalva direkt. Även om helgen varit mer än helkass var jag mig ändå nöjd med mitt andrarace. Körningen kändes riktigt bra, bilen fungerade betydligt bättre, balansen riktigt bra och de elaka kasten i låg fart inte så elaka som vanligt. Tryckhöjningen hade gjort susen alltså. Däremot känns fortfarande greppet ut ur långsamma svängar riktigt dåligt och motorn kändes påfallande slö. Jag hade svårt att accelerera förbi standardbilarna, trots betydligt mindre vikt, starkare motor och bredare däck vilket borde generera högre kurvhastighet och bättre fart ut på rakorna. Det kan vara förklaringen till att bästa varvtiden var blygsamma 1:08,349 trots att det i övrigt kändes så bra. Nu har jag i alla fall lokaliserat varför jag jag har hög bränsleåtgång. Tanken måste rivas ner, halvan som inte används kapas bort och ny returledning dras. Borde vara avklarat på en helg. På torsdag körs bilen till Civinco för felsökning. Kanske ska man byta givarna som Patrik nämnde i förebyggande syfte? ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Om du tycker att du har dålig traction kanske du borde prova min bil, det är bara att rita valfri längd på valfri växel
![]() Bra kört och lycka till med tanken. _________________ /Mathias Cardevik ![]() 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||
Då Civincos rullar strular ställdes dagens körning in. Men eftersom en dag redan var vigd åt bilen började jag riva ner bränsletanken istället. Det är ett drygt jobb att tömma en tank helt och hållet, men det gick faktiskt förvånansvärt bra och jag slapp bada i bensin.
Tanken är alltså nere på backen och den halvan som inte används är bortkapad. Eftersom det redan sitter ett skott mellan tankhalvorna slipper jag svetsa. Ska bara dubbelkolla att det är tätt. Fråga till er med E30 och halv tank. Har ni gjort nya fästen för tanken eller räcker de tre som blir kvar när den kapats på mitten? Eftersom man är lat av naturen skulle det såklart vara skönt att slippa göra nya fästen. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 86, 87, 88, 89 >> 4 besök senaste veckan (331358 totalt) |