Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 141, 142, 143 ... 178, 179, 180 >> 447 besök idag (881036 totalt) |
Re:
Oj du menar att du läst alla sidor? Nobelpris till dig för att orka med det! Jo bromsarna är trista, bara en kväll som igår är eneverande, så nära men ändå så långt borta, hela tiden tänkte vi NU NU NU men varje gång blev det NEJ NEJ NEJ ![]() Bra tänk där med framvagnsbryggan, jag har känt lite på den men absolut inte tillräckligt, kan absolut vara värt att kolla igen. Klonket kommer/hörs ofta i låga farter när man passerar gupp och annat där nivån skiljer på marken.Jag har jävligt svårt att höra var det kommer ifrån men fram är säkert och jag tycker mig höra att det klonkar på båda sidor. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Nä, bara från sidan 135 eller så ![]() ![]() På min bil var det mer att det klonkade till när man la på sidobelastning, då flyttade sig balken lite. I.v.f. är det lätt att kolla om det står rätt till. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Spännande bok var det ja, det tar jag som en komplimang Eddie!
![]() Breaking news! Vi gör ett nytt försök idag, verktygen som packade ihop idag ersätts och om nu bara den där J..A Murphy håller sig undan får vi ihop det ganska snabbt. Känns riktigt bra då jag är mer eller mindre säker på att om jag själv gett mig på att kona bromsrör osv hade jag lagt ut bilen på blocket ikväll.. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Undrar hur den annonsen skulle se ut? Ovanligt snabb flakmoppe säljes Försiktigt körd av äldre herre / Aldrig körd i regn / Bra bromsar på alla tre hjulen / Mycket välservad, senaste servicen gjordes i natt. Etcetera. ![]() _________________ -- |
||||
Re:
![]() ![]() _________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se ![]() Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||
Re:
En så kallad "Gaute" då alltså ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
jaha ännu en stund i garaget avklarad, den största skillnaden mot i går var att jag idag monterade in min tur-maskot i bilen för att förhoppningsvis komma vidare med dessa förbenade bromsar. Det började lite sisådär då vi konade och skruvade ihop grejorna så sprutade bromsvätskan hejvilt mellan slang och kopparrör. Något var jävligt fel men vad? Dagen till ära hade jag och Blixt som agerade hovmekaniker sällskap av Simon ( han vars motor jag körde sönder
![]() Nåja ner i gruva igen och nu med hopp om lösning än en gång, jag tror faktiskt det var 10:e gången bromsröret klipptes och konades, en jäkla tur att Blixt hade tänkt till och tagit i ordentligt på bromsrörerets längd. När det väl satt ihop var det dags att testa om det var tätt och efter så mycket motgånger tror jag vara sig jag eller Blixt hade några större förhoppningar. Jag pumpade och pumpade på pedalen men hörde inget uppgivet "suck" eller dylikt, efter ett tag hördes det mer åt " va fan det funkar" hållet och vi blev alla lättade. Det var alltså Biltemanipplarna som dragit oss vid näsan hela tiden. Efter att ha luftat och städat undan allt slabb åkte Blixt iväg då andra åtaganden pockade på hans uppmärksamhet. Det kändes grymt skönt att det nu fann bromsar på alla 4 hjulen. Simon var även han värdefull idag då han kom med input från annan vinkel och det är kanon när man kört fast. Det får bli en rejäl luftning runt om innan jag kan avgöra om bromsarna är som dom skall, kommer det att funka med luftningen fram utan att det flippar? för vi tillbaka den där goa rock solid känslan i pedalen och så vidare.. Jag är ytterst tacksam för Blixt:s initiativ som var taget helt utan minsta påverkan från mig, en teori vi kom fram till var att alla var så jävla trötta på mina ursäkter och Blixt var någon slags Messias som skulle undanröja dessa ursäkter. Jag hade ju dessutom fälgar i skuffen skodda med helt nya Yokisar, det enda jag hade mer att säga var ju att bilen klonkade något sjukt i framvagnen men att jag inte hittat något. Givetvis drogs då hylsor och nycklar fram för en översyn av framvagnen men jag tror väl inte det hittades något ordentligt kasst. Ett motorfäste gick att dra något men inget att tala om. Simon fick agera lite chaufför och vi passade även på att dinera i all sin enkelhet, Falafel på Rosengård är minst sagt exotiskt för en förvirrad påg från Vinslövstrakterna ![]() Jag konstaterade under färden hem med Compacten att det klonkar något enormt i framvagnen och ligger det inte en 349 delars kamasa tool sats lös under huven är något fel trasigt så är det bara. Nåja detta släpper vi nu och glädjs åt det faktum att bilen bromsar på 4 hjul. Tack för en grym insats Blixt, Tobbe och Simon och sist men inte minst min Tur-maskot! ![]() ![]() ![]() ![]() Gaffi, Tur-maskoten! ![]() ps: när jag skriver vi var det i regel Blixt som gjorde något, i bästa fall agerar jag handräckare eller dåligaideérspruta Ds _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Jag har tagit ett beslut, gaffi får sitta kvar i bilen ett tag ![]() Det finns MASSOR kvar att göra på bilen men det får bli någon form av prioritering. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
f-n vad skönt för dig att äntligen löst dina bromsbekymmer!!! bra med goa gubbar+giraffer som bollplank, tesen kring "desto fler kockar" gäller alltså inte alltid:)
njut av segerns sötma innan du kastar dig in i nästa huvudvärk! _________________ Ola BMW |
||||
Re:
Tack Ola! Skall vi vara RIKTIGT ärliga så hade jag ju redan ordentliga problem med mina bromsar innan det plötsligt slutade flöda i ett rör. Jag har inte hunnit klargöra än om allt är löst även om jag lever i den tron. Jag menar efter att ha bytt HBC, ABS Pump, bromsrör på ett flertal ställen vore det väl själva F.A.N om det inte lirar. Men broms på 4 hjul är klart nice. jag njuter som du säger ett tag sedan går vi vidare ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Det som var problemet var att Biltemas nipplar vi använde var gängade hela vägen ner vilket inte slangarna var, med rätta nipplarna var dom lite lätt konade längs ner och anslöt mot slangens kona/gänga på ett mer rätt vis. Jag hoppas den förklaringen kan duga. Vi drog åt så det stod härliga till men fick det aldrig tätt och då skall det ju ändå inte dras så där galet hårt egentligen. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
sånt klonk brukar vara krängningshämmar infästning. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Re:
Jepp ett typiskt ställe för klonk, har dock kollat detta men skall dubbel och trippekolla detta igen såklart. Tack för värdefull input! _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
De stagen är rätt billiga, byt de även om du inte känner något glapp! Har varit med om att jag inte kände att det glappar men det blev tyst och skönt efter bytet! Skönt att bromsarna verkar vilja vara med igen! ![]() _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
jag hade klonk på min z3 (såld nu), det var "musörat" som var bytt till delrinbussning som var lite tight på ena sidan. Lätt slipning bara några tag med fint papper och smörjning (minns inte vilket medel) tog bort allt klonkljud. Det var millways bussning och Samuels tips.
Med vänliga hälsningar Daniel Öhman _________________ Daniel Öhman BMW Cup nr 12, 330ci E46 |
||||
Ja det var ju det längsta bromsrörsmecket sedan istiden skulle jag tro. Måste varit ett helvette att få stopp på dom mekaniska mammutarna med nipplar gjorda av ben och horn. Men det redde ju ut sig till slut. Hoppas nu bromsarna funkar som önskat efter en luftning!
![]() Vad har du förändrat i framvagnen på sista tiden ? Något som har uppkommit efter någon ändring eller kommit sakta smygande ? _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||
Re:
Skall bli spännande att se hur det lirar nu men gör det INTE det byter jag ut den mot en mekanisk mammut eller dylikt. ![]() Det som är utbytt i år är ju dämpare/fjädrar/krängstag/bakre bärarmsbussning Krängstagen är såna där fina justerbara som jag tror Samuel har gjort, även dom bakre bärarmsbussningarna är från Samuel (delrin/exentriska) Sedan har jag andra beggade skivor fram, ok och sådant har ju varit av ett antal gånger även i samband med renovering i vintras. Klonket kom mer eller mindre omgående, kanske inte på en sekund men det är inget som funnits där sedan förra året. Just nu låter det förjävligt måste jag säga. Både jag och även du har ju rotat lite därframme och det mest uppenbara verkar sitta. Men om bilen hänger på pallbockar eller lyft blir det väl lite lurigare att hitta skiten då allt är utspänt liksom, eller svamlar jag nu igen? Man känner det i ratten men mer som svaga fortplantningar av det som händer, det är inte så att ratten vill åt något håll eller så. För en amatör känns det som dämparen ligger o skramlar i en låda. Dämparen har jag dragit åt i toppen och själva fjäderbenet i sig sitter ju ordentligt fast. Sen har ju jag noll koll på hur dämparen i sig fixeras i nederkant eller om den är ett med fjäderbenet men den borde väl gängas fast i fjäderbenet eller? _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Vad skönt att du äntligen verkar få bukt med de långdragna bromsstrulet!
![]() Klonk i framvagnen: Vet att frapp haft problem med att muttern till höjdjusteringen på dämparen lossnar för honom, inget jag själv upplevt på den minimala tid jag kört med coils, men kan vara värt att titta på. |
||||
Re:
Tycker inte vi ska lägga alla världens problem på Biltemas Nipplar. Det är kombinationen som måste fungera mellan slangens koppling och nippeln. Jag har Biltemanipplar i hela min bil då jag bytte allt i vintras och det funkade hur bra som helst. Skillnaden är att jag har andra slangar med en annan koppling. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 141, 142, 143 ... 178, 179, 180 >> 447 besök idag (881036 totalt) |