Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Arrangörer: Hur använder ni er bantid?
1897 besök totalt
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Trådstartare

Någonting som slagit mig när jag läser inbjudningar till olika träffar är att många förlägger förarmöten och andra förberedelser till klockslag när "bullertiden" redan börjat. Själv brukar jag tycka att det känns jobbigt att vi på alfaklubbens träffar kastar bort 15 minuter på banvisning mellan 9:00 och 9:15 och att vi har 45 minuter under lunchen då det ena vi kan ha är lugn körning eftersom flaggisarna måste få chansen att äta lunch. Men just banvisningen tror jag är bra för jag misstänker att den får ner pulsen lite på folk de första körpassen.

Jag känner att man som arrangör har ett ansvar att använda den dyrköpta bantiden till sista minuten för att ge betalande besökare mesta möjliga valuta för sin anmälningsavgift. Hur tänker ni andra som arrangerar? Finns det saker man kan göra för att nyttja bantiden ännu bättre?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det är mycket som ska hända innan 9:00 och många dyker upp 8:10-8:30.

Hade alla stått färdiga (inklusive posteringar för hela dagen etc) 8:00 så hade det ju varit en barnlek att släppa ut den första 9:00.

Men när det bara är fem som orkar köra efter 15.00 så känns den första kvarten/halvtimmen inte så kritisk.

Vid en tretimmars kvällsträning är det annorlunda, då är fem förlorade minuter ett nederlag. Men då brukar vi ofta börja samlas minst tre timmar i förväg (så det bara är ett fåtal som ramlar in under sista timmen innan).

För heldag underlättar det att samlas kvällen innan med övernattning vid banan, det tar mycket mindre tid på morgonen att bygga sitt "läger" då (vissa har ju rätt mycket jox och rutiner innan de kan komma loss och ens anmäla sig).

Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Det spelar ingen roll då det är väldigt många som åker hem i förtid ändå...
Men jag håller med dig.

Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010

Det med att folk dyker upp strax innan passen ska börja och att det därför är bra att ha "banvisning" så folk hinner ut på posteringar mm håller jag inte riktigt med om.

Jag tror detta gäller de flesta klubbar, och vill inte på något sätt klappa mig själv eller ARC på bröstet. Men jag sitter ofta som race control åt ARC, och jag har aldrig varit med om att vi fått vänta för att folk inte är på plats.

Kan där emot tänka mig att mindre klubbar och så kanske inte har samma rutin på det, och det är mycket som ska vara färdigt innan passen börjar som kan dyka upp lite plötsligt. Men tror mer på det spåret att de 15 minutrarna inte betraktas som så viktiga då det är 4 bilar sista passet som sagt. Å andra sidan rättfärdigare det såklart inte den missade körtiden på morgonen. Har man betalt för 6 20 minuterspass så har man gjort det, och inte 5 och ett halvt.

Allmänt banåkaforum
1897 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande