Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Husbil - men som drar 1500kg släp?
3873 besök totalt
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare

Så finns det ens husbilar som man får dra 1500kg släp med? Blir inte klok på det där, det står max 1600kg men sen står det "släpvagnens maximala vikt med utökad behörighet 1050kg"... Jag har ju E-kort, men får jag dra 1600kg då eller? Är väldigt sugen...

Annars då - är det läge med husbil? Tänkte typ en bil för kanske 100-nånting eller kanske 150-papp...

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det är väl värdet för maximala sammanlagda bruttovikt som begränsar för dig med E. och totalvikterna för bil och släp var för sig. Samt släpets bruttovikt och bilens tekniska dragvikt.

Bjärvligan
Järbo, kommer från Dalarna
Här sen Maj 2011

Om du har "gammalt" E så får du dra vad dragbilen får dra.

Här är en länk som kan vara till hjälp:
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slap . . . .

Så med gammalt BE får man dra dessa ekipage trots en totalvikt på 10 ton
http://betrailer.se/

JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Självklart finns det husbilar som man får dra mer än 1500kg. De byggda på Merca Sprinter chassi eller Iveco Daily med dubbelhjul bak brukar få dra 2500-3500kg.
Tänk på att många husbilar byggda på framhjulsdrivna chassin inte brukar ha så låg utväxling på ettan så det blir lätt bränd koppling om man behöver starta i uppförbacke med trailer bakom.

Honda SC CC Elise S2
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Jag har byggt egna dragkrokar till 2 husbilar med Fiat chassie, bägge har blivit godkända för 1500 kg.
E-kort krävs för att få köra ekipaget.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Många husbilar har för stort överhäng så de är inte lämpliga som dragbil samt att man utnytjar chassina redan hårt från början.
De så kallade plåtisarna som bygger på "orginalkarosser" verkar funka när jag spanat lite.

Vad jag hittat.
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Det är många som får dra ganska tungt, kika på t.ex. Fordbaserade husbilar med dubbelmontage bak som är ok för 1500-2000kg med E-kort. T.ex http://www.blocket.se/stockholm/Rimor_Europeo_NG5_47182918.htm?ca=11&a . . . .

Edit: Spridningen på tillåten släpvagnsvikt beror i hs på modell på själva kroken på dessa

Allmänt banåkaforum
3873 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande