|
|
Magnus Thomé
Stockholm

Här sen Nov 2002
Inlägg: 33564

Forumägare
Trådstartare
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
JP Simpson
Umeå

Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
|
22 Apr 2013 18:08
Re:
|
|
|
Klart att jag är part i målet, men det har väl dom flesta i hela världen redan konstaterat. Men likt förbannat är jag en av dom få som verkligen jobbar med detta och har en hel del erfarenhet och kontakter som kan hjälpa dom som inte riktigt har förstått hur vår kropp är uppbyggd och vad vi kan göra för att den ska sitta ihop om vi råkar krascha när vi leker med bilar...
Ursäkta om jag spårar lite, men jag börjar bli less på den typen av kommentar... :-)
Grupp-h skrev: | "Citat JP Jag skulle gissa att 20% av våra kunder är dom som inte ens behöver åka med FHR-skydd, dom har endera råkat ut för allvarliga olyckor och vet vad det innebär eller så har dom adderat lite sunt förnuft till sitt tänkande... "
Kanske fattat fel men är du inte lite part i målet då du verkar sälja dessa skydd ? |
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13397
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13397
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
JP Simpson
Umeå

Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
|
22 Apr 2013 18:51
Re:
|
|
|
Helt rätt Fredrik!
Fredrik - SLC skrev: | JP Simpson skrev: | Klart att jag är part i målet, men det har väl dom flesta i hela världen redan konstaterat. Men likt förbannat är jag en av dom få som verkligen jobbar med detta och har en hel del erfarenhet och kontakter som kan hjälpa dom som inte riktigt har förstått hur vår kropp är uppbyggd och vad vi kan göra för att den ska sitta ihop om vi råkar krascha när vi leker med bilar...
Ursäkta om jag spårar lite, men jag börjar bli less på den typen av kommentar... :-)
Grupp-h skrev: | "Citat JP Jag skulle gissa att 20% av våra kunder är dom som inte ens behöver åka med FHR-skydd, dom har endera råkat ut för allvarliga olyckor och vet vad det innebär eller så har dom adderat lite sunt förnuft till sitt tänkande... "
Kanske fattat fel men är du inte lite part i målet då du verkar sälja dessa skydd ? |
|
jag tillhör också en av dom som jobbar med det här och har en hel del erfarenhet
och jag hävdar fortfarande att för gräsrotsnivån så är ett obligatorium fel... eftersom det faktiskt inte finns den riskbilden..... (sen klart finns det alltid en risknivå, men jag tror att risknivån att dö i trafiken är betydligt större på väg till racerbanan än att bli allvarligt skadad på en svensk racerbana i en svensk långloppsbil)
sen att vissa ändå själva vill ha det, absolut jättebra... då är dom också motiverade att montera utrustningen rätt och se till att allt annat är anpassat såsom bälten och stolar osv..... för det är väl definitivt ett problem JP? att folk inte förstår helheten med anpassning och att om det inte görs rätt så kan det snarare förvärra än förbättra säkerheten? |
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
JP Simpson
Umeå

Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
|
22 Apr 2013 19:50
Re:
|
|
|
Jag pratar om hobby racing, inte folkrace, rally, drifting eller dragracing på hobbynivå.
Och när det gäller att man kliver ur en krash med lite ont i nacken som snart går över så få de flesta tyvärr tänka om 15-20 år senare när värken kommer tillbaka...
Magnus Thomé skrev: | Jo, jag kan förstå att man går och handlar ett ordentligt skydd efter att man råkat smälla ordentligt. Konstigt hur hjärnan funkar... Men så är det ju tyvärr.
Sen är jag också medveten om att du har en bra kontaktyta på motorsportsverige, så, sorry att vara tjatig men de 10-15 du uppskattar de till, menar du 10-15 i bara hobbybanracingsvängen alltså? Inte dragracing, rally, elitracing osv? Jag vill bara vara säker så jag inte missförstår, 10-15 är ju en del.
Du använder orden "våldsamma krascher". Jag har bara koll på några racingserier men så långt jag ser (vilket inte alls är en komplett bild) är det extremt ovanligt med allvarliga olyckor. Dvs det man har är incidenter där man har en del knycklig plåt och med bra skydd går man därifrån med ont i kroppen några dagar som värst. Jag kan tänka mig att i sådana fall kan ett hybridskydd vara bra, dvs en liten olycka förblir en liten olycka istället för att man har otur och en liten incident får onödigt stora konsekvenser med nackskador till exempel.
Som sagt, försöker bara suga ur dig din erfarenhet... eeehhh... eller iaf förstå hur din bild av detta ser ut.
JP Simpson skrev: | Magnus, hobbyracingen genererar ingen statistik eller fakta, jag kan bara prata för de Hobbyracers jag själv är i kontakt med...å det är en hel del.
De våldsamma krascherna är inte många i Sverige, jag skulle tro 10-15 stycken per år i amatörnivå. Alla som haft en ordentlig krash brukar höra av sig och komplettera sin utrustning med FHR-skydd, det oavsett om man får köra i enbart kalsonger i serien...
Jag skulle gissa att 20% av våra kunder är dom som inte ens behöver åka med FHR-skydd, dom har endera råkat ut för allvarliga olyckor och vet vad det innebär eller så har dom adderat lite sunt förnuft till sitt tänkande...
Men det är inte fakta, det är ett uppskattning.
Magnus Thomé skrev: | JP, är det verkligen så mycket skador inom hobbyracing i Sverige som du ser när du jobbar? Mycket nyfiken på din erfarenhet hur det fördelar sig mellan olika motorsporter här i Sverige! Så man inte går omkring och tror bara liksom. För så blir det ju när man inte har fakta, då tror man. Jag vet ju hur jag själv funkar... |
|
|
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 465
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Magnus Thomé
Stockholm

Här sen Nov 2002
Inlägg: 33564

Forumägare
Trådstartare
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Daniel Steiner
Lund

Här sen Apr 2003
Inlägg: 4183
Hjälpmoderator
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
TPR
Göteborg/Nödinge

Här sen Feb 2005
Inlägg: 2276
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Grupp-h

Här sen Okt 2010
Inlägg: 143
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Grupp-h

Här sen Okt 2010
Inlägg: 143
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Magnus Mårtenson
Höllviken

Här sen Jun 2006
Inlägg: 384
|
27 Jun 2013 21:10
|
|
|
När och om FHR blir krav har jag ingen aning om, men jag kör HYBRID skyddet med 3" bälte och det fungerar perfekt. Har provat HANS, men det fungerade inte med stol, bälte eller mig.. |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Grupp-h

Här sen Okt 2010
Inlägg: 143
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243
|
07 Aug 2013 11:29
|
|
|
vad har du köpt för hjälm? nackskydd ska användas om hjälmen väger över 1400g,
Kom ihåg att du har en självrisk på 5000 extra om du inte använde hans/hybrid men det kanske du visste! _________________ Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Grupp-h

Här sen Okt 2010
Inlägg: 143
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
JP Simpson
Umeå

Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
|
12 Aug 2013 07:42
|
|
|
Jag tycker ni ska ta er en allvarlig funderare kring er personliga skyddsutrustning.
I sommar har vi haft 18 dödsfall inom Bilsport, I samtliga fall har förare/kartläsare haft all föreskriven utrustning enligt de lokala föreskrifterna. Vilken slutsats kan vi dra av det, jo att det är inte bara fråga om att man har bra utrustning man måste också använda den på rätt sätt. I dag har vi bättre utrustning än någonsin tidigare, men det slarvas i stor utsträckning när det gäller val av stol, geometri på bältesinfästningar, bur-rör som sitter bredvid huvudet etc etc. Jag hoppas verkligen att ni som följer de trådar jag skriver i tar er en funderar och lyfter fram ert sunda förnuft.
För en del av oss som jobbar i branschen spelar det ingen roll vilken utrustning ni använder, bara att ni använder rätt utrustning på rätt. Och jag kan lova er att det är inte alla i Motorsport-utrustningsbranschen som har koll på det. Så ni måste ta det ansvaret själva. |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13397
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
JP Simpson
Umeå

Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
|
12 Aug 2013 08:52
Re:
|
|
|
Öppenhet existerar inte i Europa. FIA håller helt tyst trots att dom vet vad som behöver förändras.
I USA har man officiella rapporter, experter ropas in och gör utredningar som sen allmänheten får ta del av...
Fredrik - SLC skrev: | JP Simpson skrev: | Jag tycker ni ska ta er en allvarlig funderare kring er personliga skyddsutrustning.
I sommar har vi haft 18 dödsfall inom Bilsport, I samtliga fall har förare/kartläsare haft all föreskriven utrustning enligt de lokala föreskrifterna. Vilken slutsats kan vi dra av det, jo att det är inte bara fråga om att man har bra utrustning man måste också använda den på rätt sätt. I dag har vi bättre utrustning än någonsin tidigare, men det slarvas i stor utsträckning när det gäller val av stol, geometri på bältesinfästningar, bur-rör som sitter bredvid huvudet etc etc. Jag hoppas verkligen att ni som följer de trådar jag skriver i tar er en funderar och lyfter fram ert sunda förnuft.
För en del av oss som jobbar i branschen spelar det ingen roll vilken utrustning ni använder, bara att ni använder rätt utrustning på rätt. Och jag kan lova er att det är inte alla i Motorsport-utrustningsbranschen som har koll på det. Så ni måste ta det ansvaret själva. |
Det är djupt tragiskt med varje olycka men nånting jag saknar är den öppenhet som tex flyget har med haverikommissioner som faktiskt berättar varför nånting gått fel och som gör att alla kan lära sig.....
nu vet jag inte om du har mer info... men det vore intressant att veta mer om det går? |
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13397
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Gustav_H78
Lerum

Här sen Feb 2009
Inlägg: 1149
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
|