Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
K-jetronic, bränsleblandning samt lambda
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (20029 totalt)
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



K-Jettronic på sugmotor?

om man har en sugmotor med k-jetronic och vill ha lite fetare blandning när man kör, och inte behöver bry sig så hårt om kat. O avgasvärden, hur ställer man in sprutet???
Bilen? En AR 75 3.0

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Kunta, det beror lite på var du vill ha mer soppa. Att höja Co-halten ger aningen mer soppa runt och just över tomgång, högre systemtryck ger (efter att man justerat styrtrycket) lite mer över hela registret. Genom att sänka styrtrycket en aning kan man också få mer soppa, enligt min erfarenhet mest i mellanregistret.

Problemet med att justera K-jetronic är att det kan vara svårt att få till en vettig kurva, det blir gärna för mycket nånstans och för lite nån annanstans (varv/belastningsregistret alltså).

När jag körde K-jet i Caprin läste jag mycket om Saab-trimning, det finns en del att läsa på sidor som rör gamla T8.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Citat:


Här är en link: http://www.lambdaboy.com/

Lycka till!


Jag kör med den i Silverpilen, fungerar KLOCKRENT. Men mitt "sprut" - "possum" link - klarar inte bredband (än) tråkigt nog.

Har funderingar på att kika på ett Autronic, men nu har jag lite grepp på linken, vore surt att börja om från början liksom...

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Tjena Kunta! (Ännu en Alfapower-dåre)

Du har väl inte K-Jet på 75an eller har du konverterat?? Trodde du försökte ta bort vikt...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



MaZ skrev:
Tjena Kunta! (Ännu en Alfapower-dåre)

Du har väl inte K-Jet på 75an eller har du konverterat?? Trodde du försökte ta bort vikt...


Nu när du säger det så är det faktiskt Bosch L-jettronic på bilen.
HAHA... i hjärnan...
Jo vikt är inge bra att ha för mycket av

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



SecretAgentMan skrev:
Citat:


Här är en link: http://www.lambdaboy.com/

Lycka till!


Jag kör med den i Silverpilen, fungerar KLOCKRENT. Men mitt "sprut" - "possum" link - klarar inte bredband (än) tråkigt nog.

Har funderingar på att kika på ett Autronic, men nu har jag lite grepp på linken, vore surt att börja om från början liksom...

/J


Mysigt! vore kul att se hur den funkar i verkligheten thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107



Jag håller också på att pilla med ett K-jetronic sprut till en Golf GTI -84.

Som det står i tidigare inlägg är det ju styrtrycket man skall sänka om man vill ha en fetare blandning. Om jag har förstått allting rätt är det skillnaden mellan systemtryck och styrtryck som avgör blandningen. Tex på min bill ligger systemtrycket på närmre 6 bar och styrtrycket på ca 2 bar med kall motor och ca 4 bar med varm motor.

Min styrtrycksregulator har ingen justerskruv (vad jag vet iaf) och därför funderade jag lite på en annan lösning: Att koppla in en slang med en ventil, från ledningen där styrtrycket går från regulatorn till bränslehuvudet, till bränslereturen som sedan går bak till tanken. Med ventilen skall man sedan kunna sänka styrtrycket till önskad nivå genom att leda bort en del av trycket direkt till bränslereturen. Har inte provat detta ännu, men det borde väl fungera.?! Med en nålventil av något slag borde man kunna få bra precision.

Bara en tanke.

_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



jag blir lite sekptisk när jag läser..

rolle började bra:
spänningsfall till pumpen finns det?
spridarbild?
går pumpen jätte varm? då är det nått fel.
tryckfall när det blir varmt? då kanske pumpen är dags att byta.

börja inte justera innan du vet vad som ska justeras.
en mätare till strytrycket är ett måste. hur ser styrtrycket ut vid varm respektive kall motor?
sticker styrtrycket upp när det börjar bli riktgit varmt?
skriv ner allt så du kan återgå till det läge du va.

justering på co skruven ger fetare på lågvarv och början av mellanregistret.
med strytrycksregulatorn kan du styra detta bättre.. Om du har en mätare. strytryck skall f.ö mätas under körning!

köper du en justerbar strytrycksregulator se till att den inte är borrad. det kan bli stökigt att hitta tillbaka om man inte har en mätare?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Martin: Du har förmodligen en justerbar styrtrycksventil men man måste modda den lite för att man skall kunna justera.
Skruva loss den från sitt fäste och borra ett hål i "locket" på sidan som sitter mot fästet, därunder sitter det en insexskruv som du kan justera trycket med. Tänk på att den är TOK-känslig...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Smalbandslamda indikerar bara på vilken sida av stochiometriska blandningen du befinner dig på. I ditt fall är det uppenbart att din bil går för magert vid fullast vilket är inte bra. Jag rekomenderar att du sänker styrtrycket tills din smalbandslamda indikerar "fett" vid fullast och varm motor. Om du sedan vill veta exakt förhållande så kan du investera i bredbandslambda/EGT mätare.

Men tillsvidare så borde det räcka med enkla medel, åka längre stunder på fullgas med mager blandning brukar förstöra kolvar ganska snabbt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107



MaZ skrev:
Martin: Du har förmodligen en justerbar styrtrycksventil men man måste modda den lite för att man skall kunna justera.
Skruva loss den från sitt fäste och borra ett hål i "locket" på sidan som sitter mot fästet, därunder sitter det en insexskruv som du kan justera trycket med. Tänk på att den är TOK-känslig...



Tackar för det tipset...som tur är har jag en extra styrtrycksregulator som jag kan isönder föratt se hur det ser ut. om min modell inte skulle vara justerbar, känner någon möjligen till från villken bil/bilar man kan ta en som går att modda.

Så länge man inte kan justera styrtrycket är det väl inte någon mening med att försöka stressa snurran, har försökt med en stygg trimkam en gång utan att justera om bränslet.......den gick sämre än original Men det är ju egentligen inte så konstigt om inte bränslet blir anpassat

_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Martin Pålsson skrev:
Tackar för det tipset...som tur är har jag en extra styrtrycksregulator som jag kan isönder föratt se hur det ser ut. om min modell inte skulle vara justerbar, känner någon möjligen till från villken bil/bilar man kan ta en som går att modda.


Audi 200

_________________
Pär Hylander
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



therealpinto skrev:
Problemet med att justera K-jetronic är att det kan vara svårt att få till en vettig kurva, det blir gärna för mycket nånstans och för lite nån annanstans (varv/belastningsregistret alltså).

/Gustaf


Precis... Och det beror väl till stor del på hur konan i huvudet ser ut.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Audi

Pär Hylander skrev:
Martin Pålsson skrev:
Tackar för det tipset...som tur är har jag en extra styrtrycksregulator som jag kan isönder föratt se hur det ser ut. om min modell inte skulle vara justerbar, känner någon möjligen till från villken bil/bilar man kan ta en som går att modda.


Audi 200


Tja, det är säkert lättare att hitta en Audi 100 turbo på skroten-exakt samma motor/bränslesystem.

Själv HATAR jag k-jetronic efter en 5cyl A100, och numera en -just det- 200tq...
Tror jag har lyckats bytt ut och kompletterat defekta och ej excisterande givare samt tomgångskompenserande detaljer( ) som tidigare ägare demonterat från bilen
Sen att justera om hela skiten-eftersom nån har skruvat på ALLA inställningskruvar jag vet av som finns på k-jet, det kommer jag att överlåta till dom som vet vad dom håller på med

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Vissa Saab 900 har K-Jet med, och jag hatar också K-Jet efter att ha ägt en K-Jet bil i mitt fall en Saab 900T.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Verkar vara ett kinkigt system, K-Jet

Det som förundrar mig mest är att vissa tillverkare höll fast vid det så länge, Porsche t ex.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973



En snikvariant för att justera blandningen på K-jet skall vara att koppla in en potentiometer i serie med värmegivaren. Då kan man skruva så att K-jeten tror att motorn är kallare än vad den är, vilket ger lite fetare blandning.

Kanske inte världens mest seriösa lösning, men skall tydligen funka. (Motornord sålde en gång i tiden ett kit för detta ändamål när man moddat med t.ex. vassare kam, kitet bestod av en pot och två sladdar)

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Hej

Nja, K-jetronic har ju egentligen ingen sådan tempgivare, "fusket" är nog mer använt på det elektroniska L-jetronic.

Styrtrycksregulator från Granada 2.8i brukar också gå att bygga om till justerbar.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973



therealpinto skrev:
Hej

Nja, K-jetronic har ju egentligen ingen sådan tempgivare, "fusket" är nog mer använt på det elektroniska L-jetronic.

Styrtrycksregulator från Granada 2.8i brukar också gå att bygga om till justerbar.

/Gustaf


Jo, det har det väl visst?

Det hade i alla fall min gamla scirocco GTI, den styrde ju kallstartsventil och luftslid om jag minns rätt. Det var en STOR givare i en av kylkanalerna från toppen.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Hej

Termotidkontakten styr bara när startspridaren skall spruta (och det gör den bara när startmotorn går och när motorn är kall). Tillsatsluftsliden matas med 12v konstant och är "självreglerande".

Åtminstone enligt alla elscheman på K-jet som jag har, och enligt de K-jetbilar jag skruvat i ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



therealpinto.

det stämmer bra det..

på volvo har luftsliden och styrtrycksregulatorn en egen utgång på bränslepumpsrelät och har konstant 12v så länge relät är tillslaget..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Skruva banåkabil
K-jetronic, bränsleblandning samt lambda
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (20029 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande