Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 4 besök senaste veckan (20029 totalt) |
K-Jettronic på sugmotor?
om man har en sugmotor med k-jetronic och vill ha lite fetare blandning när man kör, och inte behöver bry sig så hårt om kat. O avgasvärden, hur ställer man in sprutet??? Bilen? En AR 75 3.0 _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Kunta, det beror lite på var du vill ha mer soppa. Att höja Co-halten ger aningen mer soppa runt och just över tomgång, högre systemtryck ger (efter att man justerat styrtrycket) lite mer över hela registret. Genom att sänka styrtrycket en aning kan man också få mer soppa, enligt min erfarenhet mest i mellanregistret.
Problemet med att justera K-jetronic är att det kan vara svårt att få till en vettig kurva, det blir gärna för mycket nånstans och för lite nån annanstans (varv/belastningsregistret alltså). När jag körde K-jet i Caprin läste jag mycket om Saab-trimning, det finns en del att läsa på sidor som rör gamla T8. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag kör med den i Silverpilen, fungerar KLOCKRENT. ![]() Har funderingar på att kika på ett Autronic, men nu har jag lite grepp på linken, vore surt att börja om från början liksom... /J |
||||
Nu när du säger det så är det faktiskt Bosch L-jettronic på bilen. HAHA... ![]() Jo vikt är inge bra att ha för mycket av _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Mysigt! vore kul att se hur den funkar i verkligheten ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Jag håller också på att pilla med ett K-jetronic sprut till en Golf GTI -84.
Som det står i tidigare inlägg är det ju styrtrycket man skall sänka om man vill ha en fetare blandning. Om jag har förstått allting rätt är det skillnaden mellan systemtryck och styrtryck som avgör blandningen. Tex på min bill ligger systemtrycket på närmre 6 bar och styrtrycket på ca 2 bar med kall motor och ca 4 bar med varm motor. Min styrtrycksregulator har ingen justerskruv (vad jag vet iaf) och därför funderade jag lite på en annan lösning: Att koppla in en slang med en ventil, från ledningen där styrtrycket går från regulatorn till bränslehuvudet, till bränslereturen som sedan går bak till tanken. Med ventilen skall man sedan kunna sänka styrtrycket till önskad nivå genom att leda bort en del av trycket direkt till bränslereturen. Har inte provat detta ännu, men det borde väl fungera.?! Med en nålventil av något slag borde man kunna få bra precision. Bara en tanke. ![]() _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - ![]() |
||||
jag blir lite sekptisk när jag läser..
rolle började bra: spänningsfall till pumpen finns det? spridarbild? går pumpen jätte varm? då är det nått fel. tryckfall när det blir varmt? då kanske pumpen är dags att byta. börja inte justera innan du vet vad som ska justeras. en mätare till strytrycket är ett måste. hur ser styrtrycket ut vid varm respektive kall motor? sticker styrtrycket upp när det börjar bli riktgit varmt? skriv ner allt så du kan återgå till det läge du va. justering på co skruven ger fetare på lågvarv och början av mellanregistret. med strytrycksregulatorn kan du styra detta bättre.. Om du har en mätare. strytryck skall f.ö mätas under körning! köper du en justerbar strytrycksregulator se till att den inte är borrad. det kan bli stökigt att hitta tillbaka om man inte har en mätare? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Martin: Du har förmodligen en justerbar styrtrycksventil men man måste modda den lite för att man skall kunna justera.
Skruva loss den från sitt fäste och borra ett hål i "locket" på sidan som sitter mot fästet, därunder sitter det en insexskruv som du kan justera trycket med. Tänk på att den är TOK-känslig... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Smalbandslamda indikerar bara på vilken sida av stochiometriska blandningen du befinner dig på. I ditt fall är det uppenbart att din bil går för magert vid fullast vilket är inte bra. Jag rekomenderar att du sänker styrtrycket tills din smalbandslamda indikerar "fett" vid fullast och varm motor. Om du sedan vill veta exakt förhållande så kan du investera i bredbandslambda/EGT mätare.
Men tillsvidare så borde det räcka med enkla medel, åka längre stunder på fullgas med mager blandning brukar förstöra kolvar ganska snabbt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Tackar för det tipset...som tur är har jag en extra styrtrycksregulator som jag kan ![]() ![]() Så länge man inte kan justera styrtrycket är det väl inte någon mening med att försöka stressa snurran, har försökt med en stygg trimkam en gång utan att justera om bränslet.......den gick sämre än original ![]() ![]() _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - ![]() |
||||
Audi 200 ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Precis... Och det beror väl till stor del på hur konan i huvudet ser ut. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
Audi
Tja, det är säkert lättare att hitta en Audi 100 turbo på skroten-exakt samma motor/bränslesystem. Själv HATAR jag k-jetronic efter en 5cyl A100, och numera en -just det- 200tq... Tror ![]() ![]() ![]() Sen att justera om hela skiten-eftersom nån har skruvat på ALLA inställningskruvar jag vet av som finns på k-jet, det kommer jag att överlåta till dom som vet vad dom håller på med ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
En snikvariant för att justera blandningen på K-jet skall vara att koppla in en potentiometer i serie med värmegivaren. Då kan man skruva så att K-jeten tror att motorn är kallare än vad den är, vilket ger lite fetare blandning.
Kanske inte världens mest seriösa lösning, men skall tydligen funka. (Motornord sålde en gång i tiden ett kit för detta ändamål när man moddat med t.ex. vassare kam, kitet bestod av en pot och två sladdar) _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Hej
Nja, K-jetronic har ju egentligen ingen sådan tempgivare, "fusket" är nog mer använt på det elektroniska L-jetronic. Styrtrycksregulator från Granada 2.8i brukar också gå att bygga om till justerbar. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() Det hade i alla fall min gamla scirocco GTI, den styrde ju kallstartsventil och luftslid om jag minns rätt. Det var en STOR givare i en av kylkanalerna från toppen. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Hej
Termotidkontakten styr bara när startspridaren skall spruta (och det gör den bara när startmotorn går och när motorn är kall). Tillsatsluftsliden matas med 12v konstant och är "självreglerande". Åtminstone enligt alla elscheman på K-jet som jag har, och enligt de K-jetbilar jag skruvat i ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
therealpinto.
det stämmer bra det.. på volvo har luftsliden och styrtrycksregulatorn en egen utgång på bränslepumpsrelät och har konstant 12v så länge relät är tillslaget.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 4 besök senaste veckan (20029 totalt) |