Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 50039 besök totalt |
Re:
kan jag inte tänka mig... utan det måste vara internationellt... |
||||
Re:
Om det varit 18 i Sverige hade nog bilsport varit under utredning av Polisen. 18 pers i Europa och USA har gått åt, det tycker jag är 18 för många...
|
||||
Re:
Men de som kan nåt och har tillgång till relevant info är nog förmodligen insyltade djupt i försäkringsbitarna så det är nog svårt att fläka ut det på nätet. Men det vore bra för att öka kunskapsnivån (så var och en kan prioritera bättre och inte enbart köra med minsta möjliga man kommer undan med). |
||||
Re:
Det finns INGENTING som kan kallas officiella rapporter från fatala olyckor som skett under FIA sanktionerade tävlingar.
|
||||
Re:
Det är ju inte tillräckligt hett för att passa för nån "*Leaks" tjänst naturligtvis (och svårt att läcka anonymt när klubben med kunskap är så liten). |
||||
Har gjort några haveriutredningar som besiktningschef, så det ska ju i alla fall finnas internt material på SBF, för jag antar att andra sportgrenar har samma förfarande som DR...
Försäkringsbolag är en helt annan stötesten ![]() _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
Re:
Iofs presentation av teknisk utredning efter dödsfall (hjärtattack i Park Fermé) på tävling jag deltog i. Men om det togs längre bak i SBFleden än muntlig presentation inför förarna på tävlingen vet jag inte. |
||||
Re:
[quote="JP Simpson"]Om det varit 18 i Sverige hade nog bilsport varit under utredning av Polisen. 18 pers i Europa och USA har gått åt, det tycker jag är 18 för många... Håller med fullt ut. 18 är 18 för många. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Re:
[quote="Gustav_H78"]
fast utan utredningar så vet vi ju inte..... tex några dödsfall är kanske relaterat till andra orsaker såsom hjärtattack , anerysm osv... och sånt går ju inte att lasta motorsporten för och spelar ju ingen roll hur mycket säkerhetsutrustning man än har..... och sånt händer ju i dom flesta sporter.... så utan information är siffran 18 ointressant.... den enda jag vet själv om är dansken på LeMans och den vore intressant att veta mer om, för det såg ju inte ut som en sån jätteallvarlig smäll först när man såg den live.... JP, vet du något mer om den tex? eller om dom andra 17? tex om det är hjärtattacker eller skador som orsakat dom? |
||||
Re:
http://blog.parathyroid.com/race-car
|
||||
Re:
Det finns utredningar som är kopplade till samtliga dödsfall. Vi är inblandade i flera av dom så vi har information. Men det är FIA/SBF som ska dra slutsatser och sedan kommunicera utifrån dessa slutsatser. De slutsatser vi drar bäddar vi in i de seminarier och det utbildningsmaterial vi utvecklar. Det finns mycket stora behov kring utbildning och förståelse hur säkerhets "systemen" i en bil fungerar. Bristen på kunskap och sunt förnuft är skrämmande stor. Ett av dessa 18 dödsfall är relaterat till hjärtproblem. 2013 blir ett av de svartaste motorsportåren på mycket länge. /JP [quote="Fredrik - SLC"]
|
||||
Re:
En riktigt tragiskt olycka hände väl i Finland för några veckor/månad sen. Test körning inför nån rally tävling. 2 bilar inblandade bägge släpptes iväg samtidigt....från varsitt håll på test sträckan. //Nisse
_________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Tyvärr är motorsport farligt och kommer alltid att vara, det är är ofrånkomligt. Men likväl är varje dödsfall tragiskt och olyckligt.
Jag känner till 8 olyckor med dödlig utgång i racing i år. Av dessa berodde en på hjärtattack och en snurrade och blev påkörd. Resterande 6 kolliderade med banans barriärer och dog av smällen. Så att bara prata personlig utrustning när man pratar säkerhet i racing tycker jag är fel. Det olyckorna i år visar är inte att HNRS är lösningen. Det är att säkerheten på våra banor är otillräcklig. Jag vill inte dö för att jag körde av på "fel ställe" på banan. Vad hjälper då all dyr utrustning? Man ökar successivt kraven på oss förare hela tiden, men hur ser utvecklingen och kontrollen av våra banor ut? Vilka krav finns? En säker bana kommer alla förare till gagn, även track day åkare etc som aldrig kommer använda HNRS. I rally där man kanske inte kan anpassa banans säkerhet på samma sätt, känns det mer vettigt med högre krav på den personliga säkerheten. _________________ ![]() |
||||
Re:
Jag tycker att du har både fel och rätt. Det du med säkerhet KAN påverka är din personliga säkerhet, hur banan är byggd, hur dina medtävlare beter sig på banan eller vädret har du betydligt svårare att påverka. Naturligtvis ska banor vara i tillräckligt gott skick och byggda med sunt förnuft, men att folk köper fin skyddsutrustning och inte vet hur man använder den på ett korrekt sätt tycker jag är bedrövligt. Konsekvenserna av det är att det personliga skyddet inte fungerar så bra som det faktiskt kan göra...
|
||||
Re:
SBF har släppt uppdaterat TR för 2014 (är inte det tidigt för att vara SBF?). Största ändringen är att även SFI-godkända FHR-system nu blir tillåtna. Även fastsättning av kamera har förtydligats/ändrats. http://www.sbf.se/2013/12/11/nyheter Någon som har tips på bra och prisvärt SFI-godkänt FHR-system? Antar att även dessa kräver att stol/bälte anpassas, dvs de är mer lika HANS-systemen än Hybrid-systemen? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Re:
Annars är nog lägsta möjliga peng för nytt skydd en HANS (skulle fortfarande hellre köra Hybrid) Stand21 Club Series HANS Device Schroth Protec Super Sport FHR (HANS) Device $230+VAT är ju inte jättedyrt. http://www.necksgen.com/ är en SFI only Anledningen till att det går snabbare att översätta numera är att det är färre nationella specialgrejer utan mera FIA rakt av. Lite justering men undantaget från 5årsreglen finns kvar gällande bälten och stolar. |
||||
Re:
Nej, det är det ju inte, tittade på dem i Demon Tweeks katalogen när den kom. Men i mitt fall betyder Hans att jag måste byta stol, och du vet hur lätt det är att hitta en bra stol som passar i en Miata (och som jag får plats i)... Och dessutom nämner ju SBF att de kommer tillåta även SFI-godkända skydd för att få ner kostnaden? Då får man ju förutsätta att skydden antingen är billigare alternativt att man får bättre skydd för pengarna. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Re:
Jag hittar inget annat än NecksGen ($600) som tillkommit om du ska titta på vad som finns idag. Eller var nån av icke-FIA Hybriderna lite billigare? Under 3 papp för nytt skydd så finns det nog bara plast-Hans att välja på. |
||||
Re:
Exakt, att bredda marknaden genom att tillåta SFI godkända skydd har påtalats som en väg för att hålla ner kostnad för individen för att möta SBF krav/mål med förbättrad säkerhet. |
||||
Om jag förstått SBF reglerna rätt så är det fortfarande frivilligt att använda HNRS på nationella tävlingar under 2014. Men det skiljer i försäkringsskydd genom SBF-licensen om man använder HSRS.
_________________ Olle Odsell teammedlem i Flying Fellows ERCup, ordf i Lotus Car Club of Sweden, ledamot i SBF Racingutskott |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 50039 besök totalt |