| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Recept för S50B30 motor i BMW E30 kaross?
|
2 besök senaste veckan (1466 totalt) |
|
Hej! Tänkte plocka i en S50B30-maskin i en gammal E30 långloppsbil... Är det nån som har det färdiga receptet? Dvs vilka motorfästen som passar osv?? Sitter idag en gammal E30 M3 växellåda i bilen till nuvarande motor.. Passar den utan modifiering? Har redan E34-ans oljetråg till S50-motorn vilket är rätt modell eller? Och Huvudbromscylindern är borta och ersatt av eftermarknads-pedalställ så där bör inget ta i... Nåt annat att tänka på??? Sen undrar jag om någon har elschema för att starta motorn utan originalbilen.. Det ska vara den gamla varianten utan startspärr(EVS). Har motorkabelstam och styrbox+vanosbox så behöver veta vilka kablar som ska till + / - osv...? Väldigt tacksam för svar /// MVH Björn _________________ Björn Törnqvist |
||
|
Japp det är den gamla m3-lådan med 1:an bakåt...
Ok men då blir det att leta efter en nyare växellåda då + att den gamla m3 lådan blir till salu! Har även en för långlopp byggd m20 maskin på 2,3 l körd ett par timmar sen heltenovering till salu! Har du koll på motorfästen och elen också, du verkar ha koll på BMW!? Är givetvis intresserad av en växellåda också om nån har en liggandes! MVH Björn _________________ Björn Törnqvist |
||
|
Re:
E36 fästen brukar funka bra i E30 med lite modifierade/egentillverkade motorkuddar. Vad undrar du om elen? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Tack för hjälpen...
Ja det verkar som att E36 motorfästen ihop med E28 eller E34 motorkuddar gör att det passar rakt i.... Nu till elen: Jag har ju som sagt en E30, men då den byggts om till banbil har tidigare ägare skrotat o klippt i elsystemet så det vill jag helst inte använda... Tänkte börja med att slå igång motorn på pall innan jag hivar i den... På motorn sitter original kabelstam och styrbox samt vanosbox. Motorn ska enl dess tidigare ägare redan ha körts i en e30 och sakna startspärr. Det finns en del framklippta kablar så nån verkar ha "tjuvkopplat" den utan bil tidigare Behöver således veta vilken/vilka färger som ska till plus och jord för att motorn ska kunna starta och gå. Sen verkar det vara en hastighetssignal som styrboxen vill ha. Antar att jag inte har någon givare för det i min bil (eller sitter den i växellådan jag ska köpa?) Om inte, går det att koppla förbi den kretsen så att motorn fungerar normalt ändå?? _________________ Björn Törnqvist |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (1466 totalt) |