Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Sparade trådar/FAQ
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 111, 112, 113 >> 195 besök senaste veckan (653079 totalt) |
Re:
Jag skulle nog säga att svaret är "det beror på", i detta fall hur pass stabila skenorna är. Skenor med låsning på båda sidorna, som inte riskerar att hoppa iväg (kanske en extra spärr?) tycker jag skulle fungera fint. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Re:
Bra fråga! VVFS säger: 20 § Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 skall ha minst två helljusstrålkastare framtill som avger vitt eller gult ljus och som under mörker och vid klar sikt kan belysa vägen på en sträcka av minst 100 m framför fordonet. 22 § Bil får dessutom ha ytterligare helljusstrålkastare som består av fjärr- eller kurvstrålkastare. 23 § Helljusstrålkastare på bil av 1984 eller senare års modell skall 1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/761/EEG (se 2 kap. 27 §), 2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 1, 3. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 5, 4. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 8, 5. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 20, 6. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 31, 7. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 112, 8. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 113, eller 9. vara av typ som uppfyller kraven enligt SAE J579a, b eller c. Helljusstrålkastare på fordon av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, avsnitt S7 i den version FMVSS 108 hade den den 1 oktober 1989. Sådan helljusstrålkastare som tillåts enligt 22 § och som tas i bruk före den 1 januari 2005 behöver dock inte vara typgodkänd. (VVFS 2004:148) 24 § Helljusstrålkastare och ljuskälla till sådan strålkastare får även vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 98 och 99. Många paragrafer men det jag tolkar är att formellt sett så krävs typgodkända helljusstrålkastare från och med 1984 års modell vilket betyder att du i så fall behöver en helljusinsats typgodkänd för Xenon, dvs du kan inte Xenonkonvertera. Om de fasta strålkastarna som agerar helljusblink idag är typgodkända som helljus (förmodligen HR på glaset) behövs ju inga mer helljus för att klara besiktningen. Annars är jag rätt säker på att Hella har runda universal Xenon helljus (typ 44-50 mm i diameter). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Re:
Jag glömde ju, min bil är en -82'a... det kanske underlättar. Jag har försökt hitta vad
är men inte hittat något än (har nog inte googlat tillräckligt bra ![]() Men Hellas 90mm lampor är en tanke jag har lekt med, det finns ju denna som kan ersätta båda: http://www.rallylights.com/all/90bh- http://www.ebay.de/itm/Hella-90mm-Bi Fast det beror på hur man tolkar:
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
Aha. Om årsmodellen är 1982 är det mycket enklare, då finns inga krav på E-märkning. Så länge man uppfyller övriga krav är det alltså okej med "vad som helst".
Reglerna i §27 är kanske lite svåra att förstå, men i definitionerna finns förklaringen; --------- Grupperade anordningar Anordningar som har skilda glödlampor och ljusytor i gemensamt lykt- eller strålkastarhus. Kombinerade anordningar Anordningar som har skilda ljusytor och gemensam glödlampa i gemensamt lykt- eller strålkastarhus. Flerfunktionsanordningar Anordningar som har skilda glödlampor alternativt flertrådslampor i gemensamt lykt- eller strålkastarhus och som har helt eller delvis gemensam ljusyta. -------- Helljus får alltså grupperas (ett hus med två lampor och två reflektorer), den får bilda flerfunktion (tänk H4-lampa) men inte kombineras (samma glödlampa med samma glödtråd men olika ljusytor, tänk på hur vissa släpvagnsljus ser ut där positionsljuset har en klar "glugg" åt sidan som skyltbelysning). Hellas 90 mm-lampor är ändå helt okej, de är E-märkta för sin funktion (E-märkningen kan gå före detaljregler). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Re:
Jupp, det gör det. ![]() Om halvljus:
Sen om 500mm är till glödtråden i strålkastarens mitt eller nederkant av strålkastaren vet jag inte, men Gustav svarar snart med något klokt. Edit: om helljus
Så den får inte sitta längre ut åt kanterna än halvljuset, men höjden är fri! De kan dessutom placeras i mitten. Så väljer jag att tolka det, allt som inte står som regel är godkänt. ![]() Nä, jag skulle inte heller lite på min tolkning. ![]() Mer om lampor på: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr02 Edit 2: Jag kan ha hittat en gammal länk kolla på sidan 129 och framåt: https://www.transportstyrelsen.se/ts Fast det står samma sak om höjden där vad jag kan se. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
Definitionerna är bra även för att reda ut placering;
Placering i sidled Avståndet från fordonets yttre begränsningsplan till den närmaste begränsningen av den lysande ytan hos strålkastare, lykta eller reflexanordning. Placering i höjdled Avståndet från plan och horisontell mark till nedre (lägst) respektive övre (högst) begränsningen av den lysande ytan hos strålkastare, lykta eller reflexanordning. Såvitt jag vet har inget av betydelse ändrats när det gäller belysning. Jag brukar läsa i http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2007nr30 /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Nej, underkanten av lyktan ska sitta minst 500 mm över marken. Därav behovet av popuplysen på en del bilar med låg front....
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Re:
![]() _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Vad säger SFRO om ett stag motsvarande det röda sträcket på denna bild??
Blå "platta" sätts för att montera pedalerna på, motsvarande även på passagerarsidan så att man inte ska riskera att fastna i röret... Skulle lösa "vissa" problem med dom bakre motorfästena... ![]() _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Är det ett stag i "golvnivå", som går under växellådan?
Jag ser inga problem med det i så fall. Fäster man det även mot golvplåten och de längsgående rambenen borde det bli ganska stadigt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Bubbla
Jag har planer på att göra ett motor byte på en bubbla av år gång 73 eller äldre. Vilka typer av modifikationer utöver hela bytet krävs för att jag ska kunna regga den som ombyggt fordon och göra den tillåten på vägarna. Bytet kommer vara till en ej20 motor från en subaru eller liknande utan turbo. _________________ Victor Olofsson |
||||||||
För att den formellt sett ska klassas som ombyggt fordon behöver du byta motor, växellåda/slutväxel och hela bromssystemet.
Det kan också behövas fler tekniska uppdateringar för att man ska kunna godta effekten, jag kan tänka mig att man behöver förstärka plattan och jobba en del med hjulupphängningarna. Förmodligen är det en fördel att utgå från en ganska sen bubbla med McPhersonframvagn, dubbelledad bakaxel och kuggstång. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Bubbla
Tack för svaret. Är det någon av modellerna före 76 som har McPhersonframvagn, dubbelledad bakaxel och kuggstång.? Vilka typer av förstärkningar av plattan skulle godtas ? Subaru motorn ligger runt 130 hk och bilen kommer närma sig 1 ton. om man utgår från 15kw/100 kg så bör man kunna ha närmre 200 hk i bilen om jag har gjort mina beräkningar rätt. Planen för tillfället vara att använda original lådan men byta bromsar fram till skivor och bak bromsar till nyare bättre original bromsar. Samt fixa irs,höjningar och annat för bättre väghållning. Något i stil med det som står på den här sidan http://www.aircooled.net/vw-handling Skulle vara nog för att räknas som ombyggt fordon ? Hur är det med hjulhus? har även funderingar på att sänka taket och göra den mer i hot rod stuk något i den här stilen http://fc05.deviantart.net/fs70/f/20 _________________ Victor Olofsson |
||||||||
Jag kan årsmodellerna för dåligt men vet att min kompis 1302 -72 som han hade när vi var 18 år hade McPhersonframvagn i alla fall :-)
Förstärkningar på plattan får man nog titta på när man har bilen framför sig, spontant så brukar det handla om att förstärka infästningar för motor och växellåda, kanske också i övergång mellan centralrör och framvagn. 15 kW/100 kg är ett teoretiskt max för vad SFRO får godkänna, det är inte givet att alla bilar får tillämpa det. En VW där VW själva anser att 78 hk är max, behöver en hel del ändringar för att vi ska kunna motivera 50-80% mer effekt. Tipsen på länken verkar vettiga men du måste som sagt byta tillräckligt mycket för att det formellt sett ska räknas som ombyggt fordon. Volksrod är rätt ballt, men det krävs skärmar och att bygga en sådan med McPhersonframvagn blir rätt svårt, då ska du nog hellre bygga helt ny framvagn. ![]() Jag besiktade denna för några år sedan, med en A-armsframvagn. Den funkade rätt bra. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Kadett B har dubbla A-armar, transversalfjäder (2 blad på ohv och 3 på CIH) och kuggstångsstyrning. CIH-varianterna har samma 238 mm solida skivor och ok som Rekord upp till -74, och en uppgradering till Rekord E:s större ventilerade skivor och ok är bolt-on. Volvo 240 4-kolvsok är också bolt-on som med 240 eller 740 ventilerade skivor kräver bara mindre modifikationer.
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||||
Tack för insikten.
Funderar mest på vad jag ska använda som grund för att lättast få den möjlig att rega den för väg. Men det är ju som alltid mer arbete en man väntat sig ^^ Vad är mitt bästa alternativ om jag skulle vilja göra en motor konvertering byta upp bromsar och styva upp bilen och även kunna få den genom besiktning? Om man går med att hålla den i original stuk (inte köra volksrod stuket) _________________ Victor Olofsson |
||||||||
Jag tycker som sagt att en sen bubbla verkar enklast. Då kan du byta motor, låda/slutväxel och hela bromssystemet och sedan koncentrera dig på att förbättra original bakvagn (IRS) och framvagn (McPherson). Förstärk plattan så bör det kunna funka med 130 hk.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Jag skulle vilja byta från Th700R4 i min Camaro 1989 till en T56 låda. Har låst på SFROsida men fattar
ändå inte. Bilen är enligt regbeviset en Camaro RS 1989 305tbi och Th700r4, intagen till Sverige 1998-03-25 som flyttgods (F97B INFÖRTS TULLFRITT) Går det att regbesiktiga den med manuell? Och om jag måste regga den som ombyggtfordon räcker det med att motorn är utbytt (Vortec 350 från en Tahoe 99) och bromsar från Camaro gen4 och manuell låda? Och i så fall blir det Vortec motorns avgaskrav? och måste motorn vara standard? Citat från SFROsida: VÄXELLÅDSBYTE Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling "ingår i" avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa. I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda. I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!). _________________ Roger Englund |
||||||||
![]() |
Sparade trådar/FAQ
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 111, 112, 113 >> 195 besök senaste veckan (653079 totalt) |