Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 111, 112, 113   >>
195 besök senaste veckan (653079 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Re:

j.alvin skrev:
Vet att detta har frågats förut, däremot vet jag inte vad svaret har blivit, frågan är;

Är det okej att använda glidskenor avsedda för stol till ett stående golvmonterat pedalställ?

Min stol kommer inte att gå att flytta och vill därmed istället göra pedalstället justerbart. Ratten går använda spacers om behov uppstår.


Jag skulle nog säga att svaret är "det beror på", i detta fall hur pass stabila skenorna är. Skenor med låsning på båda sidorna, som inte riskerar att hoppa iväg (kanske en extra spärr?) tycker jag skulle fungera fint.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Re:

Marcus Gustafsson skrev:
När jag ändå har postat i den här tråden så kan jag inte låta bli att fråga...


Jag har en Påffe 944 med popup-lysen.
I fronten sitter separata helljus (de blir ljustutan när popup-lysen är nere) och de runda ljusen i popup-lysena agerar både halvljus samt helljus.

Tanken finns på att få bort popup-lyktorna och ersätta med andra lysen. Att halvljuset inte får ersättas med xenon-ljus är jag med (spolare och automagisk höjdjustering finns ju tex inte på en 31 år gammal bil), men kan jag ersätta helljuset med xenon?

Bilen skulle isåfall få behålla helljusen i fronten precis som de är idag och få en separat lampa för halvljus och en annan för helljus (xenon) där popup-lyktorna sitter idag.


Bra fråga!

VVFS säger:
20 § Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 skall ha
minst två helljusstrålkastare framtill som avger vitt eller gult
ljus och som under mörker och vid klar sikt kan belysa vägen
på en sträcka av minst 100 m framför fordonet.

22 § Bil får dessutom ha ytterligare helljusstrålkastare som
består av fjärr- eller kurvstrålkastare.

23 § Helljusstrålkastare på bil av 1984 eller senare års modell skall
1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/761/EEG (se 2
kap. 27 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 1,
3. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 5,
4. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 8,
5. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 20,
6. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 31,
7. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 112,
8. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 113, eller
9. vara av typ som uppfyller kraven enligt SAE J579a, b
eller c.
Helljusstrålkastare på fordon av 1995 eller tidigare års
modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS
108, avsnitt S7 i den version FMVSS 108 hade den den 1
oktober 1989.
Sådan helljusstrålkastare som tillåts enligt 22 § och som
tas i bruk före den 1 januari 2005 behöver dock inte vara typgodkänd. (VVFS 2004:148)

24 § Helljusstrålkastare och ljuskälla till sådan strålkastare
får även vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 98 och 99.

Många paragrafer men det jag tolkar är att formellt sett så krävs typgodkända helljusstrålkastare från och med 1984 års modell vilket betyder att du i så fall behöver en helljusinsats typgodkänd för Xenon, dvs du kan inte Xenonkonvertera.

Om de fasta strålkastarna som agerar helljusblink idag är typgodkända som helljus (förmodligen HR på glaset) behövs ju inga mer helljus för att klara besiktningen. Annars är jag rätt säker på att Hella har runda universal Xenon helljus (typ 44-50 mm i diameter).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12212



Re:

therealpinto skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
När jag ändå har postat i den här tråden så kan jag inte låta bli att fråga...

Jag har en Påffe 944 med popup-lysen.

Ersätta popoup med en halvljuslampa samt heljus med xenon-lampa.


Bra fråga!

VVFS säger:
20 § Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 skall ha
minst två helljusstrålkastare framtill som avger vitt eller gult
ljus och som under mörker och vid klar sikt kan belysa vägen
på en sträcka av minst 100 m framför fordonet.

22 § Bil får dessutom ha ytterligare helljusstrålkastare som
består av fjärr- eller kurvstrålkastare.

23 § Helljusstrålkastare på bil av 1984 eller senare års modell skall
1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/761/EEG (se 2
kap. 27 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 1,
3. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 5,
4. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 8,
5. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 20,
6. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 31,
7. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 112,
8. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 113, eller
9. vara av typ som uppfyller kraven enligt SAE J579a, b
eller c.
Helljusstrålkastare på fordon av 1995 eller tidigare års
modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS
108, avsnitt S7 i den version FMVSS 108 hade den den 1
oktober 1989.
Sådan helljusstrålkastare som tillåts enligt 22 § och som
tas i bruk före den 1 januari 2005 behöver dock inte vara typgodkänd. (VVFS 2004:148)

24 § Helljusstrålkastare och ljuskälla till sådan strålkastare
får även vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 98 och 99.

Många paragrafer men det jag tolkar är att formellt sett så krävs typgodkända helljusstrålkastare från och med 1984 års modell vilket betyder att du i så fall behöver en helljusinsats typgodkänd för Xenon, dvs du kan inte Xenonkonvertera.

Om de fasta strålkastarna som agerar helljusblink idag är typgodkända som helljus (förmodligen HR på glaset) behövs ju inga mer helljus för att klara besiktningen. Annars är jag rätt säker på att Hella har runda universal Xenon helljus (typ 44-50 mm i diameter).

Gustaf


Jag glömde ju, min bil är en -82'a... det kanske underlättar.

Jag har försökt hitta vad
Citat:
Helljusstrålkastare på fordon av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, avsnitt S7 i den version FMVSS 108 hade den den 1
oktober 1989.

är men inte hittat något än (har nog inte googlat tillräckligt bra ).

Men Hellas 90mm lampor är en tanke jag har lekt med, det finns ju denna som kan ersätta båda:
http://www.rallylights.com/all/90bh-hella-bi-halogen-90mm-hi-lo-headla . . . .
http://www.ebay.de/itm/Hella-90mm-Bi-Halogen-Abblend-und-Fernscheinwer . . . .

Fast det beror på hur man tolkar:
Citat:
27 § Helljusstrålkastare
1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta,
3. får bilda flerfunktion med halvljusstrålkastare, dimstrålkastare, främre positionslykta och parkeringslykta.

28 § Helljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den omedelbart slocknar vid omkoppling från helljus till halvljus.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Aha. Om årsmodellen är 1982 är det mycket enklare, då finns inga krav på E-märkning. Så länge man uppfyller övriga krav är det alltså okej med "vad som helst".

Reglerna i §27 är kanske lite svåra att förstå, men i definitionerna finns förklaringen;
---------
Grupperade anordningar
Anordningar som har skilda glödlampor och ljusytor i gemensamt
lykt- eller strålkastarhus.

Kombinerade anordningar
Anordningar som har skilda ljusytor och gemensam glödlampa i
gemensamt lykt- eller strålkastarhus.

Flerfunktionsanordningar Anordningar som har skilda glödlampor alternativt flertrådslampor i
gemensamt lykt- eller strålkastarhus och som har helt eller delvis
gemensam ljusyta.
--------

Helljus får alltså grupperas (ett hus med två lampor och två reflektorer), den får bilda flerfunktion (tänk H4-lampa) men inte kombineras (samma glödlampa med samma glödtråd men olika ljusytor, tänk på hur vissa släpvagnsljus ser ut där positionsljuset har en klar "glugg" åt sidan som skyltbelysning).

Hellas 90 mm-lampor är ändå helt okej, de är E-märkta för sin funktion (E-märkningen kan gå före detaljregler).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6254



När vi nu pratar framlampor, finns det nån minimi höjd över mark som lamporna ska sitta på???

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12212



Re:

j.stigson skrev:
När vi nu pratar framlampor, finns det nån minimi höjd över mark som lamporna ska sitta på???


Jupp, det gör det.

Om halvljus:
Citat:
36 § Halvljusstrålkastares placering i sidled skall vara högst 400 mm och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna skall vara minst 600 mm.

Bil av 1996 eller tidigare års modell får ha halvljus-strålkastare som i sidled är placerade på större avstånd än 400 mm om den är utrustad med främre positionslyktor som är placerade enligt 53 § och dessa är anslutna till det elektriska systemet så att de lyser samtidigt som halvljusstrålkastarna.

37 § Halvljusstrålkastares placering i höjdled skall vara lägst 500 mm och högst 1 200 mm. Om placeringen medför avsevärt hinder för fordonets användning får högsta höjden ökas så mycket som behövs.


Sen om 500mm är till glödtråden i strålkastarens mitt eller nederkant av strålkastaren vet jag inte, men Gustav svarar snart med något klokt.


Edit: om helljus
Citat:
Installationskrav

25 § Helljusstrålkastare på bil av 1984 eller senare års modell får inte vara placerad i sidled så att den yttre kanten av strålkastarens lysande yta är närmare fordonets yttre sidobegränsningsplan än yttre kanten av lysande ytan hos den halvljusstrålkastare som är placerad på samma sida av fordonets mittlinje.

26 § Helljusstrålkastare skall vara justerbar.

27 § Helljusstrålkastare
1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta,
3. får bilda flerfunktion med halvljusstrålkastare, dimstrålkastare, främre positionslykta och parkeringslykta.

28 § Helljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den omedelbart slocknar vid omkoppling från helljus till halvljus.

29 § På bil av 1985 eller senare års modell skall finnas en från förarplatsen under mörker väl synlig kontrollampa som visar fast blått ljus när helljusstrålkastare är tillkopplad.


Så den får inte sitta längre ut åt kanterna än halvljuset, men höjden är fri! De kan dessutom placeras i mitten.
Så väljer jag att tolka det, allt som inte står som regel är godkänt.

Nä, jag skulle inte heller lite på min tolkning.


Mer om lampor på: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm#_Toc38872816

Edit 2: Jag kan ha hittat en gammal länk kolla på sidan 129 och framåt: https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202013_63.pdf
Fast det står samma sak om höjden där vad jag kan se.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Definitionerna är bra även för att reda ut placering;

Placering i sidled
Avståndet från fordonets yttre
begränsningsplan till den närmaste
begränsningen av den lysande ytan
hos strålkastare, lykta eller reflexanordning.

Placering i höjdled
Avståndet från plan och horisontell
mark till nedre (lägst) respektive
övre (högst) begränsningen av den
lysande ytan hos strålkastare, lykta
eller reflexanordning.

Såvitt jag vet har inget av betydelse ändrats när det gäller belysning. Jag brukar läsa i http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2007nr307.pdf eftersom den har alla ändringar till mitten av 2007 införda. Tyvärr finns det ingen nyare konsoliderad version :-(

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6254



Så i höjdes är det enkelt sett att "mitten" på lampan inte får sitta på under 500mm höjd??

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Nej, underkanten av lyktan ska sitta minst 500 mm över marken. Därav behovet av popuplysen på en del bilar med låg front....

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6254



Re:

therealpinto skrev:
Nej, underkanten av lyktan ska sitta minst 500 mm över marken. Därav behovet av popuplysen på en del bilar med låg front....

Gustaf


thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6254



Vad säger SFRO om ett stag motsvarande det röda sträcket på denna bild??

Blå "platta" sätts för att montera pedalerna på, motsvarande även på passagerarsidan så att man inte ska riskera att fastna i röret...

Skulle lösa "vissa" problem med dom bakre motorfästena...


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Är det ett stag i "golvnivå", som går under växellådan?

Jag ser inga problem med det i så fall. Fäster man det även mot golvplåten och de längsgående rambenen borde det bli ganska stadigt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6254



Precis, hamnar på golvet under motorpaketet thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Vicbeetle
umeå
Här sen Aug 2013
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Bubbla

Jag har planer på att göra ett motor byte på en bubbla av år gång 73 eller äldre.
Vilka typer av modifikationer utöver hela bytet krävs för att jag ska kunna regga den som ombyggt fordon och göra den tillåten på vägarna.
Bytet kommer vara till en ej20 motor från en subaru eller liknande utan turbo.

_________________
Victor Olofsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



För att den formellt sett ska klassas som ombyggt fordon behöver du byta motor, växellåda/slutväxel och hela bromssystemet.

Det kan också behövas fler tekniska uppdateringar för att man ska kunna godta effekten, jag kan tänka mig att man behöver förstärka plattan och jobba en del med hjulupphängningarna. Förmodligen är det en fördel att utgå från en ganska sen bubbla med McPhersonframvagn, dubbelledad bakaxel och kuggstång.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Vicbeetle
umeå
Här sen Aug 2013
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Bubbla

Tack för svaret.
Är det någon av modellerna före 76 som har McPhersonframvagn, dubbelledad bakaxel och kuggstång.?
Vilka typer av förstärkningar av plattan skulle godtas ?
Subaru motorn ligger runt 130 hk och bilen kommer närma sig 1 ton. om man utgår från 15kw/100 kg så bör man kunna ha närmre 200 hk i bilen om jag har gjort mina beräkningar rätt.
Planen för tillfället vara att använda original lådan men byta bromsar fram till skivor och bak bromsar till nyare bättre original bromsar. Samt fixa irs,höjningar och annat för bättre väghållning.
Något i stil med det som står på den här sidan http://www.aircooled.net/vw-handling-suspension-tuning/
Skulle vara nog för att räknas som ombyggt fordon ?

Hur är det med hjulhus? har även funderingar på att sänka taket och göra den mer i hot rod stuk något i den här stilen http://fc05.deviantart.net/fs70/f/2012/051/d/7/volksrod_2_by_blue70-d4 . . . .

_________________
Victor Olofsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Jag kan årsmodellerna för dåligt men vet att min kompis 1302 -72 som han hade när vi var 18 år hade McPhersonframvagn i alla fall :-)

Förstärkningar på plattan får man nog titta på när man har bilen framför sig, spontant så brukar det handla om att förstärka infästningar för motor och växellåda, kanske också i övergång mellan centralrör och framvagn.

15 kW/100 kg är ett teoretiskt max för vad SFRO får godkänna, det är inte givet att alla bilar får tillämpa det. En VW där VW själva anser att 78 hk är max, behöver en hel del ändringar för att vi ska kunna motivera 50-80% mer effekt.

Tipsen på länken verkar vettiga men du måste som sagt byta tillräckligt mycket för att det formellt sett ska räknas som ombyggt fordon.

Volksrod är rätt ballt, men det krävs skärmar och att bygga en sådan med McPhersonframvagn blir rätt svårt, då ska du nog hellre bygga helt ny framvagn.



Jag besiktade denna för några år sedan, med en A-armsframvagn. Den funkade rätt bra.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Kadett B har dubbla A-armar, transversalfjäder (2 blad på ohv och 3 på CIH) och kuggstångsstyrning. CIH-varianterna har samma 238 mm solida skivor och ok som Rekord upp till -74, och en uppgradering till Rekord E:s större ventilerade skivor och ok är bolt-on. Volvo 240 4-kolvsok är också bolt-on som med 240 eller 740 ventilerade skivor kräver bara mindre modifikationer.

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Vicbeetle
umeå
Här sen Aug 2013
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tack för insikten.
Funderar mest på vad jag ska använda som grund för att lättast få den möjlig att rega den för väg.
Men det är ju som alltid mer arbete en man väntat sig ^^
Vad är mitt bästa alternativ om jag skulle vilja göra en motor konvertering byta upp bromsar och styva upp bilen och även kunna få den genom besiktning?
Om man går med att hålla den i original stuk (inte köra volksrod stuket)

_________________
Victor Olofsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Jag tycker som sagt att en sen bubbla verkar enklast. Då kan du byta motor, låda/slutväxel och hela bromssystemet och sedan koncentrera dig på att förbättra original bakvagn (IRS) och framvagn (McPherson). Förstärk plattan så bör det kunna funka med 130 hk.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
TURBOfire

Här sen Jun 2007
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag skulle vilja byta från Th700R4 i min Camaro 1989 till en T56 låda. Har låst på SFROsida men fattar
ändå inte.
Bilen är enligt regbeviset en Camaro RS 1989 305tbi och Th700r4, intagen till Sverige 1998-03-25 som flyttgods (F97B INFÖRTS TULLFRITT)

Går det att regbesiktiga den med manuell?
Och om jag måste regga den som ombyggtfordon räcker det med att motorn är utbytt (Vortec 350 från en Tahoe 99) och bromsar från Camaro gen4 och manuell låda?
Och i så fall blir det Vortec motorns avgaskrav? och måste motorn vara standard?

Citat från SFROsida:
VÄXELLÅDSBYTE
Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling "ingår i" avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.

I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).

_________________
Roger Englund
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 111, 112, 113   >>
195 besök senaste veckan (653079 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande