Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4242 besök totalt |
Är nya M3'an (f'låt M4'an) något för bankörning måhända?
Massa bilder på nya... ja alltså "M4" http://f80.bimmerpost.com/forums/sho ![]() ![]() (tack till Janne för tipset) _________________ ![]() |
||||||
Oj oj oj
"Weight-saving strategies will also be very evident in the car's structure, ranging from the extensive use of high-strength steels to the aluminum-rich suspension hardware and its crowning glory, a carbon-fiber roof. The company is embracing lightweight carbon fiber with considerable commitment via its new BMW i3 and i8 models. For the M4 concept, at least the front splitter, the rear diffuser and even the tailpipe sleeves are fashioned from carbon fiber. " "When asked to name the biggest step forward from old to new, though, Nitschke doesn't select any high-tech doodad. Instead, he exclaims, "The lighter weight!" The M4 drops about 230 pounds compared with an old DCT-equipped M3 coupe. At 3300 pounds, the M4 still weighs a good 200 pounds more than a Porsche 911" "BMW hasn't yet shown the M4 coupe's interior, but officials suggest it will receive all the traditional touches of more recent M division models, including revised instruments along with an M-specific steering wheel, seats and trims - all trimmed in a combination of leather, Alcantara and carbon-fiber. "Ett litet steg för mänskligheten men ett gigantiskt för ///Människor: säger Janne ![]() ![]() _________________ Janne Ström |
||||||
Det där var ju ej svenska. Man somnar ju direkt Janne! Du får ju översätta för oss vanliga. Ger en flashback när vi skulle handla burgare på Tierp och du och Magnus ser något med kortläsaren, har ju ej hämtat mig ännu! Ha det bra imorgon!
_________________ Erik König |
||||||
Re:
Så himla lätt blir den ju inte. 100kg jämfört med gamla M3 med DKG. En M3 E92 med DKG har en tjänstevikt på strax under 1700kg dvs det är ingen lättviktare. 100kg mindre skulle innebära 1600kg vilket är ett steg i rätt riktning. Tror inte den hamnar under 1600kr med förare och bränsle. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Re:
"I rätt riktning" är väl nyckelorden som du säger ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Den väger ungefär som 3 st Caterham då. ![]() OBS! Ej sagt för att vara elak utan för att relatera det till olika grader av lätt. ![]() _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||
Re:
Jepp. Det positiva är att den har utvecklats i rätt riktning. Nu finns det lite bilder och videos. Den ser riktigt snygg ut ![]() http://www.worldcarfans.com/11308156 En ny M3 är alltid intressant, främst motorn _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Re:
Men i den kan man inte packa in familjen och åka på semester? ![]() ![]() Och jag vi förstår vad du menar men ville bara retas lite. _________________ Janne Ström |
||||||
Re:
--- Fortsätter med den skojiga tonen. --- Familjen kan köra med 3 st Caterham på semestern. ![]() _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||
BMW:ns vikt v.s. en Sjua och Sjuans tillkortakommande som familjebil visar tydligt att den där BMW:n bara är en av alla mellanmjölksprodukter som folk köper för att man inte törs ta steget fullt ut... :-D
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
||||||
Re:
Hade M3an dubbelkopplingslåda? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Idag kom det lite officiella uppgifter.
Runt 430hk och 500Nm ur en 3.0l rak sexa med dubbelturbo http://www.worldcarfans.com/11309256 Kul att den även kommer att säljas med manuell låda i dessa dubbelkopplingstider ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Och denna kommer göra några glada!
"BMW M division chief, Freidrich Nitschke, hinted at an even lighter version tipping the scales at around 1,400 kg (3,086 lbs) thanks to a more simplistic interior cabin, lightweight seats and other weight-saving techniques. If approved for production, this lighter M3 version could bring back the CSL moniker." M4 CSL för runt 100 000 EUR typ då ra ?? _________________ Janne Ström |
||||||
BMW race drivers Bruno Spengler and Timo Glock test prototypes of the new BMW M4 Coupé and the new BMW M3 Sedan on the Nürburgring Nordschleife and share their impressions with BMW M engineers.
http://www.youtube.com/watch?v=bjehY |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4242 besök totalt |