Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Spyder VX 2015 | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (42348 totalt) |
Har hängt här på resan många år och läst en hel del intressanta trådar.
Nu har jag hållet på med ett eget bygge i ungefär 4 månader och tänkte starta en projekttråd för att dela med mig av min skapelse. Men först lite info om mig: Jan Ullström heter jag, är 28år och bor i den lilla staden Vara. Jobbar som bilmekaniker och har grejat med bilar hela mitt liv i stort sett. Påbörjade ett super sevenbygge för ungefär 7 år sen men de såldes som ett rullande chassi, men ända sen dess har jag varit sugen på att bygga en egen bil. Och i mars bestämde jag mig för att börja med mitt projekt. Mycke av inspirationen kommer från super seven men annars e de egna lösningar på de mesta. Lite kort fakta om bilen: Namnet dök bara upp i huvudet häromdagen så kanske inte e slutgiltigt. Ram: fackverksram i 30x30x2 och 20x20x2mm fyrkantsrör. Drivlina: Vw 1,8t 20v och 02Alåda Bromsar bak: 260x20mm skivor från vw, bromsok från ford Escort xr3i, wilwood handbromsok Bromsar fram: ventilerade skivor och ok från Volvo 240 Bakvagn: dubbla a-armar, GAZ-coilovers Framvagn: Volvo 140 spindlar, dubbla a-armar, GAZ-coilovers Styrning: Volvo 240 styrväxel utan servo, Volvo 460 styrleder, Volvo 240 rattstång Hjul: 17" med 215/45-17 Kaross: friliggande skärmar fram och bak, egen noskon och sen lite glasfiberpaneler. De va väl i stora drag hur bilen kommer va uppbyggd. Lägger upp en bild på när ramen va ute i solen tillsammans med hjul,stolar och rattstång. Som det ligger till i nuläget är drivlina på plats, bakvagnen nästan klar, framvagn ihop punktad och lite andra saker påbörjade. Kommer mer bilder framöver. _________________ Jan Ullström |
||
|
||
Ha fått tillbringat lite tid i garaget nu i helgen och har fått gjort lite på bilen. Till en början punktades en tank ihop och en armatur byggdes. Ska bara helsvetsas.
Sen byggdes styrningen om då jag inte va nöjd med den tidigare konstruktionen. Blev tre rattknutar och ett ledlager i egen hållare. _________________ Jan Ullström |
||
En liten update.
Chassit i dagsläget. Fått gjort en del. Bälten klara. Tank helt klar. Dragit bränlerör och en del av bromsrören. Även rör till kopplingen draget. Handbroms klar med vajrar och spak. Växelreglaget helt klart Har börjat med elen till originalsprutet. Och en liten skiss på hur det kan se ut i slutändan. _________________ Jan Ullström |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Kul bygge! En fundering bara, erinrar mig från Caterhams Tech Forum att företaget har ett antal gånger flaggat för bilarnas DeDion-tubers hållfasthet, dvs den har förbättrats och uppgraderats ett antal gånger genom åren. Förstått att denna typ av bakaxel bör vara rejält dimensionerad, för hållfasthet men också tillräcklig styvhet map hjulvinklar osv. Stela bakaxlar brukar ju oftast vara rejäla saker i tjock stålplåt eller styva rör.
_________________ Jan-Erling Rydquist |
||
Det visste jag inte om dedion. Nu tycker jag ju att mitt rör e ganska grovt och sen ska det dit en del förstärkningar på axeln, men ska ha upp den i en fyrhjulsmätare och grundställa hjulvinklarna i bakvagnen först.
_________________ Jan Ullström |
||
Det beror nog mest på caterhams akilleshäl A-frame, detta bygge har ju panardstag istället. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||
Fått dit alla stötdämpare och bilen fick även luftas lite utomhus medans en snabb städning gjordes.
Modifierade även en Volvo 740 elcentral och monterade i tunneln. Blir en lucka i sidan på tunneln så jag kommer åt säkringar och reläer. _________________ Jan Ullström |
||
Då va det dags för en liten uppdatering.
Började med att göra en snabb Corner-weight på bilen och då visade det sig att jag skulle hamna en bit över 60% bak på bilen och det känns ju inte helt rätt så efter många funderingar och mycket huvudbry så bestämde jag mig för att byta drivlina till ett lättare alternativ. Snabbt räknat så tjänar jag runt 30-35 kg genom att byta drivlina. Valet föll på volkswagen RP motor. Dom som inte är så insatta i vad det menas så är det en 1,8 liters 8 ventils motor med 9,0:1 i kompression och kommer passa bra då jag kommer köra turbo på den. Växellådan blir en 5 växlad 02A låda från en Passat. Så har byggt en helt ny bakdel på bilen som ser likadan ut som den andra men med ändrade mått för att passa drivlina och bakvagnen. Bakvagnen blir fortfarande De-Dion med fyrlänk och tvärstag. Har även planerat för andra bromsar. Bak blir det 256x10mm skivor med bromsok från Volvo V40 och fram 256x20mm skivor med bromsok från vw Passat. Även blivit ändringar om fälgstorlek. Nu blir det 15 eller möjligtvis 16" hjul. Lite bilder nu då. _________________ Jan Ullström |
||
60% bak är inte så tokigt på en mittmotorbil. Var det med förare? Tror du mest sett till att det tar ett extra halvår (minst) att bygga klart bilen iom motorbytet. Hur mycket lättare skulle folkamotorn vara? Och vad skulle den överleva för effektuttag?
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Tror jag låg på 62% med förare i. Vw motorn ihop med växellåda är cirka 30kg lättare än Volvomotor med låda. Angående byggtid så har det än så länge bara dragit ut en månad på byggtiden och tror inte det ska bli så mycket längre byggtid även fast jag bytt drivlina. När det gäller effektuttag så klarar ju visserligen inte vw motorn lika mycke som volvomotorn i grundutförande men för min del gör det inget då jag först och främst vill bygga klart och ha känslan att jag byggt bilen själv.
_________________ Jan Ullström |
||
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Har fått beställt lite grejor från rinkaby rör till bilen
Blev 6m elförzinkade rör i 35x1,5mm dimension som ska användas till kylsystemet då kylaren kommer ligga i fram. Blev även ett gäng svetsböjar som kommer användas till grenrörsbygget. Blev också några silikonböjar från do88.se Så till helgen hoppas jag att kylsystemet blir klart _________________ Jan Ullström |
||
Dags för en liten update.
Har mest blivit massa svetsande på bilen. Fått gjort färdigt alla motorfästen, svetsat färdigt fyrlänksinfästningarna i chassiet med sina förstärkningar., gjort färdigt nya växelreglaget, gjort fästen för kylarrören och kylet. Gjort om fästet till styrväxel för att minska bumpster och få bättre vinkel på nedre rattknut. Det va allt för denna gången. Nästa update blir när jag gjort om främre hjulnav till 4x100 bultcirkel och fixat bromsar fram och bak. _________________ Jan Ullström |
||
Våra race- och banåkarbilar Spyder VX 2015 | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (42348 totalt) |