Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW 850 CSi
1, 2   >>
9977 besök totalt
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
BMW 850 CSi

En bil som jag alltid gillat men aldrig ens kört är BMW 850 CSi. Den var väl på den tiden det begav sig ett tekniskt underverk men det har ju runnit ett par liter vatten under broarna sedan dess. Den är inte precis en räserbil men med manuell låda, skönsjungande tolva och bakhjulsdrift så kan den ju inte vara en direkt tråkig bekantskap.

Frågan är om inköpet av en sådan med ambitionen att mysmodda lite lätt för bankörning enbart är en expressbiljett till personlig konkurs?

(Mysmodda översätts enklast till skalstolar, bälten, ratt, dämpare/fjädrar, bromsar samt mindre gummi i hjulupphängningarna och mer gummi mot asfalten. Och så lite astmamedicin till insug och avgas såklart...)

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re: BMW 850 CSi

firefish skrev:
En bil som jag alltid gillat men aldrig ens kört är BMW 850 CSi. Den var väl på den tiden det begav sig ett tekniskt underverk men det har ju runnit ett par liter vatten under broarna sedan dess. Den är inte precis en räserbil men med manuell låda, skönsjungande tolva och bakhjulsdrift så kan den ju inte vara en direkt tråkig bekantskap.

Frågan är om inköpet av en sådan med ambitionen att mysmodda lite lätt för bankörning enbart är en expressbiljett till personlig konkurs?

(Mysmodda översätts enklast till skalstolar, bälten, ratt, dämpare/fjädrar, bromsar samt mindre gummi i hjulupphängningarna och mer gummi mot asfalten. Och så lite astmamedicin till insug och avgas såklart...)


När det gäller denna bil tror jag prio No1 är att få ner vikten på bilen då en med manuell låda
väger in på runt 1950Kg.

Bara genom att ställa undan orginal framstorlar har du lättat den ca 60kg....
om du monterar ett par skalstolar fram.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Ja, direkt lätt är den inte. Men syftet skulle nog aldrig bli att sätta några banrekord utan snarare att ha en rätt udda och samtidigt rolig leksaksbil tillika 90-talsikon.

Någon som vet hur styrningen bak fungerar?

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

firefish skrev:
Ja, direkt lätt är den inte. Men syftet skulle nog aldrig bli att sätta några banrekord utan snarare att ha en rätt udda och samtidigt rolig leksaksbil tillika 90-talsikon.

Någon som vet hur styrningen bak fungerar?


Det är väl nån hydralikhistoria

kika lite på bmwfans.com

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7281



http://www.germancarmagazine.com/features/motorsports-rare-bmws-m5-6-s . . . .

Do it!

Chassiet påstås (Wikipedia) vara 3 kg lättare än motsvarande 635.
En rensad 850 blir coolt.

Ett lättare alt är väl V8 varianten.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Do it var det ja...

V8:an är förmodligen det bättre alternativet men en vetolva är ju trots allt en vetolva.

mobile.de listar rätt många CSi i varierande skick och pris. Det finns en röd (har varit en sucker för röda CSi sedan jag suktade över en på Älvsjö-mässan för tusen år sedan) som verkar rysligt trevlig. Någon som vill köpa en 968 CS med extra allt i väghållning?

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Kolja skrev:
Ett lättare alt är väl V8 varianten.


skiljer mindre i vikt än man tror

850aut 1980kg
840aut 1950kg

manuell ca 30-40kg lättare

V12 är ju även den helalu & väger som långblock ungefär samma som v8:an

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3008



Enkel biljett till personlig konkurs är det väl knappast om man inte behöver renovera motorn. Man bör nog ha lite koll på hur man läser ett elschema då det är minst sagt mycket el i de där...

Men en lagom lättad sådan, typ CSL stil men med separata spjäll för alla cylindrar och ett par vettiga grenrör. Så har man långt över 400hk och ett ljud som borde vara svårslaget.

Sen om den går snabbt eller inte är väl sekundärt egentligen om körupplevelsen är häftig.

Men prisarna på CSI är ju helt galna i vissa fall. Jag hade nog övervägt att snoka upp en manuell 850 i Tyskland och bygga på den istället.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Ja, om man ska gå all out och bygga en CSL-variant så är det nog bättre att börja med en "vanlig" 850 som du säger.

Men om ambitionen är att bara småpilla lite så är väl ändå en CSi ett fränare val. Större och raskare maskin (motorbeteckningen börjar dessutom på S) samt bättre prylar i chassit. Och det är ju som sagt en CSi.

Jag såg en CSi i Tyskland som de begär 8000_ för men den är gissningsvis inte speciellt söt. Med bilar i allmänhet och med vagnar av den här kalibern i synnerhet brukar det sällan löna sig att köpa ett billigt objekt...

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7185

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: BMW 850 CSi

firefish skrev:
(Mysmodda översätts enklast till skalstolar, bälten, ratt, dämpare/fjädrar, bromsar samt mindre gummi i hjulupphängningarna och mer gummi mot asfalten. Och så lite astmamedicin till insug och avgas såklart...)

En läcker tanke - jag har själv funderat i liknande banor. Go for it!

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14014



Jag hade istort sett pengarna i näven när jag var på väg men fegade ur tillslut...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15257&postdays=0&postor . . . .

Så bygg en du istället

thumbs up

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14014




_________________
Tord Ringenha11
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Med e39 M5 motor skulle den kunna bli riktigt trevlig också, men då är det onödigt att utgå från en csi.
http://wp1016621.wp027.webpack.hosteurope.de/fotost/f01740/f01740.htm

_________________
mvh
Kristian
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13243



Re:

Kristian Kulla skrev:
Med e39 M5 motor skulle den kunna bli riktigt trevlig också, men då är det onödigt att utgå från en csi.
http://wp1016621.wp027.webpack.hosteurope.de/fotost/f01740/f01740.htm



Nu var det nog fler som blev sugen på en 850...
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



Har också haft dessa funderingarna en gång i tiden. Tveka inte, gört bara

Köp en billig, släng allt skit som verkar väga nått, köp nån extra motor då och då så att du slipper renovera.
Ett bra exempel på skit som man slänger är den hydraliska styrningen bak, men det finns verkligen massor skit på dessa som inte behövs.

Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4413



Läcker race-bil! thumbs up


_________________
Calle Olsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag har tydligen köpt en 850 nu.....

Så speculationerna kan fortsätta...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Re:

ButterflyRacing skrev:
Jag har tydligen köpt en 850 nu.....

Så speculationerna kan fortsätta...

Svartrollad?

Var länge inne på att bygga en BMW Cup Specialbil av en E31 men insåg mina gränser i tid.
Läcker kaross och inte alls dumma hjulupphängningar men det är en pansarvagn, allt är löjligt överdimensionerat och tungt.
Antar att du har koll på Nieminens "lättviktare"?

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Johan Rius skrev:
Antar att du har koll på Nieminens "lättviktare"?



_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Johan Rius skrev:
Svartrollad? .........................


Ja, Jag satte min bilhandlarkompis på att ta hand om affären, då jag har mått dåligt i några veckor.

Jag har ingen aning om vad jag ska ha den till, men jag har önskat mej en länge.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17930



Amerikansk LS-maskin, liten kompressor och Corvettelåda/bakvagn borde ju funka hyfsat.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW 850 CSi
1, 2   >>
9977 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande