Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7 besök senaste veckan (42251 totalt) |
Re:
Förstår att det var halt, inte så många andra bilar som hjälpte till med att hålla spåret mindre blött heller. Annars är blöttan väldigt bra för att lära sig bilen och bli bättre på att uppfatta vad som händer och hur man reder ut det..men då med vanliga däck. ![]() Ang utfarten, jag var bara tvungen att fråga, när jag tog licens var det en sak läraren tryckte lite extra på. ![]() _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Re:
Helt rätt på alla punkter, de som körde med vanliga däck kunde hålla högre fart faktiskt för det va riktigt blött!!! Så sant, helt rätt utav lärarna där. ![]() _________________ Jon Rolfsson |
||||
En sista tillbakablick i tråden om mitt åk nu då sen är vi ikapp och i nutid :-)
Kvällträning Anderstorp 15/8 Efter ett blött Mantorp så va jag sugen på att testa bilen på tort så snabbt letades det upp en körning och valet föll på kvällsträning på Anderstorp en torsdags kväll, närmaste banan för mig så blev perfekt :-) P.P blev vapendragaren även denna gång och han hetsade mig på vägen upp om vad som väntade med tanke på GT loppet som skulle gå av stapelen kommande helg och hans hetsande visade sig vara san då det var en massa snabba åkdon på plats :-) tur banan är bred så alla får plats ![]() Efter en massa tips på vägen upp i bilen om spår val osv så gav jag mig ut på första passat :-) ![]() Tempot va bra redan från start och då i första hand på 458 or, BMWs och diverse snabba bilar som passade på att träna inför helgens tävlande :-) Men efter nått varv började flytet infinna sig även för mig och bilen uppträder mycket trevligt :-) ligger bra i de snabba kurvpartierna och det går fint att ge på gas tidigt ut ur kurvorna! ![]() Det var lite race känsla i mellanåt och då växer ju hornen genom hjälmen ![]() ![]() ![]() _________________ Jon Rolfsson |
||||
Konbana KSVK SYAB 31/8
Med förhoppning om liknande bana som sist så lastades bilen upp i fredags kväll och allt gjordes redo inför lördagens kon slakt..... Väl på plats var det lite fuktigt på banan med vädret började jobba på för att torka upp, gick banan och insåg att den var mer knixig än förra gången och att min bils vikt skulle göra sig påmind men testa med bilen först innan man ger upp.... ![]() Första rundan gavs vi möjlighet att köra två varv då det var lite gräs på banan så vi fick möjligheten att välja själva hur korkat vi skulle satsa haha och detta blev dagens bäste tid då tack vara lite mer värme i däcken osv, hade jag bara gett fasen i att köra på näst sista konan hade det varit ännu bättre ju..... ![]() Måste ännu en gång lovorda chassit, styr in så jäkla fint och baken svansar så där lagom ![]() Vill tacka alla inblandade under dagen, kanon bra jobb med banläggning även om jag gärna sett en lite mindre knixig bana ;-) ![]() Byta framdäck känns som lagom meckande innan nästa körning på Torsdag på Anderstorp ![]() _________________ Jon Rolfsson |
||||
Fick mina nya 17 tums fälgar i veckan så jag kan åka lite slicks på bilen så fick däcken på monterade dagen innan Anderstorp :-) tackar grabbarna på Däckcity Nybro för de
![]() ![]() Fälgen en Sparco fälg som tillverkas av O.Z lätt och fin samt att den sväljer mina 365 mm skivor.... Bilen lastades och jag var redo för Anderstorp :-) Väl framme så låg diset över bannan och vi avvaktade lite med att ge oss ut men 09,30 var det dags för att gasa..... ![]() Disig depå bild. Dagen flöt på bra och det blev massa körning :-) kanon upplägg på bandagen och bra blandning på bilar och alla körde bra så det blev fint flyt i allt!! ![]() Upplevelsen av slicksen då ja va säger man :-) vilken grej!!! Allt blir så mycket bättre med slicks, bromsa senare, styr in bättre och bilen ligger som klistrad i kurvorna så nu är det bara att börja tänja på gränserna så det går fortare!!! ![]() Jag har nått problem med motorn, det saknas effekt helt enkelt så skall se om jag kan testa mig fram och utesluta det ena efter det andra.... är ju ingen fantasi effekt från början men surt när det saknas utav de få som finns i stallet ;-) ![]() Tog i lite väl bra så fronten fick sig en smäll och effekten av detta fastnade såklart på bild.... Tackar Figgz för bilderna ![]() _________________ Jon Rolfsson |
||||
Kul och fin bil!
Har bilen diagnosuttag? Då kan du fråga efter lite hjälp hos en volvo återförsäljare som kan mäta med sina verktyg vad som händer. Jag tror de ha en övertrycksventil som begränsar maxladdtryck, kan den öppna för tidigt? Personligen hade jag tagit bort programvaran som Challengebilarna har och ersatt med lämplig trimmjukvara. _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||||
Hade åkt till Autotech och fått den igenomgången och mappad ordentligt.
Men känns inte motorn så pigg hade jag börjat med att byta magnetventil och dess slangar. Dessa krånglar ofta, och slangar torkar och spricker. Vanligt problem när effekten sviker. _________________ Göran Svensson |
||||
Re:
Diagnostik uttag finns men det ger ej nått, loggar ej felkoder och massa annat som är bort plockat i programvaran..... Vill ej förstöra mappen som sitter i boxen då den fortfarande är plomberad så även motorn så kul att ha det bevarat! _________________ Jon Rolfsson |
||||
Re:
Bytte magnetventilen efter Anderstorp och nu går den nog som den ska :-) skall kolla upp ladd osv så jag är helt säker men känns som bättre skjuts i bitarna nu :-) Så din misstanke va nog rätt ![]() _________________ Jon Rolfsson |
||||
Re:
Bra att du hitta felet. Förstår att du inte vill bryta plomberingarna, men skall du inte tävla i nån klass med den igen så spelar det väl ingen roll? Det finns mycket effekt att hämta i dom annars ![]() Challengebilarna gav väl inte mer än 260hk nåt? Går ju att plocka 320 iaf. _________________ Göran Svensson |
||||
Ne de spelar ingen roll men om jag behåller bilen i skapligt skick inbillar jag mig att bilen har ett visst mer värde med plomberad motor och box men de är bara en tanke
![]() Denna har senaste programvaran och skall ge 285 hk men visst finns det mer att hämta, får se hur jag skall tackla detta framöver och i vinter. ![]() _________________ Jon Rolfsson |
||||
Superstage 7/9
Ännu en strålande dag på Emmaboda flygfält och jakten på bättre tider :-) bilen lastades och jag begav mig de 2.5 milen jag har till fältet. Hade jagat en magnetventil samt avlastningsventil dagen innan efter att jag samt flera kände att felet borde sitta där nånstans. Lyckades hitta båda delar hemma hos Diket bland hans välsorterade lager så på morgonen på flygfältet böjade jag byta magnetventilen och gjorde mig redo för första rundan ut :-) och då va det bättre fart i bitarna så nöjd som fasen gick jag ner för att kolla tiden och 1.31.19 så redan där 2 sek bättre en innan... Jakten på en tid under 1,30 hade börjat!!!! ![]() Körde på slicks dagen till ära även om de började sjunga på sista versen men under 1.30 bara skulle jag..... Körde ett gäng 1,31 tider under förmiddagen och testade lite olika saker men de ville sig inte riktigt! Efter lunch så va det dags igen och då satt den där :-) 1,29,69 så skönt!!! Va på andra varvet och kände att slicksen va på g att ta slut men ut på sista rundan bara måste man ju och då blev de "konslakt" de styrde inte riktigt som jag ville och bilden nedan talar för sig själv..... ![]() Hur som nöjd med dagen och jag nådde målet ![]() Tackar alla deltagare och besökare för en trevlig dag ![]() _________________ Jon Rolfsson |
||||
Färdig kört för året sen en tid tillbaka för min del. Bilen är hel så inga såna tråkigheter inför vintern utan bilen skall ses över och gås igenom är tanken så både bil och förare är redo inför 2014
![]() Första biten som fallit på plats är att jag fått hem mitt nya släp så bilen går att lasta lite enklare ![]() ![]() Lämmarna kör jag utan när bilen skall fraktas så skall bygga mig ett däckställ är tanken med...... ![]() Igår kväll va ja ute med bilen hos MagnusS här på forumet och hissade upp och bände lite här och där för att se va arbetsorden blev inför vintern :-) Inga stora saker som tur va utan nån styrled, lite nya belägg samt lite bättre uppfästa bromsrör så ska jag nog vara i hamn ![]() Rökte även bilen och hittade ett litet läck hål innan turbon som skall ses över. Sen skall jag laga upp fronten/splittern som fått sig några törnar under året men sen får det räcka med ![]() ![]() _________________ Jon Rolfsson |
||||
Att göra lista inför 2014
* Byte bromsklossar bak KLART * Byte bromsklossar fram * Byte vänster yttrestyrled KLART * Omdragning bromsrör KLART * Hjulinställning * Bromsprov/justering * Två 17 tums fälgar till slicksen BESTÄLLT * Byte servoolje behållaren KLART * Byte motorolje, bränslefilter & oljan * Byte kamrem Sen lär det säkerligen dyka upp något mer under resans gång ![]() _________________ Jon Rolfsson |
||||
UPPDATERING
![]() Att göra lista inför 2014 * Byte bromsklossar bak KLART * Byte bromsklossar fram KLART * Byte vänster yttrestyrled KLART * Omdragning bromsrör KLART * Hjulinställning * Bromsprov/justering * Två 17 tums fälgar till slicksen BESTÄLLT * Byte servoolje behållaren KLART * Byte motorolje, bränslefilter & oljan * Byte kamrem Det mesta fixat på listan som ja kan göra där hemma i garaget så nu infinner sig vinterdvalan och hopp om tidig vår!!!! Har beställt två fälgar till så jag slipper stå med slut slicks fram med flera timmars körning kvar..... Letar också en uppsättning regn däck för de där blöta dagarna, storlek på dess behöver vara i häradet av 235/40-18 så är det nån som trycker på ett sätt hojta till. // Jon _________________ Jon Rolfsson |
||||
Att göra lista inför 2014
* Byte bromsklossar bak KLART * Byte bromsklossar fram KLART * Byte vänster yttrestyrled KLART * Omdragning bromsrör KLART * Hjulinställning * Bromsprov/justering * Två 17 tums fälgar till slicksen BESTÄLLT * Byte servo olje behållaren KLART * Byte motor olja, filter & bränslefilter * Byte kamrem * Laga fronten * Dra in ström till cigg uttag och montera KLART * Ett set regndäck 18 tum När man börjar riva lite så hittar men mer små pill att fixa :-) ett fäste till ena bakljuset va spräckt så lite lim å värme så va det helt igen. Drog även in ström till ett cigg uttag från batteriet så man kan koppla in nått kul framöver ![]() ![]() Tur det inte är så kallt då värme saknas i garaget men sen är det väll bara värme och en lyft jag känner att jag saknar så..... ![]() ![]() Passade även på att knäppa lite kort på lite märkning i bilen när jag ändå höll på. ![]() Växellådan är som motorn fortfarande plomberad som ni ser nere i vänster kant på lådan, se när jag ska få tummen ur och slänga i denna istället för M56 lådan..... _________________ Jon Rolfsson |
||||
Hej.
Kul tråd om en lite lagom rejsig bil som verkar gå att hålla igång för normala pengar. Hoppas inte trimjävulen hoppar på dig för hårt. Maskinen är ju lätt att ta effekt ur men det drar ju med sig mer slitage på resten av bilen och driftsäkerheten kanske blir sämre. Gillar ditt tänk med dokumentation,ha kvar plomberingar och bevara bilen i challenge- utförande. Tror det kan löna sig. Kanske ekonomiskt men framför allt historiskt då sådana här bilar verkar ha en förmåga att bli mer och mer ombyggda med åren och tappa racespec. Nu är det ju ingen E30 M3 ETC eller S40 supertouring men jag tror ändå att den kommer ha ett visst värde i att bevaras som den är. Men självklart användas ![]() Är själv insnöad på Volvo 240 GrA och vet vilket öde många av dom gick till mötes när homologeringar gick ut och dom blev värdelösa ur tävlingssynpunkt. Nu letar ju många efter både bilar och delar för sjuka pengar för att kunna tävla historiskt... Challengebilarna är nog i "mellanår" nu men kommer kanske bli intressanta om några år igen och då i spec som när dom byggdes. Bara lite personliga tankar... Bilen ser ju för övrigt riktigt clean & fräsch ut i helvitt med svarta fälgar. ![]() _________________ Jonas Andersson. Kör Volvo 244 Turbo på bana. Volvo 850 som brukis. Ford Sierra på vintern. |
||||
Tackar för inlägget
![]() Känns som man skall bevara den i ursprungs skick så länge det går, bara hoppas motorn håller ihop så man slipper bryta plomberingen bara för att!! Skall det göras något med effekten får det bli lite lagom iaf med denna motorn och skulle man drabbas av trim djävulen så får det bli en annan motor så man har kvar "original" motorn så att säga!! Men detta året blir det inga stora grejer utan mest köra hoppas jag på! ![]() // Jon _________________ Jon Rolfsson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7 besök senaste veckan (42251 totalt) |