Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (7784 totalt) |
Bromsrörsmaterial
I dag skulle jag köpa något så enkelt (trodde jag) som ett bromsrör. Efter att försäljaren frågat det gamla vanliga (Bil, årsmodell, placering..), frågade han :"Vad vill du ha för material? Koppar, kopparnickel eller rostfritt?" Då jag blev helt ställd av frågan, hann han infoga: "Ja, stålrören går ju tyvärr inte att få tag i längre, kopparrör får man väl inte använda i Racing, så vad vill du ha? Kopparnickel eller rostfritt?" Nu var det ju bromsrör till tillochfrånjobbetbilen jag skulle ha, så jag svarade kopparrör, men om det hade varit till Raseribilen; vad skulle jag ha svarat då? ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Hej
Jag rekommenderar alltid kopparnickel, det går att böja och kona men arbetshärdar inte lika lätt som ren koppar. I USA är väl rena kopparrör till och med förbjudna som bromsrör tror jag... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag röstar också på kopparnickel......kopparrören är för mjuka......och är omöjligt att dra snyggt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
||||
De går sönder. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
||||
Vi väntar på recension. ![]() Förresten, hur var det med det där bromsberäkningsexcelbladet, skulle jag maila det till dig eller till Magnus? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Är det inte risk för att rostfria rör har liknande egenskaper som åldrad koppar, blir spröda och spricker?
Är ju vanligt på andra rostfria rörkonstruktioner som grenrör och avgassystem. Aluminium låter som ett bättre alternativ bättre i mina öron. Om man nu inte ska lyxa till det med aeroquip slangar över allt. (på racebilen alltså) F.ö. fick jag för drygt 10-talet år sedan kasta mig handlöst åt sidan för att inte bli träffad av en flygande DKW som rullade över armcon upp på läktaren i utgången på Mantorps flygraka. Den hade kopparrör, som med tiden vibrerade söndero ch gick av. Inge bra på ett 1-krets system..... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Vad är fördelen med aluminium? Är PTFE slangar verkligen styvare än metalliska rör? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Är ingen metallurgi
![]() Det mjukare alumiumet tror jag är tåligare mot vibrationssprickor. Men detsamma kanske gäller för kopparnickel? Det är nog inget självämndamål med hårda bromsrör, flex i pedalen kommer av gummislangarna ute vid hjulen, inte av rören, så högt är inte systemtrycket. Metallomspunna teflonslangar är nötningståligare än rör, spricker garanterat inte. Samma sak där matetialet är med god marginal så hårt att det inte uppstår flex pga systemtrycket. Brorsan som tidigare byggde styrsystem på AJ 37 Viggen använde aeroquip i mängder till alla möjliga hydraulsystem roder, landställ etc. Går jag ut i garaget och tittar på de sorgliga resterna av min gamla FF1600, så sitter det sådana slangar över allt i bromssystemet, även på alla andra Formelbilar och racesportvagnar jag sett. Det är i varje fall för mig bevis nog för att det är bättre än allehanda rör oavsett materialsammansättning. Nackdelen är väl att det blir lite dyrare med aeroquipslangar, vare sig formelracers eller jaktflygplan brukar ta hänsyn till löpmeterkostnaden för detta på samma sätt som man tyvärr måste göra på bruksbilen. En del säger att vissa bromsvätskor slaggar igen teflonrören, om det stämmer vet jag inte, har aldrig råkat ut för det. På standardbil för banbruk skulle jag säga rör där det går (kostnadsbilden) och metallomspunna slangar vid samtliga hjul (få bort flex och skaderisk på gummislangar) Någon som prövat rsotfritt på banbilen ett längre tag och kan rapportera om det spricker med tiden? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
rören som jag köpte, var enligt mina raktframåkarkompisar i ett mjukare rostfritt stål.. Dessa sprack inte på samma sätt som 'vanliga' RF rör...
Det står nåt på rören, ska kolla upp det i veckan och återkomma.
Utvärdering lär komma! ![]() ![]() ![]() Excellarket får du väldigt gärna maila till mig ![]() admin@propontiac.com |
||||
Kan meddela att rostfria rör kanske kan vara en bra idé...
![]() ![]() Mina åker på hyllan nu tills jag hittar någon som kan fixa en vettig kona åt mig.. Ska åka och köpa kopparnickel istället ![]() |
||||
En erfarenhet rikare. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Problemet med aluminiumrör stavas korrosion
![]() Det tillsammans för mekanisk påverkan (alu är mjukt) står för 99% av alla anmärkningar. Att rör spricker i koningen etc. är mycket ovanligt och beror i så fall på slarv vid monteringen. ovanstående erfarenheter har jag från mitt arbete. Aluminiumet vi använder i helikoptrarna är Al6061. Värt att notera är att en helikopter vibrerar något mer än en racebil... Edit: bytte smiley _________________ /Kristian Elisson |
||||
Det är lätt ![]() Korrosionen kan jag tänka mig inte är en lika stor fara i en racerbil där man troligen drar rören inne i bilen kontra på en helikopter där de sitter hyffsat utsatt för diverse otrevligheter (antar jag), köper man alurören på rätt ställe är de dessutom ytbehandlade. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (7784 totalt) |