Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tillökning i sportbilsstallet
2494 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Köpte en 944 i veckan. Den kanske man kan ta ut utan att 90 % av grannarna slänger gamla tomater och bara två st jublar. Det känns som lite obalans...Skämt åtsido, det är en Porshe 944, med några år på nacken. Min fru vill åka slalom, och det känns jättekul. Jag lär köra några vändor med den bilen själv för den verkar rolig. Åsså kan man åka lite mer sportbil "till vardags".

Göran Malmberg

Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag har också funderat på att köpa en 944 som tillochfrånjobbetbil (de börjar ju bli billiga nu).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

944:orna är kanon, jag är inne på min femte nu.

Den är för övrigt till salu, tänkte uppgradera till en S2 eller 944 turbo nu under sommaren.

Malmköping
Här sen Nov 2002

Bra val av bil thumbs up !
GRATTIS !

NS BTG: 9.10.21

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Det var som tusan Snart kommer ni att upptäcka vilka kvaliteter som laståsna den har oxo (riktig stor skuff mätt i kvadratmeter om man fäller baksätet!

Helt ok som bruksbil för max 2 personer, eller rättare sagt 2 vuxen storlek och 2 som är max 140 cm

Fast Göran, det var sista gången jag ser dig stava Porsche fel hoppas jag

Malmköping
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:

Missade det > !
Bara så att du vet, folk har fått stryk för mindre !

NS BTG: 9.10.21

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Pär Hylander skrev:

Helt ok som bruksbil för max 2 personer, eller rättare sagt 2 vuxen storlek och 2 som är max 140 cm

Jag brukar stava rätt på P......(törs inte fortätta).
Hur som helst, vi har två små flickor, 10 och 7 år gamla. Dom passar perfekt i baksätet.
Göran Malmberg

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Göran Malmberg skrev:
Pär Hylander skrev:

Hur som helst, vi har två små flickor, 10 och 7 år gamla. Dom passar perfekt i baksätet.
Göran Malmberg

Jag trodde i min stilla enfald att det var Amazon som man raggade småbrudar med
Wunderbaumdoft i backspegeln??

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Göran Malmberg skrev:
Pär Hylander skrev:

Göran Malmberg

Se då bara till; att 10-åringen sitter till höger.

OT: På tal om barn, hur gamla var ni/era barn då ni/de körde bil första gången (jag menar riktig bil, inte leksaksbilar/GOKarts)?

Citera
Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004

ice skrev:

OT: På tal om barn, hur gamla var ni/era barn då ni/de körde bil första gången (jag menar riktig bil, inte leksaksbilar/GOKarts)?

Min dotter är bara 2 så hon har inte kört så mycket än (bare ut ur garaget med min hjälp på pedalerne.....)

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Bo Artved skrev:
ice skrev:

Min dotter är bara 2 så hon har inte kört så mycket än (bare ut ur garaget med min hjälp på pedalerne.....)

Det är min son också. Ni skulle se grannars min, då han med kromad armbåge skrek: FLYTTA PÅ ER! då han körde förbi dem.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
ice skrev:

Vi ligger nog lite risigt till med tidig bilstart. Jag var 17 å min son var 16, mina döttrar har aldrig kört.
Nåväl, jag lyckades flyga 10 meter (med mig hängandes under) med ett hemmagjort plan när jag var 12 år. Sedan flög jag 290 km/tim med linkontroll och jetmotor vid 15 år. Bara för att kompensera bilfrånvaron. Faktum är att familjen inte hade bil när jag var under 12, 1955. Så såg min början på teknikkariären ut.
Göran Malmberg

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Jag var runt 9 år när jag nådde pedalerna på våra dåvarande bilar (Morris 1100 -67? och Saab 96 -65) så jag kunde manövrera dem. Då fick jag börja köra själv de sista knappt två grusvägsmilen till sommarstugan i stället för att sitta i pappas knä och styra. Om jag minns rätt så fick jag ta hjälp att växla till trean ända till elvaårsåldern eftersom jag trodde det var för svårt. Dumma unge!!!! Vid 10-11 körde jag också (ensam i Saaben) varv efter varv efter varv efter...... på tomten, ut på byvägen en bit, in på tomten, osv, osv. Men jag fick bara köra högervarv. Har inte riktigt insett finessen med den restriktionen förrän när jag funderat på senare år.

Tror jag körde åtminstone Morrisen på isbana, vilket borde betyda max 11-12 första gången, kommer ihåg att jag hade en mental spärr mot trean då också iaf. Pappa fick växla 2-3. Dumma unge!!!! Överskred hundra första gången i en vit Fiat 125 Special, också på is, men då vet jag att jag kunde växla till trean och från fyran till femman också för den delen. Kommer ihåg att pappa sa "Nu går det hundratretti, om dä blir sladd kan vi tippa" (tippa = välta på hälsingska). Men jag har också för mig att jag växlade till trean första gången, en viktig milstolpe för mig, med Saabens rattväxelspak, hmmmm, stämmer inte riktigt. Kunde nog växla rattväxel till trean ett tag innan jag vågade mig på golvväxeln, kanske.

Första gången jag tyckte att jag körde fort på is, dvs med ställ under inbillad kontoll, vissa viftningar med 125 hade iofs erfarits, det var med en Kadett City 1.2 L -76, då borde jag ha varit uppåt 13. Kan inte ha varit 14 eftersom min fyra år äldre kusin som numera är Z-fantast (du kanske läser här? ) bucklade till Cityn på isbanan samma vinter och det var iaf innan han hade körkort.

Man kan, om inte annat, kanske konstatera att det kan innebära vissa fördelar att växa upp på landet också?

(Ursäkta de nostalgiska utvikningarna )

*REM har inte totalkoll på åren.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003

Fredrik C skrev:
Pär Hylander skrev:

Missade det > !
Bara så att du vet, folk har fått stryk för mindre !

Stavas inte Porsche "911"

Det är kul att köra fort.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

bobo skrev:

För en del stavas det "Aircooled"

Tyresö
Här sen Feb 2003

7 år gammal och VW 1200 -64 på klassisk T-väg med grässträng i mitten.
Vid 50 km/h tyckte farsan (som satt brevid) att jag borde slå av lite.
Strax därefter var ett hjulpar nere i diket och vispade bland hallonbuskarna.
Gick bra, men efter det kördes det betydligt försiktigare.
Farsan kom på att jag istället kunde träna precisionskörning mellan hinkar o dyligt.
Kul det också, men "rally" var ju drömmen...

Min äldsta son körde race saaben ett varv på Kinnekulle i mitt knä vid 4 års ålder.
(lugna o fina - egen tid på banan och makligt tempo)
Sedan har han styrt både Formel Ford och F1 (äkta) men givetvis bara knuffad i depån med avslagen motor. Inte så många 10 åringar som rattat en rullande riktigt F1:a?
Den yngsta prövade i knät i och ur garaget vid ca 3 års ålder och numera även på grusvägar vi stugan.

Följande är kanske lite OT?
10 år och take off med Cessna 172 är nog egentligen mera häftigt egentligen.
Landningen gjordes däremot med Farsan standy på reglagen och med noggranna
steg för steg instruktioner. Hoppas luftfartsverket inte läser här....

Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Göran Malmberg skrev:
ice skrev:

Vi ligger nog lite risigt till med tidig bilstart. Jag var 17 å min son var 16, mina döttrar har aldrig kört.
Nåväl, jag lyckades flyga 10 meter (med mig hängandes under) med ett hemmagjort plan när jag var 12 år. Sedan flög jag 290 km/tim med linkontroll och jetmotor vid 15 år. Bara för att kompensera bilfrånvaron. Faktum är att familjen inte hade bil när jag var under 12, 1955. Så såg min början på teknikkariären ut.
Göran Malmberg

Åsså säger di att michelangelo var ett geni!

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jag hittade faktiskt en bild som är tagen vid en sentimental provflygning med planet 1963, på Bromma flygfälts bana där man kör lite slalom numer.
Är det fel att lägga ut bilden här????
Göran Malmberg

Göteborg
Här sen Nov 2003

Nja kan det väll inte vara ett är ju ett sätt att visa hur du skaffat kunskap som tillviss del säkert kunnat anvädas till bilen så detär ju inte helt OT handlar bara om att kunna motivera det thumbs up

ELLER ?

tycker jag iaf

Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
bobo skrev:

För en del stavas det "Aircooled"

Du menar aircondition

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Erik Norberg skrev:
Nja kan det väll inte vara ett är ju ett sätt att visa hur du skaffat kunskap som tillviss del säkert kunnat anvädas till bilen så detär ju inte helt OT handlar bara om att kunna motivera det thumbs up

ELLER ?

tycker jag iaf

ok, jag tar en rövere.
Det är alltså en provflygning med planet 1963, på Bromma flygfälts bana där man kör lite slalom numer. Då var det uppvisning med modellplan och vi blev ditbjudna som "jetdårarna". Tyvär kraschade planet då banan inte är vågrät utan ligger lägre nere i krysset. När planet fått upp farten så ligger det i princip på två meters höjd av centrifugalkraften. Det är lite svårmanövrerat med rodret eftersom det inte finns någon prOpeller luftström som påverkar, så planet måste upp i ca 100 km/tim innan rodret funkar. Det är även ett bekymmer med att 20m dubbellina är rätt tungt, och vill dra in planet mot mitten innan det fått upp fart. Vidare så är motortypen (pulsjet) känsligt för skakningar. En bubbla i bensinsystemet och motorn stannar. Det finns ingen snurrande massa som håller den igång. Man använder acceleration och cetrifugalkraft till bränsletryckshjälp.
Det här var ju ett sk "speed plan" med väldigt tunna och små vingar och endast ett höjd roder på ena bakvingen. När planet lyfte från vaggan, det har inga hjul, så försökte jag kompensera för banlutningen med följden att det fick en högre flyghöjd på ena halvan av varvet med medföljande lägre på den andra. Jag försökte korrigera men det tar ett halvt var innan planet reagerar och det blev fel timing. Planet touchade banan och blev slipat till pulver. Trist

Bilden visar min kompis när han håller planet över gruset på sidan om banan, där jag blåste bort lite sand under varmkörningen.

Göran Malmberg

2494 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande