Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi A3 1.8T -96 Das RennSport
<<   1, 2, 3, 4   >>
37198 besök totalt
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Gårdagens (och kvällens) syssälsättning består av börja snickra lite på grundmappen till Nirat.

Nu efter operation sitter man ju här och inte får lyfta eller meka på två månader. Så du får det bli lite finlir ett tag. Får tvinga på övriga medlemmar lite fysiskt arbete i verkstaden istället


Ser fram emot vintern med allt den har att erbjuda.. Kanske skulle investera i Isdäck till vår audi med?

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Idag var det säsongs avslutning i racing med ett 2 timmars långlopp på Anderstorp Raceway. Vi var där och firade detta med att köra saftey car. På kvällen var det middag på hotellet med live band och trevligheter. Stort tack till ARC för detta året och för denna trevliga kväll.

Ett uppehåll från jobbet med firman och jobbet på bilen. Imorgon eftermiddag är det hemkomst och fortsätta med bilen som gäller.

Tack å hej

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Jaha.. Efter sjukdom och operationer så är det lite stillastående projektet..

Men igår trillade en del motor detaljer iväg på lite omsvetsning för AN kopplingar och sådant samt lack..

Ska försöka ta mig ner till verkstaden för lite jobb ikv. Får se om vi får en uppdatring efter det.

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Jaha hönne ni!

Var i verkstaden en stund och kravlade runt lite. Har börjat plocka lite med motor och front. I motorväg så plockas det isär och fräschas upp innan vi ska börja montera och lyfta i bilen. Där kommer motorn sitta under ett par test i vinter för att känna på chassit och se så allt fungerar. Sen lyfter vi om och renoverar och trimmar.

I fronten så är det så att p.g.a bilens breddning så blir det en glipa mellan skärmen och lysena fram. Så nu flyttar vi lyktorna ut så långt mot skärmen det går och i glipan gjuter vi upp en duct för att ta in kalluft.

Här kommer lite bilder.


Vi började med att åka en runda. Lämnade grejor på lack!

Sen stannade vi hos Anders på ACE i borås och tjattrade ett tag



Här ser man hålet mellan grill och lyckta










Så lite random bilder på motor mm..

Ha det så hörs vi!

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Fick ihop en liten header också. Bla på facebook sidan.. http://www.facebook.com/ChriMaMotorsportRacing


_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877



Personligen tycker jag att ni borde ha kvar lamporna på org plats å försöka täcka igen utåt istället, tror de skulle bli mkt snyggare. Men grymt bygge i övrigt vad är de för ytbehandling på fuelrail å rören?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038



Äh....skit i lamporna bara massa vikt!!

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Mja där går meningarna isär. Det ser så konstigt ut där lycktan är "böjd" vid blinkersen. När det kommer mitt i lycktans placering och sen en duct så ser det lite märkligt ut. Men vi får se. Meningarna går isär i teamet också.

Det som sitter på fuelrailen och tryckrören är nån koppar behandling för att hålla laddluften kall samt att hålla nere temperaturen på bränslet.. Är det tre saker som jag är besatt av är det, kvinno... Nä.. Temperaturer, vikt och aerodynamik :P Sen har vi behandlat lite andra delar i det också för det blev väldigt trevlig kulör på det hela. Är det nåt jag älskar med än ovanståeende saker så är det rena bilar och rena motorer. Allt blir mycket roligare och lättare att underhålla som ni vet =)

Haha ja det är ju ett alternativ. Men vi har väl gått i lite tankar att köra något nattrace. Så vi bygger fästen så att vi kan göra det om vi vill. Men för "dagsrace" så blir det nog bara en kolfiberplatta med luftintag till filtret som blir som bilderna nedan i nästa post.

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Ja hela denna dagen har gått åt mödosamt småpill, huvudkli och en hel del lack och annat.. Såhär är resultatet efter dagen


Så är det då tänkt att filtret ska sitta. Plåten ska vi gjuta i kolfiber sen. Kobran från avskärmningen kommer gå ut genom lyset, likt min aningen primitiva Paint ritning. Hoppas ni förstår någelunda iallafall =)



Här kommer den lilla rackarn nog kunna få in en massa kall och fin luft


Så blev det lite lack på balkarna då de var plåtrena efter fästena till SAAB motorn som satt i ett tag



Lådan har också fått lack. Tycker den kopparfärgade beläggningen ger en härlig kontrast till det svarta/silvriga


Till sist en liten bild på motorn som den är just nu. Test köras i vinter sen får själva blocket och toppen en genomgång med renovering, trimmning, bläster och färg =)

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Audi A3 ChriMa Motorsport "Das Rennsport" [sid3

Inte kunnat vara i verkstaden mycket. men knepade ihop en bild i Photoshop (som jag inte är så duktig på) för att man ska få något som helst helhetsintryck!


_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Lite snåluppdatering...


Inte hänt mycket med bilen, Tyvärr. Med tanke på när säsongen drar igång och att vi gärna vill ha några test innan så börjar det bli brottom.

Men bilen är nu i sitt nya hem i Anderstorp. Ca 2 km från banan

Nu börjar ett par slitiga månader med mycket jobb. Då jag nu dumt nog bor 10 mil ifrån bilen så gör man det man kan hemifrån. Renovera bromsok och gjuter k-fiber.

Vår senaste "pubidé" gäller ratten..

Nya ratten blir i DTM stuk och kommer innehålla alla knappar och reglage. Från vindrutetorkare till inställning för tröghet i servostyrningen!

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Var en runda i verkstaden igår med.. Och idag blir det en heldag. Väl behövligt.

Har dock lite svårt att lägga upp bilder från mitt äpple.. Men finns bilder här med http://www.facebook.com/ChriMaMotorsportRacing

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Nu har bygget stått stilla ett tag. Vi har haft så mycket att göra på firman så vår stackars audi har prioriterats undan ett tag, tyvärr.

Nu är läget som sådant att vår Danska förarkollega måste köra en tävling i år för att få behålla sin licens. Så nu finns det ingenting att skylla på, utan bara att jobba för att få ihop bilen.

Tävlingen är den 12 Oktober. Därför kommer vi inte att bygga färdigt allt enligt planen från början, utan det får bli under vintern. Nu sätter vi ihop bilen så den fungerar med det vi har för att bara kunna ta oss runt under tävlingen den 12:e.

Så det blir en renoverad motor med ett steg 1 chip. Ca 200 hk, och r-däck i stort sett.

Har inte hunnit ta så mycket bilder än, men kommer några få. Ska verkligen försöka att ta mer bilder och uppdatera så fort jag hinner!



Stötdämparna har fått sig en liten genomgång

Invändig bild när vi återupptog arbetet

Vi byggde en kolfiber ratt ala Le Mans. Vi får se ifall vi kör med den. Blir nog inte så den 12 oktober iallafall. Men med lite test så ska den nog kunna komma i till 2013

Här har vi en enormt glad Martin i stolen som vi precis hämtat i samband med STCC i göteborg i år

Bild på bilen där den står och får en rejäl omgång

Vi köpte EBC Yellowstuff belägg till racet. Har hört en del olika om dessa belägg. Vad tycker ni om dem? blir lite nervös när man läser här om dessa belägg. Vi hoppas att bilens lilla vikt räddar oss. Men vi kommer nog få ta med ett par extra uppsättning bromsbelägg.

Vi gör ett försök att rädda beläggen med en rejäl kylning från fronten rätt i skivans centrum

Så här har vi hjulhuset.

Nästa vecka kommer motorn, och då splittar vi den. Målet är att börja lyfta i motorn till helgen nästa vecka. Denna helgen kommer vi slipa och skicka fälgar, plus diverse annat på lack.

Wish us luck =)

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Jobba, jobba!

Ang Ebc gul så hade vi ju en medlem men en S3-01 som körde slut dem på knutan i somras. Åh det var i 20 minuters stinter över två dar. thumbs down

Gissar att det är MSLS den 12/10 ni siktar mot? I såfall syns vi där, hjälper guldgubbarna, åh just det in åh gilla om ni inte redan gjort det.

https://www.facebook.com/guldgossarnaracing?fref=ts

Syns på Mantorp!

_________________
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Re:

Ulrich skrev:
Jobba, jobba!

Ang Ebc gul så hade vi ju en medlem men en S3-01 som körde slut dem på knutan i somras. Åh det var i 20 minuters stinter över två dar. thumbs down

Gissar att det är MSLS den 12/10 ni siktar mot? I såfall syns vi där, hjälper guldgubbarna, åh just det in åh gilla om ni inte redan gjort det.

https://www.facebook.com/guldgossarnaracing?fref=ts

Syns på Mantorp!


Haha Ulrich, du anar inte..

Ajdå. Är ju S3:ans skivor och ok jag har på bilen. Bara de håller under racets åtta timmar :/ mer orolig nu.

Ja visst är det MSLS finalen vi pratar om :P Ja men det gör vi absolut. Får hoppas att bilen sitter ihop tills dess. Men det tror jag nog. Jag har gillat den sidan sedan länge :P Man får inte va slö.. Då blir man dö

Ja vi syns i depån!

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 441



Min A3 med R32 bromsar körde jag med redstuff på Svistadbanan 4x15-20min och efter det föll det som var kvar i småbitar när jag tog av skiten.
Yellowstuff skall ju vara lite bättre, men det är inga racegrejjer det är en sak som är säker.

MVH Theo

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GT3 Touring - 22.
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Re:

Theo skrev:
Min A3 med R32 bromsar körde jag med redstuff på Svistadbanan 4x15-20min och efter det föll det som var kvar i småbitar när jag tog av skiten.
Yellowstuff skall ju vara lite bättre, men det är inga racegrejjer det är en sak som är säker.

MVH Theo


Okej. Ni gör mig allvarlig nervös över detta nu kan jag säga. Får nog slå en signal till pean sweden.. Nä man börjar ju få uppfattningen att det är riktigt dåliga grejor. Vet att vi körde yellowstuff när vi körde race i skolan. Då hade vi inga problem. men som sagt är det ju 8 timmars långlopp vi ska åka. Då blir man ju lite oroig att bromsarna är kassa efter 1 timme.

Varför tror du de trillade isär då? Gick de varma? hjälper det med min kylning? vad rekomenderar ni för belägg då?

Mycket frågor ikväll :P Men tack för hjälpen grabbar

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 441



Det var överhettning. Dina kylslangar gör nog nytta så det kan säkert funka. Dock hade jag inga problem nästa gång när jag körde carbotech xp8 istället.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GT3 Touring - 22.
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Re:

Theo skrev:
Det var överhettning. Dina kylslangar gör nog nytta så det kan säkert funka. Dock hade jag inga problem nästa gång när jag körde carbotech xp8 istället.


Ja, hoppas de är tillräckligt stora bara. Men går från ductar vid "dimljusen" ner i centrumet på skivan. Nere i hubcarriern på dessa är ju en urgröpning där slangen passade perfekt i. Så går verkligen ner i kylflänsarna i skivan. Så hoppas verkligen det kan hålla klossarna tillräckligt svala.

Så ungefär.

Har hört att många åker med Carbotech belägg. Så blir nog det nästa gång. Skiljer förmodligen en del i pris. Men ifall dehär EBC beläggen är så dåliga så finns det ju inget att göra. Man vinner inga race på att vara dumsnål

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Nu kom det lite grejor till bilen.

Material för att bygga stolsunderrede och grejor. Dragöglor mm. Alltid kul att få paket.


Är det någon som har ett schema över Pinout på orginal styrsystem till 1.8T motorerna så skulle jag bli överlycklig. Ska iväg till england på utbildning tis- onsdag. Sen är det inte så mycket tid kvar. Så har någon det liggandes vore jag evigt tacksam.

Ja.. Bara att bita ihop och få bilen färdig. Sen känner jag såhär

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Komposit utbildning i UK

Jo. Nu är vi på ChriMa Motorsport iväg på kolfiber och komposit utbildning i england.

Vi lär oss göra avancerade kolfiber delar med avancerad metoder. Nedan kommer lite bilder från första dagen.


Vi började med att göra lite basic former för att göra en form att kunna gjuta en färdig del i. Detta fallet är det ramen runt dimljuset på en landrover.

Här är lite olika typer av mallar som vi ska lära oss göra. till höger är det mest intressanta. En kolfiber form, gjord i Prepreg. Det ger enorm precision. Just den delen är vingen över huvudet på en Formel 1 bil.

Här är yttligare en form till en duct. Typ till huvscoop eller liknande.

Form och del till en simpel Prepreg del.

Nu gav vi oss på lite mer avancerade former. Ett rör i 90 grader. Där har man vinklar åt alla håll och detta är en av de svåraste formerna man kan göra. Just nu gör vi en template för att kunna göra en mall, sen gör vi en mall och till sist delen. Så det är väldigt många steg. Om det inte vore nog så måste vi i detta fallet göra en delad form och gjuta röret i två omgångar.

Anders Gagner sätter ihop vår template

Så ser den ut när det bara är "skelettet". Nu ska vi fylla hålrummen. Sen slipa ner det för att få det jämt. Målet är att få mallen spegelblank så vi får en glasklar yta på det färdiga röret.

Nu fyller vi ytan mellan skelettet.

Röret färdigt för modifierad gelcoat

Sista vi gjorde var att lägga färdigt all förstärkning på vår mall. Imogron kommer vi att göra färdiga delar. Mer uppdatering från detta kommer.

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi A3 1.8T -96 Das RennSport
<<   1, 2, 3, 4   >>
37198 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande