Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 -79, kompressor. SÅLD
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
1 besök senaste veckan (99911 totalt)
Svartpilen
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 84



Bara köra banträffar nästa år. Jag skulle vilja tävla senare.
/Jonas

_________________
Jonas Hermansson
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Säsongspremiär på Gelleråsen

Säsongspremiären är nu avklarad! För året uppgraderad till klass 8D, vilket innebär 402hk och 1360kg, för att klassa in med 3.5kg/hk.


Med dåliga bromsbelägg och däck bar det av mot Gelleråsen, men med däck på direktleverans och bromsbelägg i packningen. Begränsad mängd verktyg med i övrigt, då familjen passade på att hänga med till farmor och farfar. Fullt lass kan man minst sagt säga. En bilresa på 25 mil som tog 6 timmar, men då har vi både vänt för att hämta vagnbok, stoppats av polisen som inte höll med om att dubbdäck krävdes i väglaget och pannkakslunch och kisspauser. Tur att vi startade ett dygn innan kvalet.

Ett nytt upplägg med mer eller mindre fria test hela fredagen, och kval på eftermiddagen, gjorde att jag kunde testa lite olika inställningar under dagen med gott om mektid. Sanningen är att jag inte heller ville köra slut på bilen redan innan race, så jag körde sparsamt. Visade sig klokt, för efter att ha satt ett hårdare kvalvarv, så var det helt uppenbart att framhjulen både var slut och hade bromsplattor. Dock helt nöjd med en tid på 1:13.04, som sen visade sig räcka till 2:a startposition i hela fältet. Lite halvstress över att behöva hitta någon som kan kränga däck, men ändå någon form av lugn då jag i vart fall hade däck att byta till. 16:55 dundrar jag in på en däckfirma och frågar om de vill skjuta upp fredagsölen och sin semester lite för min skull, och visst gick det. Bara ett problem till, och det är att det börjat sjunga rejält om vänster bak hjullager. Inget jag kan göra något åt, annat än att vara observant.

Full av förhoppningar återvände jag på lördag förmiddag för att skrubba in de nya däcken och bjuda på lite medåkning. Dessutom för första gången var det aktuellt att försöka testa fram ny första bromspunkt från en rullande start. Lite kul och annorlunda, men jobbet var ju tvunget att göras. Sen 5 minuters värmning och line upp för rullande start. Visste att jag borde ha en chans i starten med lägre vikt/effekt, men om det fanns minsta tveksamhet skulle jag bli kanonmat vid första inbromsningen. Anders i pole med sin 996 GT3 är ingen enkel lek. Nu visade det sig bli precis så att jag kunde klämma mig in framför, och sen hålla Anders bakom. TILLS plötsligt bromsarna känns helt utan bite in i Ejes, och det är på vippen att jag missar och får ta escape. Naturligt nog bromsar jag i god tid inför hårnålen, och då glider han enkelt förbi. Under några få sekunder går jag igenom helvetes alla kval, och undrar om jag verkligen ska släppa detta när det är så få varv kvar. Bestämmer mig för att ta ner tempot och känna noga på bromsarna. Det lustiga är att det bara är i Ejes som jag har problem, men inte ens en antydan på något annat ställe alls. Kör vidare, och lägger på 50m på Ejes, och saken var under kontroll. Rullar enkelt in som klassvinnare, men 2:a över linjen. Givetvis blir jag invinkad till vägning i parc fermé, och kör glatt upp på vågen. De ser bekymrade ut och säger att jag måste köra av, för bilen står konstigt. De justerar plattorna och jag upp igen. Samma sak. Domen är hård. Du väger 17kg för lite! Vad fan är det nu jag glömt? Jag har ju till och med lagt på bortåt 10 kg på föraren, så det kan ju inte vara möjligt. Har jag verkligen lättat bakskinnet efter att jag vägde senast? De ber mig vänta tills de vägt de andra, men även 3:e gången väger jag för lite. Allt är svart. Men, har ni räknat med att jag inte har ABS, för då får jag ju 50kg rabatt? Nej, det har vi missat, då har du 23kg tillgodo. Phuuu!

Febrilt byte av bromsbelägg i pausen med lite inkörning. Hade egentligen tänkt att spara mina fina PFC01 till mina nya skivor, men nöden har ingen lag. Hade bara 3mm kvar på mina Pagid, så det måste ju ha med detta att göra. När man lugnat er sig och börjat titta på tiderna, så visar det sig att jag fått bästa varvtid under racet, och därför kommer få starta i Pole. Mkt kul, men också något som förpliktigar. Linear upp 1.5 timme efter första racet, denna gång som farthållare. Lamporna släcks, och det går lite sidledes innan gasfoten lyckas behärska sig. Åter igen ligger Anders och jagar mig, och jag vågar inte pressa hårdare än nödvändigt. Bara jag håller honom på gott avstånd inför kritiska inbromsningar, så är jag säker. Så fortsätter vi varv efter varv, tills bromsarna plötsligt igen börjar djävlas i Ejes. Känns som jag inte har någon friktion, men ändå stum pedal. Håller på att köra rakt, men säkrar upp med långa inbromsningar och så kan jag hålla det in i mål. Först över mållinjen. Fan vilken underbar känsla!



Nu behöver bilen massa kärlek, nya hjullager, bromsuppgradering mm mm, men det är ju semester och nästan en månad till nästa rejs.

P.S
Har investerat i ny kamera, men videon från race 2 är skittråkig. Ser inte ut att hända något alls..

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Race report PCSR final, Mantorp 2013

Bilen gick ju så bra på Gelleråsen, så det var ju bara att lasta upp och ställa väckarklockan på 4:00, (typ). Väl framme en tuffare besiktning än vanligt, då det även fanns moment av personlig värdering av vad som är fult och fint på en Porsche. Tex passar sig tydligen inte plywood-splitter på en Porsche.

Nåväl, efter några träningsvarv i en trafiksituation som liknade Essingeleden, så var det dags för kval. Även där mycket trafik och svårt att få till ett komplett varv. Jag försökte köra ett riktigt varv, och sen släppa upp, för att åter försöka få till ett nytt varv, men jag kunde aldrig få tillräcklig lucka för att inte bli hindrad mot slutet. När kvalet var slut, så var det ändå varv 2 som blev det snabbaste med 1:29.11, och en total 4:e plats på gridden. Med facit på hand, så var det synd att jag var där ute och slet på bilen så i onödan.

Väl i race 1 så var det tre mycket duktiga förare före, så planen var att följa med och se hur det utvecklade sig. Hängde på riktigt bra i halva racet och såg att jag hade häng sådär några billängder bakom tätstriden, men plötsligt ger diffbromsen upp helt och det börjar spinna hejdlöst på innerhjulet i varje utgång. Nu inser man plötsligt hur viktigt det är med diffbroms, om bilen väl är tunad för det. Farten ut ur sväng blev med ens en katastrof. Plötsligt blir det gulflagg efter långa rakan, då det står en bil rakt fram i lecasten, med riktning mot Mjölby. Detta i samma veva som jag får mer uppvaktning bakifrån när jag tappat tempot. Riktigt avvaktande körning från alla inblandade, då det inte är någon som flaggar grönt efter Mjölby. Då bannar man sig själv för att inte ha memorerat exakt vart alla flaggvakter stod, och det blir kaos nästföljande varv. Minns inte exakt om gulflaggen var uppe 1 eller 2 varv, men plötsligt slutar man gulflagg, men bilen står kvar. Fortfarande ingen grönflagg så långt ögat når. Vad gäller nu? Å pang, så var man omkörd i inbromsningen, och får se sig själv komma in på 5:e plats totalt och 3:a i klassen, efter att ha gjort några sista desperata försök att hålla åtminstone någon bil bakom sig. Jag ber om ursäkt till Wogsted, för att jag körde så defensivt av gammal vana från förra året då vi var i samma klass. Inte direkt målsättningen med dagen.
I valet och kvalet om det ens var idé att ställa upp i race 2, så bestämde jag mig ändå för att lufta igenom bromsar och se om ett ventilbyte i diffbromsen kunde hjälpa. Familjen var ändå där, och barnen tycker ju om att man tar med sig bucklor hem, så va fan. Får starta 6:a efter varvtiden i race 1, och iväg. Kommer inte ens ett varv innan diffbromsen ger upp igen, och som grädde på moset får jag även en helt lealös växelspak i näven. Så med spinnande innerhjul och växlingslotto kör jag färdigt med varvtider ända upp på 1:38, och fightas inte emot förrän jag rasat ner till 10:e plats, för att åtminstone få någon tillfredställelse med mig hem. På prisutdelningen två stycken 3:e pris i klassen, men inget man skriver hem om till mamma, men nu var hon på plats, så jag hade inget val.
Härligt att man har en motor och ett chassi som hänger med bra, och att det nu bara återstår att ge lådan lite kärlek efter 10 års hårdkörning för att man ska vara med igen.
Vi syns 2014!

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053



Vem fan hade åsikter om en plyfasplitter? Duger det åt Ferrari så duger det åt en 928?

Kul racerapport i övrigt =)!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4093



Re:

erikjakan skrev:
Vem fan hade åsikter om en plyfasplitter? Duger det åt Ferrari så duger det åt en 928.

Håller med föregående. Urkorkat!

Nyfiken på din diff. Vad är det för ventil du snackar om? Och som dessutom går att byta på racerbanan. Kan inte vara lika komplicerat som att mecka ner diffen helt, eller?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Jag har byggt en helt egen styrning av Porsches PSD diffbroms, vilket egentligen är en vanlig lamelldiff, som istället kläms ihop av en hydraulisk slavcylinder. För att skapa och styra trycket har jag kopplat in en ABS högtryckspump, som jag styr helt elektroniskt beroende på olika insignaler, typ gaspedalläge.

För att få trycket att släppa tillräckligt fort, har jag slipat ett litet jack i luftningsskruven, så att den alltid ligger och cirkulerar lite vätska via luftningsslangen tillbaka till behållaren. Det var denna jag bytte mellan racen till en vanlig luftningsskruv, då jag trodde att felet kunde vara att det läckte för mycket. Nu var det inte så.

/Henrik

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4895



Re:

Fries skrev:
Jag har byggt en helt egen styrning av Porsches PSD diffbroms, vilket egentligen är en vanlig lamelldiff, som istället kläms ihop av en hydraulisk slavcylinder. För att skapa och styra trycket har jag kopplat in en ABS högtryckspump, som jag styr helt elektroniskt beroende på olika insignaler, typ gaspedalläge.

För att få trycket att släppa tillräckligt fort, har jag slipat ett litet jack i luftningsskruven, så att den alltid ligger och cirkulerar lite vätska via luftningsslangen tillbaka till behållaren. Det var denna jag bytte mellan racen till en vanlig luftningsskruv, då jag trodde att felet kunde vara att det läckte för mycket. Nu var det inte så.

/Henrik


KING lösning! thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2770



Kul att ses därute även om jag alltid går runt i min egen värld vid dessa tillfällen!
Är sjukt uppstressad! :-)

Tycker din 28:a är riktigt frän! Vi hoppas på att min kamrats Gulf 28:a snart skall bli klar med nyren toppar, portat med andra kammar osv samt E85.. Är ju en 310 hk vad tror du vi kan få ut för sug effekt ur den gamla besten? :-)

/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Re:

Puppan skrev:
Kul att ses därute även om jag alltid går runt i min egen värld vid dessa tillfällen!
Är sjukt uppstressad! :-)

Tycker din 28:a är riktigt frän! Vi hoppas på att min kamrats Gulf 28:a snart skall bli klar med nyren toppar, portat med andra kammar osv samt E85.. Är ju en 310 hk vad tror du vi kan få ut för sug effekt ur den gamla besten? :-)

/P


Jag mätte upp som mest 325hk 2010 när jag just körde på E85 och andra kammar. Inte mycket att skriva hem om..



/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Nu kör jag med överladdning och restriktor för att landa på 402hk.
Får ganska trevlig effektkurva, med 400 hk över en hel växel mellan 5500-7000 rpm, men vad hjälper det när innerhjulet bara spinner...



Utan restriktor, skickar det på lite till med ca 500hk i peak...

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Torrsump på G

Ett litet steg framåt. Motor ur och torrsumpstråg på G.



men inte så mycket tack vare mig. Har fått 90% hjälp... Tack Mackan!

Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13243



Stiligt!

Snygg bänk dessutom! Är det hemgaragebänken är jag duktigt avis
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Re:

And ersJepp sson skrev:
Stiligt!

Snygg bänk dessutom! Är det hemgaragebänken är jag duktigt avis


Tack, men tyvärr inte min egna bänk. Är dock välutrustad på firman...

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Tänkta uppgraderingar till 2014

Då är det inte lika länge kvar till säsong 2014, som när man la av efter säsongsavslutningen...

Det kändes i vart fall snarare som det var vår i luften, än att man skulle meka med isbilen.



Bilen är i vart fall i atomer och jag har ägnat några dagars tid som gräsänkling till att hitta förbättringspotential, och låtit Tomten beställa hem lite bra delar:

* Torrsump och oljekylare, börjar nästan likna något, men mycket hårt jobb kvar.
* Riktiga grenrör på väg hem.
* Lättat svänghjul och startkrans
* Stum motor och växellådsmontering
* Totalrenoverad låda på väg tillbaka, med nya lager och synkringar på alla växlar
* Nya 6-kolvs bromsok med 370mm skivor på ingång.
* Nya bussningar och uniballs i hela växellänkaget
* Renoverade drivaxlar och damasker
* Lättare startmotor
* Lagat hastighetsmätare, tripmätare och voltmätare
* Nya polyretanbussningar till alla bärarmar bak
* Renoverade stötdämpare på väg tillbaka.
* Nya fjädrar runt om, för att justera balansen
* Tuffare krängare och bussningar
* Nya lager i rattstången



Alltid en start...


Höjdpunkten 2014, får dock bli att se till att utnyttja ett presentkort jag fick i höstas:



Nu får 2014 gärna komma. Jag är beredd!

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4895



Torrsump thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Nu har monteringen startat på allvar

Motor ihopmonterad, med torrsumpstråg och nya grenrör:


Nytt lättat svänghjul, koppling och startkrans på plats:


Motor i bil för första testmontering, tillsammans med nya smidda fälgar, 6-kolvs Brembo-ok:


Helt stumma aluminiumfästen för både låda och motor, alla gummibussningar i bakvagn utbytta mot stumma.

Ligger bättre till än vad jag vågat drömma om. Bara hoppas att man har oljetryck när man börjar snurra på grejerna...

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Shake down och ett litet pris med sig hem. Mission accomplished.





Ett tips är att inte köpa liten och lätt generator i bil med många spridare, spolar, fläktar osv. Höll inte för mig, så det var ett under att jag tog mig till Parc fermé.

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Som sagt en 928 i pole, och en som 3:a på gridden. Det börjar ta sig...




/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Lite ljud & bild

http://youtu.be/676Db1tAErA

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Race report PCSR Gelleråsen

Tre träningspass där jag febrilt jagade mer grepp i baken under turn in, slutade med helt släppt krängare bak, massor av toe in, justerat däcktryck och maxad vinge. Något är inte riktigt som det en gång varit. Måste ha mekat bort mig i vinter. Nåväl, laddad i kvalet går jag ut i 3 uppvärmningsvarv för att hitta position och ska gå på. Pang, något händer och hela bilen tokvibrerar. Bara att slå av och köra in i depå. Förstår snabbt i depån att det är varvtalsrelaterat, så det är bara att lasta för att komma till ett garage. Väl i garaget hittar vi snabbt lösa metallbitar i kopplingskåpan, så då visste vi i vart fall vart man skulle fortsätta skruva. Ner med koppling, vilket innebär lossa grenrör, flytta fram motor osv, så inte bara bara. När allt är nere ser vi att en stor bit material lossnat i mellanringen i original dubbellamellkopplingen. Klockan är då ca 18:00. Ringer runt till alla kontakter man fått genom åren, och får till slut tag på Michael Ims som har garaget fullt med gamla delar. Ingen av oss vet exakt vad det är som passar, nu när jag har en blandning av delar från 1979-1992 och specialare på svänghjul os., Det är bara att åka dit vid norska gränsen och tillsammans med Ims tyska mekaniker gå igenom alla delar, och ta med sig det som kanske passar. Väl tillbaka och minst tre provmonteringar senare konstaterar vi 01:30 att vi inte får det här att fungera och kommer hinna till race1 9:00. Något är fel. Vi tar några timmars sömn och går på det igen på morgonen. 12:00 får vi det att passa, med 1mm urtrampningsmarginal, originaltryckplatta och slirande sinterlamell. Slirandet släpper efter lite värmning. Bara att lasta, och åka tillbaka till Gelleråsen.

15:00 är det race med gridplaceringen sist pga att jag inte har tid från race1. Jag och min vän Anders som hjälpt mig hela helgen, tröstar oss med att videon kommer bli mycket bättre, än den på Anderstorp ;-). Sjukt svårt att se när lamporna släcks, så det var bara att vänta tills näst sista bilen gasade och göra likadant. 4 bilar hinner jag ta redan på startrakan. Någon skillnad ska det väl vara på bilar med 3.4kg/hk mot de med 6.5kg/hk. Vill ju inte ställa till något genom att plötsligt dyka upp på innern, så det blev en del konstiga omkörningar i ytterspår, och efter rätt snart ser jag faktiskt den gule GT3:an som är klassledare. Inser att han är uppehållen av någon annan, så jag får lite chans att knapra in sakta men säkert. Efter drygt halva racet är jag ikapp och får ligga och ta det lite lugnt med däck och motor. Ett litet orosmoln hopar sig när jag ser någon oljedroppe på rutan, som kommer upp från huvventilationen. Så fort jag då börjar köra lite försiktigt kommer några tidigare omkörda bilar ikapp, och plötsligt dyker på innern. Direkt tappar jag kontakten, och får kämpa tillbaka. Sen börjar varvningarna, och titt som tätt tappar jag återigen kontakten så att jag aldrig kommer i slagläge. Får arbeta tillbaka, och sen snurrar en bil framför oss båda, och i tumulten tappar jag igen kontakten. Jobbar tillbaka, och så snurrar ytterligare en bil framför, och luckan uppstår igen. Fan, nu är det nog bara 1-2 varv kvar. Kommer ju aldrig gå. Satsar allt på sista varvet, men går in över mållinjen några tiondelar bakom Mirza i den gula GT3:an och slutar total 6:a och klasstvå. Ett litet plåster på såren efter så mycket mekande och fixande på så kort tid, och sist men inte minst - Det blev en helt ok video.

Tack Anders och Ims, för utan er hade helgen bara blivit ett 60 mil transporterande av bil på släp!

http://youtu.be/soy4360LtCg

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 -79, kompressor. SÅLD
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
1 besök senaste veckan (99911 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande