Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nissan eller Porsche, omöjligt val??
2035 besök totalt
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare

Nu när studietiden snart upphör (iofs ett år kvar, men man mäste planera i tid) så har ju tankarna helt osökt vandrat iväg på att skaffa en lite finare hobbybil än 200sx:en jag har idag. Tankarna har i drömmen vandrat till Porsche GT3:ans förlovade rike, men det är ju ungefär lika verklighetsnära som Tolkiens rike i Sagan om ringen.

Istället riktas fokus på den modell som jag varit kär i ända sen jag såg Bad Boys första gånge när jag var 12 år gammal, nämligen 964 Turbo. Dock har viss förvirring uppstått då modellen ifråga har fler beteckningar än det finns nudelsmaker på Willys. 3.3, 3.6, RS, Turbo S... Vilken modell är rimlig att kunna hitta i Sverige och vilka är de största skillnaderna och vilka prisdifferenser kan man tänkas möta de olika beteckningarna emellan? Vilka fälgar är original till vilka modeller? (Vill helst ha de fina fälgarna som sitter på Porschen i Bad Boys ju, vad heter dem?)

En annan fråga är hur en dylik beteer sig på banträffarna? Min 200sx är i dagsläget lite av en banträffsleksak som jag även brukar till vardags på sommarn. Jag varvar Mantorp på ca 1.38 (iofs klarar ju säkert bilen bättre tider ). Anta att jag införskaffar en 12 år gammal porsche istället för min 15 år gamla nissan, vad kan jag förvänta mig i fråga om banprestanda, körbarhet osv MASSOR med information här skulle vara trevligt. Bilen skall gå på r-däck.

Frågan är: Köp Porsche och åk med smile på både gata och bana, eller behåll och trimma 200sx och va i drömmarnas land på banan, men inte något vidare kul på gatan. Svårt detta....

Jag kommer säkert på massor med mer frågor att ställa när tråden bara kommer igång thumbs up

Hur dyrt är det att trimma dessa Porscharna?
En fråga som eg inte spelar nån som helt roll, men hur mkt soppa drar en 964 turbo vid landsvägskörning?

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

964 Turbo antar jag det är, kika lite här

http://www.performance2and4.co.uk/964_TII_n.htm

Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Tackar, kalassida där!

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Nissan eller Porsche, omöjligt val??

Erik (fd Mooseman) skrev:
Istället riktas fokus på den modell som jag varit kär i ända sen jag såg Bad Boys första gånge när jag var 12 år gammal, nämligen 964 Turbo. Dock har viss förvirring uppstått då modellen ifråga har fler beteckningar än det finns nudelsmaker på Willys. 3.3, 3.6, RS, Turbo S... Vilken modell är rimlig att kunna hitta i Sverige och vilka är de största skillnaderna och vilka prisdifferenser kan man tänkas möta de olika beteckningarna emellan? Vilka fälgar är original till vilka modeller? (Vill helst ha de fina fälgarna som sitter på Porschen i Bad Boys ju, vad heter dem?)?

Antar att Staffan B och Vincent kan bringa riktig ordning i detta, Daniel Nihlen har nog järnkoll oxo.

RS har inte turbo, däremot så har den väl det mest bananpassade chassit och lägre vikt.

3.3 och 3.6 är väl precis vad det låter som, tror 3.6 är rätt ovanlig. I övrigt rätt lika tror jag, men större bromsar på 3.6

Vet inga detaljer om Turbo S, men gissar på att det är som det brukar vara lite högre effekt och ev ngt lättare, men mer sannolik ang effekten än vikten. Mkt ovanlig tror jag, har för mig att det bara tillverkades ngt 100-tal sådana om jag nu inte blandar ihop det med en annan specialmodell. Tror det var även denna som hade de 3-delade splitfälgarna från Speedline orginal.

Antar att Turbo S bara finns i ngt handfull exemplar i sverige.

Samtliga har en väl tilltagen prislapp.... Vet ej detaljerna för dom olika turbovarianterna, men jag antar att Turbo S generellt är rejält dyrare än de andra. Ta en titt på Mobile.de för att bilda dig en uppfattning av prisbilden

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Gick vi inte igenom det där med Turbo och Turbo S i nån tråd som hette något om just Bad Boys?

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
P.P. skrev:
Gick vi inte igenom det där med Turbo och Turbo S i nån tråd som hette något om just Bad Boys?

Jo, ämnet rördes, men jag läste den tråden nyss och var inte riktigt med på noterna. Dock var länken ovan kalas!

Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002

varför inte behålla din nissan och köpa en Porsche oxå , om logistiken och ekonomi med att ha två bilar medger det , så anv. du porschen till fin/bus åka på gatan ,Nürburgring och kanske några porsche-klubb träffar , medans du bygger extrem bilen (nu menar jag inte motor) ingen ljudisolering bur m.m av din nisan + att man blir ju inte lika ledsen om man skrotar en nissan för 50k som en porsche för 300k

Shoppingclion
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

En annan fråga är hur en dylik beteer sig på banträffarna? Min 200sx är i dagsläget lite av en banträffsleksak som jag även brukar till vardags på sommarn. Jag varvar Mantorp på ca 1.38 (iofs klarar ju säkert bilen bättre tider ). Anta att jag införskaffar en 12 år gammal porsche istället för min 15 år gamla nissan, vad kan jag förvänta mig i fråga om banprestanda, körbarhet osv MASSOR med information här skulle vara trevligt. Bilen skall gå på r-däck.

En fråga som eg inte spelar nån som helt roll, men hur mkt soppa drar en 964 turbo vid landsvägskörning?

Ett okvalificerat svar från mig igen, eftersom jag inte kört just 964 turbo. Men om mönstret stämmer med alla andra Porsche av icke banåkamodell så kommer du nog att uppleva den som mjuk och tung (fast med en motor som går som tusan!)

Peng att trimma, jotack det kostar nog en peng för det mesta Porschespecfika med det var ändå billigare än jag förväntade mig när jag tittade på www.fvd.de.

Jkpg
Här sen Nov 2002

Varför inte RS?

Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Fredrik L skrev:
varför inte behålla din nissan och köpa en Porsche oxå , om logistiken och ekonomi med att ha två bilar medger det , så anv. du porschen till fin/bus åka på gatan ,Nürburgring och kanske några porsche-klubb träffar , medans du bygger extrem bilen (nu menar jag inte motor) ingen ljudisolering bur m.m av din nisan + att man blir ju inte lika ledsen om man skrotar en nissan för 50k som en porsche för 300k

Hehe, jo tanken har ju slagit mig, men ekonomin ligger nog lagom så att jag har råd att äga en 911, ELLER trimma 200:an till en banbil. Båda är inte att tänka på känns det som, även om tanken är ljuv.

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare

Pär Hylander skrev:

Ett okvalificerat svar från mig igen, eftersom jag inte kört just 964 turbo. Men om mönstret stämmer med alla andra Porsche av icke banåkamodell så kommer du nog att uppleva den som mjuk och tung (fast med en motor som går som tusan!)

Peng att trimma, jotack det kostar nog en peng för det mesta Porschespecfika med det var ändå billigare än jag förväntade mig när jag tittade på www.fvd.de.

Jo, visst kostar det att trimma, men man kan göra mkt själv och köpa grejer ihop med andra eller genom kontakter så kommer man ofta ganska lindrigt undan.

Så en 964 skulle kännas otymplig när det svänger? Detta låter lite oroväckande, inget kul om det bara är en "statushöjarbil". Det man vill ha är ju en underhållande bil att åka banträffar med, men som dessutom är underbart vacker att se på. Det är INTE min nissan, liksom inte samma grej. Känns som att jä'mföra äpplen o päron på något sätt.

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Daniel Magnusson skrev:
Varför inte RS?

Nja, körmässigt kanske det är att föredra, men då jag är helt såld på utseendet på turbon så är det inget alternativ med en RS.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Så en 964 skulle kännas otymplig när det svänger? Detta låter lite oroväckande, inget kul om det bara är en "statushöjarbil". Det man vill ha är ju en underhållande bil att åka banträffar med, men som dessutom är underbart vacker att se på. Det är INTE min nissan, liksom inte samma grej. Känns som att jä'mföra äpplen o päron på något sätt.

Nä inte modellen som så, utan en 964 med typ standardchassi *gissar* jag. Bara för att det står Porsche på motorluckan så innebär det inte per automatik att den beter sig som en tävlingbil.

Med ett chassie typ RS eller ännu hellre Cup så är jag helt övertygad om att det är en kanonbra banbil.

För mig är en 3.3 liters 930 i kalasskick samma läckra dröm som jag tror en 964 turbo är för dig. Fast jag tror inte att sådan med standardchassie är en kalasbra banbil.

Täby
Här sen Nov 2002

Hej Erik

Har lite brådis ut i garaget för att få ihop bilen, är grymt sugen på att komma ut köra.
Så det blir lite korta stolpar.

- orginal är den tung och har en hel del turbolag
- Bilen behöver moddas lite för att funka bra på banan, bara att kopiera allt jag gjort och kommer att göra
- 964 turbo är relativt lätt och billig att trimma (jämfört med i princip vilken sugmotor Porsche som helst)
- 964 turbo S är en extremt ovanlig samlarbil, 964 turbo 3.6 är väldigt ovanlig och har i mitt tycke en omotiverat hög premie i förhållande till 3.3 turbon
- En 964 turbo 3.3 kostar ca 300 - 400' beroende på skick och miltal
- Speedline heter fälgarna på 964 turbo 3.6 (som i Bad Boys filmen) kostar 30-40' begagnat, finns dock "billiga" look-a-likes

Framför allt tycker jag bilen har väldigt hög potential för banåkning.
Jag är helt såld på bilen, helt rätt för mig.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Tjenare Erik!

Jag drar mitt standardsvar i dessa frågor, köp en 964 RS!

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
ok, det var ung det jag ville höra, lite positivt. Turbolag är ju något man alltid kan göra något åt genom att öppna luftvägarna, på min 200sx gjorde det iaf underverk för uppförandet.

Sedan är ju en uppgradering av dämpare och fjädrar nödvändig tämeligen omedelbart. Mina dämpare i 200:an var sås lut när jag bytte dem i vintras att om man höll dem upponer så åkte stången i dämparen ut.

Sedan bör man ju ha en uppsättning r-puckar på, sedan känns det som att bilen är hyffsat potent redan original. Det är ju ingen leksak som man kan skruva sönder hur som helst, som den bil jag har idag. (Ber om ursäkt till Staffan redan här ). Dock är det väl som med allt annat, man gör sitt bästa för maximal kapitalförstöring.

Vad kan man tänkas köra för varvtider på mantorp med bil moddad enl ovan?

Hur beteer sig en 964 annars, antar att de har överstyrningstendenser original med tanke på motorplacering och lastväxlingsreaktioner. Är de elaka på gränsen?

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Vad kan man tänkas köra för varvtider på mantorp med bil moddad enl ovan?

En lätt moddad 964 turbo 3,3 bör vara ungefär lika snabb som en 964 RS runt Mantorp, vilket innebär tider strax under 1.30 med en duktig förare bakom ratten. thumbs up

Malmö
Här sen Maj 2003

För 400' så får du istället för en 964 turbo eller RS en bra 993.

Köper du dig en bra -94:a har du 100k att lägga på chassie och motor, då får du ingefär amma spec som jag har på mitt åk.

Undrar varför det inte är många 964RS som hänger på min bil på banmötena.....

I 993:an sitter det dubbla A-armar bak istället för bananerna, ger mycket bättre egenskaper (mindre av Porsche svansmotor skräckuppträdande) (detta går iofs att råda bot på genom mycket styv fjädring och att sänka 964:an rejält).

och det är en sju h_vetes körmaskin med j_vligt roligt beteende(säkert både 964 och 993).
De bromsar bättre än något annat och man kan stå på hårt och tidigt ut ur kurvorna i och med all vikt på drivhjulen, halleluja!

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Rydbergs har ju fortfarande kvar sin Turbo S annars

http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?id=0755BF056141E0&look=rydkal

Köpköp

Citera
Allmänt banåkaforum
2035 besök totalt