Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E92 335i - Black edition | 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 >> 43 besök senaste veckan (142533 totalt) |
Ny bild (Aug 2015) så folk kanske känner igen bilen i "track-mode".
Jag inspirerades av en kompis som 2010-2013 hade en fullsmetad E93 M3 DKG. Grymt fin bil men tyvärr lite för dyr i inköp och ägande. Jag började kolla på E46M3 men tyckte den började kännas lite gammal. Det var klart, jag letade inte efter en banbil utan en kul bil till vardags. Hur som helst ramlade jag in på 335i efter inspiration av den community som redan då fanns runt modellerna. Jag hade redan köpt en del saker till en 335i 2007 innan jag hittat och köpt bilen. En Safirsvart E92 335i från 2007 blev det. Effekten skulle ökas i första hand då jag var tvungen att ta kompisens M3 rakt fram iaf. Detta upnåddes snabbt med lite mjukvara tack vare de två fläktarna på 335an. Vidare åkte en större och effektivare laddluftkylare på från ETS. Ny mapp från Cobb och bilen svarade ännu bättre. Snart efter detta började man träffa på andra med 335or och alla tycktes ha mer pulver så downpipes från VR Speed Factory införskaffades och monterades i föräldrarnas carport. Nya mappar från Cobb var nu tillgängliga och vi börjar prata mycket fart.. iaf rakt fram! Första körningen med BMW SC på Mantorp hösten 2012. Besöker lite flygfälts-events, 50-270+ km/h Snart lanserade Cobb etanol support under hösten 2012 och tillgången till E85 är så pass god att jag hoppade på det tåget direkt. Här fann man ytterligare effekt. Förmodligen mest effekt delta sedan första mjukvaran. Bilen gick dock inte hundra procent med lite problem som overboost vilket jag inte kunde göra mycket åt. Våren kom och jag hade sett under de första två bandagarna att jag slitit mycket yttersida på däcken (gatdäcken). Efter lite snack i depå och på forum kom jag snart fram till att mer camber var lösningen. Inte helt lätt att få till på denna bil. Camber plattor, visst det är ju bra men kostar en slant och jag vet ju inte än vilken typ av chassi jag kommer hamna i och om dessa passar då. Hittade att M3 bärarmar är en direkt swap och man får någon halv grad camber där drygt. Dessutom kan man mecka bort BMWs pin för att låsa camber i topplagret för att få ytterligare lite. Så fick det bli. Passade även på att montera H&R sport fjädrar som ska sänka bilen lite. Detta för att ta framtida 19" fälgar för gatbruk. E92or med 19" utan sänkning tycker jag får konstig profil. Om det var en bra eller dålig uppdatering återstår väl att se men snyggare blev den tycker jag. Improviserad hjulinställning på Fredells parkering, vad gör man inte i brist på plats i garaget. Någon gång under våren lanserade Cobb Access Tuner race som gör att man själv får tillgång till 70+ tabeller och kan göra egna tunes. Detta skulle självklart dras nytta av och jag kunde snart skaka ur min overboost och öka på mängden etanol i tanken samtidigt som boosten ökades något och tändningen avancerades radikalt. Bilen började gå riktigt fort nu men med graden trimning kommer också kraven på perfekt hårdvara. Service sker därför ofta och mycket skruvas av och på bara för att se om allt fungerar som det gör. Inga allvarliga problem har jag haft under de första två åren jag haft bilen. 2013, och inte har den blivit så mkt snabbare än. Här är i grova drag modifieringar gjorda på bilen: Styrsystem - BMW OEM MSD80 - Flashas med MHD flasher - Olika mappningar beroende på bränsle och ändamål. - Använder även JB4 piggyback box för att hantera laddtryck och en del loggning. - Aquamist HFS-4 vatten/metanolinsprutning Motor: N54 twinturbo - ETS 5" intercooler - Forge återcirkulerande avlastningsventiler (modifierade till öppna dumpar) - Korta insugskanaler med öppna filter från VR speed factory - Burger motorsports oil catch can - Aquamist vatten/metanolinsprutning på intercoolerns kallsida med 0,7+0,5mm munstycken (justeras för att endast spruta vatten) - Evolution Racewerks Charge pipe - NGK 5992 stift - Förstärkta motorkuddar Avgassystem: - VR Speed Factory katalysatorlösa downpipes - 2st 200cell metalliska katalysatorer - Övrigt original system med Cyba 3 tums ändrör Drivlina: - Original ZF manuell växellåda - Original dubbelmassesvänghjul - Sachs performance race lamell - Sachs performance race tryckplatta (modifierad med starkare fjädrar, inte mitt bästa val) - Original 215-hus med MFactory Torsen LSD. Utväxling 3.46 från original 3.08. Chassi: - AST 4150 coilover kit med 180mm 78kg/mm framfjädrar och 200mm 130kg/mm bak - Millway camberplates - M3 bärarmar fram, övre och undre med Millways solida bussningar. - Ställbara bärarmar med ledlager bak förutom den som går framåt som har Strongflex gula polybussningar - Millway solida subframebussningar bak Fälg och däck - Bana Fälgar: Apex Arc-8 F: 18x9,5 ET27 B: 18x9,5 ET 30 Däck: Kumho V70A F: 265/35-18 B: 265/35-18 Gata Fälgar: Cades Apollo F: 19x8,5 ET 38 B: 19x9,5 ET 35 Däck: Kumho ECSTA Le Sport KU39 (billigt och bra) F: 235/35-19 B: 265/30-19 Bromsar: - Stop tech trophy 6-kolvsok fram - Stoptech delade 355mm skivor fram - Egenkomponerad bromskylning med 2,5" slangar - Original ok bak - Zimmermann skivor bak - Stoptech stålomspunna slangar - Pagid RS19/29 fram och bak Inredning: - Sparco Evo 2 Plus - BMW Performance spak - Schroth Rallye 4 ASM - Enklast möjliga "lättning", dvs baksäte borta _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||||||||||||||||
Konversation från tråden Eftersnack: 2013-09-21 Gelleråsen BMWSC
_________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||||||||||||||||
Hej, Tänkte fortsatt diskussionen på eftersnackstråden men detta är nog en bättre plats. Hoppas att Patrik hittar hit också. jag blev lite nyfiken på det här med krängningshämmare som ni båda verkar vara överens om. Hur kan det komma sig att bilen får sämre grepp med en kraftigare krängningshämmare? I min teoretiska värld så borde däcken ligga bättre mot marken och därmed generera mer friktion ifall bilen kränger mindre? Edit: kul med biltråden Johan här kommer ju finnas allt man behöver veta om 335an _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||||||||||||||
Johan Samson gästade bankörningen på Gelleråsen med sin M135i och åkte ut bakom mig och Jan Skj på en stint. Fick en ganska trevlig film av hur bilen beter sig på den banan. Det var egentligen denna film som började diskussionen om mitt slappa chassi.
Samma stint men från min bil: Några varv efter Jan Skj i sin 536i: _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||||||||||||||||
Hej, kul bil :-)
Jag kör min E90 med M3 framvagn, 335 alu-bromsar med Stoptech belägg runt om, standard krängare fram, Bilstein B6/B8 med lite hårdare progressiva Eibach fjädrar och grövre H&R krängare bak (orginal ser ut som ett spaghetti-strå) och bilen är helt perfekt balanserad.. mycket nöjd med den setupen.. du får gärna komma förbi och prova om du kan stå ut med dieselmotorn :-) |
||||||||||||||||||||
Grymt! Jag är rädd att en hård krängare bak skulle döda greppet bak när man har den mjuk fram men det fungerar för dig alltså. Du har ungefär samma som jag skulle ha om jag byter dämparna och krängare. Låter som en kul idé att känna på den. Kört bana med den? _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||||||||||||||||
Jag har mindre effekt än du förutom vridet då kanske :-) Ligger på drygt 650 nm där.. Sen kör jag bana med Federal 235/18 runt om och jag har grepp både fram och bak.. välbalanserad som sagt. Har kört på Lunda, Mantorp och Nurburgring med bilen så den har gått lite bana.. Fungerar bäst utan hjälpsystemen för då blir bromsarna lite onödigt varma :-) Jag upplever inte bilen som mjuk fram med orginal krängaren.. den är ju samma som M3:an orginal så den räcker för mig i alla fall.. vet inte hur det skulle fungera med en riktig diff bak men den dagen den sorgen :-) |
||||||||||||||||||||
Bättre att fortsätta här: Svårt att veta hur mycket hårdare fjädrar du skall ha. Som jämförelse så har standard M BMW ca 30-40N/mm i fjäderhårdhet, sk SR (springrate) sen tillkommer en utväxling (hävarm) samt dess vinkel för att beräkna WR (wheelrate) dvs den "hårdhet" som själva hjulet känner av. Det är alltså helt fel att jämföra SR springrates mellan olika bilmodeller och fjäderplaceringar. Men om ni jämför mellan olika E90 bilar och fjädern är monterad på samma ställe, dvs inte coilover så kan ni jämföra värden. Jfm de 30-40N/mm som en standard M bil har så brukar en ren tävlingsbil ligga på det tredubbla. Det är inte bara fjädern som spelar roll när vi pratar komfort utan också hur hård dämparen är i sin kompression och retur. Progressiva fjädrar är inget för racing eller bana då de inte beter sig lika under hela rörelsen. Det blir lätt en svårkörd bil om man ligger nära gränsen. Har du en kompis som hittat en bra setup, kopiera den Oftast får man inte reda på hur hårda fjädrarna är i ett "gatkit" från H&R utan de säger bara att det är "bra". Grövre krängare eller ej, allt hänger tyvärr ihop. Mjukt satta bilar som dessutom lider av kraftig övervikt kanske behöver en grövre krängare för att hjälpa till om bilen rollar för mycket. Sänker du bilen för mycket så kommer bilen rolla mer = sämre fäste. Försök att inte sänka mer än att främre bärarmarna är parallella med marken. Har du sänkt mer än så rekommenderar jag dig att höja. Det är extremt lätt att skruva bort sig och egentligen skall du bara göra en ändring åt gången för att veta vart det går. Ändrar du två saker samtidigt vet du inte hur sambandet hänger ihop. Beträffande diffen är säkert quaife ett bättre alternativ än original. Den är dock av typen "helical gear design" så det hjul som står sämst till kommer alltid att spinna, dvs parkerar du på gräset med ena hjulet och asfalt på andra sidan så kommer du bränna gräs och inte asfalt. Ingen jag känner som kör bana seriöst åker Quaife utan då är det lamell diff som gäller. En lamelldiff behöver ny olja då & då mycket mer är det inte. Jag vet att Drexler gör kompletta innanmäten som är "plug 'n play". Du kan få vilken utväxling du vill, välja förspänning och bromsverkan. _________________ Patrik Skoog |
||||||||||||||||||||
Kul att följa framfarten Johan, 335ans motorkaraktär är riktigt trevlig måste jag säga!
Synd att vi inte bor i samma stad längre så man kan få se bilen, men kul att se att du är såpass flitig på banorna! Ett nytt chassie så kommer det bli skillnad _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||||
Tjena Boivie, Ja, ska försöka ha denna plats för att spara vad som händer kring bilen. Har inte tyckt att bilen varit "värdig" en egen tråd men det är nog givande för diskussion med kunniga och okunniga här på Rejsa! Grymt värdefull erfarenhet som finns på den här siten och jag kanske har en del att tillföra kring E9X och N54 plattformarna. Lite har man ju lärt sig längs vägen. Jag har lite koll på dina trådar och hade varit kyl att ses. En Sportster är jag ganska svag för, måste vara härlig på bana. Du har (ibland) bra smak på bilar, sjukt avis på gamla mercan e190 v16 cosworth du hade också.. Ja vi får se vad det blir av chassit. Något måste väl göras och jag var inne på gula Konis till att börja med men med mer diskussion så vill man ju ha bättre/andra grejer. Enricos bil är ju härlig på Bilstein PSS10 och M3 i övrigt. 2013 blev det 7 bandagar vilket känns ok för mig. Får se till att ses på någon bana under 2014. _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||||||||||||||||
Johan, sorry, bilen slår nog din på fingrarna även på vridavdelningen..eller iaf sammalika. =) Så du åker en del bana, man har inte sett dig på någon BMW SC träff i år då kanske? Var ju två på Mantorp i år. Bytte du bakre krängaren själv? Annars vem gjorde det och hur lång tid fakturerades? Det ser inte ut som ett kul jobb att göra på pallbockar framför föräldrarnas hus. =/ _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||||||||||||||||
Trevligt med en ny tråd att följa, grymma effekter ni har i era kärror, vi snackar alltså en bra bit över 400 pållar och över 600nm i vrid? Galet isåfall. Hur hade ni tänkt att vi gammelbilar skall hinna med?
Nåja vi får väl hänga på en snigel eller två vi oxå Vi har ju en E9x touring i klubben som investerade i diff i år och enligt utsago var det den bästa investeringen gjord i den bilen. Jag och namn men heter han Jonas Strandler? En trevlig glad prick med en vi Touring. Keep up the good work _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||||||||||||||
jag har eventuelt m3 e92 och krängare till salu och m3 e92 bakre bärarmar om du är intreserad.
jag har en tractive rampdiff i min bil dom är billigare än drexler och svensktilverkad _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||||||||||||||||||
Tjena Jonas, jo jag köpte ju dina främre armar! Bakre armar har jag köpt ställbara förutom den stora nedre men den vill jag hellre ha kvar för att slippa köpa M3 fjädrar och grejer. Krängare kan bli intressant om H&R visar sig vara för hårda. PMa vad du vill ha för dem. Diffen låter intressant, är det något man ens ska fundera på för gatbruk? Hur får jag den att passa in och ut axlar o.s.v.? _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||||||||||||||||
Kul med lite uppmuntran Johan! Nej effekterna är det inget fel på men det är ju långt ifrån det viktigaste på banan. Det är ju du ett bra bevis på exempelvis. Effekten skriver jag aldrig/sällan om då jag inte vet. Alla bänkar får så olika siffror i vilket fall så håller mig till rumpdyno, Performance Box och flygfältskörningar. Flygfältet med rullande start känns som bäst indikation och bilen presterar ganska bra. Filmen mot RS4 kompressor visar exempelvis hur jag har bra vrid i starten men tappar mycket på top end. Nu har jag bättre mappning med betydligt bättre top end och lugnare, mer hanterbar vridkurva. Jaha, han (Jonas Strandler?!) har hängt på en diff nu. Kommer ihåg att han pratade om det tidigare. Peka honom hitåt om du pratar med honom så vi kan få ett utlåtande om vilken diff han slog till på, installation och hur den känns. Pratades om Quaife sist jag var med. _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||||||||||||||||
Jonas är inte som jag, han pratar mindre o kör mer , inte säker på att han skriver nåt här men är osäker. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||||||||||||||
Klart du har mer effekt - det vore konstigt annars :-) Krängaren byttes av SMR.. prata med Richard så får du säkert ett vettigt förslag från honom :-) Jag har kvar H&R framkrängaren om det kan vara intressant.. den passar inte på min bil då jag har el-styrning.. LCI påfund du vet ;-) Jag har min dotter varannan vecka och tyvärr låg de flesta BMWSC-träffar på de helgerna.. Jag var dock på Mantorp en sväng i juli men fick massor med vibrationer i framvagnen efter bara 5 min så pass att en hjulbult gick av och ena främre länkarmen glappade i hastigheter över 100 km/h.. därav M3-länkarmar nu som även är hårdare/tåligare.. :-) Hoppas definitivt kunna besöka fler BMWSC träffar nästa år.. Men som sagt, hör av dig om du vill testa lite Bilstein/Eibach setup på en E90.. |
||||||||||||||||||||
Haha, vilken självinsikt! Får väl se om jag kan ragga in han för ett utlåtande på något sätt. Jag har också hållit mig passiv här men det är nog mycket värt att dela med sig och föra diskussioner på detta sätt. Jag personligen känner att det är väldigt värdefullt redan nu! _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E92 335i - Black edition | 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 >> 43 besök senaste veckan (142533 totalt) |